Fortsat ikke lyd i RH 8.0
Fra : Mikael Karup Pederse~

Dato : 20-11-02 20:03

Hvordan konfigurerer jeg mit onbord lydkort "Spacewalker/Shuttle" (AC'97
2.2 compliant)i RH 8.0 ? Det fremgår ikke af hardware compatibility listen.

Mikael

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-11-02 20:30

I dk.edb.system.unix, skrev Mikael Karup Pedersen:
> Hvordan konfigurerer jeg mit onbord lydkort "Spacewalker/Shuttle" (AC'97
> 2.2 compliant)i RH 8.0 ? Det fremgår ikke af hardware compatibility listen.

prøv at køre
sndconfig
som root i en terminal.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Mikael Karup Pederse~

Dato : 20-11-02 20:39

Jesper Krogh wrote:

> prøv at køre
> sndconfig
> som root i en terminal.

er det sådsn du mener ??

[root@localhost karup]# sndconfig
bash: sndconfig: command not found

Mikael

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-11-02 20:43

I dk.edb.system.unix, skrev Mikael Karup Pedersen:

> er det sådsn du mener ??
>
> [root@localhost karup]# sndconfig bash: sndconfig: command not found

Ja, eller næsten... Der er 3 muligheder til fejlen.

1) Du er logget ind med "su" og ikke "su -" så du har ikke /usr/sbin
i din path prøv med /usr/sbin/sndconfig

2) Sndconfig er ikke installeret ( find den på din CD og hæld den ind )

3) Sndconfig er ikke med i Red Hat mere.... denne tror jeg ikke selv på.

Jeg tror det er den første.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Mikael Karup Pederse~

Dato : 20-11-02 21:00

Jesper Krogh wrote:

> [...]
>
> 2) Sndconfig er ikke installeret ( find den på din CD og hæld den ind )
>
> 3) Sndconfig er ikke med i Red Hat mere.... denne tror jeg ikke selv på.

[root@localhost /]# cd usr
[root@localhost usr]# cd bin
[root@localhost bin]# cd sndconfig
bash: cd: sndconfig: Ingen sådan fil eller filkatalog
[root@localhost bin]#

Hvad gør jeg så ?

Mikael

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-11-02 21:03

Mikael Karup Pedersen <mikael@karup.org> writes:

> [root@localhost /]# cd usr
> [root@localhost usr]# cd bin
> [root@localhost bin]# cd sndconfig
> bash: cd: sndconfig: Ingen sådan fil eller filkatalog
> [root@localhost bin]#
>
> Hvad gør jeg så ?

Læser hvad Jesper skriver?

Ligger den ikke der, så prøv at køre 'rpm -ql sndconfig' for at se
hvor den så ligger, og om den overhovedet er installeret.

--
Jacob - www.bunk.cc
If your aim in life is nothing, you can't miss.

Fra : Mikael Karup Pederse~

Dato : 20-11-02 21:18

> Læser hvad Jesper skriver?
>
> Ligger den ikke der, så prøv at køre 'rpm -ql sndconfig' for at se
> hvor den så ligger, og om den overhovedet er installeret.

[root@localhost /]# rpm -ql sndconfig
pakken sndconfig er ikke installeret
[root@localhost /]#

Ok det er den så ikke. Ligger den på source cd'erne. Jeg har kun source
cd'erne til RH 7.2 og hvordan installerer jeg den ?

Mikael

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-11-02 21:21

> [...]
>
> Ok det er den så ikke. Ligger den på source cd'erne. Jeg har kun source
> cd'erne til RH 7.2 og hvordan installerer jeg den ?

rpm -ivh
ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/redhat/redhat/linux/7.2/en/os/i386/RedHat/RPMS/sndconfig-0.65.2-1.i386.rpm

På een linie..

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Mikael Karup Pederse~

Dato : 20-11-02 21:33

Jesper Krogh wrote:

> rpm -ivh
> ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/redhat/redhat/linux/7.2/en/os/i386/RedHat/RPMS/sndconfig-0.65.2-1.i386.rpm
>
> På een linie..

[root@localhost karup]# rpm -ivh sndconfig-0.65.2-1.i386.rpm
fejl: Failed dependencies:
awesfx is needed by sndconfig-0.65.2-1
playmidi is needed by sndconfig-0.65.2-1
[root@localhost karup]#

Jeg mangler vist også nogle andre ting !

Mikael

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-11-02 21:25

Mikael Karup Pedersen <mikael@karup.org> writes:

> Ok det er den så ikke. Ligger den på source cd'erne. Jeg har kun
> source cd'erne til RH 7.2 og hvordan installerer jeg den ?

Kørte du ikke RedHat 8.0?

Du kan da sikkert godt finde en gammel source-RPM på CD'er og
oversætte, men det ville da være lidt spild af tid. Prøv i stedet:

'rpm -Uvh http://mirrors.sunsite.dk/redhat/8.0/en/os/i386/RedHat/RPMS/sndconfig-0.69-1.i386.rpm'

--
Jacob - www.bunk.cc
Put your trust in those who are worthy.

Fra : Mikael Karup Pederse~

Dato : 20-11-02 21:39

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Kørte du ikke RedHat 8.0?

Jo

Mikael

Fra : Dennis

Dato : 20-11-02 23:45

> [root@localhost /]# cd usr
> [root@localhost usr]# cd bin

den ligger i sbin og ikke bin !

> [root@localhost bin]# cd sndconfig
> bash: cd: sndconfig: Ingen sådan fil eller filkatalog
> [root@localhost bin]#
>
> Hvad gør jeg så ?

prøv at skrive locate sndconfig, og se om den kommer med noget, hvis
ikke er den ikke installeret.

Den ligger både i /sbin og /usr/sbin på min RH8.0, så der skulle da være
en mulighed.
Hvis sndconfig ikke finder din lyd, så prøv at tage et smut forbi
http://www.alsa-project.org/

Dennis