Erfaring med den nye ALDI-PC?
Fra : Martin Larsen

Dato : 20-11-02 18:34

Hej alle

Der har jo kørt nogle tråde om den computer fra Medion, som Aldi har på
tilbud i denne uge. Trådene var af gode grunde ikke baseret på nogens
erfaring med netop dén PC.

Men nu er der jo givetvis en masse som har købt den i dag og leget med
den! Derfor vil jeg gerne høre om jeres syn på den efter ibrugtagningen:

- Lever den op til forventningerne?
- Kørte den med det samme?
- Er den lige så støjsvag som de lover?
- Er der plads til ekstra harddisk/CDROM-drev? (Kræver naturligvis
at man har åbnet dyret!)
- Hvor mange *ledige* PCI-slots er der?
- Andet som er værd at bemærke?

Venlig hilsen
Martin

Fra : Flemming

Dato : 20-11-02 22:17

Martin Larsen wrote:

> Men nu er der jo givetvis en masse som har købt den i dag og leget med
> den! Derfor vil jeg gerne høre om jeres syn på den efter
> ibrugtagningen:
>
> - Lever den op til forventningerne?

Vil jeg vurdere om 14 dage.

> - Kørte den med det samme?

Jups, man skulle lige skrive hvad den skulle hedde + oprette bruger, og så
var man i luften ! Alt spiller fra starten.

> - Er den lige så støjsvag som de lover?

Jeg syntes den lever op til mine støj krav. (Men kan godt høre at den køre)

> - Er der plads til ekstra harddisk/CDROM-drev? (Kræver naturligvis
> at man har åbnet dyret!)

CDROM drev : Nej

Jeg har ikke åbnet den, men set udefra så vil jeg tro der er plads til 1
eller 2 harddiske mere.

> - Hvor mange *ledige* PCI-slots er der?

2 styk.

> - Andet som er værd at bemærke?

Der er ikke noget diskette drev i, jeg blev sku lidt overrasket da jeg så
det.
Motherboardet er fra MSI, med SIS chipset.

--
Mvh. Flemming

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 21-11-02 00:00

> Der er ikke noget diskette drev i, jeg blev sku lidt overrasket da jeg så
> det.

Fedt - floppydrevet er hermed fortid

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-11-02 02:00

On Thu, 21 Nov 2002 00:00:13 +0100, "Henrik Steen Larsen"
<slet.hsl.@code12.dk> wrote:

>Fedt - floppydrevet er hermed fortid

Hmm - gid det var så vel! Inden for den sidste måned har jeg haft brug
for A-drevet til at
- køre et diskcheck fra seagate
- køre partion magic
- kopiere et program til naboens pc. Han kører stadig win 95 og
hverken han eller jeg er interesserede i at installere en diver til
min usb-sommerfugl på hans maskine.

Jeg er ikke i tvivl om, at der er eller snart kommer alternativer. Men
lige nu ville jeg ikke købe en maskine uden floppy-drev. Og det er
ikke fordi jeg er imod aldi-spanden, købte selv den, der var for et år
siden, og er godt tilfreds.

Det kan ikke koste meget at indbygge drevet i en masse-pc. Men det er
bøwlet selv at skulle eftermontere det.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 23-11-02 01:46

Peter Loumann wrote:
> Han kører stadig win 95 og
> hverken han eller jeg er interesserede i at installere en diver til
> min usb-sommerfugl på hans maskine.

Win95 og usb fungere ikke. Win95osr2 og usb fungere ikke
særlig godt.

mvh
Henning

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-11-02 01:47

On Sat, 23 Nov 2002 01:45:32 +0100, "Henning Præstegaard"
<onkelhenning@oncable.dk> wrote:

>Win95 og usb fungere ikke. Win95osr2 og usb fungere ikke
>særlig godt.

OK! Så meget mere grund til at bevare floppy-drevet lidt endnu.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kjeld V. Andersen

Dato : 20-11-02 22:43

Jeg er een af dem, der stod i kø i morges for at få fingre i en Medion fra
Aldi.
Hvis jeg skal følge dine spørgsmål, så kan jeg efter få timer konstatere at
:

Maskinen lever til fulde op til mine forventninger !!
Den skulle blot sluttes til power, netkabel og tv-antennen, så var den
kørende - også på nettet blot efter indtastning af mail-adresserne og den
fandt alle tv-kanalerne og de danske radiokanaler med det samme.
Alt det medfølgende software var præ-installeret (alle CD'ere er natuligvis
med i pakken).
Og mens jeg fik lidt føde, så overførte jeg ca 10GB billeder, data m.v. fra
den gamle maskine over lan'et.
Støjsvag - tja det ved jeg ikke helt endnu, for den andet står ved siden af
og overdøver den helt
Og jeg har ikke haft den åbnet endnu, så det med slots ved jeg ikke.
Der er plads til et diskettedrev, hvis nogen har sådanne ønsker...

