Golden Retrivere bider flest.
Fra : Ladycatwoman

Dato : 22-11-02 14:05

Jeg husker en artikel i et eller andet dagblad for nogle år siden, der skrev
denne påstand.
Hvor de havde det fra, ved jeg ikke, men man kunne jo måske godt forestille
sig, at det er rigtigt.

Forestil jer denne situation:

En Schæfer og en Golden Retriver står foran købmanden i hver deres krog.
Hvem tror I et barn ville gå hen til?
Hvis jeg skulle vælge, ville jeg nok tage Retriveren ( på trods af, at jeg
selv har en Schæfer ). Umiddelbart ser Retrivere ( i mine øjne ) mest
uskyldige og mindst farlige ud.
Som alle andre hunde, bryder de sig bare ikke om at være lænket uden flugt
muligheder, og derfor kunne der jo sagtens opstå en situation, hvor barnet
blev bidt.

Statistikker er fine, men man skal bare tage dem med et gran salt og se på
f.eks. antal af slagsen i forhold til bid og selvfølgelig også det
ovennævnte.

Til jer, der overvejer en Retriver, lad jer ikke skræmme af alt det her
snak.
God opdragelse af hunden og en blid behandling fra jeres søn, vil helt
sikkert give jer en rigtig fin hund.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : JSC

Dato : 22-11-02 14:40

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> muligheder, og derfor kunne der jo sagtens opstå en situation, hvor barnet

Er problemet at hunden står bundet?? Min begrænsede erfaring med problemet
er at jeg for 2 år siden passerede en butik hvor der stod en Golden
Retriever bundet, da jeg er ud for hunden springer den frem at sætter
tænderne i den balle (for mig at se den dag i dag, så var det fuldstændig
umotiveret. der var god afstand til hunden og jeg gik ganske normalt med min
samlever i hånden).... Ejeren var naturligvis meget chokeret, jeg fik
erstattet det ødelagte tøj og gjorde ikke mere ved sagen....

Hvis problematikken er at hunden følger sigt truet fordi den er bundet, ja
så vil de mest udbredte hunderacer jo også have en tendens til at være højt
repræsenteret i statistikkerne. - At andet problem kan vel være, at der ved
de meget efterspurgte hunderacer er enkelte kenneler som avler på hunde med
et dårligt temperament..

Mvh.

Jørgen
Flatcoat ejer og retriever fan

Fra : R. Ilsøe

Dato : 22-11-02 19:22

> [...]
ved
> de meget efterspurgte hunderacer er enkelte kenneler som avler på hunde

Jeg tror du har ret i at problemer er for dårlig avl. Enkelte kenneler går
IMO for højt op i jagt og udseende i forhold til temperement... Og lige så
slemt er de til tider tilbøjelige til at sælge til hvad der melder sig af
købere uden at vejlede folk ordenligt.

--
R. Ilsøe

Balto, Flatcoated Retriever (½ år)
Cikorie, Flatcoated Retriever (10½ år)
Bimmer, Labrador (2½ år)
http://soulbenders.webbyen.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 22-11-02 19:45

Jeg genkender samme problem med lab'erne! Men mon ikke forklaringen
ligger i at Golden, og Lab er racer der er "nemme" at få fat i,
fårstået på den måde at hvis en familie lige pludselig, midt i
morgenkaffen, finder ud af at de vil have hund, ja så er der sjældent
langt til et kuld hvalpe af de populære racer. Så derfor tror jeg at
der - procentvis- er flere af disse racer i unkyndige ejeres hænder
end der er af de lidt mere specielle racer som man tit skal rejse lidt
for at få fat på.

Da filmen 101 Dalmatiner begyndte at hærge, indførte sort set ale
opdrættere i specialklubben her i landet den ordning at man ikke kunne
få en hvalp uden at kunne dokumentere (f.eks. medbringe den gamle
stambog) at man havde haft dalmatiner før. Sådan undgik man at racen
blev en modehund, og er dermed blevet forskånet for det føromtalte
problem (+mange andre problemer)

Jeg hælder fortsat til den tro at en gennemsnits Golden eller Lab i
kyndiges hænder ikke er mere farlig end andre sammenlignelige racer.
Inden for enhver race vil man sikkert kunne finde dårligt opdræt.

hilsen

Kim

Fra : R. Ilsøe

Dato : 22-11-02 20:01

Enig med Kim Christensen... Og jeg kan til stadighed undre mig over hvor
løst pengepungen kan sidde på nogen folk, når de impulsivt går ud og køber
en race-hund til 5000+ uden først at sætte sig lidt ind i tingene og uden at
gå ordentligt op i dyret... Det er vel bare et bevis på at det ikke altid
garanterer for gode købere, at man som sælger tar' en høj pris for
dyrene...!

