Indkøb til hvalpen?
Fra : Janne B. Petersen

Dato : 21-11-02 17:31

Hejsa

Vi er som sagt i gang med at købe vores første hund, en mops. Vi snakker
meget om hvad der skal indkøbes inden den store dag kommer, hvor vi skal
hente den lille hvalp. Vi er selvfølgeligt klar over de mest basale ting
såsom den type mad de har fået på kennelen, navneskilt, snor, mad- og vand
skåle etc.
Men, vi vil gerne høre om der er nogen af jer som har nogle gode råd fra
dengang i fik jeres hvalp hjem som vi kan få gavn af

Knus
Janne

Fra : sanne

Dato : 21-11-02 17:41

Hvis I har planer om at den skal med jer mest muligt også i bilen, så
overvej at indføre transportvaner allerede fra afhentning, det gjorde vi
med vores hvalp for maange år siden (kasse med sele fra Gør Det Selv
årgang ca. 1986 :) ) Laban blev placeret i kassen på en aflagt uvasket
trøje, så den samtidig kunne vænne sig til min lugt og kom aldrig i bilen
udenfor kassen selvom han blev 14 år og 11 måneder. Legetøj er ikke noget
hvalpe ved de har brug for en strømpe eller gammel sko er helt fint bare
der ikke er noget som kan spises/pilles op og sluges. Det var ihvertfald
som jeg husker vores hvalpetid.

Mange hilsner og god fornøjelse
pt. forhenværende hundeejer Susanne

Fra : R. Ilsøe

Dato : 21-11-02 19:23

> Legetøj er ikke noget
> hvalpe ved de har brug for en strømpe eller gammel sko er helt fint bare
> der ikke er noget som kan spises/pilles op og sluges.

Æøøhhh... Det er da en meget fin måde at lære sin hund at tygge i sko og
strømper..!

Et godt, robust stykke træ-legetøj, nogen tyggeben (Fraråder dem med
knuderne. Havde en hund der var ved at blive kvalt i en!) evt. et tov (som
er genialt når de skifter tænder) og så en masse dejlige gå-ture, træning og
hygge med familien!

R. Ilsøe

Fra : Ann K.

Dato : 21-11-02 21:02

>Æøøhhh... Det er da en meget fin måde at lære sin hund at tygge i sko
og
>strømper..!

Hmmm... nogen glemte så at fortælle både Dise og Sif at de skulle tygge
i sko og sokker som _ikke_ var deres ...
Begge havde/har sokker (bundet m. en knude på midten) og de får også
altid mine totalt udrangerede sutsko (de der skindkamikker)... Total
Lykke!
Og det fungerer skam fint - ikke så meget som en hjørnetand i noget, som
de ikke har fået... Selv om Dise altså har en ækel vane med at skulle
ligge med hele snuden nede i mine joggingsko - jo mere jeg har svedt, jo
bedre *sss*

Men bortset fra det, så er det vel ret almindeligt at man netop
_fjerner_ - eller i det mindste forhindrer adgang til - fodtøj, så længe
hvalpen er lille og ikke aner, hvad den må (eller har lært hvad Nej
betyder)....
Undgår man at hvalpen kommer til at lave en forkert handling, vil den jo
ikke nødvendigvis begynde på det senere

Mvh Ann - der snart skal have nye sutsko!

Fra : R. Ilsøe

Dato : 21-11-02 21:39

> Hmmm... nogen glemte så at fortælle både Dise og Sif at de skulle tygge
> i sko og sokker som _ikke_ var deres ...

Ja, tror deres mor må ha' glemt at sige det...!

Fra : ~ Susanne ~

Dato : 22-11-02 21:11

"sanne" <s_hoghREMOVE@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
.. Legetøj er ikke noget
> hvalpe ved de har brug for en strømpe eller gammel sko er helt fint bare
> der ikke er noget som kan spises/pilles op og sluges. Det var ihvertfald
> som jeg husker vores hvalpetid.

I princippet enig, jeg tror dog bare ikke, at det er en god ide at give sin
hvalp noget som fx. en gammel sko et tygge i, da den så hurtigt kan tro at
alle sko er til at tygge i.
Men Fx. kan man også bruge en plastiksodavandsflaske i stedet for fx en dyrt
indkøbt "madbold". Ja, vores hund kan såmænd også lide at lege med en tom
plastiksodavandsflaske. Den larmer så dejligt på trægulvet

Vi havde stor glæde af en lav papkasse med et lille tæppe i som hunde kurv,
hvor vi havde revet siden af. Den blev udskiftet et par gange, indtil vores
hund havde skiftet tænder. Så var hun parat i en "rigtig" hundekurv, som så
også har holdt lige siden.

