Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
skat af pension
Fra : JanTheMan

Dato : 22-11-02 13:22

Hej!

Ved ikke om dette er den rette gruppe, men kunne ikke finde nogen bedre. (og
så et andet omhandlende skat).

Jeg starter snart i nyt job. Her får jeg noget pension oveni lønnen. Men
hvordan beskattes det? Jeg skal have ændret mit forskudsskema så det vil
være rart at vide hvad jeg skal regne med som indtægt. Eller kan jeg helt se
bort fra pensionsindbetaling, mht. til beskatning?

Mvh

Jan

Fra : Kim Christensen

Dato : 22-11-02 13:27

Du skal betale skat af din pension. Enten skal pensionskontoret have dit
skattekort eller bikort.

Har selv fået pension ved siden af min løn tidligere :)

Fra : Kim Christensen

Dato : 22-11-02 13:40

Kim Christensen wrote:

> Du skal betale skat af din pension. Enten skal pensionskontoret have dit
> skattekort eller bikort.
>
> Har selv fået pension ved siden af min løn tidligere :)

Glemte lige at skrive at du selvfølgeligt ikke skal betale skat af div.
tillæg som ikke er skattepligtige, f.eks invaliditetstilæg.

Fra : ebbe

Dato : 22-11-02 16:56

"JanTheMan" <jma73@hotmail.comSPAM> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Ved ikke om dette er den rette gruppe, men kunne ikke finde nogen bedre. (og
> [...]

Får du det udbetalt nu eller indbetales det i en pensionskasse ?

> hvordan beskattes det?

Det beskattes som alm. lønindkomst ved UDBETALING når du bliver gammel

> Jeg skal have ændret mit forskudsskema så det vil
> være rart at vide hvad jeg skal regne med som indtægt. Eller kan jeg helt se
> bort fra pensionsindbetaling, mht. til beskatning?

Normalt fratrækkes din andel og arbejdsgiver indbetaler din og firmaets andel til en
pensionskasse.

Eks du får 20.000 kr månedlig
minus pension 1.000 kr. du betaler skat af 19.000 kr.
arbejdsgiver indbetaler dine 1.000 kr. + firmaets andel typisk 2.000 kr. ialt 3.000 kr.
til en pensionskasse !

Fra : JanTheMan

Dato : 22-11-02 21:11

"ebbe" <gebbe@mail.invalid> wrote in message news:arlk1u$fi3$1@sunsite.dk...
> "JanTheMan" <jma73@hotmail.comSPAM> skrev i en meddelelse
>
> Får du det udbetalt nu eller indbetales det i en pensionskasse ?

Det indbetales til pensionskasse.

> Det beskattes som alm. lønindkomst ved UDBETALING når du bliver gammel

Det var også det jeg regnede med, men ville lige høre ad.

Takker for svaret!

/Jan

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-11-02 17:03

JanTheMan wrote:

> [...]
> være rart at vide hvad jeg skal regne med som indtægt. Eller kan jeg helt se
> bort fra pensionsindbetaling, mht. til beskatning?

Dit indlæg kan nok misforståes

Men forudsat at du udover din aftalte løn får et beløb til indbetaling
på en pensionsordning, skal du alene tænke på din aftalte løn.

Dog vil der, hvis din løn er over ca 325.000, og din pensionsordning
er en kapitalpension, være topskat af dette.
Det normale er, at en del af pensionindbetalingen afsættes til en
kapitalpension, men det er normalt omkring 10 - 15%, så det betyder
intet i forskudsregistrering.

Men ellers trækkes AMBI + SP af indbetalingen, men det klarer den
pensionskasse, der modtager din indbetaling.

Er det udbetaling sammen med løn, bør du lige skrive igen.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : JanTheMan

Dato : 22-11-02 21:11

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message

> Dit indlæg kan nok misforståes

Måske jeg stillede spørgsmålet lidt tidligt, da jeg endnu ikke helt har
detaljerne på plads

> Men forudsat at du udover din aftalte løn får et beløb til indbetaling
> på en pensionsordning, skal du alene tænke på din aftalte løn.

Ok.

> Er det udbetaling sammen med løn, bør du lige skrive igen.

Det er jeg ret sikker på at det ikke er.

Takker for svaret!

/Jan