SQL-statement
Fra : Quinn

Dato : 21-11-02 21:59

Jeg lager et forum og har et lite problem med å finne riktig SQL-kall.

TABELL "Post" :
id: primærnøkkel
traad_id: trådens id-nummer
innlegg_id: innlegg nummer på tråd
bruker_id: bruker som postet innlegg
overskrift: overskriften til innlegget
tekst: selve innlegget
tid: dato/tid for innlegg

Forumet skal listes ut slik:

Bruker_id Tid for innlegg Overskrift på første innlegg i tråden
(link til tråd)

Dette får jeg greit til, men problemet er at jeg ønsker å ha forumet slik at
den tråden som sist har fått et innlegg skal havne øverst på siden, selv om
selve tråden ikke er ny, slik at om man svarer på et innlegg langt nede på
siden så kommer dette øverst hvor alle kan se at det har kommet et svar.

Hvis noen kan hjelpe meg med dette ville jeg bli svært takknemlig!

mvh
Stian

Fra : Jakob Andersen

Dato : 21-11-02 22:06

"Quinn" <stian@mk.no> wrote
> [...]
> siden så kommer dette øverst hvor alle kan se at det har kommet et svar.

Da du ikke skriver hvilken database du bruger er det ikke så let at hjælpe
dig helt i mål, men hvis du bruge Access eller MS SQL burde en af
nedenstående virke:

SELECT p.traad_id, p.overskrift, (SELECT TOP 1 p1.tid FROM Post p1 WHERE
p1.traad_id = p.traad_id ORDER BY tid DESC) AS NyesteInlegg FROM Post p
ORDER BY NyesteInlegg

SELECT p.traad_id, p.overskrift, (SELECT TOP 1 p1.tid FROM Post p1 WHERE
p1.traad_id = p.traad_id ORDER BY tid DESC) AS NyesteInlegg FROM Post p
ORDER BY (SELECT TOP 1 p1.tid FROM Post p1 WHERE p1.traad_id = p.traad_id
ORDER BY tid DESC)

PS: Da dit spørgsmål kun omhandler databaser burde det have været stillet i
dk.edb.database(.ms-access)

--
Jakob Andersen

Fra : Quinn

Dato : 21-11-02 23:12

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote in message
> [...]

> ORDER BY tid DESC)
>
> PS: Da dit spørgsmål kun omhandler databaser burde det have været stillet

Hei Jakob og takk for ditt svar!
Jeg får feilen "Too few parameters. Expected 1" på det første eksempelet, og
jeg får syntax error på den siste delen av det andre eksempelet. Har du noen
hint om hva som kan være feilen? Navnene i databasen stemmer. Det er en
Access-database.

mvh
Stian

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-11-02 23:36

Quinn skrev:

> Jeg får feilen "Too few parameters. Expected 1" på det første
> eksempelet, og jeg får syntax error på den siste delen av det
> andre eksempelet.

Skriv din resulterende sqlvariabel ud inden ud kører den. Det
letter fejlfinding gevaldigt. Se også
<http://www.asp-faq.dk/article/?id=41>.

NB: Har du husket at fjerne linjeskiftene i Jakobs eksempler?
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Quinn

Dato : 21-11-02 23:49

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> [...]
> letter fejlfinding gevaldigt. Se også
> <http://www.asp-faq.dk/article/?id=41>.
>
> NB: Har du husket at fjerne linjeskiftene i Jakobs eksempler?

Heisann!
Jeg har skrevet den inn akkurat sånn som Jakob skrev den og uten linjeskift
naturligvis. Ettersom jeg ikke setter inn noen variabler ser den helt lik ut
som Jakobs når jeg skriver den ut. Problemet i Jakobs første eksempel er at
den siste SQL-strengen (inne i parantesen) ikke returnerer noe.

Hjelp?

Stian