Held og lykke med den lille ny

Susanne

Fra : Holm

Dato : 21-11-02 17:40

Janne B. Petersen <jabp@*nospam*tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ddd0a6e$0$236$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> Men, vi vil gerne høre om der er nogen af jer som har nogle gode råd fra
> dengang i fik jeres hvalp hjem som vi kan få gavn af

Masser af køkkenruller.......dem der suger godt ! )

Jeg har bla. investeret i et par gode tæpper , en hundekurv store tyggeben
mm.
Mine hvalpe har aldrig bidt i noget de ikke måtte , fordi der var rigeligt
andet de måtte gnave lystigt i, som erstatning , og det har virket godt.

Mange hilsener , held og lykke

Holm

Fra : Gjøl

Dato : 21-11-02 18:58

Holm wrote:
> [...]
> Mine hvalpe har aldrig bidt i noget de ikke måtte , fordi der var
> rigeligt andet de måtte gnave lystigt i, som erstatning , og det har
Jeg gjorde det samme, så vores tandskift er kun gået ud over ting hun måtte
tygge i, tørret kallun og rigtige okserørknogler er godt og holder længe.

Lidt ekstra tålmodighed og øvelse i hurtig påklædning om morgenen,
morgentisningen skulle foregå med det samme vi vågnede.
Vi mangler kun 2 øverste hjørnetænder og pelsen.
God fornøjelse

Fra : Pia J

Dato : 21-11-02 20:02

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> wrote in message news:3ddd0e6f$0$11132> >
Janne

> Masser af køkkenruller.......dem der suger godt ! )

Og Rodalon!

:Pia

Fra : Sander

Dato : 21-11-02 20:07

> "Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> wrote in message news:3ddd0e6f$0$11132> >
> Janne

> Og Rodalon!

Og evt. kartoffelmel....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : JN

Dato : 21-11-02 18:50

> [...]
> Men, vi vil gerne høre om der er nogen af jer som har nogle gode råd fra
> dengang i fik jeres hvalp hjem som vi kan få gavn af

Vi fik det gode råd at opdrætteren at købe en fløjte og bruge den hver gang
hvalpen skulle fodres.
Det har bevirket at hunden kommer hver gang man fløjter efter den - uanset
om det er voksne eller børn de vil kalde på den.
For fløjten betyder noget godt. Senere kan man koble andre kommandoer til
fløjten - ved at kodefløjte på andre måder.

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Therese

Dato : 21-11-02 19:04

Vi købte nogle spejdertæpper i jysk sengetøjslager til vores hund. De kan
puttes i hundekurven eller hvad hvalpen nu skal sove på/i. De kan nemt
vaskes, når det er gået galt og koster 15 kr.

Held og lykke med den lille
Therese

Fra : BN

Dato : 21-11-02 20:11

Hejsa

Jeg vil anbefale at I finder nogle grene fra naturen med bark på. Dette
hjalp min hund meget, da det klør voldsomt i tænderne når det er tid til
tandudskiftning. Så undgår I at den bider i andet træværk.
FOr meget lagetøj kan ikke anbefales.Dette kan gøre hunden forvirret. Et par
enkelte ting, noget hårdt og blødt er til at overskue, således den ved
hvilke ting den må bide i. En ½ l. colaflaske med hundepiller i at
aktiverende for hvalpen, som vil bruge lang tid på at få godbidderne ud...
der skal naturligvis ikke låg på. En plastikskål som vender på hovedet kan
også sagtens bruges. Bustercupe'en (terning med labyringer i) er der mange
hunde som har haft glæde af, således de er aktiveret med hjernen, som
trætter dem, når de er alene hjemme.

God fornøjelse med hvalpen.

Hilsen BN

Øhh, forresten, så synes jeg ikke sko og strømper er nogen god idé, da de
fleste hunde ikke kan se forskel på den ene sko i forhold til den anden...

Fra : Bettina

Dato : 22-11-02 10:21

"BN" <BN@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> hjalp min hund meget, da det klør voldsomt i tænderne når det er tid til
> tandudskiftning. Så undgår I at den bider i andet træværk.

HØRT!
Da Mocka begyndte at skifte tænder, gik hun også rundt og ledte efter noget
at gnave i. Dengang var hun ikke synderligt begejstret for kødben, men fandt
ret hurtigt brændekurven.
Det lavede et voldsomt svineri, men hunden var lykkelig og mine møbler er
stadig pæne, så jeg synes egentlig det var en udemærket byttehandel, lige at
skulle feje stuen inden sengetid til gengæld for en glad hund.
Vi nåede hurtigt til en overenskomst, der omhandlede, at kun 1 stykke træ
skulle bearbejdes ad gangen, da hun hurtigt begyndte at hente samtlige
brændestykker fra kurven ud på gulvet.
Efter et par dage var der kun fornyelse i sigte, når Mor synes hun trængte
til et nyt stykke brænde *G*

Bettina

Fra : BN

Dato : 22-11-02 12:46

Hej

Sandra og jeg flyttede i en privat lejlighed og vi delte haven med ejeren.
Han havde en brændestabel under et halvtag ude i haven. Sandra hentede ALTID
brænde, kun i starten til hun lærte at det måtte hun ikke, jeg ved ikke om
hun kunne huske "sin glade barndom" med grenene fra skoven! Men, ejeren
synes nu det var meget sjovt at se, at hun hentede de der kæmpe stykker træ,
som hun kun lige kunne slæbe hen ad græsplænene... for så at bide i dem!

Hilsen BN

Fra : Leyna

Dato : 22-11-02 15:58

On Fri, 22 Nov 2002 10:20:30 +0100, "Bettina" <pruehs@mocka.dk> wrote:

> [...]
>at gnave i. Dengang var hun ikke synderligt begejstret for kødben, men fandt

Min Vaksebasse er i gang med at skifte tænder nu og han er altså meget
glad for sine griseører. Han gumler da også grene fra haven, men
ørerne er altså nummer 1.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Jørgen

Dato : 21-11-02 21:41

Brug et par papkasse som hundekurv i starten, hunden vokser jo.

Før hvalpen kommer hjem, læg jeg ned på alle 4 (i hunde højde)
og gå rund og se om der er nogen farlig steder for hvalpen,
f.eks. el-ledninger m.m.

Jørgen og Nico

Fra : Mari

Dato : 21-11-02 22:20

> [...]
> Men, vi vil gerne høre om der er nogen af jer som har nogle gode råd fra
> dengang i fik jeres hvalp hjem som vi kan få gavn af

En Kennel Cab - transportkasse anser jeg for u-undværlig.
Den bruges som hule - med åben låge - indendørs og som transportbox
når vi er på tur enten med bilen eller fly.
Hundene elsker dem........ fordi de godt kan lide at ligge et sted, hvor
der er "tag" over hovedet.
Som seng bruger jeg en god gedigen papkasse - hvor jeg folder låget ned i
kassen
og lægger nogle gode tæpper i bunden. Jeg bruger kassen fordi hvalpen gerne

bide i den - så den kan stimulere sit tandsæt for at opnå den optimale
tandstilling
for de blivende tænder.

Og så vil jeg gerne være fortaler for at bruge en gå-sele til at holde
hunden i snor
i stedet for et halsbånd, (men halsbånd skal den ha' til sit navneskilt)
En gå-sele fordeler ryk fra snoren, så det ikke er halsen, der står for
det hele. Og jeg mener IKKE en Gå-pænt-sele, som er et torturinstrument.
Den jeg foreslår, svarer til en lille sporsele....... og snoren er spændt

oppe over skulderbladene.........

I skal lære hvalpen, at I har lov til at klippe negle, børste tænder mv.
derfor
er en negleklipper og en nupret finderdut (bladvender) også gode at
introducere
til hvalpen allerede fra starten. Og en tægetang er u-undværlig .
En pincet til splinter osv..........

En gummihandske til at "stryge" løse hår af pelsen - og husholdningsapoteket
har kamillete som bruges på en vattot til at duppe tårer væk med,
Klorhexidin til
smårifter og andet, der skal holdes rent. Mepyramin salve til evt.
insektbid.

Der skal sprayes med Methoprem langs paneler to gange om året
(loppeforebyggelse)
og hunden gives forebyggende behandling. (Dog ikke i forbindelse med
ormekur
og vaccinationer)

Jeg har lavet en hundeseng af en børne-sækkestol, som jeg har købt i "Jysk".
Bilka har dem også.
Jeg tømte halvdelen af kuglerne over i en anden stofpose, som jeg syede
af quiltet stof.
Derefter syede jeg et vaskbart betræk med lynlås, så jeg kan putte det
i vaskemaskinen. Hundene elsker at ligge og lade sengen slutte tæt om dem,
og de kan indrette sig, så hovedet ligger højt........ hvilket de også godt
kan lide.
Og jeg kan godt lide at lægge mig på den, når enten min ryg eller ben er
trætte )

I kan også få brug for en kravlegård, hvis hvalpen har brug for at være
beskyttet.
Den fås i mange varianter - men den billigste løsning er at købe den man
kalder
en kompostbeholder. Den er lavet af 4 metaltråd-elementer betrukket med
plast. De sættes
sammen med spiraler og man kan kombinere 8-12 elementer - og få en pæn lille
indendørs eller udendørs hundegård - hvor hunden føler sig tryg.
Denne kan købes hos: Jørgen Bych Materialhandel, Emdrupvej 108, 2400
København NV. Tlf: 31561755.
De koster ikke alverden - og forretningen forsender også. Jeg har ingen
interesse heri, andet
end at den koster en del mindre end de andre modeller -. og jeg har haft
mine i 7-8 år og bruger
dem f.eks. til at lave indhegning med når vi er på ferie/tur - så hunden kan
være uden snor.
Hertil bruger jeg kabelbindere til at holde den sammen - og evt. binde dem
fast til
noget i omgivelserne - for at øge territoriet. Det kan stå selv, uden
stolper, når man stiller elementerne
i zig-zag eller i en firkant.
Når hvalpen lærer at være i den fra starten af - så vil den ikke synes det
er dramatisk, når
I har brug for at den skal være der.

