Gider snart ikke denne ng mere!
Fra : Krammemusen

Dato : 21-11-02 17:14

Dette har været oppe før, det er som om man som nybegynder med en hel masse
spørgsmål ikke er velkommen i denne gruppe! Jeg føler mig SÅ upopulær her
inde fordi jeg er ny, ikke ved så mange ting og spørger og forsøger at finde
mig en god kat! Som om at lige meget hvad jeg gør så er det sq galt!

1. Først bliver jeg beskyldt for at være dårlig opdrætter fordi det virker
som om jeg bare skal have en kat her og nu og er fuldstændig ligeglad med
hvad jeg får!

2. Jeg spørger så en hel masse, stiller millioner af spørgsmål og spørger
ind til dumme rygter som desværre ligger i luften omkring forskellige
opdrættere. Og vupti, så bliver jeg hængt ud for det også!

Jeg må indrømme at denne gruppe råber MEGET højt så snart der er nogen der
kan jordes og som ikke har ligeså meget viden som andre - men vi er vel alle
nybegynder på et eller andet tidspunkt!
Det var ikke min mening at hænge Dansbjerg ud - jeg ville bare have hold på
om rygterne var sande men uha nej - rygter er åbentbart til for at blive!
"Vi har ikke set noget, vi snakker ikke om det og vi skal da endelig bestemt
ikke gøre noget for at bevise at rygterne taler falsk!"
Hvad er det for noget?!
Måske mit indlæg faktisk kunne få folk til at indse at Dansbjerg ikke fejler
noget - jeg ved intet om dem, andet end at de har mange katte. Derfor
spørger jeg men wow - det må man åbentbart ikk!

Hvis jeg er en så dårlig opdrætter som nogen åbentbart synes ja så er jeg
ked af det. Jeg gør mit bedste for at finde en godt kat med gode linjer men
det er efterhånden meget svært når man ikke må spørge om hjælp. Jeg giver
min(e) kat(te) al opmærksomhed, omsorg, sundhed osv som det er mig muligt.
Emil har jeg reddet fra døden pga. undervægt og den dag i dag er han en
herlig kat som faktisk godt kan lide mig! - utroligt nok ikk? *ironisk*

Man har lov til at sige sin mening i dette forum ligeså vel som man også
burde have lov til at hente information, erfaringer og hjælp. Vi holder
allesammen af katte og vil dem det bedste.

Og hvis det er forbudt at tale om rygter omkring nogen opdrættere ja så er
det sq også forbudt at tale om JBH. Man kunne jo gå hen og ødelægge hans
praksis - ligeså vel som nogen her inde mener jeg kunne ødelægge Dansbjerg
ved mit indlæg - hvilket bestemt ikke var min hensigt. Hvad nu hvis
Dansbjerg er ligeså dårligt som JBH? ville det så ikke være fint at få frem?
eller skulle man se det fra den anden side og sige: Hvad hvis alle
Dansbjergs rygter slet ikke taler sandt, så kunne man fjerne de grimme
rygter og gøre dem frie og populære?

Ja undskyld...men jeg er sq snart træt af dette sted.
/Helle

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 21-11-02 17:24

Hej Helle

Ikke for at være strid, men du trænger altså til lidt mere ryggrad. Der kan
godt være en hård tone herinde, men man skal bare lære at ignorere den. Du
skal skuda ikke lade dig gå på at nogen folk farer i flint over noget du
skriver. Folk er forskellige (heldigvis) og det er det som gør at sådan en
nyhedsgruppe er et fedt sted at være - for man får en masse respons. Både
godt og dårligt. Og man lærer utroligt meget af det.
Du skal bare ikke lade dig gå så meget på. Jeg tror med tiden at du får lidt
mere hård hud, og finder ud af at nyhedsgrupperne faktisk er utroligt gode
og alsidige vidensbanker. Så lad være med at tage alle disse her besvarelse
så personligt. Tag kun de råd du kan bruge til noget - og hop hurtigt over
dem du føler dig stødt af.

Mvh
Vibeke

Fra : Krammemusen

Dato : 21-11-02 17:27

"Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> wrote in message
> [...]
besvarelse
> så personligt. Tag kun de råd du kan bruge til noget - og hop hurtigt over

Ja det er rigtig nok, jeg bliver sq bare så ked af det når folk er sådan.
Jeg synes bare det er så træls at man ikke kan få lov at være nybegynder
uden at blive hakket ned. Jeg spørger fordi jeg er interesseret i mine
kattes ve og vel og ikke for at være en dårlig opdrætter! Men desværre
bliver det misforstået til: fordi jeg ikke ved så meget (endnu) så er der
ditten og datten galt. Ja jeg tager nok tingene meget personligt - synes
bare det er utroligt som folk kan skrige og skabe sig over de mindste ting i
stedet for at svare på en pæn og naturlig måde - håber da ikke de er sådan
ude i den virkelige verden.

/Helle

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-11-02 17:36

Krammemusen wrote:

hej helle

> Ja det er rigtig nok, jeg bliver sq bare så ked af det når folk er
> sådan. Jeg synes bare det er så træls at man ikke kan få lov at være
> nybegynder uden at blive hakket ned.

der er skam ingen her der hakker dig ned, men det føles jo åbenbart sådan på
dig, derfor vil jeg lige som vibeke opfordre dig til atfå lidt tykkere skind
inden du hidser dig op...... måske lade indlæggene ligge et døgns tid inden
du svarer på dem.... sådan ligesom at få det lidt på afstand?

> [...]
> opdrætter! Men desværre bliver det misforstået til: fordi jeg ikke
> ved så meget (endnu) så er der ditten og datten galt.

der er ikke "ditten og datten" galt, men ville du hellere at vi IKKE sagde
noget, og bare lod dig underminere andre opdrættere og dig selv i denne
proces?

> [...]
> kan skrige og skabe sig over de mindste ting i stedet for at svare på
> en pæn og naturlig måde - håber da ikke de er sådan ude i den

im sorry to say, men sådan er det faktisk ofte derude i den virkelige
verden......
der er iøvrigt ingen her der skriger...... blot en hel bunke der debatterer,
og forhåbentlig i processen kan hjælpe andre til at danne deres egen
meninger....

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 21-11-02 17:28

Hej Helle

Læs lige mit svar til dig oppe i "Dansbjerg tråden"

Og kom hen på udstillingen og få en snak med mig

Venligst Mette

Fra : Inger Kaya

Dato : 21-11-02 17:47

<klip>
fordi det virker som om jeg bare skal have en kat her og nu og er
fuldstændig ligeglad med hvad jeg får!
<klip>

Jeg ved godt at jeg nu kan få hele gruppen på nakken ved at besvare
dig denne her men anyway. Jeg ved udemærket godt du her hentyder til
mig. Men fakta er :

du siger en dag du ikk har tavlt med at finde en race killing og gerne
vil søge oplysninger om det først. Fint nok.

