MS Windows
briani 27239
WinXP Pro gået i sort ved opstart
Fra : Reno Raines

Dato : 21-11-02 11:57

Pludselig vil min Tbird 1,4 med WinXP Pro Uk ikke boote. Der har ikke
været noget crash, ny hardwareinstal. eller lign. Den går i sort skærm
lige der i starten hvor WinXP skærmen plejer at komme. Hvis jeg booter
via floppy eller cd kan jeg sagtens komme i kontakt med alle mine tre
HDs og chkdsk af c: er normal. Har prøvet bootfix-kommandoen under
system recovery - uden effekt.
Forslag modtages med kyshånd.

Mit system:
WinXP Pro Uk, Tbird 1,4 Ghz, Asus A7V133 RAID, 512 ram, 3 Hds,
cdbrænder, brænder, lydkort, netkort, GF3 Ti500.

Fra : Reno Raines

Dato : 21-11-02 16:17

"Reno Raines" <reno@studentergaarden.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> WinXP Pro Uk, Tbird 1,4 Ghz, Asus A7V133 RAID, 512 ram, 3 Hds,
> cdbrænder, brænder, lydkort, netkort, GF3 Ti500.

Er kommet det lidt nærmere: Jeg har øjensynligt fået en virus, der har
inficeret min bootsector! Hvis jeg booter via floppy og kigger på c:\
kan jeg se at msdos.sys, io.sys og config.sys alle har størrelsen 0.
Omvendt er autoexec.bat næsten 200 kb stor og angiveligt en binær fil
(!). Hvordan kan jeg fjerne denne formodentlige virus og rekonstruere
bootsectoren? Jeg har ikke noget dos-virusprogram. Jeg har ligeledes
prøvet med den kommando, der hedder bootcfg og er tilrådehed når man
vælger at boote fra cd'en og vælger "repair".

Med lettere desperate hilsner

RR

Fra : Ole C

Dato : 21-11-02 16:13

Reno Raines skrev blandt andet:

> [...]
> prøvet med den kommando, der hedder bootcfg og er tilrådehed når man
> vælger at boote fra cd'en og vælger "repair".

Det er helt normalt at de tre filer er "tomme", men der er da tilsyneladende
et problem med din autoexec.bat - som også normalt er tom.
Da XP ikke har brug for denne fil, kan du roligt slette den fra DOS og se om
det i sig selv løser problemet.
Den bliver formentlig gendannet - men skulle så gerne være på 0 byte.
--
vh
Ole C

Fra : Ole C

Dato : 21-11-02 16:32

Ole C skrev blandt andet:

> [...]
> DOS og se om det i sig selv løser problemet.
> Den bliver formentlig gendannet - men skulle så gerne være på 0 byte.

Nå du alligevel har boot'et til DOS, så kig efter i menuen
Start>Programmer>Start om der ligger nogle filer der som du ikke kender - og
slet dem. Mange "worms" lægger en eller flere filer netop der, så virus'en
bliver gendannet ved opstart.
Og vær lige opmærksom på at der flere udgaver af menuen Start under
Documents and Settings.
--
vh
Ole C

Fra : Reno Raines

Dato : 21-11-02 18:44

> [...]
virus'en
> bliver gendannet ved opstart.
> Og vær lige opmærksom på at der flere udgaver af menuen Start under

Tak for dit svar. Jeg kigger engang i start-menuen, men jeg tror nu ikke
der ligger noget, da det er _helt_ indledende i booten at det går galt.
Grunden til at jeg har fået virus-mistanke er at jeg også har modtaget
en "du har virus"-mail fra netværksadministratoren. Kender du til et
moderne virusprogram, der kan kører under DOS? Mht. de føromtalte filer
har jeg prøvet at slette den ca. 200 kb store autoexec.bat, men det
hjalp desværre ikke.

Andre forslag velkomne.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 21-11-02 21:50

> [...]
> moderne virusprogram, der kan kører under DOS? Mht. de føromtalte filer
> har jeg prøvet at slette den ca. 200 kb store autoexec.bat, men det

Gå på
http://www.avirus.dk
og download f-prot antivirus. Du får 2 filer ned, som du derefter udpakker
på disketter. Fra disk 1 kan du derefter boote og scanne og rense for virus.
Det er tilmed gratis og med dansk vejledning m.m., så det kan næsten ikke
blive bedre.
Hvis du har mulighed for at tømme din mappe med midlertidige filer kan det
godt betale sig, da der kan ligge mange tusind filer, som det tager lang tid
at scanne.

Kurt

Fra : Reno Raines

Dato : 23-11-02 15:04

> [...]
det
> godt betale sig, da der kan ligge mange tusind filer, som det tager

Tak for det - det var et godt råd. F-prot fandt talrige
W32.Appix.Worm-vira. Desværre kunne programmet ikke "cleane" virusen så
jeg var nødt til at slette de inficerede filer. Desværre var talrige
systemfiler også inficerede og selv efter diverse lappe-forsøg var
installationen skidt kørende. Nåede dog at redde alle mine filer før jeg
lavede format c: /u /q og reinstallerede.
Det jeg er mest harm over er, at virusen øjensynligt er kommet ned
automatisk vha. Kazaa Lite v. 1.72 som jeg havde haft kørende. Her har
den så auto-eksekveret sig og inficerede alle de .exe-filer jeg
startede. Det er sidste gang jeg rør ved det Kazaa-lort!

Ellers mange tak for hjælpen

RR