Kan man "resette" et Li-ion Batteri ??
Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 21-11-02 19:15

Hej NG...

Jeg har en Dell Inspiron 2500 bærbar fra august sidste år..
Den virker fint men nu er batteriet begyndt at opføre sig mærkeligt..

1. Det holder ikke ret lang tid mere (ca. 1,25 time)
2. Det aflader meget hurtigt til sidst (20% på 5 minutter)
3. Hvis man tager batteriet ud under opladning og isætter det igen melder
det altid at det er 100% opladet (også efter kun at have været ladet på i
kort tid)

Så jeg tror at den indbyggede elektronik måske har mistet orienteringen mht.
hvordan batteriet egentlig har det ..

Nogen der har erfaring med hvad der kan gøres ??

MVH
Nikolaj

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 21-11-02 20:28

"Nikolaj B. Kjeldsen" <ask@me.plz.invalid> wrote in message
> Jeg har en Dell Inspiron 2500 bærbar fra august sidste år..
> Den virker fint men nu er batteriet begyndt at opføre sig mærkeligt..

Man kunne godt mistænke dit batteri for at være påbegyndt turen mod den
sikre Li-ion død:-/, dog burde det ikke ske endnu med mindre du bruger din
computer rigtig meget.

Du kunne eventuelt prøve at stille spørgsmålet i dk.teknik.elektronik, jeg
er helt sikker på at de kender svaret/løsningen på dit problem...

MVH
Thomas

Fra : Flemming Joensson

Dato : 21-11-02 21:11

> [...]

> Så jeg tror at den indbyggede elektronik måske har mistet
> orienteringen mht. hvordan batteriet egentlig har det ..

Jeg har haft tilsvarende erfaringer med batteriet på en Dell Inspiron
4000. Sjovt nok få måneder efter garantiens udløb får batteriet meget
meget hurtigt ekstrem lav kapacitet, hvorefter det helt holder op med
at virke. Hvis man trykker på batteriindikatoren viser den altid 100%.

Din bærbare bruger samme type og model batteri som min - så det er jo
lidt "sjovt" at de begge er blevet dårlige på samme måde, og det lyder
også til at det ca. var lige lang tid efter købet.

Jeg fik ikke repareret mit, men kan afsløre at et nyt hos
http://www.batterier.dk koster ca. 1000 kr. Det er en hel del dyrere
hos Dell.

Mvh.
Flemming

Fra : ElGaliNero

Dato : 21-11-02 21:22

DELL er død...
batteriet holder max. 1 år har de fortalt mig
fra Dell´s kundeservice, det gælder alle batterier.

Man kan ikke få nogle større eller med længere holdbarhed !

De havde enda sendt nogle serier batterier på markedet der var
ved at eksplodere hvis man ladede dem op, der skulle en BIOS-
opdatering og et nyt batteri til, det sendte de godt nok ud til de
uheldige, (med UPS transport), man skulle jo nødig have at folk huse
eksplodere eller brændte.

Nyt batteri ca. > 700 Kr. = en sikker årlig driftomkostning

Men pil batteriet ud når du kan komme til det, altså
har du har ext. strønmforsyning tilgængelig så holder det måske 14
måneder....

________
ElGaliNero

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-11-02 23:26

> [...]
mht.
> hvordan batteriet egentlig har det ..
>

> Nogen der har erfaring med hvad der kan gøres ??

Prøv at aflade det helt og smid det i fryseren (i en plasticpose) natten
over, og derefter oplade igen mens det er koldt.

mvh
Preben

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 22-11-02 00:37

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> skrev

> Prøv at aflade det helt og smid det i fryseren (i en plasticpose)
natten
> over, og derefter oplade igen mens det er koldt.

Det er desværre mere en skrøne end et brugbart forslag. Moderne
batterier hopper ikke på fryser-metoden

mvh
Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-11-02 14:46

"Nikolaj B. Kjeldsen" <ask@me.plz.invalid> wrote in message
> Nogen der har erfaring med hvad der kan gøres ??

Det skal chok-behandles med en kraftig kondensator. Bør kun udføres af
fagfolk.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 23-11-02 15:53

Og hvor mon man kan få gjort det ??

PS: Ellers tak for svarene..

MVH
Nikolaj

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-11-02 11:26

> Og hvor mon man kan få gjort det ??

Det kommer an på hvor du bor. Send en email...

Fra : Brian Axelgaard [940~

Dato : 24-11-02 20:31

> "Nikolaj B. Kjeldsen" <ask@me.plz.invalid> wrote in message
>
> Det kommer an på hvor du bor. Send en email...

Det kan vi andre jo ikke bruge til noget... kan vi ikke høre hvordan det
foregår og hvor det foregår?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-11-02 18:10

"Brian Axelgaard [9400]" <0011754m001@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Det kan vi andre jo ikke bruge til noget... kan vi ikke høre hvordan det
> foregår og hvor det foregår?

Jeg vil ikke fortælle her hvordan det foregår, for det er bestemt ikke
ufarligt...