2 dage senere har du ringet til omkring 75 steder og hængt i flere
timer i telefonen. Så fandt du endelig den ovre i Korsør ??... hvor du
blev brændt... klart det er vildt surt... men det er nu engang
opdrætteren som har fat i den lange ende der.

Så skal det være racekat og så huskat og så igen racekat og så bare en
kat og så en huskat og så en racekat. Forvirret - jo... så skriver du
at det skal være MCO el. NFO ... fint nok ... men hvad med at finde ud
af hvad du vil... men stadig ringer du også på Hellig Birma killinger
... det ene øjeblik er det for langt at kører til Odense efter en kat
... i næste er du næsten på vej Danmark rundt..

Jeg opgav at fortælle el. forklare dig noget for jeg følte ikk du
lyttede og lærte af de fejl som er blevet begået bl.a. af mig selv....
derfor sagde jeg også via ICQ at vores veje skildes her. Jeg kan ikk
finde ud af hvad du vil.

/ Inger Kaya
DK-Pisik
www.pisik.dk

Fra : sanne

Dato : 21-11-02 18:00

Somme tider skal man gå en tur med den hund man ikke har inden man poster.
Jeg har næsten besluttet mig for at blive katteejer - gjorde det faktisk
for en måned siden, så jeg vil "overfalde" jer allesammen i Odense hele
søndagen :) og stille alle de spørgsmål jeg ikke har set jer diskutere i
den periode jeg bare har været med på en lytter. Det er jo hurtigt at
ringe lidt rundt og finde en killing - men hold op hvor har man den længe
bagefter...

Jeg har også fulgt dig Helle og undret mig lidt men tilskriver det
aldersforskelling på din og Emils side kan man se at du kun er halvt så
gammel som mig, så egentligt burde det vel være mig der har travlt?

Slå koldt vand i blodet - det er ikke ligesom på udsalg - der kommer
sikkert killinger igen selvom det har undret mig at man neutraliserer alle
katte - men jeg har jo også bare de sidste 15 år været vant til min lille
gravmand, Laban som nu er i sin hunde-himmel.

Mange hilsner og på gensyn

Susanne som ikke kom til Tarm efter en killing idag.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-11-02 18:07

Inger Kaya wrote:

> Jeg ved godt at jeg nu kan få hele gruppen på nakken ved at besvare
> dig denne her men anyway. Jeg ved udemærket godt du her hentyder til
> mig. Men fakta er :

må jeg være med?? hun hentyder nemlig også til mig*G*

> du siger en dag du ikk har tavlt med at finde en race killing og gerne
> vil søge oplysninger om det først. Fint nok.

lyder bekendt.....

> [...]
> blev brændt... klart det er vildt surt... men det er nu engang
> opdrætteren som har fat i den lange ende der.

var det ikke sorø?

> [...]
> .. det ene øjeblik er det for langt at kører til Odense efter en kat
> .. i næste er du næsten på vej Danmark rundt..

jeg husker noget i samme retning..... og endda mere detaljeret......
jeg har feks mere end en gang spurgt hvad det er for en type kat
(tempramentsmæssigt) hun søger, men har aldrig kunne få et svar......

> [...]
> lyttede og lærte af de fejl som er blevet begået bl.a. af mig selv....
> derfor sagde jeg også via ICQ at vores veje skildes her. Jeg kan ikk

that makes two of us.... men jeg må jo indrømme at det ikke er første gang
at helle og jeg har haft kontroverser på icq.....
det sjoveste er at jeg jo bare forsøger at få hende til at tænke lidt mere
grundigt og lidt længere over sagen, men så bliver man anklaget for at have
ondt i røven over at hun har det godt og hvad ved jeg....... men.. utak er
nu engang verdens løn....... man opnår i denne situation intet ved at prøve
at hjælpe andre.....

Fra : Krammemusen

Dato : 21-11-02 19:29

Okay...
Lad mig lige forklare:

1. Søgte jeg en racekat - kan både lide NFO MCO og BIRMA lige godt. Jeg
ringer rundt og undersøger men finder så ud af at min økonomi ville være
bedre til det senere hen.
2. Beslutter jeg mig for bare at finde en huskat så Emil har en
legekammerat - jeg ringer rundt og undersøger.
3. Kæresten meddeler mig at han gerne vil låne mig pengene til en racekat og
det er jo også det jeg vil på længere sigt så derfor er det smartest at få
en racekat med det samme. Jeg ringer derfor rundt og leder fordi jeg nu har
pengene til det!

Så sagen er: jeg skal have en racekat fordi jeg har pengene nu.
Hvad vil jeg så have?? jeg kan jo lige nfo, mco og birma ligeså godt og
derfor ringer jeg rundt i hele landet for at undersøge alle racer - jeg vil
have en god kat og for mig gør det egentlig ikke så meget hvad det bliver -
det der betyder noget for mig er hvordan den er i helhed den enkelte kat -
netop fordi jeg holder ligemeget af alle racer. (hvilket åbentbart er
forkert...?..)

Ja Sabina jeg hentyder nok til dig (lidt) vi to har haft mange diskutioner
på icq hvilket jeg er ked af. Ja jeg HAR været meget forvirret og er
sårbar - i sær lige for tiden.

Og dig Inger - jeg ved ikke hvad dit vredesudbrud skyldes. Jeg har altid
lyttet meget til dig og andre og tænkt meget over det du har rådet mig til
men fordi jeg måske ikke lige helt gør præcis hvad du råder mig til betyder
det IKKE at jeg ikke har lyttet og tænkt over det du har sagt. Det er fint
du giver dine erfaringer videre med dine fejl du har begået.
Mht. at jeg det ene øjeblik kun vil købe på Fyn og det næste gerne vil rejse
efter det så:
Min kæreste ønsker ikke at kører udenfor Fyn efter en kat men nu har vi
aftalt at hvis jeg virkelig gerne vil have den kat så rejser jeg selv
udenfor Fyn hvilket jeg er helt med på - så DERFOR er jeg villig til at
rejse efter det. Okay?

Tit skal man lære af sine egne fejl men jeg har bestemt lyttet til alles råd
og vejledninger.

Mvh Helle

Fra : Henrik B.

Dato : 21-11-02 19:37

Krammemusen wrote:
:: Okay...
:: Lad mig lige forklare:

Hej!

Er også forholdsvis ny og lurer for det meste kun.

Hvis du er interesseret i en MCO, har vi en opdrætter vi kan anbefale. Vi
har selv en ét år gammel MCO derfra. Opdrætteren og os selv kan findes på
udstillingen i Odense den kommende weekend (lørdag), hvis det har interesse.
Du kan evt. mail'e direkte til os.

