åndssvage køtere...
Fra : Pia J

Dato : 22-11-02 09:50

Vi er flyttet fra en lejlighed på landet og min ældste hund har de første 18
måneder af sit liv derfor ikke været udenfor alene.

Da vi dels har laminatgulv, som de skrider på, og jeg dels er nødt til at
arbejde hver formiddag, prøver jeg på at lære dem, at lege er noget man gør
udenfor! Desværre er de begyndt at få et flip med at lege tagfat og
brydekamp gennem hele huset hver formiddag (EFTER jeg har været ude og lege
med dem ½ time). Og min hjerne bliver til havregrød, jeg får ikke lavet
dagens gode gerning.

Så jeg lukker dem ud på gårdspladsen og lukker døren, det er jo koldt. Max
stiller sig og glor på døren, Molly opgiver ham og lægger sig i et hjørne.
Går jeg derud, er det MIG der er i fokus, de springer afventende omkring mig
som kæmpekaniner, hvad jeg mon finder på. Det er skidekoldt!

Vi går ind igen, jeg sætter mig ned - og brydekampen er igen i gang bag mig.

Hvorfor i alverden kan de kun lege sammen indendørs??!! Jeg tør vædde på, at
når jeg går herfra kl. 13, så sover de smukt i sofaen de 4-5 timer jeg er
væk. Jeg har prøvet at lade dem være ude fx en time - han giver ikke op,
stirrer stift på døren, som jeg burde komme ud af lige om lidt.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 22-11-02 10:02

Jeg skal måske lige tilføje, at det ikke er hundene der fryser, Max har ikke
villet være ude "alene" siden vi flyttede ind i august. Og han svømmer gerne
i isbelagte søer, selv når han så bliver kold, vil han ikke op igen...

http://max.fantopia.com/black48.html

:Pia

Fra : BN

Dato : 22-11-02 12:41

Hejsa

Min spirngerhund havde samme problemer.
Jeg blev anbefalet at inden jeg tog afsted om morgenen, så skulle hun
naturligvis luftes, mne hun skulle ikke have lov til at gå løs og blive
vild. Det hele skulle foregå stille og roligt, således hun ikke blev gearet
op, for så er det ekstra svært at være alene hjemme. Når man så kommer hjem,
skal man ignorere hunden, indtil hunden er faldet ned, således det igen er
roligt. Efter et stykke tid er hunden rolig både inden du går og ikke så
vild når du kommer hjem igen. Snak med hunden efter ca. 15-20 min. når
hunden er rolig og du selv har fået overtøjet af og evt. sat varer på plads
hvis du har handlet. Dette får hunden til at forstå at denne ikke er
midtpunkt hele tiden.

Det hjalp på min hund, så jeg håber du kan bruge mit råd.
Det er nok lidt sværere når du har to hunde, da de nemt kan gejle hinanden
op, men held og lykke

Hilsen BN

Fra : Pia J

Dato : 22-11-02 12:53

Problemet er såmænd at jeg arbejder hjemme om formiddagen, og altså sidder
ved min PC og gerne vil have fred. Hunden tror, vi skal lege hele
formiddagen, når vi nu har sovet så længe! De kan sagtens være alene når jeg
ikke er her, så foretager de sig ingenting (ligesom når jeg lukker dem ud
alene). Men når jeg sidder her og prøver at tænke, så leger de
Jyllandsringen.

Jeg har prøvet både at få dem kørt fysisk trætte først med megen løben og
jeg har prøvet at lægge træning om morgenen. Ingen forskel.

:Pia

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 22-11-02 17:11

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message news:<3dde1a3b$0$88177$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...
> [...]
>
> Jeg har prøvet både at få dem kørt fysisk trætte først med megen løben og
> jeg har prøvet at lægge træning om morgenen. Ingen forskel.

Hej Pia!
Jeg kender godt problematikken fra mine egne hunde (to schnauzere),
som helt sikkert mener, at når jeg har fri en gang imellem om
formiddagen, så er det udelukkende for at lege med dem! Hvis jeg skal
arbejde (=koncentrere mig), så sender jeg dem nogle gange op i kurven.
Det kan hjælper ofte, for så lægger de sig som regel til at
sove/slappe af. Jeg har også indført en "slut" kommando, når jeg ikke
gider at have dem til at lege vildt herinde. Har du prøvet det? Det er
vel din "ret" som leder at beslutte, at nu er det tid for flokken at
slappe af?

Mette

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-11-02 20:09

"Mette N. Sørensen" <mealbas@hotmail.com> skrev i en meddelelse > >

> [...]

Du kan ikke køre en hund fysisk træt .. den vil bare få mere og mere
kondition .. det du skal gøre er at køre den psykisk træt .. altså
aktivere den .. læg spor, lad hunden arbejde for føden ved at servere
maden i en busterterning eller en plasticsodanvansflaske eller lign. lær
hunden forskellige ting at gå zig zag mellem dine ben feks. og der er
mange andre ting du også kan lære den .. lån evt. Maria Hansons bog "min
bedste ven" der er masse af aktiveringsforslag i ...
hejhils fra Ami

Fra : R. Ilsøe

Dato : 22-11-02 20:32

<snip>
> aktivere den .. læg spor, lad hunden arbejde for føden ved at servere
> maden i en busterterning eller en plasticsodanvansflaske eller lign.
<snip i Ami's gode forslag...>

Du kan også gøre det at du bare spreder deres morgenmad ud over
gårdspladsen... Med mindre selvfølgelig den er belagt med et dybt lag fint,
løst, rullende grus...

Problemet for jer er, at hundene ikke forbinder gårdspladsen med noget
hyggeligt endnu. Vores hunde gjorde det samme i starten da vi flyttede og
fik en lækker løbegård ud for bagdøren. De suste rundt inde og så snart jeg
lukkede dem ud stod de på det nærmeste og stirrede på døren til den væltede.
Jeg begyndte så at strø maden ud over gården, hygge mig med hundene der ude
af og til og så ellers bare lade dem lege der ude ½-1 timer af gangen. Nu
beder de tit selv om at komme ud og tumle. De har fundet ud af at ude får de
ikke besked på at slappe lidt af. Det er deres "rum" hor de må lege lige så
tosset de vil. Vi har lavet nogen potter som de må grave i, der er et par
tove, lidt træ og tit godbider gemt der ude.