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-11-02 20:05

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Det er vel bare et bevis på at det ikke altid
> garanterer for gode købere, at man som sælger tar' en høj pris for
> dyrene...!

Ja prisen er ikke altid en stopper til at hindre folk i at anskaffe sig
hund uden først at have sat sig ind i hvad det indebærer at have hund ..
dejligt i øvrigt at se dig i gruppen igen .. hvordan har du det??

De der pindsvinekort som man kan købe er det nogen man skal bestille ved
din mor eller hvor kan de købes .. giv ungerne et kram fra mig
hejhils fra Ami

Fra : R. Ilsøe

Dato : 22-11-02 20:14

> [...]
>
> De der pindsvinekort som man kan købe er det nogen man skal bestille ved
> din mor eller hvor kan de købes .. giv ungerne et kram fra mig

Hej Ami. Troede du havde forladt gruppen... Blev enig om at gi' dig til i
morgen inden jeg ville begynde at efterlyse dig! Haha. Her går det fint.
Skriver lige en privat mail til dig en af dagene... Vi flytter jo til
England... De pindsvinekort ringer du bare og bestiller ved min mor. Der er
enkelte forretninger hvor de forhandler dem og jeg regner med at skulle en
tur rundt i hele regionen inden for nær fremtid for at finde
forhandler-steder til dem, men ind til nu er der bare for få steder. Ved
ikke om... Der er en rav-mand i Ribe... Det kan være han har dem. Ved min
mor handler en del med ham med nogen søde rav-pindsvin... Nå, men jeg mailer
dig som sagt lige privat...!

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-11-02 21:13

> Hej Ami. Troede du havde forladt gruppen... Blev enig om at gi' dig
til i
> morgen inden jeg ville begynde at efterlyse dig!

Hej Rinnie

Glæder mig til at få privat mail fra dig .. og prøver lige at ringe til
din mor vedr. kortene .. har hun forresten mailadr. hvis så skriv den
lige i den private mail til mig .. glæder mig til at høre fra dig ...
hejhils fra Ami

Fra : Kim Christensen

Dato : 23-11-02 11:27

> [...]
>
> De der pindsvinekort som man kan købe er det nogen man skal bestille ved
> din mor eller hvor kan de købes .. giv ungerne et kram fra mig

Man kan sagtens få neget der ligner racerene hunde - f.eks de omtalte
golden og lab, for "næsten ingenting" - her tænker jeg så på priser
under 500 kr. Når en hund ligner en golden, så er det en golden, og så
får racen hurtigt skylden for problemerne.

Hilsen Kim

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 22-11-02 23:56

On Fri, 22 Nov 2002 14:04:59 +0100, "Ladycatwoman"
<ladycatwoman@hotmail.com> wrotd:

> [...]
>snak.
>God opdragelse af hunden og en blid behandling fra jeres søn, vil helt

Jeg tror at grunden til at flest bliver bidt af retrievere , er en
blanding af at de ser så fredelige ud så børn og andre bare automatisk
tror at de kan gå hen og stikke hænderne ned til den . Den anden grund
mener jeg er at mange hundeejere køber denne race og har hørt så meget
godt om den og så ikke mener at det er så nødvendigt at opdrage den,
for naboens er jo så sød så er vores det sikkert også automatisk når
det er samme race osv. Jeg har mødt mange agresive golden retrivere og
jeg mener helt klart at ejeren har skylden , da jeg også kender mindst
2 der er meget søde og balancerede hunde.Så man skal bare huske at
passe og opdrage hunden selv om man får at vide at det er verdens
bedste børnehund osv .

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George

Fra : René Løweneck

Dato : 23-11-02 10:35

> [...]
skrev
> denne påstand.
> Hvor de havde det fra, ved jeg ikke, men man kunne jo måske godt

Jeg mener også at det er rigtigt. Og det har såmænd en meget logisk
forklaring. Golden Retriever er nok en af de racer, der er flest af her i
landet. Derfor er det da også mest logisk, at der er flest bid hændelser med
denne race. Bid hændelserne vil rimeligvis følge den enkelte races
befolkningstal i landet.