M.v.h.
P.S. Vi har også en uægte skovkat.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-11-02 19:50

Krammemusen wrote:
> Okay...
> Lad mig lige forklare:

hvis jeg lige spørger lidt vil du så svare??

> 1. Søgte jeg en racekat - kan både lide NFO MCO og BIRMA lige godt.

jeg efterlyser lidt om HVAD det er du kan lide ved disse ret så forskellige
racer, idet det eneste de har tilfælles er den halvlange pels.......

> Jeg ringer rundt og undersøger men finder så ud af at min økonomi
> ville være bedre til det senere hen.

fair nok

> 2. Beslutter jeg mig for bare at finde en huskat så Emil har en
> legekammerat - jeg ringer rundt og undersøger.

også fair nok

> [...]
> det smartest at få en racekat med det samme. Jeg ringer derfor rundt
> og leder fordi jeg nu har pengene til det!

men igen synes jeg det er forvirrene når du ikke kan redegøre for hvad det
er du kan lide ved de forskellige racer... ligesom du pludselig meddeler at
nu vil du ikke avle birma mere, men NFO eller MCO...... fedt at du har
pengene, men hvorfor så travlt?

> [...]
> helhed den enkelte kat - netop fordi jeg holder ligemeget af alle
> racer. (hvilket åbentbart er forkert...?..)

nej det er ikke forkert, men du kan jo ikke fortælle hvad det er du kan lide
ved dem....
jeg kan godt lide både huskatte, somali, aby'er, MCO, siam og persere....
men der er vidt forskellige årsager til at jeg kan lide de forskellige
racer, og skulle jeg den dag i dag ud og købe en kat mere, ville jeg uden
tvivl købe aby eller somali...... jeg er helt og aldeles vilde med deres
farver og deres temprament......

> Ja Sabina jeg hentyder nok til dig (lidt) vi to har haft mange
> diskutioner på icq hvilket jeg er ked af. Ja jeg HAR været meget
> forvirret og er sårbar - i sær lige for tiden.

indrømmet, vi har haft mange diskutioner gennem tiden...... men jeg håber
efterhånden du har indset at jeg altså ikke er ude på at jorde dig, blot få
dig til at tænke lidt længere end bare et par uger ( som det jo alt andet
lige tyder på der er gået siden denne ide startede)...

> [...]
> råder mig til betyder det IKKE at jeg ikke har lyttet og tænkt over
> det du har sagt. Det er fint du giver dine erfaringer videre med dine

mht Inger så har jeg bemærket at netop hun har en kat fra Dansbjerg, så det
er da åbenlyst at spørge hende ang det med deres opdræt.......

> [...]
> vi aftalt at hvis jeg virkelig gerne vil have den kat så rejser jeg
> selv udenfor Fyn hvilket jeg er helt med på - så DERFOR er jeg villig

fair nok....... men igen.. hvorfor så travlt??

> Tit skal man lære af sine egne fejl men jeg har bestemt lyttet til
> alles råd og vejledninger.

jeg er ked af at sige det, Helle, men på mig har du virket som om du har
haft mere travlt med at blive vred/såret end at lytte......

Fra : Krammemusen

Dato : 21-11-02 20:11

> [...]

> jeg er ked af at sige det, Helle, men på mig har du virket som om du har
> haft mere travlt med at blive vred/såret end at lytte......

Hej igen.

Selvfølgelig vil jeg svare. Ja jeg er meget sårbar og farer måske lidt for
hurtigt i flint - undskyld for det.

MCO:
+ de er langhårede, flotte, nysgerrige, kælne, aktive osv.
- de er enormt store

NFO:
+ stærk psyke, flotte, lang pels, aktive osv.
- vil måske hellere klare sig selv, er en overlever der ikke er så afhængig
af mennesket, bestemt

Birma:
+ sød kat, rar, kælen, afhængig, nysgerrig, hjælper meget til, flot
- svære at avle på for at få de præcis rette handsker og kiler frem.

Svar nok? ellers må du skrive igen

Mvh Helle

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-11-02 21:26

Krammemusen wrote:

> Hej igen.

må jeg lige komme med en lille anmodning??
er du ikke sød at klippe det væk du ikke direkte svarer på og så svare lige
under det du svarer på.... det gør meget for overskueligheden og så er vi
alle sammen fri for at skulle downloade så meget irelevant data ;)

> Selvfølgelig vil jeg svare. Ja jeg er meget sårbar og farer måske
> lidt for hurtigt i flint - undskyld for det.

no prob... bare prøv at tage en dyb indånding næste gang ;)

> MCO:
> + de er langhårede, flotte, nysgerrige, kælne, aktive osv.
> - de er enormt store

jeg har lige fundet lidt forskellige beskrivelser.....

Af temperament får Maine Coon katten helt speciel i sin adfærd. Den er fræk
og kan være direkte uartig. For killinger/ungdyr foregår alt i løb. Den er
hurtig og smidig også selv om den bliver stor og tung. En han vejer normalt
mellem 6-8 kg., hunnerne 4-7 kg.
Man må være klar over, at de er med i ALT. Faktisk ligner de meget hunde i
deres adfærd, og de elsker menneskekontakt. De trives fint indendørs, men
lukkede døre tolereres ikke.
Et andet særpræg for Maine Coon kattene, er at de sidder og skraber på
gulvet, eller slår med poten i deres vandskål, før de drikker. Denne adfærd
menes at være et levn fra deres oprindelse som naturkat i de kolde egne af
Nord Amerika, Og mange ejere oplever, at de tager deres mad med poterne og
spiser.
Der er, som hos andre naturkatte, forskel på sommer -og vinterpels. Der kan
også være forskel på pelskvaliteten på ude- og indekatte. Udekattene får en
kraftigere, noget mere fedtet pels.
Selv om pelsen er en naturpels, som burde kunne holde sig selv, er der dog
forskel på konstant at leve ude i det fri, og have busk og krat til at
"rede" pelsen, og til at være indendørs. Det er derfor nødvendigt at rede
katten igennem en gang i mellem, for at holde den fri for døde og løse hår,
specielt i fældetiden

og denne her:

Maine Coonen udvikler sig langsomt, og opnår ikke deres fulde størrelse før
de er mellem tre og fem år. Deres dispositioner forbliver killinge-agtige
gennem hele deres liv, de er store, blide og af naturen gode fjollehoveder.
Maine Cooner elsker at lege og mange vil glade erhverve små ting.

Temperament

Selvom Maine Cooner er meget menneske orienterede katte, er de ikke
overafhængige. De forsøger ikke konstant at tiltrække din opmærksomhed, men
nyder at være i selskab med deres ejer, undersøgende hvilket aktivitet du er
i gang med og hjælper når de kan. De er ikke som en generel regel
"skøde-katte" men som alle andre er der nogle få Maine Coon der foretrækker
skød. De fleste Maine Cooner vil holde sig tæt ved, formentlig optage stolen
ved din side i stedet. Maine Coonerne vil følge dig fra rum til rum og vente
udenfor en lukket dør for at gense dig. En Maine Coon vil være din
følgesvend, din ven, din kammerat men næsten aldrig dit lille barn.