--
R. Ilsøe

Balto, Flatcoated Retriever (½ år)
Cikorie, Flatcoated Retriever (10½ år)
Bimmer, Labrador (2½ år)
http://soulbenders.webbyen.dk

Fra : Pia J

Dato : 22-11-02 20:51

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> wrote in message

> Du kan ikke køre en hund fysisk træt .. den vil bare få mere og mere
> kondition .. det du skal gøre er at køre den psykisk træt ..

Hallo - jeg sagde jo faktisk at jeg OGSÅ havde prøvet med træning.... De er
lige åndssvage når de kommer ind. I øvrigt starter de med at gå i selvsving,
når jeg blot går tur rundt på grunden om morgenen, så løber de alt hvad den
kan trække henover de 3,5 tdr. land jeg ikke har forpagtet væk. Jeg ved godt
Ami ikke går ind for at hunde må løbe, men jeg tror ærlig talt ikke, at mine
bliver bedre af at få forbud mod det, det er racer med megen energi som er
skabt til også at løbe. Bagefter laver jeg lidt havearbejde, og så tøffer de
rundt og snuser, leder efter ting, eller ligger og kigger på mig. Så går vi
ind, de lægger sig måske en halv time højst - og så starter brydekampe,
et-tagfat, hylen og hvinen over det samme kødben (ud af måske 4
tilgængelige), eller moslen rundt om min stol, så jeg ikke kan sidde stille.
Eller Max vil på skødet (han vejer 43 kg slank).

Jeg må prøve med nogen bedre kødben. Jeg kan ikke træne hele formiddagen, så
får jeg jo heller ikke arbejdet, de må nøjes med ½ time morgen og middag.

:Pia

Fra : R. Ilsøe

Dato : 22-11-02 21:19

> Hallo - jeg sagde jo faktisk at jeg OGSÅ havde prøvet med træning....

Nå-dada... Sikke en behagelig tone! Hygge-hygge...!

> [...]
den
> kan trække henover de 3,5 tdr. land jeg ikke har forpagtet væk.

Det sker der skam heller ikke noget ved... Motion skal de ha' og de bliver
jo trætte på et tidspunkt... Der vi skal hen er jo, så vidt jeg har
forstået, at de skal ha' lyst til at ræse af _ude_ og ikke inde. Min
opfattelse er ikke at du er ude på at få dem til at slappe af om
formiddagen... Ret mig hvis jeg tar' fejl... Leg ude rolig inde...?!

> [...]
mine
> bliver bedre af at få forbud mod det, det er racer med megen energi som er

I de efterhånden mange år jeg har kendet Ami igennem denne gruppe har jeg da
aldrig hørt hende sige at hunde ikke må løbe... Hun prøver jo for den da
bare at hjælpe... Hun bruger den tid hun kunne ha' brugt på så meget andet
på at prøve at hjælpe _dig_ og dine _hunde_ og så synes jeg sq egenlig det
er noget barnagtigt at nedgøre hende på den måde...! Ekstremt
utaknemmeligt!! Når du skriver her må du altså forvente svar... også til
tider de samme flere gange... Eller svar du ikke bryder dig om! Dem du ikke
kan bruge må du jo så bare ignorere eller pænt gentage dig selv eller...
whatever... Det er ikke Ami's skyld dine hunde leger F1 i stuen!! Husk lige
at tal til folk som du vil folk taler til dig. En simpel regel... Hvorfor er
det lige at folk tit har po-po til at være enormt ubehøvlede i
nyhedsgrupper...? Hvorfor holder folk ikke samme tone i en NG som de ville
gøre i det virkelige liv over for folk de knap kender...? Eller er du også
lidt bitchy i virkeligheden?

> [...]
> ind, de lægger sig måske en halv time højst - og så starter brydekampe,
> et-tagfat, hylen og hvinen over det samme kødben (ud af måske 4

Hunde lærger træk-leg. Det er en normal "rangorden-leg" som man ikke kan
forvente de stopper med. Du kan evt. prøve at rykke alle legesager og
tygge-ting ud, -så er det jo der de spændende ting er og det er så omkring
dem legen foregår.

> eller moslen rundt om min stol, så jeg ikke kan sidde stille.
> Eller Max vil på skødet (han vejer 43 kg slank).

Det er enten dig selv der har lært den at den må komme op eller har du ikke
lært den godt nok den ikke må... Konsekvent ned... HVER gang hvis du vil han
skal lære ikke at hoppe op. Han vil også sagtens kunne lære at bare den ene
stol feks. er "forbudt område."

Fra : Pia J

Dato : 22-11-02 21:32

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> wrote in message

> Nå-dada... Sikke en behagelig tone! Hygge-hygge...!

Undskyld, det var såmænd ikke møntet på dig, men visse personer her i
gruppen sætter den samme gamle slidte lp på hver gang nogen har en fjollet
hund: spor, mere spor, træning, aktivering, madsøg.

Det kan være trættende at folk altid tager for givet, man intet ved om at
aktivere/træne hunde. Man bliver straks stemplet som en der ikke bruger tid
nok på sin hund, og tid nok er i øvrigt 10 timer om dagen + det løse, ik?
Nøjagtig som en aktuel tråd om racevalg, hvor folk straks tror, at fordi man
spørger om en race, er man nok en af de der dummernikker der vælger hund
efter udseendet og ikke har læst racebeskrivelsen først.

Og ja, Max er forkælet. Han plejer bare ikke at være SÅ fjollet. Jeg har før
i tiden kunnet få ham til at give op og lægge sig, blot ved at ignorere hans
tilstedeværelse. Nu har han så en legekammerat, og hunde tænker jo ikke lige
på støjniveauet når de morer sig.