> [...]
> Hvis jeg skulle vælge, ville jeg nok tage Retriveren ( på trods af, at jeg
> selv har en Schæfer ). Umiddelbart ser Retrivere ( i mine øjne ) mest

Hvorfor denne sammenligning ? Og hvorfor denne sammenligning på udseendet
alene ? Er det også et udtryk for dit menneskesyn ? Disse spørgsmål og en
lang række andre spørgsmål og kommentarer, kunne knyttes til ovenstående.
Men til hvilket formål ? Formentlig ingen. Jeg mener, vi skal gå en helt
anden vej.

Vores opgave som ansvarlige forældre er at lære vores børn følgende,
omskrivning af ovenstående historie, på rygmarven :

"Se, der sidder to søde hunde foran købmanden. Og du vil gerne snakke med en
af dem, ikke ?" "-Jo"
"Så venter vi til ejeren kommer ud og tager snoren af krogen. Så kan vi
spørge ejeren om du må snakke med hans hund" -"Jaaee !"

Så har vi lært barnet, dels en naturlig respekt for hunden, samt en naturlig
respekt for hundens ejer. Hvis alle gjorde dette konsekvent, ville vi så
ikke kunne nedskrive statistikerne med mange ærgrelser og bid hændelser ?

> Statistikker er fine, men man skal bare tage dem med et gran salt og se på
> f.eks. antal af slagsen i forhold til bid og selvfølgelig også det
> ovennævnte.

Der findes hvid løgn, sort løgn og så statistik !
Brugt rigtigt, er statistik det mest effektive stykke værktøj, man kan
finde. Brugt forkert, er statistik en direkte, men meget overbevisende,
manipulerende omgåelse af sandheden. Oftest, men ikke udelukkende, brugt i
reklamebranchen. Hvem kender ikke denne her :

9 ud af 10 bruger Rexona !

Hvad fortæller den ?
At 90% af Danmarks befolkning bruger Rexona ? Nej.
At de fleste mennesker i Danmark så bruger Rexona ? Nej.
Ganske simpelt, at 9 ud af de 10 personer jeg har spurgt (og jeg vidste helt
præcist hvem jeg skulle spørge ), brugte Rexona !

Det oprindelige budskab er altså for så vidt sandt. Men når budskabet kommer
ud på tryk i blade, aviser og øvrige medier, sammen med et billede af
produktet, er vi mennesker tilbøjelige til at tillægge budskabet en helt
anden (og statistisk) betydning.

Hvor vil jeg nu hen, med alt dette ?
Helt enkelt, at vi med fordel kan lære at se igennem diverse overskrifter og
statistikker, for derigennem at komme sandheden nærmere og danne vores egen
mening. I stedet for at tage alle overskrifter og statistikker for pålydende
og oven i købet tillægge dem andre betydninger end de reelt har.

Lad mig vise det lidt tydeligere gennem et nyt tænkt scenarie :

Først lidt mindcolor:
Der er 10000 Collie hunde i Danmark. Ja, det er rigtigt. Det er
Lassie-hunden fra filmene !
Der er 1000 Rottweilere i Danmark. Ja, det er de der farlige bidske hunde,
der kan bide på en afstand af 100 meter.

Så lidt statistik:
Der er 200 bid hændelser med Collier.
Der er 10 bid hændelser med Rottweilere.

Så et spørgsmål:
Hvad tror du ender i blade, aviser og øvrige medier ?

René Løweneck
www.loweneck.dk

Ps.: Ja, min hund er en Rottweiler, det er ligesom "hunderacen" for mig )

Fra : R. Ilsøe

Dato : 23-11-02 11:03

> Hvorfor denne sammenligning ? Og hvorfor denne sammenligning på udseendet
> alene ? Er det også et udtryk for dit menneskesyn ?

Narh, sku' vi nu ikk lige... Det er jo naturligt for alt, at vi vælger at
henvende os til hvad der ser' mest indebydende ud, om det er hunde,
blimster, mad eller mennesker... Det har intet med race at gøre... Står der
2 hvide mennesker ved siden af hinanden, den ene med en pistol og den anden
med en blomst (for lige at gå ud i Ekstremerne) så ville jeg henvende mig
til ham med blomsten, selvom der, situationen taget i betragtning, er
mulighed for at manden med pistolen er fredelig og manden med blomsten er
"en ulv i fåreklæder."

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-11-02 12:43

R. Ilsøe <frygtloes_@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:arnjpt$lpd$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

> [...]
> til ham med blomsten, selvom der, situationen taget i betragtning, er
> mulighed for at manden med pistolen er fredelig og manden med blomsten er

Jeps pistolen kunne være en vandpistol eller lign og blomsten kunne udskyde
sort blæk

mvh/Peter Lykkegaard