P-piller og killinger
Fra : Søren Houlberg

Dato : 21-11-02 20:15

Hej NG!

Min kat fik killinger for 10 dage siden - som nogen nok opdagede.
Nu er hun allerede i løbetid igen................. Hun kommer ikke ud men er
vandt til det - jeg vil bare ikke have det når hun har killingerne. Men hun
larn´mer som en sindssyg og vrider sig hele tiden - jeg er helt bange for,
at går ud over killingerne, fodi hun har så travlt med at være i løbtid.

Mit spørgsmål er: Må jeg godt give hende P-piller selvom killingerne dier -
går hormonerne ikke direkte i killebasserne?
Det er jo ikke lige meningen at hun skal være gravid igen så kan jeg give
hende P-pillerne indtil hun skal steriliseres?Altså trods killingerne?

Knus
Mette Sofie

Fra : Niels Peter

Dato : 21-11-02 20:24

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3ddd30bb$0$253$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
>
> Mit spørgsmål er: Må jeg godt give hende P-piller selvom killingerne dier -
> går hormonerne ikke direkte i killebasserne?

Det skulle man tro - men praksis viser, at det ikke generer de små. Det generer dem meget mere, at mor er i løbetid og derfor ikke kan koncentrere sig så godt om dem.

> Det er jo ikke lige meningen at hun skal være gravid igen så kan jeg give
> hende P-pillerne indtil hun skal steriliseres?Altså trods killingerne?

Ja, det vil jeg mene.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Søren Houlberg

Dato : 21-11-02 20:27

Kære Niels Peter!

Tak for dit hurtige svar - Jeg har godt hørt at det var gængs at man gav
hende P-piller mens de dier endnu - menkan ikke rigtig lide tanken.

På den anden side nytter det jo heller ikke noget at hun fræser rundt og
kalder på en hankat - når hundes killinger har brug for hende....

Begynder på P-pillerne igen i aften.

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 21-11-02 20:58

"Søren Houlberg" skriver:

> [...]
> Det er jo ikke lige meningen at hun skal være gravid igen så kan jeg give
> hende P-pillerne indtil hun skal steriliseres?Altså trods killingerne?

Hej Mette!
Vores huskat Fie fik killinger forrige sommer. På vores meget katte-kyndige
dyrlæges anvisning kom hun på p-piller en uge efter fødslen, både for at få ro
til killingerne, og for at undgå endnu en graviditet. Hun var godt nok indekat,
men kan det gå galt én gang, ja så kan det jo ske igen. Opdragelsen af
killingerne gik storartet, og alle fire killinger er nu store flotte katte.
Hilsen Dorthe

Fra : Søren Houlberg

Dato : 21-11-02 21:11

Kære Dorthe!

Tusind tak for beretningen - Jeg har også hørt det med de 8 dage - men
håbede (naiv og dum som jeg er) at hun ville vente grundet sæsonen.......
Jeg giver hende piller fra nu af. 1 pille hver dag i 3 dage for at få hende
ud af løbetiden og derefter 1 om ugen til hun skal steriliseres.

Hilsen
Mette Sofie - og tak igen det beroliger

Fra : Trine Piltoft

Dato : 21-11-02 21:12

Hejsa!

Du kan godt give p-piller mens killinger stadig dier, men jeg vil
på det kraftigste anbefale dig at vente med at give hende p-piller
til denne løbetid er overstået. At afbryde en løbetid med p-piller
kan føre til livmoderbetændelser - taler af erfaring for jeg har
selv prøvet det og gør det aldrig mere. Jeg vil endda tro at en
hunkat der lige har fået killinger er mere sårbar i
underlivsdelen, og derfor vil have lettere ved at få en
livmoderbetændelse.

Mvh. Trine

Fra : Søren Houlberg

Dato : 21-11-02 21:15

Hej Trine!

Uha - nu troede jeg lige at jeg kunne begynde i aften......

Men hos hund udvikler den sig ikke så hurtigt igen. Det er o meningen at hun
skal steriliseres når killemisserne er "færdige med hende" kan hun nå at få
en gevaldig livmoderbetændelse inden da?

Det er synd både for killemisserne og hende selv at hun er gået i løbetid

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Trine Piltoft

Dato : 21-11-02 21:29

Hej Mette Sofie

>Uha - nu troede jeg lige at jeg kunne
>begynde i aften......

Jeg kan godt se at det er lidt af et dilemma. Passer hun stadigvæk
killingerne?? Hvis hun gør, ville jeg altså ikke turde.
Det var på min Flamme jeg engang gjorde forsøget. Hun havde
åbenbart snydt mig for en p-pille, og var derfor i en begyndende
løbetid, da jeg tænkte at jeg ville skynde mig at afbryde den. For
det første gik der nogle dage hvor hun alligevel var i løbetid,
fordi p-pillen åbenbart ikke kunne undertrykke det helt, og så
vidt jeg husker havde hun fået en livmoderbetændelse inden
løbetiden var slut. Den var heldigvis ikke så slem, og kunne
kureres medicinsk, og hun har også fået killinger siden, men jeg
ville aldrig turde gøre det igen.
Normalt starter jeg med at give mine hunkatte p-piller på 7-dagen
efter fødslen, men det er jo desværre for sent for dig nu :0(

Du skal selvfølgelig selv afgøre det, og især synes jeg det
afhænger af om hun stadig passer killingerne. Hvis hun gør ville
jeg ikke afbryde løbetiden, men hvis hun ikke passer dem, så kan
du jo "være nødt til" at afbryde den. Du skal dog være ekstra obs
på om der kommer nogle problemer, så du kan tage hende til dyrlæge
hvis det skulle være.

>Det er synd både for killemisserne og
>hende selv at hun er gået i løbetid

Ja - det har du ret i :0(

Mvh. Trine

Fra : Søren Houlberg

Dato : 21-11-02 21:33

Kære Trine!

Hun passer dem det un skal - er lige inde og give mælk og slikke dem. Men så
er hun "på pletten igen" så jeg tror jeg må vove forsøget

HIlsen
Mette Sofie

Fra : Camilla Scharff

Dato : 21-11-02 21:31

> [...]
> skal steriliseres når killemisserne er "færdige med hende" kan hun nå at

> en gevaldig livmoderbetændelse inden da?

Jeg kan ikke se Trines indlæg, så jeg svarer lidt i blinde...

Ja, din hunkat kan for så vidt godt nå at få livmoderbetændelse inden hun
skal steriliseres - men det kan hun altså også få selvom hun ikke kommer på
p-piller...
Jeg ville bestemt starte hende på piller i aften, for forhåbentlig at
forkorte løbetiden bare lidt (men hav ikke for høje forhåbninger om det -
p-pillerne virker ikke sådan fra det ene øjeblik til det andet).
Jeg selv starter mine hunkatte på p-piller 1-2 uger efter fødslen - især når
vi selv har fertil hankat - for at undgå samme situation.

> Det er synd både for killemisserne og hende selv at hun er gået i løbetid

Det er i virkeligheden nok mere synd for killingerne end for hende - for
hende er det helt naturligt, og som sådan ikke "synd".

Mvh. Camilla

Fra : Søren Houlberg

Dato : 21-11-02 22:04

Kære Camilla!
Jeg har startet hende op på piller igen - så må vi håbe det går......
Jeg syntes nu det er synd for hende - for hun kalder og kalder og der kommer
jo ikke nogen hankat - det ville der have gjort i naturen - Vi er ret så
elendige substitutter hvad det angår

Hilsen
Mette Sofie

"

Fra : bankehytten

Dato : 22-11-02 10:22

Hej

> [...]
> Det er jo ikke lige meningen at hun skal være gravid igen så kan jeg
> give hende P-pillerne indtil hun skal steriliseres?Altså trods

Jeg fik afvide af min dyrlæge at jeg måtte give min hun kat p-piller når killingerne var 14 dage gamle.
Jeg fik også afvide at hun katten ikke måtte sterliseres men killingerne diet fordi mælken kunne stoppe hvis hun blev sterliseret.

Min huskat bianca var også i løbetid med det samme.

Hilsen Henriette.
--
DK.TOURNESOL
opdræt af

Fra : Søren Houlberg

Dato : 22-11-02 20:52

Kære Henriette!

Jeg vil heler ikke sterilisere hende før killingerne er væk.

indtil videre er der ikke meget ændring i hendes adfærd - men det kommer der
jo om et par dage - så kan hun blive rigtig mor igen - i stedet for "ung
pige".

Hilsen
Mette Sofie
Hej