Aktivering hjælper altså ikke på problemet at han ikke kan finde ud af, at
jeg ikke skal være i nærheden hele tiden, hvis han ved jeg er der, skal han
kunne se mig. Når jeg er helt gået slapper han af, jeg kan i hvert fald ikke
se at møblerne er flyttet når jeg kommer hjem

:Pia

Fra : R. Ilsøe

Dato : 22-11-02 21:45

> Undskyld, det var såmænd ikke møntet på dig, men visse personer her i
> gruppen sætter den samme gamle slidte lp på hver gang nogen har en fjollet
> hund: spor, mere spor, træning, aktivering, madsøg.

Ja, der er mange standart-svar, men eet er at få hundene til at slape af,
noget andet og langt vigtigere er at finde ud af hvorfor de gør som de gør
og så afhjælpe problemet der fra. Jeg personligt tror bare dine vovser har
fået land-kuller og lige skal finde ud af hvor de forskellige ting foregår.
Jeg tror på at det vil hjælpe hvis hundenes "leg-vildt" sager blev flyttet
ud. Det er tit opførsel følger tingene... Altså som med os mennesker og et
soveværelse feks! *GG*

> [...]
> spørger om en race, er man nok en af de der dummernikker der vælger hund
> efter udseendet og ikke har læst racebeskrivelsen først.

Argh ja... Og at folk altid tar' det for givet at når nogen bare vover på at
nævne et barn i forbindelse med hundekøb, så er det fordi de regner med at
barnet selv skal passe hunden!

> [...]
hans
> tilstedeværelse. Nu har han så en legekammerat, og hunde tænker jo ikke

oO(Tænker på om mine børn i virkeligheden er hunde... Haha)

> [...]
ikke
> se at møblerne er flyttet når jeg kommer hjem

Nej, men kan aktivere og aktivere for at komme uvaner til livs, men
problemet er man bare ikke kommet til livs, -igen, så mener jeg ethvert
problem skal findes i hundens psyke og hundens opfattelse af arealer og
territorier før man kan gøre den sande indsats.

Fra : Pia J

Dato : 22-11-02 22:05

> [...]

> ud. Det er tit opførsel følger tingene... Altså som med os mennesker og et

Ja, det er muligt han bare skal have mere tid. Allerede da vi flyttede ind
blev alle bolde og pinde banlyst i huset for netop at undgå rutcheture - men
nu har de altså fundet ud af, at man kan jagte hinanden rundt og rundt og
lege krokodillemund med høje hvin. Jeg vil straks afskaffe træksokkerne, dem
kan de få tilbage, når jeg får anlagt hundegården. Den er ikke i nærheden af
huset, så forhåbentlig vil han tro, han er alene hjemme, når han bliver sat
derind. Og de skulle have plads nok, den bliver mindst 300 m2. (har ikke
besluttet om det bliver 500 istedet)

Han fik i sommer et par kure med prednisolon fordi han havde noget med næsen
(allergi?) - og dette kan give øget stress og hyperaktivitet. Men det burde
være ude af kroppen. I denne periode kunne han heller ikke søge, lugtesansen
var dårlig og det var ubehageligt for ham. Samtidig havde han problemer med
halten på forbenene (som jeg fandt løsningen på efter dyrlægen gav op :( -
så han måtte heller ikke løbe før jeg vidste hvad det var. Samtidig flyttede
vi - så aktiveringen VAR i bund. Kan han helt enkelt have anlagt en dårlig
vane med at være så opskruet?

> problem skal findes i hundens psyke og hundens opfattelse af arealer og
> territorier før man kan gøre den sande indsats.

De må gerne være vilde og lege med hinanden, det var derfor vi fik nr. 2.
Det ville bare være rart, hvis de kunne slappe af indendørs. Jeg har prøvet
at afbryde deres leg med et par lydighedsøvelser, men de har bare så meget
energi, at det sjældent virker. Jeg har deres fulde opmærksomhed, men der
går 10 minutter efter, så er de i gang igen. Og leger de ikke med hinanden,
så fiser Molly rundt efter killingerne! Argh...

:Pia

Fra : R. Ilsøe

Dato : 22-11-02 22:28

> derind. Og de skulle have plads nok, den bliver mindst 300 m2. (har ikke
> besluttet om det bliver 500 istedet)

Fornemt! Mon ikke det bare med det samme skal døbes "Amalienborg" eller
noget i den stil? Det ville jo være et super sted at smide alt
trække-legetøjet ud...!

> Kan han helt enkelt have anlagt en dårlig
> vane med at være så opskruet?

Tjah, det er jo muligt at flytningen krævede (meget naturligt) at han var
nødt til at gøre lidt væsen af sig selv før han fik den opmærksomhed han
selv mente han var berettiget til og så er det bare blevet hængende... Men
tror stadig det har noget at gøre med at han skal finde ud af hvor han må
hvad i de nye omgivelser... Oven i hatten er han jo også blevet "Storebror"
hvilket altid - eller ofte gearer dem lidt mere op end his de var selv.

> De må gerne være vilde og lege med hinanden, det var derfor vi fik nr. 2.
> Det ville bare være rart, hvis de kunne slappe af indendørs.

Det burde de også sagtens kunne lære. Har du aldrig problemer med
sofabordene? Haha... Min Bimmer er så stor og temmelig stærk, at han
sjældent ænser vores massive egetræsbord når han rejser sig, hvilket
resulterer i at det entet suser hen over gulvet eller, -i værste tilfælde
vælter med alt hvad der står på det! En anden sjov ting er når Balto,
hvalpen står over ham med benene på hver side og Bimmer liggende under,
kalder man så på Bimmer, så rejser han sig uden at ænse Balto der hænger på
ryggen af ham med benene sprællende ud til hver side og logrende hale!

> [...]
hinanden,
> så fiser Molly rundt efter killingerne! Argh...

