Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Trækprocent
Fra : Jonas Grave

Dato : 20-11-02 22:47

Hej.

Jeg har et spørgsmål vedr. skat og trækprocenter. Jeg har gennem min
arbejdsgiver fået tilbud om bredbånd. I materialet fra udbyder er der
følgende tabel således man kan sammenligne prisen før og efter skat:

Løn pr. md. Trækprocent
optil 17.510 44,30%
17.510 - 26.117 49,80%
26.117 og derover 62,70%

Jeg har lidt svært ved at regne de angive trækprocenter ud. Jeg regner
med at de tre inddelinger afhænger af ens indkomst: 1) betaler ikke
melleskat, 2) betaler mellemskat, men ikke topskat og 3) betaler
topskat.

Jeg troede at trækprocenten i første tilfælde beregnes som summen af
5,5% bundskat plus amt, kommune og kirke. Benyttes gennemsnitsværdier
fås: 5,5 + 32,6 + 0,86 = 38,96%.

Hvad med de andre indkomster? Jeg har søgt på nettet (bl.a. Told og
Skat) men uden held.

Håber der er nogen som kan hjælpe. På forhånd tak.

Hilsen,
Jonas

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-11-02 16:42

d. 20/11/02 22:47 skrev Jonas Grave på jgrave@worldonline.dk i artiklen
3DDC02E6.FF0F5544@tiscali.dk:

> Jeg troede at trækprocenten i første tilfælde beregnes som summen af
> 5,5% bundskat plus amt, kommune og kirke. Benyttes gennemsnitsværdier
> fås: 5,5 + 32,6 + 0,86 = 38,96%.

Du glemmer vist amtsskatten i ovenstående beregning, hvor der kun er tre
faktorer, som ligner Bundskat, Kommuneskat og Kirkeskat.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Bent Mortensen

Dato : 21-11-02 17:47

du skal forstå det på den måde at det du giver for ADSL trækkes fra din løn
før der beregnes skat, alt efter hvad den løn er kan du beregne din netto
udgift.
hvis du ligger i den høje ende betaler du kun ca 35% af den pris

venlig hilsen
Bent

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-11-02 18:42

d. 21/11/02 17:47 skrev Bent Mortensen på ben@mortensen.mail.dk i artiklen
3ddd0e08$0$158$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> [...]
> udgift.
> hvis du ligger i den høje ende betaler du kun ca 35% af den pris

Jeg kom lige i tanke om et lille tillægsspørgsmål: Hvilken indflydelse har
en sådan ordning på arbejdsmarkedsbidrag og den særlige pensionsopsparing,
som til sammen kan kaldes bruttoskat?

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Bent Mortensen

Dato : 22-11-02 09:02

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en sådan ordning på arbejdsmarkedsbidrag og den særlige pensionsopsparing,

Hej Børge
Jeg er ikke helt sikker på hvornår Bruttoskatten trækkes om det er før eller
efter det fradrag for ADLS.
men ang. Pensinonsbidrag mister du den procentdel af beløbet som din
arbejdsgiver skal betal og den del du sel skal betale, på det beløb som fra
trækkes din brutto løn

venlig hilsen
Bent

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-11-02 19:29

Jonas Grave wrote:

> [...]
> med at de tre inddelinger afhænger af ens indkomst: 1) betaler ikke
> melleskat, 2) betaler mellemskat, men ikke topskat og 3) betaler

Kun delvist, da der er en del rent "sminkeregning" med i trækprocenter.

Men først trækkes AMBI og SP ialt 8+1%.
Af restbeløbet beregnes amts- kommune-m.v. skat efter fradrag, og det
samlede beløb omregnes til et gns. beløb af bruttoindtægt.

Det vil sige, at trækprocenten aldrig passer med marginalskat, hvis
fradrag er større end nul og indtægten er over mellemskat.
Jeg har lige fået forskudsregistrering for 2003, og trækprocenten er
total gak i låget, da jeg skal betale 58% i skat (efter AMBI+SP), hvis
min indtægt stiger, eller tilsvarende mindre, hvis den falder.

Men du kan selvfølgelig også mene skatteprocenter, og så er situationen
anderledes. Men så kræver det lidt (mange) flere oplysninger, da der er
et væld af overgangsordninger og reguleringer, og som du selv er inde på,
er de oplyste "trækprocenter" helt uden for det anvendte interval, især
da max skatteprocenten ved lov er begrænset til svjh 58%, plus andel af
bruttoskat, AMBI+SP, ca lig 61,78% og din bundskatte-
procent heller ikke ligner noget, jeg har set før.

Jeg har ikke tjekket de nøjagtige beregningsmetoder, så der kan være
noget jeg har overset, så dette er fra straks hukommeren

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Poul Christensen

Dato : 22-11-02 22:51

"Jonas Grave" <jgrave@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg troede at trækprocenten i første tilfælde beregnes som
summen af
> 5,5% bundskat plus amt, kommune og kirke. Benyttes

Det er ikke egentlige trækprocenter, du har fået opgivet, men
derimod
marginalskatteprocenterne.

Efter arbejdsmarkedsbidrag og SP cidrag på ialt 9 pct, beskattes
de resterende 91 pct.
med 39,86 eller ialt 35,35. Tillægges de 9 pct. bliver den
samlede skat 45,35., hvilket
stort set svarer til den laveste sats du opgiver.

Tilsvarende når der betales mellemskat og topskat

Variationer i kommuneskatteprocenterne giver "slør" i
beregningen.

PoulC
poulc@ofir.dk