Solaris tabt partition
Fra : Carsten Keller

Dato : 21-11-02 11:27

Hej gruppe.
Efter en genstart af en proxy-server (Intel Netstructure 1500) er der gået
ged i /-partitionen. Jeg får besked på at lave en manuel fsck. Dette kræver
imidlertid at jeg logger ind som root, men af en eller anden grund er pw
ikke det jeg troede det var, eller også er det ødelagt. Hvordan logger jeg
ind på maskinen, så jeg kan komme til at køre en fsck?
Det er en aflagt server vi fik af Intel for føje år tilbage, men der
forefindes hverken manualer eller CD'er. En CD skulle efter sigende kunne
bruges til at boote i single-user-mode uden root-pw, men en sådan har jeg
altså ikke. Nogen ideer?
Keller

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 21-11-02 12:16

Carsten Keller wrote:
> [...]
> bruges til at boote i single-user-mode uden root-pw, men en sådan har jeg

Du er noedt til at skaffe en boot-cd. Det behover ikke vaere for den
version af solaris du koerer (dvs hvis du koerer 8 kan du sagtens bruge
en cd fra 2.5.1), men du skal bruge en.

Hvor bor du henne? Maaske nogen i naerheden kan laane dig een? Du kan i
oevrigt ogsaa, svjh, hente en fra sun.com, som du kan braende.

Der er formentlig forskel paa hvordan du goer med Solaris/Intel og
Solaris/Sparc, men med sidstnaevnte ville du skulle

Tryk stop-a (dvs stop-knappen ude til venstre, og 'a') og faa en
ok-prompt. Indsaet CD. Boot i single user mode med 'boot cdrom -s'.

Monter /dev/dsk/c0t0d0s0 (/) paa fx /a med 'fsck /dev/rdsk/c0t0d0s0;
mount /dev/dsk/c0t0d0s0 /a'. Lav en 'chroot /a /sbin/sh' (saa vidt jeg
husker) som goer /a til /. Monter nu de resterende filsystemer (/var,
/usr, hvad du ellers har) paa deres "normale" steder.

Derefter burde du kunne fjerne root's adgangskode fra /etc/passwd, fx
med 'vi'.

Husk at afmontere og fsck'e foer du genstarter.

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Allan Joergensen

Dato : 21-11-02 12:25

Ole Michaelsen <omic+usenet4@fys.ku.dk> wrote:

> Der er formentlig forskel paa hvordan du goer med Solaris/Intel og
> Solaris/Sparc, men med sidstnaevnte ville du skulle

Metoder for begge platforme findes i øvrigt på docs.sun.com.

--
Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"Don't mince words, All ... what do you *REALLY* think?"

Fra : Jan Birk

Dato : 21-11-02 12:29

> [...]
> bruges til at boote i single-user-mode uden root-pw, men en sådan har jeg

Desværre tror jeg ikke du kan boote til singleuser og løse dit problem
uden brug af password. Jeg tror du skal låne dig frem til en cd (evt.
download fra www.sun.com) og vende tilbage

/Jan Birk