Kan ikke lige huske om du har prøvet at dække dem af? Den med ignorering
virkede ikke jo... Bare hold på at når du har sagt "læg dig" så skal de
¤#"¤31@41 blive liggende til du giver dem fri... Hvad er det forresten for
nogen racer?

--
R. Ilsøe (ICQ# 14500901)

Fra : Pia J

Dato : 22-11-02 22:48

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> wrote in message news:arm7i1

> Tjah, det er jo muligt at flytningen krævede (meget naturligt) at han var
> nødt til at gøre lidt væsen af sig selv før han fik den opmærksomhed han
> selv mente han var berettiget til

Muligt. Unoder indlæres sjovt nok meget bedre end andre ting. Og han er
stædig. Han tigger stadig ved middagsbordet selvom han aldrig har fået noget
der! Må være den halve rottweiler Den anden halvdel er lab og Molly er
schæffador men har altid lignet en raceren Hovawart.

>Har du aldrig problemer med
>sofabordene? Haha... Min Bimmer er så stor og temmelig stærk,

Mest i forbindelse med hale og drikkevarer... Max er 68 cm høj og temmelig
elefant i sine bevægelser. Det ser også sjovt ud, når en af killingerne
lægger sig på hans ansigt og hægter sig fast med "arme og ben" og han bare
ligger og ryster forsigtigt på hovedet!

:Pia

Fra : BN

Dato : 23-11-02 00:47

> [...]
> sjældent ænser vores massive egetræsbord når han rejser sig, hvilket
> resulterer i at det entet suser hen over gulvet eller, -i værste tilfælde

Hejsa R. Ilsøe

Sandra, vores hund, fik da hun var 2,5 år gammel en knude lige over benet
ved hoften/bagryggen. Vi fik det undersøgt af dyrlægen, hvor han tog en
prøve med en sprøjte. Det var ikke andet end noget fedtvæv, hvor han så
spurgte om hun jævnligt slog sig på dette sted? Ja, hun lå tit under
sofabordet - ikke særligt tung, hun løftede det altid nogle cm. hver gang
hun skulle hurtigt ud - hvor hun stormede ud når der kom nogle. Knuden var
altså et resultat på, at hun gang på gang havde faret op under sofabordet...
skøre hund og en dyrlægeregning på næsten 1.000 kr. (godt hun er
sygeforsikret, som vi heldigvis ellers aldrign har haft brug for).

Bare lige en sjov historie

Hilsen BN

Fra : Kosmonauten

Dato : 22-11-02 23:12

> [...]
> spørger om en race, er man nok en af de der dummernikker der vælger hund
> efter udseendet og ikke har læst racebeskrivelsen først.

Hej Pia,
long time no bjæf ;c)
Rart at du tog til genmæle over for den "pegefingermoral og ååh så altid
politisk korrekthed" der gennemsyrer visse svar.
Jeg kender dig som en god og ansvarlig hundeejer der ved en hulens masse om
vores 4 benede venner og det er da utroligt at nogen kunne finde på "belære"
dig noget om træning og aktivering af hunde ;c)
Vi kan alle lære af hinanden, MEN det er fandme ret frustrende at der er
personer som er SÅ skråsikre på deres viden at man er ved at få fniller!
Alle kan læse en bog og ha alle svar parat men det fungere altså ikke altid
sådan i "the real life".
Jeg kan også læse en bog om psykologi men det giver mig altså ingen ret til
at praktisere! Og vedr. tonen, så skulle Ilsøe altså lige tage og læse nogle
af de svar som en vis person har givet andre.

Klaps (altså de gode) til Molly & Max ;c)
Mvh
Martin, som falder ind under kategorinaen "dårlig" hundeejer fordi jeg har
arbejde, lader min tæve komme i løbetid (uha) og aldrig har gået til træning
med hende, fed måde at kategorisere mennesker på (Ironi Off)

Fra : Pia J

Dato : 22-11-02 23:16

"Kosmonauten" <kraz_no@hotmail.com> wrote in message news:3ddeaba1$0$222
> Hej Pia,
> long time no bjæf ;c)

hejsan - så du ikke de nye Mollypix jeg sendte dig forleden?? Hun er blevet
en stor flot tøs på 25 kg og 7½ måned.

Ørenus til hende den bette fra os her på landet.

Fra : Kosmonauten

Dato : 23-11-02 18:50

> hejsan - så du ikke de nye Mollypix jeg sendte dig forleden?? Hun er
blevet
> en stor flot tøs på 25 kg og 7½ måned.
>
> Ørenus til hende den bette fra os her på landet.

Øhh, nope i did not.
Hmm, hvilken adresse sendte du dem til??
Og så skal der lige lyde et stort BJÆF herfra til Max.
Er det ikke i dag han har fødselsdag ;c)
Laika og jeg sender de varmeste (p)hilsner til verdens bedste LabWeiler.
Martin & Laika (som nu vil gå ud og nyyyde en lang tur i silende regn,
skønno siger den smukke 4 benede ved min side.)

Fra : Pia J

Dato : 23-11-02 19:52

"Kosmonauten" <kraz_no@hotmail.com> wrote in message news:3ddfbfed$0$71627
> Hmm, hvilken adresse sendte du dem til??
> Og så skal der lige lyde et stort BJÆF herfra til Max.
> Er det ikke i dag han har fødselsdag ;c)

Jowjow, og slemme mor glemte at tage ben ud af fryseren. 2 år gammel og en
rigtig teenagelømmel og krammebamse.

Jeg sendte dig en icq med links til billederne.

