Banklån Fair?
Fra : Smiley

Dato : 03-03-01 01:59

Hej derude,
Jeg skal til at købe en andelslejlighed, til dette har jeg brug for et lån
ca. 300.000kr
Men jeg har ikke prøvet det før i den størrelsesorden.
Er blevet tilbudt et kontantlån hos Den Danseke Bank :

Hovedstol : 300000
Løbetid : 180 md. (15år)
Md. Ydelse : 3150kr
Rente : 9,25 % ( om det er norminel eller eff. vides ikke, da alle nævnte
oplysninger er oplyst af bank pr. telefon )
Type : Variabel
Omkostninger : 2% provision i stiftelse, samt 500kr i ekspeditionsgebyr. (de
2% kunne dog forhandles )

Er dette rimeligt??
Har i nogle hints om hvad
jeg skal være opmærksom på.
Er er noget med at da det er til en andel, kan der ikke etableres et
realkreditlån?
Hvilken rente/lånetype er mest fordelagtigt p.t.?
Kender i eventuelt bedre steder.
Håber i 'gamle erfarne' kan hjælpe en nybegynder.

Det eneste jeg umiddelbart godt kunne tænke mig, er at kunne afdrage
ekstraordinært, udover min faste ydelse, når jeg har lyst.

Tak

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 04-03-01 15:33

>Rente : 9,25 %
Hvis du kan stille din anpart som sikkerhed, så burde du prøve at forhandle
renten med dem.

I øvrigt - på et tidspunkt som dette er det GULD værd at have et godt
forhold til sin rådgiver - mange især unge mennesker har ikke nogen
regelmæssige besøg i banken og får derfor ikke opbygget denne tillid fra
rådgiverens side.

>Type : Variabel
Har du gjort dig nogle overvejelser omkring renteudviklingen?

>Er er noget med at da det er til en andel, kan der ikke etableres et
>realkreditlån?

Der bliver jeg dig svar skyldig.

>Hvilken rente/lånetype er mest fordelagtigt p.t.?
Mit "lånte" forecast for renteudviklingen siger rentefald de næste 1½- 2 år,
derefter rentestigning - dette betyder at det pt kan betale sig med fx
flexlån eller variabelt forrentede lån - indtil renten begynder at stige -
der skal man etablere et fastforrentet lån, og glemme alt om det indtil
restgælden er lig 0,- !

Dette gælder selvfølgelig kun hvis man tror på en renteudvikling som
skitseret.

>Kender i eventuelt bedre steder.
Prøv at smutte forbi www.euroinvestor.com , og søg efter relevante indlæg -
finansiering, renteudvikling etc. Det er et stort sted - såh.... afsæt nogle
timer.

>Håber i 'gamle erfarne' kan hjælpe en nybegynder.
Det er så ikke mig - jeg ligger blot inde med en pæn beholdning lange
obligationer, og ved derfor lidt om hvordan de markeder fungerer.

>Det eneste jeg umiddelbart godt kunne tænke mig, er at kunne afdrage
>ekstraordinært, udover min faste ydelse, når jeg har lyst.

Dette udelukker obligationslån - og det vil typisk sige en højere rente.

Håber det var brugbart...
mvh
Anders