Mulighed for fed skrift i CMS system
Fra : Flemming C. Lund

Dato : 21-11-02 15:38

Jeg er ved at skulle lave et CMS system, hvor man selv skal kunne tilføje,
rette og slette tekst og billeder. Hvad skal man gøre, hvis man gerne vil
give brugeren mulighed for at kunne skrive med eksempelvis fed eller
understreget i et formularfelt? Teksten bliver efterfølgende gemt i en
database. Håber jeg forklarer det præcist nok.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 21-11-02 15:53

"Flemming C. Lund" <fclund@esenet.dk> wrote
> [...]
> understreget i et formularfelt? Teksten bliver efterfølgende gemt i en
> database. Håber jeg forklarer det præcist nok.

Der er (som jeg ser det 2 muligheder):

1.
Du bruger din egen notation f.eks. kan fed markeres med Dette er en [fed]fed
tekst[/fed] og udskifter så [fed] med <b> og [/fed] med </b> når du
udskriver/gemmer resultatet.

2.
Du bruger en MS only teknik der gør at du kan lave fed tekst m.m. ala:
<http://www.oxyfine.dk/visuel.asp> (Virker kun i IE5.5+)

--
Jakob Andersen

Fra : Jimmy

Dato : 21-11-02 15:59

"Flemming C. Lund" <fclund@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> rette og slette tekst og billeder. Hvad skal man gøre, hvis man gerne vil
> give brugeren mulighed for at kunne skrive med eksempelvis fed eller

Der er utallige muligheder.
Man kan enten instruere dem i at bruge <b> og <i> og så erstatte alle andre
html-koder end lige disse ved præsentation af teksten.

Man kan også lave sine egne unikke tags - f.eks. #fed# og så et tilhørende
slut-tag.
Disse hjemmelavede tags erstatter man så med <b> ved præsentation af
teksten.

Kort sagt afhænger det af målgruppen - en teknisk målgruppe kunen foretrække
<b> mens en mindre teknisk kunen foretrække #fed#..

Glæd dig til du skal give mulighed for links
Der vil du løbe ind i problemet med om links skal åbnes i samme vindue, nyt
vindue, samme ramme osv.
Og så det gode gamle Javascript links som åbner et popup-vindue i en bestemt
størrelse

Der skal du i øvrigt lære om Regular Expressions.

Mvh
Jimmy

Fra : Flemming C. Lund

Dato : 21-11-02 16:04

Tak til jer begge for lynhurtigt svar Jeg må lige prøve at kigge på hvad
den bedste løsning er for min kunde.

Fra : Philip

Dato : 21-11-02 16:58

> Glæd dig til du skal give mulighed for links
> Der vil du løbe ind i problemet med om links skal åbnes i samme vindue,
nyt
> vindue, samme ramme osv.

....eller bare at konvertere tekststrengen "http://www.domæne.dk" til "<a
href='http://www.domæne.dk' target='_blank'>http://www.domæne.dk"
Det er i hvert fald problem nok for mig

Fra : Jimmy

Dato : 21-11-02 17:04

"Philip" <hitsurf@mail.dk> wrote in message
> nyt
>
> ...eller bare at konvertere tekststrengen "http://www.domæne.dk" til "<a
> href='http://www.domæne.dk' target='_blank'>http://www.domæne.dk"
> Det er i hvert fald problem nok for mig

Det er nu ikke det største problem.
Der bruger du Regular Expressions til at finde alle URLs og så erstatte dem.
Dette kan gøres automatisk uden at brugere skal gøre andet end at taste
URLen som den skrives i teksten.

Problemet opstår først, når brugerne vil have en let måde at angive at "I
dette tilfælde skal der stå www.domaene.dk men i dette tilfælde skal det
være KLIK HER."
Det kan man så komme omkring ved at forklare at de altid skal angive teksten
selv, men så skal de gøre noget ved hver URL de skriver.

Mvh
Jimmy