:Pia

Fra : Bettina

Dato : 25-11-02 10:25

> [...]
træning
> med hende, fed måde at kategorisere mennesker på (Ironi Off)

OK. Bortset fra at jeg er træt af at læse om al den mudderkastning, så blir
jeg altså lige NØDT til at spørge:

hvorfor skulle man nu ikke lade sin tæve komme i løbetid? Hvad er det for en
tråd jeg ikke har gidet læse (sikker fordi den er endt i mudderkastning i
stedet for noget relevant)

Bettina

Fra : Kosmonauten

Dato : 27-11-02 00:16

"Bettina" <pruehs@mocka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
en
> tråd jeg ikke har gidet læse (sikker fordi den er endt i mudderkastning i

Hej Bettina,
der er altså ikke tale om mudderkastning, jeg skrev de sidste linier, fordi
der ind imellem er nogle meninger/holdninger jeg som mange årig hundeejer
ikke stilsiddende vil acceptere.
1) En hund må ikke være alene hjemme i mere end 4-5 timer, okay jeg har
arbejde, altså er jeg "ikke" god ved min hund.
2) Tæver som ikke skal bruges til avl eller er "hulihækkere" burde i visse
personers øjne kastreres/sterilliseres fordi deres afkom med næsten 100 %
sikkerhed ender på internat el. hos en ejer der hedder Benny (eller er det
Brian ;c) )
Jeg synes godt nok at jeg kompensere for mit "fravær" med min hund, idet jeg
bruger del af min fritid på netop at være sammen med hende.
Ang. det med løbetiden, så er det et spørgsmål om ansvar, og kan man ikke
passe på sin højløbske tæve i de to perioder om året, tja hvornår kan man
så?? Jeg forstår så udemærket at folk vælger at fratage deres tæves løbetid,
hvis det er skyld i falsk drægtighed, at man ikke ønsker at de skal få
"huliturbo" hunde, MEN jeg vil ikke sættes i bås fordi jeg har valgt at lade
min tæve gå igennem sin cyklus, specielt når hun ikke udviser nogle af de
symptomer som andre så "malende og udpenslende" beskriver, det er jo ikke
alle tæver der får problemer i deres løbetid, lige som det heller ikke er
alle kvinder for hvem deres menses periode er et helvede. At sætte en
hunhund=en kvinde er at menneskeliggøre vores hunde og det har de ikke
fortjent. Lad mig lige slå fast "ikke fortjent at blive menneskelig gjort",
der er INTET i vejen med kvinder/piger kært barn har mange navne ;c)
Og disse holdninger kommer fra nogen hvis viden jeg respektere men man kan
og skal ikke være enige om alt.
Hygge og hils
Martin & Laika

Fra : BN

Dato : 27-11-02 16:56

> [...]
> symptomer som andre så "malende og udpenslende" beskriver, det er jo ikke
> alle tæver der får problemer i deres løbetid,

Hejsa NG

Jeg synes at have læst noget om, at tæver som er i løbetid og efterfølgende
får falsk drægtighed, hvor de ikke senere skal have hvalpe, så er der nogle
som synes at man skal fjerne hele hundens livmoder, for at undgå
livmoderbetændelse.
Sandra har de fleste gange haft falsk drægtighed, men har ikke oplevet at
hun havde problemer med det. Nogle gange, i sær lige efter, lugter hun
ganske afskyeligt. Det er ikke en prut hun har sluppet ud, men nærmere en
"livmoderprut", hvis man kan sige det sådan (jeg ved altså ikke hvordan
sådan én rigtig lugter ) Kan det have noget med sagen at gøre, og at det
noget vi burde få undersøgt nærmere? Hun har jo ikke haft ondt, så vi går
udfra det bare er luft/giftgas?
Hvad siger I til det? Har I erfaringer med andre hundes løbetid og falsk
drægtighed?
Jeg vil jo umiddelbart mene, at det er et meget voldsomt indgreb på hunden
at få fjernet livmoderen og at det endvidere vil give hende
hormonforstyrelser.
Vi må desværre kun have en hund i vores rækkehus, så det der med hvalpe er
ikke lige så nemt, selvom vi gerne ville. Hun er også 5 år, så hun er jo
lige på grænsen. Mange siger også til os, at man skal ikke få hvalpe for
hundens skyld, hun er helst fri: Vi ville altså også gøre det for vores
egen.

Hilsen BN

Fra : x Vuf x

Dato : 27-11-02 20:48

Wed, 27 Nov 2002 16:56:14 +0100, BN wrote:

> [...]
>lige på grænsen. Mange siger også til os, at man skal ikke få hvalpe for
>hundens skyld, hun er helst fri: Vi ville altså også gøre det for vores

Med 5 år på bagen, er hun afgjort for gammel til at være førstegangsfødende!
Opdrættere regner med 4 år som sidste udkald. Pigerne, hvis de er sunde og
raske, startes i en alder af 2½ år og parres højst 2 gange - 1 gang fri.
Altså ikke hver gang, der er løbetid. Det kaldes råavl og fabriks-
virksomhed! Sidste kuld får de så som 8-årige; stadigvæk forudsat,
at hunden er sund og rask!
Men så fornuftig, som jeg har fået indtryk af at du er, ved du det
sikkert; om ikke andet så med din sunde fornuft.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : BN

Dato : 27-11-02 22:14

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> wrote in message
> [...]

> Men så fornuftig, som jeg har fået indtryk af at du er, ved du det
> sikkert; om ikke andet så med din sunde fornuft.

Hej Sonja

Tak for de fine ord. jeg er selv blevet meget glad for at være herinde, da
jeg virkelig kan bruge meget af det som I skriver. Så er det i øvrigt også
sjovt at læse om alle de skøre historier I har om hundene ;---)
Ja, hun er for gammel, jeg skulle bare lige høre en hundekender sige det til
mig, for der er mange som frister os, mne har heldigvis haft realiteternes
sans tæt på os. Vores dyrlæge synes vi skulle skynde os hvis vi ville have
hvalpe (et år siden han sagde det). På det tidspunkt boede vi en mindre
lejlighed, da vi begge var studerende, så det ville være synd for Sandra at
få hvalpe hvor hun ikke ville have plads nok. Hvalpe kræver jo heller ikke
kun plads men også meget tid, og da vi begge havde travlt med uddannelse,
ville vi ikke gå i gang med et så omfattende projekt, og nu et år efter tror
jeg bare at vi vil nyde hende som vi altid har gjort... hun opfører sig jo
alligevel ofte som en hvalp... krudt bag i, men benene spjættende ud til
siderne når hun er ivrig ;---)
Sandra er vores første hund, så det er nok også en god idé at tage
oplevelserne lidt hen ad vejen, således det også bliver en god oplevelse for
hunden. Sandra har det fint med at være alenehund, så hende bruger vi meget
tid på... meget forkælet men også gensidig respekt :---)
Jeg blev bare lidt urolig, da jeg læste herinde, at hvis man ikke ønskede
hvalpe og hunden var falsk gravid (Sandra har produceret mælk nogle gange
efter ca. 2 mdr. efter løbetiden), så øgedes risikoen for at hun ville kunne
få livmoderbetændelse. Hun luffter nogle gange nogle afskyelige "dampe" ud,
som ikke er en alm. prut, men hun har ikke ondt og det er kun i perioder.
Derfor er jeg meget interesseret i, om I andre har hørt eller har erfaringer
omkring dette?

Mange hilner fra BN

Fra : Kosmonauten

Dato : 28-11-02 01:34

"BN" <bn@privat.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad siger I til det? Har I erfaringer med andre hundes løbetid og falsk
> drægtighed?
> Hilsen BN

Hej igen BN ;C)
Laika rendte ind i falsk drægtighed i hendes anden løbetid, jeg fik en del
råd, bl.a. det med at fjerne "hele" pivtøjet på hende og at fænomenet ville
vende tilbage hver eneste gang hun kom i løbetid.
Jeg henvendte mig så til min dyrlæge og han gav mig følgende råd, fjern ALT
legetøj(pivedyr, sokker, tyggesko osv) og så gå nogle lange ture med hende,
sørge for at hun var både fysisk og psykisk træt, altså lade hende bruge sin
næse og hjerne (her i huset har Laika jo både hjernen OG udseende, mig, tja
jeg er bare ham som hun forsøger at opdrage ;C) ). Kort sagt få fokus væk
fra hendes "falske drægtighed". Den falske drægtighed forsvandt og der har
ikke været skyggen af det siden, så det var sørme et godt råd, men han
fortalte også at fænomenet kan blive så sygeligt at en
sterilisation/kastration kan og vil være den bedste løsning.
Jeg har også hørt en masse om livmoderkræft osv osv, men det er igen et
spøgsmål om hvorvidt man skal vælge det ene eller det andet. For mit eget
vedkomne går jeg ud fra egen erfaring, jeg voksede op med en Cocker Spaniel
blanding der blev 15 år og 2 mdr, den havde sin "cyklus" og der var intet i
vejen.
Hvad vi hundeejere betragter som et "prolem" er jo et levn fra ulven, idet
det er meget normalt at når Alpha hunulven har fået hvalpe, ja så kommer de
andre hunulve i perioden "falsk drægtighed", hvilket jo i og for sig er
meget smart hvis nu moderen ikke vender hjem en dag.
Potedask til Sandra herfra
Martin & Laika

Fra : BN

Dato : 28-11-02 17:20

> [...]
tja
> jeg er bare ham som hun forsøger at opdrage ;C) ). Kort sagt få fokus væk

Hejsa Martin og hundekrammer til Laika
Overnstående råd lyder godt. Er det så når hun viser symptomer på falsk
drægtighed, st jeg skal udføre metoden?
Går den faske drægtighed så igen i bero?
Eller skal det gøre ca. 1 mdr. efter at hun har været i løbetid, altså lige
inden hun begynder at producere mælk?
Det er jo ikke hver gang problemet kommer, men når det komme opdager jeg det
først efter ca. 1 mdr. fra hendes løbetid.

Mange hilsner fra BN og Sandra som bliver meget kælen i disse perioder ;---)

Fra : Kosmonauten

Dato : 29-11-02 08:01

> [...]
> først efter ca. 1 mdr. fra hendes løbetid.
>
> Mange hilsner fra BN og Sandra som bliver meget kælen i disse perioder

Hej igen BN og Sandra.
Ja vi sender lige en hundekrammer retur herfra ;C)
Jeg opdagede ret hurtig en "forandring" med Laika da hun fik sin periode med
"falsk drægtighed". Hun var blevet meget "vagtsom", det kom sig vist over at
hun sad og gøede af nogle store grene der rørte sig pga. blæsten og hun
rendte tit hen til vinduerne og virkede bare "anderledes" ;c) Og helt klart
utroligt kælen og kontaktsøgende, meget mere end hun plejede.
Lige så straks du ser eller fornemmer at hun ændrer adfærd, så prøv at
fjerne hendes legetøj, man føler sig faktisk som et dumt sv.., og hånden på
hjertet så havde jeg den gang en rigtig dårlig samvittighed. Men det hjalp
og det kom aldrig igen. Jeg blev faktisk ret overrasket over hvor hurtigt
det hjalp og sæføli fik hun sit legetøj igen ;c)
Og ja, det gik hurtigt i bero igen så måske virker tricket også med Sandra,
hvem ved....
Giv Sandra en godbid herfra ;C)
Hygge
Martin & Laika

Fra : BN

Dato : 29-11-02 08:28

> [...]

