Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Valg af fast eller variabel EL pris?
Fra : Michael Lynge

Dato : 22-11-02 11:48

Hej NG

Måske er der flere som har modtaget breve fra "Københavns Energi" hvor de
tilbyder at man kan vælge fast strømpris eller en variabel pris på den strøm
man forbruger over et år.

Hvad mener NG´en man burde vælge?

Jeg føler mig lidt bondefanget, da Kbh´s Energi alligevel selv bestemmer
prisen uanset hvad.

1.
Vælger man fast pris, er ens udgifter ens hele året - men man kender jo ikke
prisen på forhånd (dvs d.d og ved hvad KW/time prisen bliver) og kan derfor
ikke regne ens forbrug/pris ud i forhold til året før.

2.
Vælger man variabel pris - ja, så tager man chancen - men igen - i forhold
til hvad - Kbh´s Energi kan jo bare hæve (og sænke) prisen efter
forgodtbefinde.

Man kunne også vende den om - hvis jeg f.eks var direktør for Kbh´s Energi
og alle mine kunder valgte "Variabel pris", så ville jeg da sørge for at få
lagt flere "udgifter" på strømmen med den undskyldning at det er blevet
dyrere at hente strøm ned fra Sverige/Norge.
Hvorimod at hvis flertallet af mine kunder valgte "Fastpris" vil jeg sætte
den så højt som muligt i starten af året for så at tjene det den måtte blive
billigere resten af året.

Alt dette er tankespind - men ikke desto mindre bliver man forvirret over at
noget så vigtig som ens strømforsyning ikke giver oplyser alle
informationer.

Har NG´en nogen gode råd til hvordan og hvad der er et korrekt valg?

Mvh\M.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-11-02 12:14

"Michael Lynge" <christiansbro@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Måske er der flere som har modtaget breve fra "Københavns Energi" hvor de
> tilbyder at man kan vælge fast strømpris eller en variabel pris på den

Desuden er det kun omkring 50 kr af elregningen der konkurreres om.
Resten er moms, afgifter etc. og det kan man naturligvis ikke ændre på.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Michael Lynge

Dato : 22-11-02 13:04

> Desuden er det kun omkring 50 kr af elregningen der konkurreres om.
> Resten er moms, afgifter etc. og det kan man naturligvis ikke ændre på.
> Christian

Christian:
Ja - men jeg forstå ikke hvad du mener og hvilken relation det har til mit
spm.

Fra : h@rdis

Dato : 23-11-02 14:09

> Christian:
> Ja - men jeg forstå ikke hvad du mener og hvilken relation det har til mit
> spm.
- at uanset hvad du vælger, gør det ikke den store forskel.
JØrgen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-11-02 13:19

Michael Lynge skrev:

>Måske er der flere som har modtaget breve fra "Københavns Energi"

Næ, jeg fik nu fra Energi Horsens, men jeg har for længst
besluttet at jeg ikke gider bruge energi (!) på 50 kr. om året.
Det er min tid for kostbar til. Så jeg smed det hele i
papirkurven og havde glemt alt om den sag lige til nu.

--
Bertel

Fra : Michael Lynge

Dato : 22-11-02 14:02

> [...]
> Det er min tid for kostbar til. Så jeg smed det hele i
> papirkurven og havde glemt alt om den sag lige til nu.

Hej Bertel

Ja, netop - men en ting er at man spare 50.- ved at skifte strømudbyder -
men noget andet er at vælge "fastpris" eller "variabel pris" på strømmen man
bruger - eller er det bare mig det har misforstået det hele?

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 22-11-02 14:35

Michael Lynge wrote:

> [...]
> strømudbyder - men noget andet er at vælge "fastpris" eller
> "variabel pris" på strømmen man bruger - eller er det bare mig

Ja. Bertel har allerede Energi Horsens som el-leverandør, og har
også fået et tilbud om fast eller variabel pris.

Det virker mest af alt som om energiselskaberne på denne måde
prøver at binde kunderne for det første år, ved at komme med et
"fordelagtigt tilbud". For mit vedkommende er det heller ikke
besværet værd.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Bent Mortensen

Dato : 22-11-02 14:34

"Michael Lynge" <christiansbro@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
man
> bruger - eller er det bare mig det har misforstået det hele?

Hej
Du kan godt vælge fast pris på EL men hvis prisen falder, følger du ikke med
ned,
men derimod hvis den stiger spare du
det vil sige at du fastfryser prisen

venlig hilsen
Bent Mortensen

Fra : Michael Lynge

Dato : 22-11-02 15:21

> [...]
med
> ned, men derimod hvis den stiger spare du

Hej Bent
Yepper - ved at man ikke følger med ned i pris, ej op - men hvorfor skulle
jeg vælge "fast pris"?
Det er jo ikke en fast pris som vi kender i dag og kan sammenligne i forhold
til EL prisen i år eller sidste år!
vh\m

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 22-11-02 15:38

Michael Lynge wrote:

<snip>
> [...]
> Det er jo ikke en fast pris som vi kender i dag og kan
> sammenligne i forhold til EL prisen i år eller sidste år!

Jeg citerer fra www.ke.kk.dk:

"Vi kan tilbyde dig en fast elpris i hele 2003 på 23,97 øre pr.
kilowatt-time for den liberaliserede el. Med den nuværende
sammensætning af den fulde elpris svarer det til en pris pr.
kilowatt-time på 1,78 kr."

Noget der i øvrigt også står i det rundsendte materiale fra
selskabet.