Knupper
Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 21-11-02 19:05

Hej

Har lige et spørgsmål.
Min hest har fået nogle knupper oppe ved saddelleget, Har haft en fagkyndig
til at kontrolere saddelen om den var som den skulle være og det var den,
den lå perfekt.
Kan det være sved knupper, og hvis det er, hvordan slipper man for dem?

På forhånd tak

Fra : Lene

Dato : 21-11-02 19:31

Hej,
det kan godt være svedknopper, i så fald bør du nok skifte dit underlag ud med et, som er af et mere åndbart materiale + vaske hestens sadelleje af med lunken vand efter endt arbejde, gerne med timiante som er mildt desinficerende.
Det kan også være Skrup. Skrup er egentlig en god gammel fællesbetegnelse for mider og utøj af forskellig oprindelse. En nem måde at kontrolere om din hest har Skrup : Tag en god fed creme - fx nivea - smør rigeligt på og gnub forsigtigt, hvis der nu løsner sig noget flageagtigt eller sårlignende blandet med pels, så har hesten Skrup. Skrup er smitsomt, og kan komme ved at flere heste deler seler / sadler / børster el. lign. Heste som bliver vasket ofte er mere tilbøjelige til at få Skrup, fordi man fjerner pelsens lanolin, hvilket gøre huden mere modtagelig for utøj, irritationer og hudbetændelser. Skrup behandles med fed creme, det forhindrer utøjet i at ånde, så det dør. Vær forberedt på at hesten mister en del pels. Efterbehandl gerne med timiante et par gange, når alt Skruppen er væk.

Mvh. Lene

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 21-11-02 19:55

Hej
hvor kan man købe timiante.
Knupperne sider under huden og er på størelse med en 1 krone. Han er ikke
blevet vasket mens jeg har haft ham, og det er kun 1 måned.

Fra : Lene

Dato : 21-11-02 22:09

Hej Camilla,
timiante laver du selv - overhæld timian ( helst frisk ) med ca. 80 grader varmt vand og lad det trække. Teen skal ikke sies, du kan evt. lave rigelig til både et kompres af teen og så lade hesten æde / drikke resten når den er knap helt kold. Mine egne heste ææælsker te!
Er din hest øm når du trykker på hævelserne? ( tyder på trykninger ).
Har du nærmest følelsen af at det er en slags bumser? ( så er vi tilbage ved dårligt underlag / hudbetændelse ).
Har hesten også hævelser andre steder? ( så kan det være begyndende nældefeber, og det kan være overordenligt farligt! )
Har du givet din hest hvidløg eller andre eksotiske kosttilskud? ( hvidløg renser organismen, og kan i nogle tilfælde få hesten til at ligne en som er byldepestbefængt. )

Du skriver, at du kun har haft den en måned - får hesten nu en anden fodring end før? ( foderskift kan afstedkomme de sjoveste ting )

Under alle omstændigheder : Prøv en " behandling " ordentligt af inden du går videre til den næste, ellers ved du ikke hvad der hjalp.

Skiv om dine erfaringer, det er med til at holde os herinde oppe på tæerne.....

Mvh. Lene

Fra : Liz

Dato : 21-11-02 21:14

"Camilla Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> wrote in message
> [...]
> den lå perfekt.
> Kan det være sved knupper, og hvis det er, hvordan slipper man for dem?

Prove i første omgang at skift underlaget ud, gerne med lamme- eller
fårskind. Hvis der er ingen bedring - kontakt dyrlægen.

Mvh Liz

Fra : Karin & Frank

Dato : 01-12-02 19:35

Hej ;;,

Min Pony.... har også knupper eller buler, men på skulleren og dyrlægen
sagde at det var betændelse i hårsækkende eller svamp. Derfor har hun fået
pencelin og så skal hun vaskes hver 3 dag, for at gnubbe de små flager af
knupperne. .
Hendes klør lidt måske er det det sammen som din hest lider af, men få da
dyrlægen til at kigge på det.

Men timian te., det tror jeg er et godt råd, det vil jeg prøve at vaske
hende med i morgen. jeg har prøvet med alovera spray og det tager kløen.

Fra : Lene

Dato : 02-12-02 11:51

Hejsa,
timiante virker bakteriehæmmende og desinficere, men ellers kan kamillete også komme på tale - det har timianens egenskaber, men er samtidig lindrende/beroligende på irritation. De to urter er mest virksomme på artsspecifikke baktusser, så prøv én af gangen over et stykke tid. Lav altid en stor postion og lad hesten drikke noget, så behandler i fra to fronter, udvortes og indvortes.

Mvh. Lene