asp.net, asp og php
Fra : Arne H. wilstrup

Dato : 20-11-02 19:29

Er der nogen, der kan fortælle mig forskellen på asp.net, asp og php?
Hvad er bedst? Hvad kræves der af serveren og hvad er de typiske
priser?
Helst kun seriøse kommentarer.

--
ahw

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 22-11-02 13:00

slet 85A7R wrote :

> Er der nogen, der kan fortælle mig forskellen på asp.net, asp og php?

for mig at se er ASP og PHP i samme kategori, da de begge er
script-sprog. Dette medfører (i hvert fald) de samme problemer som
manglen på primitive datatyper, fortolkning i stedet for kompilering og
andre ting. Der er naturligvis forskelle i måden de anvendes på, hvor ASP
er COM-orienteret og PHP er funktions-orienteret (så vidt jeg ved), men
valget er mest af hængigt af, hvilke erfaringer man har med andre sprog
og om man har behov for at kigge i kildekoden til afvikleren (det er ikke
muligt ved valg af ASP).

> Hvad er bedst? Hvad kræves der af serveren og hvad er de typiske
> priser?

PHP kører på "alle" platforme, hvorimod ASP fortrinsvist kører på
Windows. Der er dog implementationer af ASP på linux fra vistnok SUN. Der
findes også noget, der hedder chiliASP.

ASP.Net kan imo ikke sammenlignes med hverken PHP eller ASP. .Net er
"managed" [1] kode, der har primitive datatyper og alle de andre ting man
normalt forbinder med "rigtig" programmering. Man kan så argumentere for,
at fraværet af disse ting typisk ikke er noget man vil bemærke, hvis man
ikke programmerer i ASP på et "højt niveau". ASP.Net bør i stedet
sammenlignes med J2REE eller lignende.

> Helst kun seriøse kommentarer.

og det håber jeg hermed, at du har fået.

I tilfælde af, at du vil snakke mere .Net, så har jeg sat FUT til
dk.edb.programmering . Hvis det ikke er tilfældet, så blot slet den igen.
Husk dog under alle omstændigheder kun at svare til én gruppe.

[1] Hvad hedder det på dansk ?

x-Post:
dk.edb.internet.webdesign.serverside
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

FUT: dk.edb.programmering

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk