Vil ændre boot sektor
Fra : Anders Nielsen

Dato : 20-11-02 21:20

Jeg har prøvet at få svar i drev, men fik kun et svar som gav et virus
program skylden. Da det ikke er instaleret kan det vel ikke være slylden.
Skyldmeren er selvfølgelig interessant. Men om jeg kan miste drevet er jo
det der tæller i længden. Mit spørgsmål var:
Jeg har lige reinstaleret windows me på min anden ibmdisk. Instalationen gik
fint. Når nu jeg booter begynder den at bippe kontinuerlig, mens følgende
tekst kommer:
Disk boot sector is to be modified, type y to accept, or any key to abort.
Award software Inc.
Bruger jeg any key (den har jeg fundet :C) kan jeg gå ind i windovs og køre
videre.- Men skal jeg give lov til at ændre i bootsektoren ????.

Anders

Fra : Brian Hansen

Dato : 20-11-02 21:45

"Anders Nielsen" <kargaard@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
køre
> videre.- Men skal jeg give lov til at ændre i bootsektoren ????.

Så vil jeg da prøve igen.

Prøv at gå ind i BIOS og se om den Antivirus der er i BIOS'en er slået til.
Når du skriver at det er Award Inc. der kommer med fejlmeddelelsen, så kan
det kun være inde i BIOS'en
Inde i Advanced BIOS Features er det øverste punkt Virus warning - sæt den
til disabled.

Brian

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 20-11-02 21:44

> [...]
køre
> videre.- Men skal jeg give lov til at ændre i bootsektoren ????.

Under installationen af ME burde den have skrevet hvad den skulle i
bootsektoren.

Efterfølgende er det næsten kun viruser (ikke Antivirus programmer) der
skriver i bootsektoren, så jeg ville nok skynde mig at få harddisken virus
scannet hvis jeg var dig. Det er ikke helt uden grund at du ser advarslen!

Et virus program bruges til at lave virus med, hvorimod et antivirus program
bruges til at finde og fjerne viruser med.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Chr. Mygind

Dato : 20-11-02 21:48

Anders Nielsen skrev:

>[cut]Men skal jeg give lov til at ændre i bootsektoren?

Ja.
Efter et install eller reinstall skal du give installationsprogrammet lov
til at skrive til bootsektoren. Årsagen bag meddelelsen og bip'ene er det
forhold, at du i BIOS har valgt "ja tak" til funktionen "virusbeskyttelse".
Denne funktion advarer, hvis software forsøger at overskrive bootsektoren,
som er den første del af harddisken, som læses allerførst, når du starter
maskinen - og som en virus derfor godt kan lide at lægge sig i - så er den
aktiv FØR eventuel virusbeskyttelsessoftware.

Når Windows installeres overtager det denne bootsektor. Det er helt
normalt - men har man sat virusbeskyttelse til får man advarslen. Således:
du kan roligt sige ja under installation af WIndows. Sig nej i alle andre
situationer.

/Chr

Fra : Anders Nielsen

Dato : 21-11-02 22:56

"Chr. Mygind" <mygind@FJerNc.dk> wrote in message

> [...]
> situationer.
>
> /Chr
>
> Dette svar vil jo helt klart være det nemmeste at følge.
Men det f'ørste foreslår em virusscanning. Men jeg kan ikke se hvordan der
lige pludselig skulle være en virus på me installationscdén...andet svar
foreslår en ny installation, men hvorfor skulle det hjælpe. Så hvorfor har
jeg denne oplevelse og skal jeg bare sige ja, uden at jeg rissikere
noget????????

Anders

Fra : Leony

Dato : 22-11-02 12:16

> [...]

> foreslår en ny installation, men hvorfor skulle det hjælpe. Så hvorfor har
> jeg denne oplevelse og skal jeg bare sige ja, uden at jeg rissikere

Det vil jeg også mene det er. Prøv at gå ind i BIOS og led efter Virus
Protection/Warning og sæt den til disabled (tit ligger den under advanced
features, men det afhænger af BIOS). Så skulle den, som Chr Mygind også
skriver, ikke advare mod ændring i boot sectoren.
Hvis du ikke kan finde funktionen, så prøv at læse denne:
http://www.sysopt.com/virwarn.html
programmet kan måske hjælpe - forudsat at du bruger en Award BIOS.
Jeg synes han beskriver dit problem - bare med Windows 95.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/