Maine Cooner er afslappede og tager det stille og roligt næsten ligegyldigt
hvad de laver. Hannerne plejer at være klovnen mens hunnerne beholder deres
værdighed, men begge er legesyge livet igennem. Så kommer de godt ud af det
med børn og hunde såvel som andre katte. De er ikke så vertikalt orienterede
som andre racer, foretrækker at jage ting på jorden gribende efter dem med
deres lange poter, dog ingen tvivl om at de instinktivt er gode musejægere.
De fleste Maine Cooner kan trænes til at acceptere snor. Maine Cooner er
vanedyr og trænes let hvis de forbinder det med noget de gerne vil (de
træner også let mennesker).

Beskrivelse

De vigtige træk ved Maine Coonen er deres hoved og krops form og strukturen
og det strittende hår i deres pels. Deres hoved er en smule længere end det
er bredt, præsenterende en blid profil med høje kindben og ører der er
store, brede i bunden, moderat strittende og godt foret indvendig. De er sat
godt op på hovedet med ca. en ørelængde imellem. Los-agtig behåring på
ørerne er foretrukket. Nakken skal være medium lang, torsoen lang og
brystkassen bred. Halen skal være mindst lige så lang som torsoen. En af
deres fineste træk er øjnene, som er store, runde og udtrykkende og sidder i
en smule skæv vinkel. Alt i alt skal en Maine Coon præsentere en fremtræden
af en godt afbalanceret og rektangulær kat.

> NFO:
> + stærk psyke, flotte, lang pels, aktive osv.
> - vil måske hellere klare sig selv, er en overlever der ikke er så
> afhængig af mennesket, bestemt

og om norsk skovkat kan siges:
Skovkatten er modig og frygtløs. Den har i generationer lært, at den bedste
form for forsvar, er et angreb. Dette giver en meget stærk karakter med
stærke nerver. Skovkatte bliver ikke nervøse eller rastløse. De tager enhver
ændring med overraskende ro og vænner sig let til nye situationer.

Samtidig er skovkatten en livlig, opvakt og stærk kat. Der er intet der bør
afholde folk fra at holde skovkat i lejlighed, men det er nødvendigt at have
gode klatre- og/eller kradsefaciliteter. Et højt klatretræ eller en
højtsiddende hylde, tilfredsstiller fuldt ud kattens behov for motion. Det
er selvfølgelig også muligt for kattene at færdes udendørs. Vælger man denne
løsning, vil man utvivlsomt se, at skovkatten sætter pris på at klatre i
havens højeste træer. På vej ned af stammerne, ser man at de næsten løber
ned og at dette ikke sjældent foregår med hovedet først. Norske skovkatte og
specielt hunnerne er fantastiske jægere. De fanger let en fugl i flugten.
Hvis de holdes indendørs, vil det foretrukne bytte dog være fluer og
lignende.

Den norske skovkat trives fortrinligt sammen med andre katteracer, med hunde
og med børn. Skovkatten knytter sig i reglen stærkt til en person, som den
følger i tykt og tyndt. Den er ikke uvenlig og uinteresseret over for resten
af familien, så længe den i stille stunder, når der er problemer, sygdom
eller fødsel, kan få lov at være sammen med sit foretrukne familiemedlem.
Hvis flere medlemmer af en familie ønsker at opbygge et tæt forhold med en
skovkat, er det en god ide at anskaffe en kat til hver. Katten vil iøvrigt
sætte pris på samværet med "racefæller" når den er alene.

Som avlsdyr er skovkatten sund og ukompliceret. Den sætter pris på ejerens
engagement i dens livs højdepunkter så som parring og fødsel, men kan
selvfølgelig sagtens håndtere sagen alene.

Skovkattens intelligens og dens energiske og livlige opførsel stiller
selvfølgelig krav til ejeren, hvis katten skal trives både fysisk og
psykisk. Skovkatten elsker at træne gennem leg. Den lærer let at gå i snor,
at apportere et "bytte" eller at springe på kommando. Hvis man sikrer sig at
skovkatten har noget at lege med, og at den får brugt sine muskler, er
belønningen en glad, smuk og interessant kammerat for både børn og voksne.

> Birma:
> + sød kat, rar, kælen, afhængig, nysgerrig, hjælper meget til, flot
> - svære at avle på for at få de præcis rette handsker og kiler frem.

Birmaen er en masket langhårskat, også kaldet semilanghåret, med hvide
poter. Den er medium af kropsbygning og størrelse, med et dejligt hoved, der
skal ligne en blød trekant med en middel lang næse uden stop, blot let
indadbøjet. Profilen er afrundet med små ører og hagen gerne kraftig. Halen
er halvlang og dejlig busket, der til tider bæres som et spørgsmålstegn.
Øjnene fuldender billedet af denne smukke kat - de er dyb klar blå! Formen
på øjnene er afrundet let til oval.

Birmakattens pragtfulde pels er silkeagtig og halvlang. Det vil sige, at man
får en kat med en pels, der er lidt længere end en korthårskat, og alligevel
ikke så lang som en perserkats. Omkring halsen skal pelsen danne en krave,
og på bagbenene får pelsen det til at se ud, som om katten har
"isbjørnebukser" på. Da pelskvaliteten er silkeagtig med kun lidt under
pels, er pelsplejen yderst overkommelig, og katten kan også være udekat uden
at den kommer til at ligne en uldtot. Birmaen elsker dog som regel
opmærksomhed og vil gerne børstes.

Denne smukke kat fås i en række maskefarver: brun og blå - som var de
oprindelige farver, chokolade, lilla, rød og creme, samt tortie (skild-
padde). Dertil kommer tabbyvarianter i alle farverne. Der er altså noget for
en hver smag. Kropsfarven svinger alt efter varianten, men gylden beige på
selve kroppen og lysere på bugen er det idelle. Poterne er Birmaens
"varemærke". De skal være helt hvide uden farvede pletter. Forpoterne skal
se ud, som om de er dyppet i hvid maling, og på bagpoterne skal det hvide
ende i en spids. Helt perfekt er det hvis "sporene" ender som et omvendt V.
Det er meget svært at lave aftegningerne på poterne perfekt, og langt de
fleste Birma killinger bliver da også solgt som krammeeksemplarer.

Birmaens vigtigste fortrin er dens temperament. Det er en særdeles blid og
kærlig kat, der er kendt for at være glad og munter. Men bliv ikke snydt af
dette blide væsen. Birmaen er yderst intelligent og hvis der er noget den
vil opnå, vil den smi-gre Henriette Rud Thomsen indtil den får det
gennemført. Den er legesyg og glad for børn, og den forstår at hygge sig med
såvel mennesker som dyr. Herhjemme ser jeg min Birma vise hensynsløs
kærlighed til vores hund, som ikke altid synes, at en fjerbusk af en hale
lige op i næsen er sagen.

