HardDisk (120GB) partitionering
Fra : Kim Møller Houlberg

Dato : 21-11-02 11:07

Hejsa

jeg har købt den nye ALDI PC. Den har en HD på 120GB som er delt således:

3 drev (C:60GB, D:50GB og E:10GB)

Findes der nogle tommelfinger regler for hvordan det er mest hensigtmæssigt
at opdele 120GB mht recovery, performance osv.??

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 21-11-02 11:55

[snip]

> Findes der nogle tommelfinger regler for hvordan det er mest
hensigtmæssigt
> at opdele 120GB mht recovery, performance osv.??

Øeh... Jeg kan da lige skrive hvordan jeg plejer at gøre det. Jeg har 2 x
60gb i raid0 så det giver vel det samme:

c:\ 5gb - her ligger jeg OS, programmer og spil
d:\ 10gb - her ligger jeg alt hvad der hedder temp-filer samt downloadede
filer - fx fra kazaa
e:\ (resten) - her er alt hvad der hedder dokumenter, musik, film og andre
sorterede ting

Sådan gør jeg det, og det synes jeg fungerer rigtig godt! Man skal bare lige
vænne sig til det, men sådan er det jo med alt.

Du kan fx også lave en partition på 1gb bare til dine dokumenter... Der er
ingen regler på det område

Jens Gregersen

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 21-11-02 12:15

"Jens Gregersen [9670]" <jg@stofanetPLEASEDONOTFUCKINGSPAMME.dk> wrote in
message news:3ddcbb72$0$18554$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
> filer - fx fra kazaa
> e:\ (resten) - her er alt hvad der hedder dokumenter, musik, film og andre

Det er vist en god ide at holde OS for sig på en lille partition, idet dette
skal defragmenteres ofte (tidskrævende på en stor partition).

Spil fragmenterer stort set ikke, og kan derfor gemmes på en stor partition,
som så sjældent skal defragmenteres.

Programmer gemmer jeg på en tredje partition.

M.v.h.

Fra : Per Kristensen

Dato : 21-11-02 15:15

> [...]
> filer - fx fra kazaa
> e:\ (resten) - her er alt hvad der hedder dokumenter, musik, film og andre

5GB var sgu ikke meget når der kun er 3-4 GB til spil! Det er ikke mange
spil du har installeret ;)

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 21-11-02 19:46

[snip]

> 5GB var sgu ikke meget når der kun er 3-4 GB til spil! Det er ikke mange
> spil du har installeret ;)

Nej, der er nogen der har et liv og ikke sidder den halve nat i en CS
t-shirt og gamelamer den mens der indtages umådelige mængder cola og
energidrik

Fra : Martin K

Dato : 21-11-02 21:25

Jens Gregersen [9670] wrote:
> c:\ 5gb - her ligger jeg OS, programmer og spil

Præcis sådan havde jeg det også. Lige indtil jeg købte WinXP. Så var 5 GB
ikke nok, og den blev udviddet til 8. Men så er der heller ikke længere et
problem Men 5 GB er for lidt til XP, specielt hvis du installerer spil
på samme partition!

--
Martin K

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 22-11-02 09:55

Martin K wrote:

> [...]
> ikke nok, og den blev udviddet til 8. Men så er der heller ikke længere et
> problem Men 5 GB er for lidt til XP, specielt hvis du installerer spil

Jeg har 2.5 GB til XP og programmer og det er alt rigeligt.
Jeg bruger selvfølgelig heller ikke Windows som primært OS.

--
/kenne
unix# cat beer

Fra : Martin K

Dato : 22-11-02 18:21

Kenneth Kristensen wrote:
> Jeg har 2.5 GB til XP og programmer og det er alt rigeligt.
> Jeg bruger selvfølgelig heller ikke Windows som primært OS.

WinXP er godt nok mit eneste OS, men det fylder sq. 4,7 GB, og jeg har ikke
noget overflødigt!

--
Martin K

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-11-02 18:24

> WinXP er godt nok mit eneste OS, men det fylder sq. 4,7 GB, og jeg har
ikke
> noget overflødigt!
> Martin K

Siger de mest om dit valg/brug af programmer eller om XP ...

/A

Fra : JAM

Dato : 21-11-02 12:28

> Findes der nogle tommelfinger regler for hvordan det er mest
> hensigtmæssigt at opdele 120GB mht recovery, performance osv.??

Jeg foretrækker at have OS på partitioner for sig, og så programmer, spil,
osv for sig. Det gør det nemt at lave en backup med f.eks Norton Ghost. På
den måde kan du reetablere et OS på 5 minutter.
Min HD ser pt. sådan ud.
C - Win98 (1 GB)
D - Win2000 (3 GB)
E - Programmer, spil, musik, osv (34 GB)

Mvh
Jakob

Fra : Lasse

Dato : 21-11-02 13:06

> [...]
> C - Win98 (1 GB)
> D - Win2000 (3 GB)
> E - Programmer, spil, musik, osv (34 GB)

Ja, vi er vist alle enige om at det er den mest smarte måde at inddele sin
harddisk på...

Så har jeg lige et spørgsmål: Kan jeg lave et ghost af mit OS (winxp) og
have det ghost liggende på en anden harddisk, ikk cdrom! (jeg har norton
ghost 2002)

Mvh

Lasse

Fra : Per Kristensen

Dato : 21-11-02 15:14

"JAM" <fandens@klog.dkXXX> skrev i en meddelelse

> [...]
> C - Win98 (1 GB)
> D - Win2000 (3 GB)
> E - Programmer, spil, musik, osv (34 GB)

Hvorfor dog overhovedet køre 98?

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 21-11-02 15:16

> Hvorfor dog overhovedet køre 98?

CounterStrike måske.

--
Mvh. Kim, Aalborg.
Jeg har ingen indflydelse på Usenet.
Usenet har ingen indflydelse på mig.

Fra : JAM

Dato : 21-11-02 15:22

> Hvorfor dog overhovedet køre 98?

Fordi jeg pga mit arbejde har behov for at bruge et gammelt program der ikke
kører godt under Win2000.

Mvh
Jakob

Fra : jakob

Dato : 22-11-02 10:01

In article <Mo3D9.27209$HU.1953817@news010.worldonline.dk>,
fandens@klog.dkXXX says...

> [...]
> C - Win98 (1 GB)
> D - Win2000 (3 GB)
> E - Programmer, spil, musik, osv (34 GB)

Jeg har indtil videre ikke kørt med nogen partitioner på min 60 GB disk
men kan godt se det smarte i det. Derfor vi jeg fyre op under partition
magic. Jeg kan dog godt lide at bruge den indbyggede dokumnetmappe og
vil derfor vide om man kan få den til at "pege" på en mappe på en anden
partition.

mvh

Jakob

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-11-02 11:02

On Fri, 22 Nov 2002 10:00:30 +0100, jakob <ingen@spam.dk> wrote:

>se det smarte i det. Derfor vi jeg fyre op under partition
>magic. Jeg kan dog godt lide at bruge den indbyggede dokumnetmappe og

Ja. Højreklik på ikon eller systemgenvej og vælg 'Flyt'.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 22-11-02 11:05

> [...]
> magic. Jeg kan dog godt lide at bruge den indbyggede dokumnetmappe og
> vil derfor vide om man kan få den til at "pege" på en mappe på en anden

Den indbyggede dokumentmappe? Altså den der der ligger under c:\documents
and setting\[user]\documents eller sådan en ting? Den kan sagtens ændres. Du
vælger selv i egenskaberne for dokumenter hvor den skal være - det kn du
gøre for hver enkelt bruger. Og så fx bare give dem:
[drev]:\dokumenter\[bruger]\

Mht. partition magic skal du være opmærksom på at der _kan_ gå data tabt når
du ompartitionerer.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-11-02 16:37

> Findes der nogle tommelfinger regler for hvordan det er mest
hensigtmæssigt
> at opdele 120GB mht recovery, performance osv.??

Min løsning

3x4GB med os/programmer, og så data i en stor på resten

/A

Fra : Olesen

Dato : 21-11-02 19:44

"Kim Møller Houlberg" <kmoelle1@csc.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Findes der nogle tommelfinger regler for hvordan det er mest
hensigtmæssigt
> at opdele 120GB mht recovery, performance osv.??

Jeg har delt min i 10 GB til system, div. programmer og lidt spil
og resten til MP3, film MV.
Går noget galt, er det blot en ny installation på C, mend D er intakt.