> det hjalp og sæføli fik hun sit legetøj igen ;c)
> Og ja, det gik hurtigt i bero igen så måske virker tricket også med

Godmorgen Martin og Laika
Sandra får hermed en godbid... når hun engang står op...
Tusind tak for hjælpen. Det vil jeg prøve næste gang. Sandra er dersværre en
en hund som ikke gør. Hun kan godt! Jeg hørte hende først gø, da jeg havde
haft hende i tre uger, for så fandt hun ud af, at det var sjovt at gø når
man legede. I dag gør hun også når vi leger vildt, men hvis der kommer nogle
hjem til os, så farer hun bare rundt som en gal og logrer vildt med halen.
Jeg kan selvfølgelig holde øje med hendes adfærd, især hvis hun begynder at
"beskytte" huset ved at holde øje med alt.
Det lyder rigtig godt, hvis det så aldrig kommer igen, for det lugter altså
af sur mælk. Hun er ikke lige "typen" som gerne vil i bad. Hvis vi kalder på
hende kommer hun, men lige så snart hun ser badeværelset og der ikke er mad
i hendes skåle, ja så bakker hun ud ige Når hun endelig ér i bad (under
bruseren), så nyder hun det i fulde drag... skøre hund... især når hun
bliver gnubbet på ryggen og lårene :---)
Jeg er forresten ved at udarbejde Sandras helt egen hjemmeside, men der går
nok lidt tid før hun får den oå at køre, hun skla jo også lige godkende den
først... ;---)

Mange hilsner fra BN og Snadra som ikke rigtig er stået op endnu
(
--- 0
(

Fra : Kosmonauten

Dato : 29-11-02 23:30

> [...]
den
> først... ;---)
>
> Mange hilsner fra BN og Snadra som ikke rigtig er stået op endnu
Hejsa B & S ;c)
Rart at kunne give rådet videre og jeg håber at det kan hjælpe, men det vil
tiden jo vise.
Giv endelig et stort bjæf når siden er færdig, så skal vi nok suse i
kredsløb og sætte en pote i gæstebogen.
Vores hunde er skøre og hurra for det ;c)
Håber da at Sandra bliver glad for at blive en "nethund" ;c) Det er altså
ret skægt at få sat "ansigt" på de hunde man hører om i gruppen.
God weekend til jer fra
M & L ;c)

Fra : Bettina

Dato : 28-11-02 08:57

"BN" <bn@privat.mail.dk> wrote in message

> [...]
nogle
> som synes at man skal fjerne hele hundens livmoder, for at undgå

hm. Ja det var da en forebyggelse der vil noget. lige lovlig drastisk efter
min mening.

> [...]
det
> noget vi burde få undersøgt nærmere? Hun har jo ikke haft ondt, så vi går

Hvis du siger det kun er i perioder, så kan det da i hvert fald dårligt være
livmoderbetændelse. Så vidt jeg ved skal det opereres væk så snart det
opdages, ellers kan hunden dø.
Min brors gamle tæve fik livmoderen fjernet da hun var 6 pga betændelsen
,men vi oplevede ikke nogen hormonforstyrrelser. Min hanhund var stadig lige
åndssvag de perioder hun skulle ha været i løbetid og hun opførte sig
fuldkommen som hun plejede.
Så hvis man ellers får opdaget det i tide, tror jeg ikke der er så meget at
frygte.
Hvis det havde været livmoderbetændelse, ville hun have drukket rigtig
rigtig meget og spist ingenting. Det var i hvert fald nogen af symptomerne
da vi oplevede det.

Men at få fjerne livmoderen for at undgå falsk drægtighed. Dårlig ide.
Det er selvfølgelig bare min mening, der skal nok være nogen der er uenige
med mig

Bettina

Fra : Bettina

Dato : 28-11-02 08:50

> [...]
> sikkerhed ender på internat el. hos en ejer der hedder Benny (eller er det
hmmmmm
underlig holdning. kan man ikke bare "nøjes" med at holde dem i snor når de
er i løbetid? Det må da virke lige så effektivt som os der har tæver, der
godt må få hvalpe en dag. Der skal jeg da absolut nok bestemme med hvem og
hvornår, så hun er ALDRIG løs i hendes løbetid. Hvor svært ka det være?
Men bortset fra det er der da nok noget om, at det er sværere at komme af
med hulihækkere.

> [...]
gjort",
> der er INTET i vejen med kvinder/piger kært barn har mange navne ;c)

Du lyder jo som en ganske fornuftig hundejer i mine øjer.
jeg studsede bare fordi jeg ikke havde hørt den holdning før om, at tæven
ikke skulle ha lov til at komme i løbetid.

Bettina

Fra : Claus

Dato : 22-11-02 22:03

news:3dde8a1e$0$88171$bc7fd3c@news.sonofon.dk...Jeg ved godt

> Ami ikke går ind for at hunde må løbe, men jeg tror ærlig talt ikke, at
mine
> bliver bedre af at få forbud mod det,

Er der nogen der vil være søde at forklare mig, hvorfor hunde ikke må
løbe..???

Claus

Fra : Pia J

Dato : 22-11-02 22:08

"Claus" <Mito@adslhome.dk> wrote in message news:arm5n4$7h5$1@sunsite.dk...
> Er der nogen der vil være søde at forklare mig, hvorfor hunde ikke må
> løbe..???

Øh, det er noget med at de bliver stressede. De må heller ikke lege
apportlege, kun noget med mentale udfordringer. Det er MEGET farligt for en
hund at blive ophidset! At jeg så altid før i tiden har kunnet stresse ham
ned igen nøjagtig som jeg ville, er åbenbart ikke godt nok.

/ironi off

:Pia

Fra : Claus

Dato : 23-11-02 08:22

> [...]
> hund at blive ophidset! At jeg så altid før i tiden har kunnet stresse ham
> ned igen nøjagtig som jeg ville, er åbenbart ikke godt nok.

Hej igen.

Hmmm....de må ikke løbe og lege, de må ikke lege apport lege og ikke blive
ophidset.............sikke et liv.
Vores hunde løber og leger meget vildt....der bliver lavet mange apporter og
de bliver lidt opstemte når der bliver trænet bidearbejde.....men det er
altså negativt?? Her gik jeg og troede at mine hunde havde et godt hunde
liv.

Claus
Som der har brugsprøver på alle voksne hunde i huset.

Fra : Pia J

Dato : 23-11-02 10:34

"Claus" <Mito@adslhome.dk> wrote in message news:arna0o$6eg$1@sunsite.dk...