Birmaen er meget snakkende, og ofte kan man føre hele samtaler med katten !
Da den er så kontaktsøgende, bør den ikke overlades en hel dag til sig selv,
uden selskab af en anden kat eller en hund. Hvis man tænker på at anskaffe
en kat nummer to, kan dette dog godt vente, indtil Birmaen er blevet ældre -
så kan man nyde hver killing for sig. Ved anskaffelse af en kat mere, tænker
de fleste mennesker: "hvad nu hvis katten ikke er så interesseret i os
mere?". Med en Birma skal man overhovedet ikke spekulere på dette, den
elsker selskab, og bliver gladeligt ved med at "hjælpe" dens mennesker med
at redde seng, vaske vinduer, rydde rydde op i skabe osv., resten af tiden
tilbringer den så med kattevennen i fælles "nusning"og med at lege og sove.

Det er absolut anbefalelsesværdigt at købe et krammeeksemplar, hvis man
ønsker katten til hyggekat og ikke som udstillingskat, idet disse er noget
billigere - og personligheden ved katten er jo den samme.

> Svar nok? ellers må du skrive igen

mine beskrivelser
MCO - korte træk: Stor, egenrådig, nysgerrig, afslappede, "vild" pels,
jordbundne, vanedyr, hund i forklædning, stor personlighed.....
NFO - Korte træk - knytter sig meget til et menneske, kan lide højder, gode
jægere, nemme at træne, halvlang pels - knapt så vild at se på....
Birma - korte træk - silkeagtig pels, blid og kærlig, glad og munter,
intelligent, snakkene, elsker selskab, hjælper meget...

jeg må indrømme at noget i nogle af dine beskrivelser ( det du skriver du
kan lide ved de enkelte racer) ikke helt stemmer overens med noget af det
jeg kender til racerne..... derfor har jeg postet disse andre beskrivelser

ligesom jeg også synes dine beskrivelser mere beskriver katte generelt ikke
racen i sig selv..... og det er altså ikke en kritik af dig..... blot en
observation......

feks til sammenligning hvis jeg skulle beskrive hvad jeg er vild med ved
somalien så vil jeg skrive: en forholdsvis lille slank elegant kat,
frygtløs, elsker mennesker, er meget aktiv, meget legesyg ( nærmest som en
killing hele livet), meget glad, meget alting, smuk farve ( den vildtfarvede
især) hurtig som lynet, aktiv som bare pokker, silkeblød pels.... det samme
gælder for abyen bortset fra at pelsen på denne kat er kort, hvilket på en
måde gør katten mere "vild" at se på, og blot fremhæver dens smukke farve og
slanke træk.... i det hele taget en kat der er meget "på".....

jeg savner lidt at du fortæller hvad det er der facinerer dig....... forstår
du hvad jeg mener??

Fra : Krammemusen

Dato : 21-11-02 21:48

> [...]
> under det du svarer på.... det gør meget for overskueligheden og så er vi
> alle sammen fri for at skulle downloade så meget irelevant data ;)

Jow da - det vil jeg prøve at huske

<klip<
> [...]
> Birma - korte træk - silkeagtig pels, blid og kærlig, glad og munter,
> intelligent, snakkene, elsker selskab, hjælper meget...

Ja jeg synes det er nogle MEGET gode beskrivelser du satte ind. De fortæller
meget om racen. Men jeg synes nu stadig at de alle virker tiltalende selvom
de er så forskellige. Men det er nok mest mco og birma der er mest mig.

<klip<
> jeg savner lidt at du fortæller hvad det er der facinerer dig.......
forstår
> du hvad jeg mener??
> --

>Ja jeg ved hvad du mener - stod det til mig ville jeg eje alle hunde,
katte, løver, vaskebjørne og isbjørne i hele verden *g*
Ej spøg til side.

Min drømmekat:
Kærlig, kælen, renlig, legesyg, fræk, drillende, flot af udseende, lang blød
pels - semi eller helt lang.,nysgerrig, stærk, omsorgfuld, følger ejer,
hjælper til....hhmm....det er nok primært det jeg søger...

/Helle

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 21-11-02 22:08

Hmmm...ja, selvom jeg måske er forudindtaget, så synes jeg også, at det
lyder som en beskrivelse af en MCO .

VH Lisbeth

--
http://www.mactabby.dk - opdræt af maine coons.

- Cats come in many varieties...and every one is divine.

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 21-11-02 22:17

"Lisbeth Christensen" <mactabby@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hmmm...ja, selvom jeg måske er forudindtaget, så synes jeg også, at det
> lyder som en beskrivelse af en MCO .

Jep, men til beskrivelsen hører også, at mange MCO hvis ikke de fleste
stjæler. Bare spørg min veninde, som stadig mangler sine bilnøgler her et år
efter at de "forsvandt" under et besøg hos mig )

Danielle Villefrance
Ailuro's Maine Coons
www.ailuro.dk

Fra : Krammemusen

Dato : 21-11-02 22:20

> [...]
år
> efter at de "forsvandt" under et besøg hos mig )

Det er jo netop det som er sjovt ved at have kat - synes jeg i hvert fald.
De er så frække de små bæster *g*

/Helle

Fra : Mette Jensen

Dato : 25-11-02 15:07

| |

He he! Kunne ikke være mere enig! Men når Helle ikke kan lide størelsen kan
det jo ikke hjælpe

--
Venlig hilsen Mette

www.miacis.dk

Women and cats will do as they please-
men and dogs should relax and get used to the idea.

Fra : DK Sacala´s Norske S~

Dato : 21-11-02 23:00

> de er så forskellige. Men det er nok mest mco og birma der er mest mig.

Nu forvirre du mig lidt igen *S*, Troede at du havde bestemt dig for en NFO
?

> [...]
> pels - semi eller helt lang.,nysgerrig, stærk, omsorgfuld, følger ejer,
> hjælper til....hhmm....det er nok primært det jeg søger...

Alt det kan en NFO skam også være bare se på vores Nicole, Putte og Vores 2
unge hanner.

MVH
Gitte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-11-02 23:02

Krammemusen wrote:

> Jow da - det vil jeg prøve at huske

takker

> [...]
> fortæller meget om racen. Men jeg synes nu stadig at de alle virker
> tiltalende selvom de er så forskellige. Men det er nok mest mco og

ja undskyld jeg siger det, så er birma og MCO da næsten så forskellige som
de kan blive*GGG* men jeg kan nu godt forstå dig... det er begge dejlige
katte.....

> <klip<

> katte, løver, vaskebjørne og isbjørne i hele verden *g*
> Ej spøg til side.

hehe, kender følelsen.... sådan havde jeg det også da jeg var i din alder
( det var ikke for at være nedladende*G* blot forklarene*G*)
men jeg må indrømme at jeg er kommet langt de sidste 3 år hvor jeg er
begyndt at interessere mig mere for racekatte.... der er så tilgængæld også
sket voldsom meget i mit liv i den tid.....
men du kan da engang prøve at kigge på min samling af dyr*G* lige nu har jeg
en huskat, en somali og perser, plus et stort akvarie fuld af fisk.......
men igennem tiden har jeg haft 2 hunde, ( før mine nuværende) 4 voksne
katte, et utal af killinger, ørkenrotter, hamstre, zebrafinker og undulater
og guldfisk.... og lige nu planlægger jeg at jeg skal have en ilder......
jeg har redet på heste og køer og grise, jeg har i det hele taget haft med
alle de dyr at gøre jeg kunne komme i nærheden af..... boet i lejede
værelser hos en hundeklipper der lå neden under en dyrlæge, hvor jeg nærmest
var fast inventar som teenager*G* jeg har været i praktik som dyrlæge og
dyrepasser, og hele min teenage tid kom jeg som fast inventar hos en
hestehandler....

> [...]
> lang blød pels - semi eller helt lang.,nysgerrig, stærk, omsorgfuld,
> følger ejer, hjælper til....hhmm....det er nok primært det jeg

den eneste race der har helt lang er perseren*G* men de kræver meget arbejde
( sådan da*G*) og er lidt mere "sofapude agtige".....
semilang der efterlader det os med: MCO, NFO, somali ( selvom den ikke hører
under semilang kategorien), ragdoll, sibirsk kat, tyrkisk angora, tyrkisk
van og hellig birma....

så er der nogle andre ting......
kælen... hvor kælen? hele tiden, lidt af tiden??
hvor legetsyg? fuld fart på hele tiden, eller ved særlige lejligheder ( som
når man har tid til at lege?)
fræk - skal den stjæle ting, åbne ting, pludselig være på skabet over ens
hovede, står på dørkarmen?? hvordan fræk*G*
flot, det er de fleste katte... hvad betragter du som en flot kat?? slank og
elegant, stor og kraftig ( en rigtig løve?)
nysgerrig.. igen hvor nysgerrig... skal den være med i alt ( stå på
køkkenbordet når der laves mad) eller bare have en sund naturlig
nysgerrighed når der sker noget nyt i hjemmet?
stærk... hvad mener du med stærk??
omsorgsfuld... der kommer jeg til at tænke på min sweety der kommer når man
er trist og møffer hovedet ind til en, som lige holder øje med min søn, som
putter med ham om natten og sådan noget....
hjælper til... hvordan?? skal den hjælpe med vasketøjet og sengetøjet eller
skal den bare holde vågent øje med det hele??

for de fleste har man nogle associationer der kommer når man læser dine
ord..... men det er jo meget personligt hvad man mener med de forskellige
ting... ikk?

Fra : Battlefield´s

Dato : 22-11-02 13:28

Hej Sabina
Bare lige en tilføjelse, hvis du nævner Somali som semilanghåret skal du
næsten også nævne Balineser og Javaneser. De hører ganske vist også
sammen med siamesere og orientalere, men Somalien hører jo også, som du
skrev, til korthårede.
Hilsen Vibeke (der synes at det er lidt synd at man aldrig tænker på
Balinesere og Javanesere)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-11-02 13:41

Battlefield´s wrote:
> [...]
> du skrev, til korthårede.
> Hilsen Vibeke (der synes at det er lidt synd at man aldrig tænker på

ejjjjj det er sku da en forglemmelse.... jeg fandt lige en stamtavle frem og
remsede op fra den*G* og så har jeg jo selv somali så den er nem at
huske..... jeg må hellere huske at få de to skrevet på rygraden *G* for nu
du siger det ved jeg da godt de er semilanghårede af udseende*G*
jeg synes egentlig det er sjovt at de går som korthårede de tre racer her,
især i betragtning af at de har deres eget navn..... så svært kan det vel
heller ikke være at sætte dem ind i en kategori for sig selv*G*

men iøvrigt står EXO ikke også under langhår?

Fra : Battlefield´s

Dato : 22-11-02 13:47

Hej
Balinesere og Javanesere står sammen med Siamesere og Orientalere fordi de
dømmes efter den samme standard på udstillinger. Inden under pelsen er
kattene ens (eller burde være det), det samme gør sig gældende for Somalien,
der er en Abbysinier med lidt længere pels og Exoticen der er en korthåret
Perser.
Hilsen Vibeke

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-11-02 00:22

Battlefield´s wrote:
> [...]
> pelsen er kattene ens (eller burde være det), det samme gør sig
> gældende for Somalien, der er en Abbysinier med lidt længere pels og

det ved jeg jo egentligt godt*G* synes bare det er synd.... men det er jo
bare mig ;)

Fra : Camilla Scharff

Dato : 23-11-02 01:23

> det ved jeg jo egentligt godt*G* synes bare det er synd.... men det er jo
> bare mig ;)

Hej Sabina

Ikke fordi jeg vil ud i en længere debat - men hvad er det lige du synes er
synd...? Og for hvem?
At Exotic skal bedømmes sammen med Perserne, og at Javaneser/Balineser
dømmes med Siam/Ori osv. - eller hvad?

Mvh. Camilla

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-11-02 01:50

Camilla Scharff wrote:

> [...]
> synes er synd...? Og for hvem?
> At Exotic skal bedømmes sammen med Perserne, og at Javaneser/Balineser

jeg synes det er (lidt) synd at disse skønne semilang(kort)hårede racer ikke
får den "anerkendelse" at stå i den kategori som de pr pelslængde hører
under....
jeg ved skam godt at standarten er den samme, men de har immervæk
forskellige navne og også koder, så jeg synes reelt ikke det burde være så
hulens svært at de fik deres hyldest i den semilanghårede kategori.....

men nu ved jeg ikke så hulens meget om udstillinger, så jeg ved jo reelt
ikke om feks aby'er og somalier bedømmes i de samme kategorier eller om de
bedømmes for sig....... ( nu nævner jeg de to da det er dem jeg kender
bedst*G*)
og for mig at se er der jo stadig væsentlig forskel på misserne når pelsen
har en helt anden længde.....

der er jo allerede så mange forskellige racer, så jeg synes det er lidt synd
at de ikke bliver anerkendt som selvstændige racer i
udstillingssammenhænge...... men som sagt så er det bare mig ;)

Fra : Camilla Scharff

Dato : 23-11-02 02:34

> [...]
ikke
> får den "anerkendelse" at stå i den kategori som de pr pelslængde hører

Ok - men det er fordi man nok ikke kan se så "firkantet" på det længere...
Bl.a. fordi dengang man "opfandt" kategorierne, fandtes de racer, som nu
"stikker ud" ikke - og når nu en slags dommere (i den pågældende kategori)
*er* uddannet til at dømme efter den pågældendes standard så er det ulig
noget lettere at "omskole" disse til blot at lære kendetegnene ved en
bestemt races pelslængde/-struktur, end at skulle "omskole" en stor mængde
dommere til at tolke en standard, som de andre måske allerede har
beskæftiget sig med i årtier. Jeg tror fx nok, at langt størstedelen af de
danske Somali-udstillere ville blive endog meget kede af at blive lagt over
i Semilanghårsgruppen - ligesom jeg er overbevist om, at Exotic-udstillerne
bestemt ikke ville bryde sig om at komme til Korthårsgruppen! Og det er
udelukkende pga. dommerne, som jo i årevis har været vant til at tolke
standarderne for de pågældende racer - uanset pelsen - og fordi de har
*begge* racer/pelslængder, ser mange flere af denne type katte, og derfor
har større erfaring med bedømmelse af disse.

