Win XP Pro - Router/switch
Fra : Carsten Stage

Dato : 21-11-02 20:37

Hej!

Min kammerat har lige installeret XP Pro og kan ikke se router, lige som
han heller ikke kan komme på internet. Hidtil har han ikke haft
problemer med Win 98 ME. PC nummer to på routeren har ingen problemer
med at komme på nettet. Maskinerne har aldrig været sat op til at dele
filer eller andet.

Hvor starter vi fejlsøgningen?

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Bo Simonsen

Dato : 21-11-02 21:00

On Thu, 21 Nov 2002 20:36:41 +0100, Carsten Stage wrote:

> Hej!
>
> Min kammerat har lige installeret XP Pro og kan ikke se router, lige som
> han heller ikke kan komme på internet.

> Hvor starter vi fejlsøgningen?

Du er desværre ikke særlig præcis i din fejl beskrivelse, men jeg kan da
forsøge at hjælpe dig.

Bruger maskinen Dynamisk- (DHCP protocolen) eller Statisk (Fast) IP?

Det kunne godt tyde på at den skal være statisk sat, siden det netop ikke
virker på denne maskine.

Tjek evt. maskine 2's netværkskonfiguration.

/Bo

Fra : Carsten Stage

Dato : 21-11-02 22:07

I meddelelsen news:pan.2002.11.21.19.59.53.680400@geekworld.dk
Skrev Bo Simonsen :

> Du er desværre ikke særlig præcis i din fejl beskrivelse, men jeg kan
> da forsøge at hjælpe dig.

Desværre er jeg klar over det - men det er heller ikke let, når det skal
klares via telefon til kammeraten... Som oven i købet fik gæster midt i
det hele

> Bruger maskinen Dynamisk- (DHCP protocolen) eller Statisk (Fast) IP?

DHCP - tildelt IP af router

> Det kunne godt tyde på at den skal være statisk sat, siden det netop
> ikke virker på denne maskine.

Rigtigt nok... men så heldig var jeg ikke. Kammeraten sværger på, at det
er dynamisk

> Tjek evt. maskine 2's netværkskonfiguration.

Klart et af de næste punkter - som også vil afsløre om han husker
rigtigt.

Det der umiddelbart undrer mig mest er, at man via browseren ikke kan se
routeren på 192.168.1.1 - som det tidligere var muligt.

Det næste må vel være noget med ipconfig/release og .../renew?

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Bo Simonsen

Dato : 21-11-02 22:45

On Thu, 21 Nov 2002 22:06:31 +0100, Carsten Stage wrote:

> [...]
> routeren på 192.168.1.1 - som det tidligere var muligt.
>
> Det næste må vel være noget med ipconfig/release og .../renew?

I WinXP hedder det vidst reperere.. Tror dog ikke de hjælper, da maskinen
ikke har haft en IP.

/Bo

Fra : Henrik

Dato : 22-11-02 07:58

Det lyder som et driver problem prøv at slette netkortet i
enhedshåndteringen og så lave en genstart og lad XP finde kortet igen det
plejer at hjælpe på sådan en fejl derhvis ikke det er hardware
(kabel,netkort) der er defekt.
Henrik

Fra : Carsten Stage

Dato : 22-11-02 08:37

I meddelelsen news:3dddd5ba$0$223$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
Skrev Henrik :

> [...]
> enhedshåndteringen og så lave en genstart og lad XP finde kortet igen
> det plejer at hjælpe på sådan en fejl derhvis ikke det er hardware

Der har vi været... og det hjalp ikke. Det vil sige, at XP fandt og
installerede kortet fint igen, men stadig ingen router

Under egenskaberne for LAN forbindelsen ser det ud som om, at der ikke
tildeles IP fra routeren og både PC og router er sat op til at router
tildeler IP (DHCP)

Det ligner at vi skal til at rykke i kablingen - eventuelt bruge et
andet kabel, måske fra den anden PC, for at se om det er det der er galt

Routerens lamper for den aktuelle PC lyser i øvrigt normalt, som om den
ser PC'en.

Der er ikke rørt ved hardwaren, som jo virkede fint med Win 98ME - der
er kun formateret og installeret XP.

Nu er staklen på arbejde wekenden over, så det bliver sikkert ikke før
mandag vi får set på det igen.

Foreløbig tak for input - jeg vender tilbage!

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Carsten Stage

Dato : 25-11-02 08:21

I meddelelsen news:3ddddec3$0$82065$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
Skrev Carsten Stage :

> [...]
> mandag vi får set på det igen.
>
> Foreløbig tak for input - jeg vender tilbage!

Problemet er løst!

På router er der en resetswitch - og det var hvad der skulle til.

Tak for hjælpen...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Bruger du Outlook Express - så brug denne: http://flash.to/oe-quotefix

Fra : Morten L.

Dato : 22-11-02 09:21

Jeg havde en tilsvarende fejl under W2K og XP
- maskinen kunne PING'e routeren, men ellers INTET - og en gang i mellem
var det sporadisk !??! - sommetider virkede TELNET..

1 step - prøv at nulstille "extendede BIOS configuration" i Bios - det
hjalp sommetider på min..

2. step - skift netkortet - jeg havde en af de første versioner 3COM 3c905
(den uden B-TX m.v.) - og kortet lå sommetider på IRQ 48, 53 osv - altså
helt skøre værdier. Jeg har ingen problemer haft siden kortet blev skiftet
til 3c905b-tx - eller for den sags skyld alt andet end gamle 3c905'ere.

/Morten