At indsætte special-tegn.
Fra : Bashful

Dato : 20-11-02 23:14

Hejsa alle,

Jeg sidder her og arbejder på min hjemmeside, og dér skal jeg som
beskrivelse til nogle kabinetter skrive Eksterne 5,25" porte ... dét
skal skrives i php-koden da det handler om et databasekald eller hvad sådan
noget hedder der skal skrives ud til brugeren i en dynamisk skabelon hvis
man kan kalde det dét!! (Altså en dynamisk side jeg har, hvor dét enkelte
kabinets specifikationer bliver plottet ind denne skabelon)

MEN... mit spørgsmål går så på... Hvordan kan jeg skrive Eksterne 5[en
kvart]" porte ... altså skrive netop [en kvart]-tegnet som ét tegn??

Håber ikke min alt for kyptiske formulering har gjort problemet totalt
uforståeligt!!!

Med venlig hilsen

Kasper

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 20-11-02 23:21

> MEN... mit spørgsmål går så på... Hvordan kan jeg skrive Eksterne 5[en
> kvart]" porte ... altså skrive netop [en kvart]-tegnet som ét tegn??

http://www.improve.dk/content/quickreferences/item.aspx?QuickRefID=456

Mvh Mark

Fra : Bashful

Dato : 20-11-02 23:42

> http://www.improve.dk/content/quickreferences/item.aspx?QuickRefID=456
>
> Mvh Mark

.... dét er da bare fantastisk... du skal da bare have tusind tak, Mark...
... når det kom til 3,5" porte, så gættede jeg mig frem og skrev &frac12
.... og så var den dér... sværre er det her html jo ikke...

Kasper

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-11-02 10:56

Mark S. Rasmussen wrote:

> http://www.improve.dk/content/quickreferences/item.aspx?QuickRefID=456

jaa? - der står kun en kulørt spalte i venstre side i min Mozilla...
Står der noget spændende på siden som ikke kunne skrives her?

mvh

Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-11-02 15:29

Jesper Brunholm wrote in <ariagv$enm$4@news.net.uni-c.dk>:
> jaa? - der står kun en kulørt spalte i venstre side i min Mozilla...
> Står der noget spændende på siden som ikke kunne skrives her?

Teksten på siden er kortere end URL'en. :)

Der står:

<citat>
¼

Vises med: &frac14;
</citat>

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 21-11-02 18:02

> jaa? - der står kun en kulørt spalte i venstre side i min Mozilla...
> Står der noget spændende på siden som ikke kunne skrives her?

Desværre, Mozilla understøttes ikke, og nej, jeg vil ikke diskutere det.

Nej, der står heller ikke noget som ikke kunne skrives her, dog vidste jeg
ikke lige hvad kommandoen var for (1/4). Desuden så det ud til at han også
fik brug for (1/2) tegnet, som også stod der.

/Mark

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-11-02 07:33

Mark S. Rasmussen wrote in <arj3hg$1hp6$1@news.cybercity.dk>:
> Nej, der står heller ikke noget som ikke kunne skrives her, dog vidste jeg
> ikke lige hvad kommandoen var for (1/4).

Det ved jeg heller ikke, men hvis man ikke lige gider cut'n'paste, så kunne
man jo bare skrive 1/4.

> Desuden så det ud til at han også
> fik brug for (1/2) tegnet, som også stod der.

Så er det vist ikke kun Mozilla der er et problem.
Jeg bruger Konqueror, og jeg så intet andet end det citerede og en menu. Om
der er forsvundet noget i Konqueror, eller om det ter et design-problem,
eller om det er mine øjne, har jeg ikke undersøgt. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 20-11-02 23:35

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-11-02 10:29

Bashful wrote in <arh1gp$117k$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>:
> MEN... mit spørgsmål går så på... Hvordan kan jeg skrive [...] netop [en
> kvart]-tegnet som ét tegn??

Hvis du vil undgå en HTML-specifik løsning, så findes tegnet heldigvis også
i latin-1 tegnsættet.

<?php
$frac14 = chr(0xbc);
$frac12 = chr(0xbd);
$frac34 = chr(0xbe);

$string = "Eksterne 5{$frac14}\" og 3{$frac12}\" porte";
?>

Måske kan dette bruges til noget:

<?php
$trans = array_flip(get_html_translation_table(HTML_ENTITIES));

$frac14 = $trans['&frac14;'];
$frac12 = $trans['&frac12;'];
$frac34 = $trans['&frac34;'];

--