> jeg ved skam godt at standarten er den samme, men de har immervæk
> forskellige navne og også koder, så jeg synes reelt ikke det burde være så
> hulens svært at de fik deres hyldest i den semilanghårede kategori.....

Ja, det fik jeg jo nok svaret på ovenfor

> [...]
> bedst*G*)
> og for mig at se er der jo stadig væsentlig forskel på misserne når pelsen

Jo, Somalien bedømmes faktisk som korthår, fordi den er en udløber af
Abyssinieren, hvis standard har ligget til grund for Somaliens standard -
bortset fra pelslængden/pelsstrukturen mv., selvfølgelig.
Og ja, der er da forskel på Aby og Somali - også udover pelslængden - men
udstillinger er og bliver udstillinger, og kan som sådan slet ikke
sammenlignes med "virkeligheden". Inden for de forskellige kategorier er
forskellene dog ofte *langt* større racerne imellem end med fx lige
Aby/Somali, Perser/Exotic osv. - fx er to så vidt, vidt forskellige racer
som British Shorthair og Devon Rex jo begge i korthårsgruppen, fordi de er
korthårede - logisk nok - men de har jo ellers INTET med hinanden at gøre...

Personligt kunne jeg godt tænke mig, at vi fik ændret
udstillingskategorierne helt og aldeles, så vi netop fik samlet kattene
efter "typer" i stedet for det latterlige kriterie vi har nu - og som jo så
heller ikke længere holder. Hvordan og hvorledes det kunne gøres, ved jeg
slet ikke - men det ville højst sandsynligt indebære, at der kom en kategori
eller to mere, eller at vi gik helt over i den anden grøft og gør som i
CFA/TICA m.fl., hvor man blot har Kort- og Langhår... Ville dog foretrække
den første løsning fremfor den sidste Det ville - igen, efter min
personlige mening - godt kunne indebære, at British Shorthair, Manx,
Scottish Folds m.fl. dømtes sammen med Perser og Exotic (+ sikkert nogle
flere racer, som jeg lige har glemt), da disse typer har langt mere
tilfælles end de ellers har med de andre katte i korthårsgruppen (ja,
Brite-udstillerne m.fl. er nok ikke umiddelbart enige - men det ville
kræve nærmest en "revolution" i udstillingsregi, hvilket jeg er ret sikker
på, at mange vil stå tilbage for. Og der sker jo ikke så meget ved at være
"revolutionær" næsten helt alene

> [...]
> at de ikke bliver anerkendt som selvstændige racer i
> udstillingssammenhænge...... men som sagt så er det bare mig ;)

Men de *bliver* skam anerkendt som selvstændige racer - du må endelig ikke
tro andet! - blot er den pågældende race ikke placeret i den _kategori_, den
fænotypisk (pelslængde-mæssigt) tilhører.

Mvh. Camilla

Fra : Inger Kaya

Dato : 21-11-02 20:26

Jeg må indrømme at jeg har netop haft de samme tanker som Sabina her
omtaler nedenunder som jeg har sakset lidt i. Og det jeg blev lidt
træt af Helle. Det er netop at du hyler op at nu har du gjort dit og
du har gjort dat... og intet er tilfredsstillende. Vi andre tager den
altså lidt med ro og ser tiden an mens du helst skulle have kat og
dens killinger igår.

<Klip>
[...]

Og med hensyn til den sidste klippede stykke ... ja jeg har en
dansbjerg mis og har både været hos Dansbjerg op til flere gange og
har også hørt alle rygterne. Hvilket jeg også har snakket med Ilse om.
Jeg har så ud af de sammede ting dannet mig en mening om det
spørgsmål.

/ Inger Kaya
DK-Pisik
www.pisik.dk

Fra : Krammemusen

Dato : 21-11-02 20:31

"Inger Kaya" <Tumling111@gmx.net> wrote in message
> [...]
> du har gjort dat... og intet er tilfredsstillende. Vi andre tager den
> altså lidt med ro og ser tiden an mens du helst skulle have kat og

Ja jeg har måske været lidt utålmodig - det indrømmer jeg gerne men som sagt
venter jeg til den rette er her. Jeg har et par enkelte muligheder før køb i
Januar men vil gerne lede videre for netop at snakke mere flere forskellige
steder og se forskellige killinger.
"Vi andre"...hmm...ja...I er mere erfarne end jeg men vi starter vel alle
som nybegyndere et eller andet sted?
Det er fint hvis du ikke bryder dig om mig Inger, det er der jo ikke rigtig
noget at gøre ved. Vi har alle forskellige meninger og det skal vi alle have
lov til.
Du har dine meninger Inger og jeg har mine.
Og jeg har ikke travlt men ja, det havde jeg måske lidt på et tidspunkt.

/Helle

Fra : Inger Kaya

Dato : 21-11-02 21:58

<klip>
>Ja jeg har måske været lidt utålmodig ...
>Og jeg har ikke travlt men ja, det havde jeg måske lidt på et tidspunkt.
<klip>

kan du ikk se det... du var utålmodig og ville have en kat gerne så
hurtigt som muligt istedet for at se lidt på hvad kat du kunne tænke
dig. Race, gener, farvespil.... og hvem der evt. måtte avle een som
svarede til dine ønsker... det var det jeg gennem længere tid har
prøvet at få dig til at forstå.

Det er normalt at man i avl og udst. øjemed venter på at killingen i
eens ønsker kommer ... med netop de ting man har udvalgt. Nogen i
længere tid end andre... afhængig af krav og held. Jeg synes jeg har
prøvet at hjælpe dig så godt som jeg kunne.

Jeg kunne sagtens have fortalt dig f.eks. om min holdning til
Dansbjerg.. men hvorfor give dig min holdning til tingene - hvem siger
den er den rigtige ? Jeg kan kun fortælle dig hvad jeg ville gøre og
hvad jeg selv har oplevet. Så må du drage dine konklutioner af det.

