Væger
Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 21-11-02 09:19

Hej
En bekendt til mig har en dv vallak på 5 år. endtilvidre
Har der ikke været noget den går på fold hverdag og bliver redet ca 1 time
hverdag.
Men hun har en anelse om at den er begyndt at væge lidt når den står i sin
boks og ikke har noget at lave.
Hvad kan man gøre for at stoppe dette, den har aldrig gjort det før.

Fra : Tine Gade

Dato : 21-11-02 10:07

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 21-11-02 10:07

Der står ikke andre Heste i stalden som væger.

Fra : Tanja Bromley

Dato : 21-11-02 10:51

"Camilla Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> boks og ikke har noget at lave.
> Hvad kan man gøre for at stoppe dette, den har aldrig gjort det før.

Hvis den først lige er startet på unoden (væven), så er det bare om at få
grebet ind hurtigst muligt, i håbet om at få forhindret adfærden.
For det første er det vigtigt, at hesten kommer så meget på fold som muligt.
Dernæst skal man tænke på, at hvad enten hesten står på fold (hvis vi
snakker jord/sand-fold) eller på stald, så skal den HELE TIDEN have
stråfoder til rådighed !

Og undskyld mig ... men er man derude, hvor man køber legetøj og skidt og
møg til hesten, så skal man nok lige tage et kig på, hvorvidt man nu har
forstået hvordan en hest bør behandles for at trives optimalt.

Har en hest noget at æde døgnets 24 timer, selskab af artsfæller, og ser den
dagens lys min. 8-10 timer i døgnet, så er man godt på vej til at forhindre
væven i at opstå overhovedet.
Noget helt andet er krybbebideri og vindslugning, hvor nyeste forskning
viser, at disse unoder i nogen tilfælde kan skyldes for megen mavesyre ...
men det er jo en helt anden historie

/Tanja

Fra : Tine Gade

Dato : 21-11-02 11:13

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-11-02 11:32

Tine Gade wrote:

> Nu er det jo sådan at ikke alle heste er lige mad-glade.

Men ikke desto mindre er det en naturlig del af hestens adfærd at æde.

Heste er konstrueret til at æde stort set hele tiden. Det kan vi dog
selvfølgelig ikke altid tilbyde.

> Hvis man nu ikke har mulighed for at ha' sin hest så meget på fold som man
> kunne ønske sig kan det være godt med alternative løsninger.

Eller også burde man sørge for at løse problemet i stedet for
symptomerne. Efter min mening er det synd for de heste der står inde
stort set hele tiden.

> Men når nu problemet er opstået, hvad så?!?

Jeg vil foreslå at man starter med at forsøge at opfylde de ting, som
Tanja nævnte ovenfor.

Vi har kun heste i løsdrift, og jeg har aldrig oplevet den slags adfærd
ved vores heste. (Ikke at løsdrift nødvendigvis er den eneste 'løsning').

-dennis

Fra : Tine Gade

Dato : 21-11-02 11:52

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-11-02 13:05

Tine Gade wrote:
> Jeg ved udmærket godt at dine heste lever en mere naturlig tilværelse end
> mine, men mine heste er heldigvis stadig sunde og glade, så jeg tror
> sagtens at man kan holde hest på begge måder!

Jeps, men begynder de at mistrives - som kunne være årsagen for hesten
denne tråd blev startet om - ville hestens dagligdag og omgivelser være
der hvor jeg forslår man sætter ind.

-dennis

Fra : Tine Gade

Dato : 21-11-02 13:12

Fra : Tanja Bromley

Dato : 21-11-02 12:08

> Nu er det jo sådan at ikke alle heste er lige mad-glade.

Det har intet at gøre med madglæde. En hest, der har muligheden for det, vil
æde det meste af døgnets timer. Det er heste indrettet til at gøre, og det
er derfor naturligt for dem ... og desværre en mulighed vi mennesker ofte
tager fra dem ...

> Hvis man nu ikke har mulighed for at ha' sin hest så meget på fold som man
> kunne ønske sig kan det være godt med alternative løsninger.

Well, så må man beslutte, hvad man vægter tungest .... sine egne,
menneskelige, interesser - eller at hesten har optimale forhold.
Personligt ville jeg, hvis jeg stod overfor valget, hellere vælge et
opstaldningssted uden f.eks. ridehus - hvis det samme sted tilbød 10 timer
på fold hver dag, kontra typisk rideskole-udlukning på 1-3 timer dagligt.
Men sådan er vi jo så forskellige ...

> Men når nu problemet er opstået, hvad så?!?

Ja, det samme selvfølgelig ... at opfylde hestens basale behov, så unoden
enten forsvinder eller i det mindste bliver mindsket. Væven er jo ikke kun
irriterende at kigge på, det skader også hestens ben på længere sigt.
Og så skal væven i mine øjne tolkes som et alarmsignal ... hestens adfærd
fortæller, at den ikke trives optimalt.

> Det er straks mere interassant. Hvor har du det fra? Noget sted man kan
> komme til?

Du kan læse følgende artiklel fra september måned i år, om de nyeste
undersøgelser vedr. krybbebidning og vindslugning:
http://www.horseandhound.co.uk/news/?afw_source_key={0800624E-7E91-4BB8-8544
-7D08FC7250F8}

/Tanja

Fra : Tine Gade

Dato : 21-11-02 12:27

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-11-02 13:10

Tine Gade wrote:
> Ja, det er jo så forskelligt! Jeg har vægtet sporten højest, og starter
> mange stævner på min hest, og har den derfor kun meget ude i perioder.
> Jeg synes nu I er lidt hurtige til at dømme mig som "dårligt
> hestemenneske".

Den regner jeg ikke med var rettet mod mig :)

> Jeg mener stadig ikke at mine heste har det dårligt,

Måske ikke ligefrem 'dårligt'. Men måske kunne de have det endnu bedre?

> og
> jeg ved at jeg ikke ville kunne opnå de samme resultater på en hest der
> havde brugt alle sine kræfter på at løbe rundt på en fold hele dagen.

Det er vel et spørgsmål om at man har hesten på egne præmisser, frem for
hestens. Ikke et ondt ord om det.

Jeg undrer mig dog over, at din hest skulle bruge så meget energi på
folden. Så må det være en meget uharmonisk flok den går i?

Jeg tror også at hesten f.eks. vil bruge meget mere energi på f.eks. en
halv times trailertur end på en hel dag hvor den går på en fold. Bare en
påstand.

-dennis

Fra : Tine Gade

Dato : 21-11-02 13:14

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-11-02 13:24

Tine Gade wrote:

> Tak! Ellers er alle vi stævne ryttere vel "ramt"!

Næh, det tror jeg sådan set ikke. (Men nu kommer jeg jo også fra
islandshesteverdenen).

....præcis ;)

-dennis

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 21-11-02 18:50

Hej

Vallaken går på fold 8 timer om dagen får mad 3 gange, den fold som de går
på er en jord fold men de får vrap baller der ud til at gå og æde af.
Ud over det spiser den alt i dens boks( næsten). og den får også hø.
Problemet er kommet efter at der er flyttet 2 heste fra stedet, så de kun
står ham og en pony tilbage ,. kan det være grunden?

Fra : Liz

Dato : 21-11-02 21:09

"Camilla Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> wrote in message
> [...]
> Problemet er kommet efter at der er flyttet 2 heste fra stedet, så de kun
> står ham og en pony tilbage ,. kan det være grunden?

Står de langt fra hinanden? De skulle gerne kunne nusses og hilse på
hinanden også, du ved social adfærd mellem heste.

Mvh Liz

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 22-11-02 15:40

De står så de kan nusse hinanden, men hun over vejer at flytte ham på
rideskole, hvor han stadig kommer ud hverdag, hvor der sker mere, og måske
sker der forlidt for ham der hvor han står nu. han har jo aldrig gjoret det
før, han er ellers en ganske fin hest.

Fra : Tanja Bromley

Dato : 22-11-02 09:39

> [...]
> jeg ved at jeg ikke ville kunne opnå de samme resultater på en hest der
> havde brugt alle sine kræfter på at løbe rundt på en fold hele dagen.

Hey-hey .... hvorhenne læser du, at jeg har dømt dig som dårligt
hestemenneske ?
Du er vist lige et nummer for meget på tæerne nu. - Jeg luftede min mening
om emnet, og lagde endnda vægt på, at vi alle er forskellige ... og derfor
holder hest på forskellig måde.
Bare fordi jeg foretrækker 10 timer på fold med artsfæller osv. osv., er da
ikke ensbetydende med, at jeg ser på andre (med anden mening) som nærmest
heste-mishandlere !?!

Men ja - fra hjertet - jeg mener unoder er alarmsignaler om, at der er
noget rivende galt. Og det er DER filmen så knækker for mig, hvis hesten er
blevet så materialiseret, at det kan være ligemeget at finde tilbage til det
mere naturlige ... at man siger; "Jeg køber noget legetøj til hesten og
fylder boksen op med plastikflasker - så har den noget at beskæftige sig
med" ... når enhver, ved sine fulde fem, ved, at det aldrig kan være løsning
nr. 1.
Derfor skriver jeg, at man skal se på hestens miljø, og i første omgang
tilrette det, så det bliver så naturligt for hesten som muligt. Det var (er)
en generel konklussion, og ikke møntet på DIG - selvom du så åbenbart
opfattede det sådan .....

Det er sammenligneligt med, hvis jeg skulle føle mig personligt angrebet,
hver gang nogen fortæller om løsdriftens fortræffeligheder ... for jeg har
ikke løsdrift - det har jeg ikke rigtigt mulighed for på nuværende
tidspunkt. Men jeg gør det så godt, jeg kan, efter omstændighederne ... og
det er ganske få mennesker jeg fordømmer og stempler som "dårlige
hesteejere", for vi har ikke alle samme vilkår at holde hest under ...
skulle vi alle ha' f.eks. jord nok (dvs. så hestene ku' færdes, som de ville
ha' gjort det i naturen) til vores heste, ku' vi lige så godt nedlægge
Danmark som landbrugsland, for så megen jord er der altså bare slet ikke.
Så vi kommer aldrig helt tæt på det naturlige, men vi kan stræbe efter, at
vores heste trives bedst muligt. - Det siger du, din hest gør - og hvorfor
skulle jeg så mene noget andet ?

Det er et debatforum, det her - og man må vel sige sin mening ? Ellers kan
jeg ikke rigtigt se pointen i at debattere ?!

/Tanja

Fra : Tine Gade

Dato : 23-11-02 12:30

Fra : Jens O. Hansen

Dato : 24-11-02 11:04

Tine Gade wrote:

> Det var ikke kun dig, men jeg synes ofte forskellige spørgsmål herinde
> ender med forslag om at give hesten bedre betingelser,

Det er vel heller ikke *så* ulogisk?

> og jeg ville sådan
> set bare pointere at det er ikke muligt/optimalt for os alle!

Nej, men kun for hesten. Det er jo netop det der er pointen med at svare
sådan. Om folk vil bruge svaret, er op til dem selv.

Jeg fristes til at bruge ordsproget "man kan trække en hest hen til
vandtruget, men ikke tvinge den til at drikke". ;)

-dennis

Fra : Liz

Dato : 21-11-02 21:35

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> wrote in message ...

http://www.horseandhound.co.uk/news/?afw_source_key={0800624E-7E91-4BB8-8544
> -7D08FC7250F8}

Hej Tanja og tak for linken til Horse & Hound. Den kommer i min favoritter
kolon - som er blevet så stor, så stor efterhånden

Mvh Liz

Fra : Line Chr. Prestkværn

Dato : 21-11-02 23:42

"Did you hear about our treatment for wind-sucking in horses? Five years ago
my wife Susi and I came up with a theory that rather than being stress
related (like all the boffins think), wind-sucking could possibly be due to
a problem horses have in digestion. I'd noticed years before that
wind-sucking horses kept on limestone soils tended to wind-suck less than if
they were kept on clay soils for example. Discussing it with Susi we decided
to try feeding Rennie (the human antacid treatment for indigestion) to a
wind sucking horse we owned at the time. We gave the horse 6 Rennie tablets
after his feed and his wind sucking decreased by 200%. The results were
amazing albeit in just a one horse trial. So simple, yet nobody had come up
with it in years of research. We went to De Montfort University with our
idea who carried out an extensive trial on 100 horses and the results proved
to be significant. This has changed the whole direction of research into
wind-sucking in horses and although the scientist will now try to claim the
idea as their own, just remember it came from someone who knows horses."

Sakset fra:
www.thinkequus.com/

Mvh
Line.

Fra : Liz

Dato : 24-11-02 11:47

> Det har intet at gøre med madglæde. En hest, der har muligheden for det,
vil æde det meste af døgnets timer. Det er heste indrettet til at gøre, og
det er derfor naturligt for dem..........

Jeg tror at der er noget om "madglæde". De to stor af mine er helt
forskellige indrettet hvad angår mad. Hoppen, som ikke har orm, spiser
stort set døgnet rundt, (og har godt runde former efterhånden). Vallakken
(min forhv. hingst, snøft) spiser dét han har behov for og ikke mere. Der
er tit mad tilovers om morgenen hos ham, aldrig hos hende lige hvor meget
man giver hende (indenfor rimelighedens grænser skynder jeg mig at sige).
Selv den halm på gulvet er støvsuget op. Så der er forskel ang. "madglæde"
heste, her hos mig ihvertfald!
Og jeg har også hængte sådan en skibs fender op hos min 1½ års plage - for
at kom unøder i forkøbet. Han står inde i egen boks om natten, lidt væk fra
de andre (pladsproblemer), og minsandten om ikke han leger med fenderen
også! Især mens han venter på mad!! Så mon ikke "legetøj" har også sin
plads.

Mvh Liz

Fra : Anet

Dato : 13-12-02 10:36

Nu kommer jeg med noget jeg har hørt men som ikke er underbygget. Det med
unoder kan være en arvelig faktor har jeg hørt noget om. Altså en hest
skulle være disponeret for det og så kan en flytning af andre heste måske
have stresset den og så kommer der er udbrud som desværre kan være
katastrofalt.
Jeg kender flere ridesteder der ikke vil have krybbebidere og vævere
indenfor i deres stalde og det forstår jeg godt for jeg ville heller ikke
have sådan en hest ind i stalden. Det kunne jo smitte mine egne heste. Der
er nogen heste der jo suger til sig og lærer af naboen og det ville jeg være
ked af at mine heste lærte.

--
Hilsen
Annette

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 13-12-02 19:40

Skal hilse og sige at den er stoppet med at væge, efter at den blev flyttet,
nu er der jo noget mere at kigge på.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-12-02 20:06

On Fri, 13 Dec 2002 10:36:28 +0100, "Anet" <anet@hotmail.com> wrote:

> [...]
>er nogen heste der jo suger til sig og lærer af naboen og det ville jeg være

   Krybbebidning skulle faktisk ikke være "bevist smittende" -
mens vævning oftest er noget unge heste lærer fra ældre. Mens en ældre
ridehest ikke vil tillægge sig at væve selv om den står sammen med en
væver. Normalt er begge dele noget der kommer af kedsomhed og så kan
man jo nok forestille sig hvordan man forebygger begge dele bedst =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.