> [...]
> de bliver lidt opstemte når der bliver trænet bidearbejde.....men det er
> altså negativt?? Her gik jeg og troede at mine hunde havde et godt hunde

ditto

Fra : Pia J

Dato : 22-11-02 21:53

"Mette N. Sørensen" <mealbas@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> gider at have dem til at lege vildt herinde. Har du prøvet det? Det er
> vel din "ret" som leder at beslutte, at nu er det tid for flokken at

Det kan være jeg må træne det med dem et par dage og droppe det med at
tjene penge. Et andet rum virker ikke, så siger han pivpivpiv inde bag
døren. I timevis. Han har altid været morsyg, men indtil nu har han som
regel kunnet sove når jeg satte mig i kontoret.

I øvrigt er det ret sjovt at lukke ham alene ud i haven, han løber fra
vindue til vindue og hopper op og ned for at kigge ind, boing, boing og
ørerne flyver.

:Pia

Fra : RHR

Dato : 22-11-02 17:18

Hej Pia!

Hvilken race er dine hunde? At tage dem ud og løbe/lege i en halv time
stresser desværre ofte hunden mere end det trætter dem. Nu ved jeg
selvfølgelig ikke hvordan i leger men hvis det er med at kaste bold eller
pind, så ser hunden det ofte på denne måde: Mor taber bold/pind, ok, jeg
løber ud og finder den til hende og kommer tilbage med den, så bliver hun
nok glad Men når så vovse kommer tilbage, jamen så taber mor den
gudhjælpemig igen, nå jeg kommer tilbage med den igen.. Sådan fortsætter det
og hunden stresser over at mor da for pokker ikke bare kan passe på pinden
istedet for hele tiden at tabe den.. Håber det giver mening
Det er næsten umuligt at køre en hund fysisk træt, den vil ofte bare være
klar til mere og mere..
Det kunne være en mulighed at være konsekvent at afbryde deres leg hver gang
de vil lege indenfor ved enten at lukke dem ud eller aflede deres
opmærksomhed med fx et kødben?

Mvh Rikke

Fra : Pia J

Dato : 22-11-02 20:59

"RHR" <rikkehave@get2net.dk> wrote in message news:6NsD9.2366
> Det kunne være en mulighed at være konsekvent at afbryde deres leg hver
gang
> de vil lege indenfor ved enten at lukke dem ud eller aflede deres
> opmærksomhed med fx et kødben?

Jeg har prøvet at lukke dem ind og ud og ind og ud i dag hver gang de
bøvlede - endda siddet og frosset for at se, om det bare er fordi han skal
have adgang til mig - men nej, jeg skal være der. Han er ligesom et lille
barn der keder sig og ikke selv kan finde på noget, jeg skal. Når de så er
stille ude i gården og kommer ind, så begynder han straks at hyperventilere
og bøvle med den lille igen. Og hun er jo ikke svær at lokke, 7 mdr. gammel.

Rå okseben kan få dem til at være helt stille. Så jeg må prøve med nogen
flere af dem. Afledningsmanøvrer forstyrrer mig ligesåmeget som racerløb,
jeg kan ikke arbejde i 5 minutters intervaller, det kræver at jeg fordyber
mig.

Det er i øvrigt en labweiler på 2 år og den lille er en schæffador. Jeg har
gået og holdt øje med, om hun måske skulle til at starte sin første løbetid,
og de derfor var lidt mere vilde og kurtiserede lidt, men der er indtil
videre ingen tegn på nogen af dem. Og jeg kan normalt se på Max når der er
løbske tæver, jeg har sågar brugt ham til at stille "diagnosen" for andre
hundeejere som ikke selv var klar over, deres tæve var på vej.

:Pia

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 22-11-02 22:30

Pia J skriver:

> [...]
> væk. Jeg har prøvet at lade dem være ude fx en time - han giver ikke op,
> stirrer stift på døren, som jeg burde komme ud af lige om lidt.

Har du overvejet simpelthen at skille dem ad et par timer når du arbejder? Vores
to kan også køre hinanden helt op under loftet nogen gange, og lukker man dem så
ud, ja så står de bare ved døren og piber og vil ind igen. I sommer kunne de
lege i timevis ude i haven, men nu der er koldt og vådt, gider Arthur ikke. Og
når han ike vil, så vil Nansen naturligvis heller ikke. Får de lov til at lege
for vildt inde i huset, ja så kan du forestille dig hvordan møblerne hurtigt
ender alle andre steder end der hvor de hører til!

Jeg har så valgt at Nansen til tider må tage en time-out ud i gården alene. Når
man skiller dem ad, så hokus-pokus ligger de sig begge til at sove. Nu er dine
jo nok lidt mere krudt-bagi-agtige end mine, men det er da et forslag...

Hilsen Dorthe og kombatanterne:
http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=974

Fra : Pia J

Dato : 22-11-02 22:42

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> wrote in message

> [...]
Vores
> to kan også køre hinanden helt op under loftet nogen gange, og lukker man

Jo - de skal jo alligevel lære det, når hun kommer i løbetid. Molly
accepterer sådan set fint at være lukket inde i stuen, hun lægger sig i
sofaen og sover og ser meget lidende og mishandlet ud, når man henter hende
igen. Hun kan jo få kattene med, og så kan pivedyret være her hos mig. Det
må jeg prøve.

:Pia

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 22-11-02 22:55

Pia J skriver:

> [...]
> igen. Hun kan jo få kattene med, og så kan pivedyret være her hos mig. Det

Ja, så lidende de dog kan se ud! Nansen kan ligge med sine store hængeøjne og se
ud som om han er blevet pisket! Hvad ville Max mon sige til at Molly er væk?
Hilsen Dorthe ( - og Arthur, der skal til DcH prøve i morgen, og Nansen der skal
kigge på )

Fra : Pia J

Dato : 22-11-02 23:04

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> wrote in message

>Hvad ville Max mon sige til at Molly er væk?

Bare han kan ligge under min stol, må hun være lige hvor det passer hende!
Rager ham en høstblomst.

:Pia

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 22-11-02 23:09

Pia J skriver:

> Bare han kan ligge under min stol, må hun være lige hvor det passer hende!
> Rager ham en høstblomst.

Aarwh... en rigtig mor-hund!