Du har været lidt fikset (set med mine øjne) på at få en kitte. På een
måde kan jeg godt forstå dig... på en anden måde ved jeg du har haft
farver og race i tankerne ... hvor er generne henne ???

Helle, jeg er ikk efter dig som person men jeg orkede ikk at hjælpe
een som var (følte jeg) desperat for at få en kitte uanset om det var
den ene race el. den anden. Mener det ville måske være godt at besøge
noget som havde netop de race som du omtaler ... se kattene og høre en
masse info om netop deres race... rører ved kattene og se hvordan de
er dagen igennem.... så kan du nok danne dig et noget bedre indtryk.

Jeg håber du forstår hvad jeg mener... ! Der er noget som er vigtigere
end at få en kat... nemlig at få den rette.

/ Inger Kaya
DK-Pisik
www.pisik.dk

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 21-11-02 22:02

On Thu, 21 Nov 2002 20:26:09 +0100, Inger Kaya <Tumling111@gmx.net>
wrote:

> [...]
>har også hørt alle rygterne. Hvilket jeg også har snakket med Ilse om.
>Jeg har så ud af de sammede ting dannet mig en mening om det

   Nu spørger jeg måske dumt - men hvis du har en Dansbjerg-kat
er du vel osse den rette at spørge om hvorvidt rygterne er sande eller
falske?

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Inger Kaya

Dato : 21-11-02 22:11

<klip>
Nu spørger jeg måske dumt - men hvis du har en Dansbjerg-kat
er du vel osse den rette at spørge om hvorvidt rygterne er sande eller
falske?
<klip>

Først og fremmest der er ingen dumme spørgsmål.

Med hensyn til Dansbjerg.. men hvad jeg har set med egne øjne..så
klart nej.

Hvad der ligger tilbage før i tiden kan jeg kun have 2 personers
udtalelse om hvad hver side... (hvilket jeg også har) og dermed drage
min egen konklution af det men hvem siger at netop der drager den
rigtige.

Det kan kun blive gisner... og derfor lader jeg det op til folk selv.
Jeg ønsker ikk at omtale den een el. den anden opdrætter (som det er i
dette tilfælde - 2 opdrættere) dårligt. Fordi jeg kun har deres
udtalelser for det og ikk selv har oplevet det.

Håber det var svar nok.

/ Inger Kaya
DK-Pisik
www.pisik.dk

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 21-11-02 22:52

On Thu, 21 Nov 2002 22:10:41 +0100, Inger Kaya <Tumling111@gmx.net>
wrote:

> [...]
>
>Først og fremmest der er ingen dumme spørgsmål.
>
>Med hensyn til Dansbjerg.. men hvad jeg har set med egne øjne..så

   Godt - som det ser ud nu er de altså almindelige katteavlere
der måske nok har flere katte end gennemsnitsavleren men som i øvrigt
har lækre, sunde og raske katte (Det er det du siger her ikke?)

>Håber det var svar nok.

   Jada - jeg mener personligt kun at det er vigtigt hvordan det
er nu. Alle kan jo begå fejl - eller blive udsat for uheld og sygdom
og andre uforudsetheder som man ikke kan gardere sig mod. Og det må
man tage ved lære af så for mig er det situationen her og nu der er
interessant :)
(Omend at jeg nu ikke skal ha flere katte lige nu - og uagtet at jeg
slet ikke ved hvad for en race de har hos Dansbjerg ;)

Fra : Marie-Louise

Dato : 21-11-02 21:50

"Krammemusen" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mig en god kat! Som om at lige meget hvad jeg gør så er det sq galt!
>
> Ja undskyld...men jeg er sq snart træt af dette sted.

Helt ærligt Helle! Jeg fatter simpelthen ikke at du gider at bruge så meget
krudt på at ynke dig selv i et offentligt forum! Jeg kender dig kun igennem
trådene herinde, og i mine øjne kan du gøre hvad du vil med dine katte. Det
man kan få herinde er råd med på vejen. Engang imellem kan man ikke bruge
det til noget, og engang imellem er det skønt at kunne vende nogle
problemstillinger med mere erfarne folk. Men det er altså ikke liv og død
det her drejer sig om! Du kan da være ligeglad med hvad folk mener om dig
herinde, du kender dem overhovedet ikke!! Hvis du ikke vil have råd, gode
eller dårlige, så lad være med at skriv! ja, du må undskylde at jeg lyder
hård, men i mine øjne er livet altså for kort til så meget jammer! Jeg var
selv meget hurtigt ude for at få mine katte (som jeg elsker) og fik en masse
dårlige erfaringer på den konto. Det var før jeg kendte til denne NG. Jeg
kunne godt have brugt nogle af de dejlige barske råd du har fået.

Jeg synes der er stor hjælp og opbakning i denne NG, og jeg kan slet ikke
følge dig i, at folk skulle køre nærmest hetz på dig.

Prøv at være lidt mere konkret, og tænk dig om inden du skriver, så kan det
være du får nogle svar du føler du kan bruge til noget.

Hilsen
Marie-Louise

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 22-11-02 09:31

Hej KM

Bøj dig ikke for pøbelvældet!!!

Fokuser på de konstruktive kommentarere og lad dig ikke genere af de negative
kommentarer! Der er jo idioter alle steder...

Mvh
Kim

Fra : KatjaStrofen

Dato : 22-11-02 10:29

Kim Vestergaard Hornbech <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3DDDEB49.E826FB6B@hum.auc.dk...
> [...]
negative
> kommentarer! Der er jo idioter alle steder...

/cheers !!

Kan kun sige, har været lidt samme tur igennem - dog ikke helt på de højder
tror jeg! - men.. man lærer hurtigt at leve med det.. ligesom folk herinde
lærer at accepterer hinanden! - jeg skabte splid og ballade herinde i følge
nogle.. - som åbenbart fandt mine spørgsmål dumme og lamme.. - selvom jeg
blot søgte viden og forståelse for nogle ting. - Men her er nogle.. som er
villige til at give dig denne... - jeg fik hjælp af nogle - og det takker
jeg dem meget for! - Nu nøjes jeg primært med at observere og grine for mig
selv engang imellem! - Gruppen er en lukket kreds.. hvad enten de kan lide
det eller ej! - men spiller du efter deres regler.. er du MERE end velkommen
:)

Katja
*dukker sig for fritflyvende genstande*

Fra : Flemming

Dato : 25-11-02 17:15

Jeg kan ikke kommentere den konkrete sag, men jeg ved fra andre
nyhedsgrupper/chatsteder, at der altid er nogen der vil dominere. De råber
straks op, når andre "dummer sig eller går over stregen", men kan absolut
IKKE tåle at få igen af samme skuffe.
Så Helle, mist ikke modet.
M.v.h. Flemming