Det var lidt af det, jeg har brug for....... måske I får brug for det samme

Mari

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 22-11-02 09:27

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote in message

Klip en hel masse
> [...]
> (loppeforebyggelse)
> og hunden gives forebyggende behandling. (Dog ikke i forbindelse med
Klip en hel masse

Hvad er grunden til at du foreslår at spraye mod lopper to gange om året,
min mor har to beagler på næsten ni, de har haft lopper ét år, i 1995, min
hund på næsten 5 har aldrig haft lopper.

Jeg vil til enhvertid foretrække at bekæmpe loppeproblemet når det opstår,
specielt når jeg tænker på at lopperne måske kan udvikle resistens overfor
loppemidlet.

Blot en tanke det faldt mig ind da jeg læste et ellers godt indlæg.

mvh
-Benedikte

PS:
Da I nok er nede for at se hvalpen inden I får den med hjem, vil jeg foreslå
at I snakker med opdrætteren om, om I må tage et lille tæppe med. Tæppet
lader I bliver hos opdrætteren, og hvalpen får det så med hjem. Det giver
hvalpen tryghed at det nye sted lugter bekendt af mor og evt. søskende

Fra : Mari

Dato : 22-11-02 22:57

"Benedikte Skibsted Als" <als@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er grunden til at du foreslår at spraye mod lopper to gange om året,
> min mor har to beagler på næsten ni, de har haft lopper ét år, i 1995, min
> hund på næsten 5 har aldrig haft lopper.

Loppe/skovflåtplagen er forskellig alt efter hvor vi bor
- og hvor vores hunde træner og luftes. Er der f.eks. mange
ræve og pindsvin - så er der med gatanti også mange lopper.
Lopper er mellemværter for indvoldsorm - og ræve kan være værter
for en af de indvoldsorm, som er allerfarligst - både for mennesker og dyr.
Ormen blev senest fundet i en trafikdræbt ræv i Tåstrup for et par år siden.
Man har undersøgt andre ræve - men påstår at man kun fandt ormen
hos denne ene ræv. Det er jeg nu ikke specielt overbevist om. Ormen findes
jævnligt længere nede i Europa......... og hvorfor skulle den bevæge sig
den lange strækning, og kun findes tilfældigt i det ene dyr ??

> Jeg vil til enhvertid foretrække at bekæmpe loppeproblemet når det opstår,
> specielt når jeg tænker på at lopperne måske kan udvikle resistens overfor
> loppemidlet.

Det er ikke primært lopperne jeg behandler for - jeg forebygger for at undgå
ormene
- som er en følge af lopperne.
Ormemidler er inddraget som receptpligtige....... også for at undgå at
ormene bliver resistente over for ormemidlerne.

Mari

Fra : R. Ilsøe

Dato : 22-11-02 23:06

> Er der f.eks. mange
> ræve og pindsvin - så er der med gatanti også mange lopper.

Nu ved jeg ikk med ræve, men pindsvine-lopper hopper altså ikke på hunde og
katte...! Det er ikke den samme slags!

Tjek evt. http://www.pindsvin.dk

--
R. Ilsøe

Balto, Flatcoated Retriever (½ år)
Cikorie, Flatcoated Retriever (10½ år)
Bimmer, Labrador (2½ år)
http://soulbenders.webbyen.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 22-11-02 09:58

Hej Mari

Jeg mener du maler fanden på væggen nu - jeg har ikke haft brug for halvdelen af
de ting du nævner og har heldigvis ikke brugt mine penge på det .... Enkelte af
tingene ved jeg ikke engang hvad er (finderdut).

Mvh
Kim

Fra : Leyna

Dato : 21-11-02 23:33

On Thu, 21 Nov 2002 17:31:27 +0100, "Janne B. Petersen"
> [...]

>Men, vi vil gerne høre om der er nogen af jer som har nogle gode råd fra
>dengang i fik jeres hvalp hjem som vi kan få gavn af

En hundekurv og nogle tæpper og så kan du godt begynde at indsamle
gamle aviser.
Rodalon til at gøre rent efter uheld, små ting som man må tygge i. Her
er vores sokker et stort hit, også selv om det slet ikke er hundens
legetøj, så måske du skulle finde et par gamle sokker!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk