MS Windows
briani 27239
XP diskhåndtering
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 21-11-02 08:50

Windows XP har en funktion under diskhåndtering, hvor man kan
slette en partition, men hvad sker der så?
min ene HD er opdelt i C: og D: hvor C: indeholder OS. Jeg ville
gerne have C: på hele disken. kan jeg blot slette D: og så
formatere C:, overtager den så det hele ?
Jeg ved godt at alle data mistes
mvh Ebbe

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 21-11-02 09:41

Du får nok lidt problemer med at formattere C: inde fra XP, da du ikke kan
formattere drev C når du er startet op i styresystemet.

Hvis du gøre det rigtigt, så skal du starte op med en opstartsdiskette,
start op i dosprompt, skriv fdisk og slet alle partitioner, og opret een ny
partition. Sæt XP cd-rommen i, og genstart maskinen.

Rabbit

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 21-11-02 11:14

On Thu, 21 Nov 2002 09:41:16 +0100, "Rabbit_HGC"
<sofus@post1.tele.dk> wrote:

>Du får nok lidt problemer med at formattere C: inde fra XP, da du ikke kan
>formattere drev C når du er startet op i styresystemet.
klip

Mange tak for svar
mvh Ebbe

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 21-11-02 21:45

> klip

Næh, det giver da ingen problemer, når det slet ikke kan lade sig gøre
Dernæst vil det ikke løse problemet. Når man sletter en partition bliver den
ikke automatisk "føjet sammen" med en eksisterende. Der vil blot være en
ubenyttet del på harddisken. Man skal bruge Partition Magic eller Fips for
at slå dem sammen uden at starte helt forfra.
Hvis det er ligemeget med indholdet på begge drevene, så skal du bare boote
på xp cd.en.
Lige før du når til installationsdelen, får du mulighed for at fjerne
eksisterende partitioner og oprette nye. Der skal du så fjerne begge
partitioner, hvorefter du kan oprette en ny, som du så kan tildele al
pladsen. Herefter formatterer du og installerer.

Kurt