Jeg kunne dog godt have tænkt mig at have indflydelse på partitionering af
disken, der er i 3 drev (C:60GB, D:50GB og E:10GB - sådan circa). Men det
tør jeg ikke rode med lige nu...

/Kjeld

Fra : Kim Møller Houlberg

Dato : 21-11-02 10:03

Som Kjeld nævnte er HD tilsyneladende opdelt lidt 'sjovt' men findes der
nogle tommelfinger regler for hvordan det er mest hensigtmæssigt at opdele
120GB??

Fra : Leony

Dato : 21-11-02 15:54

"Kim Møller Houlberg" <kmoelle1@csc.com> skrev i en meddelelse

> Som Kjeld nævnte er HD tilsyneladende opdelt lidt 'sjovt' men findes der
> nogle tommelfinger regler for hvordan det er mest hensigtmæssigt at opdele
> 120GB??

Det kommer an på brug og behov. Det er ret upraktisk at have 12 partitioner
af 10 GB, hvis du skal redigere 3 timers DV konfirmationsvideo. Hvis man vil
have billeder på en partition, musik på en anden, dokumenter på en tredje
osv, så kan 12 partitioner jo være en rar ting.
En tommelfinger regel er dog. OS på en partition for sig selv. Resten kan
partitioneres efter behov.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Ole Sørensen

Dato : 21-11-02 08:10

On Wed, 20 Nov 2002 18:33:35 +0100, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>
>Men nu er der jo givetvis en masse som har købt den i dag og leget med
>den! Derfor vil jeg gerne høre om jeres syn på den efter ibrugtagningen:

Helt klart!

>- Kørte den med det samme?

Jep ingen problemer.

>- Er den lige så støjsvag som de lover?

Det synes jeg bestemt den er, dog er der en blæser der konstat kører
op og ned i tempo, lidt træls.

>- Er der plads til ekstra harddisk/CDROM-drev? (Kræver naturligvis
> at man har åbnet dyret!)

Der er plads til en hd ekstra + floppy også controller på bundkort

>- Hvor mange *ledige* PCI-slots er der?

To, men om man kan risikere at sætte noget i det lige under
grafikkortet, det ved jeg ikke.

>- Andet som er værd at bemærke?

Der er kun plads til een ram blok mere, det er lidt skuffende.
Som andre har nævnt er floppy drevet "sparet" væk, men der er dog en
mulighed for at lave en boot-bar flash disk.

PS. Jeg kan smide et par billeder op i dk.binaer af det indre af pc'en
hvis dette er ønskeligt
Ole Sørensen

Fra : SA

Dato : 21-11-02 09:00

Du må da gerne smide et par billeder - det er da altid interessant.
Ved du hvilket fabrikat bundkortet er?

/SA

Fra : Leony

Dato : 21-11-02 09:16

"SA" <buffalo_bill@iname.com> skrev i en meddelelse

> Ved du hvilket fabrikat bundkortet er?

Ifølge denne post i denne tråd
er det et MSI med SiS chipset (kan være opskriften på problemer, men lad os
håbe det ikke er). Jeg ville have foretrukket et Intel chipset, men det er
vel et spørgsmål om kr/øre.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 21-11-02 16:39

On Thu, 21 Nov 2002 09:00:23 +0100, "SA" <buffalo_bill@iname.com>
wrote:

>Du må da gerne smide et par billeder - det er da altid interessant.

Ligger i dk.binaer under tråden (håber jeg ) Aldi Medion.
Ole Sørensen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 23-11-02 02:11

Ole Sørensen wrote:
> Ligger i dk.binaer under tråden (håber jeg ) Aldi Medion.

Fine billeder. Så fik vi testet hvad et Canon PowerShot S10 ikke
kan klare under en afstand på 40cm.

Jeg kan se at det er et babyatx bundkort. Hvor stor er i grunden
kabinettet i forhold til et minitower atx?

mvh
Henning

Fra : Ole Sørensen

Dato : 23-11-02 06:22

On Sat, 23 Nov 2002 02:10:41 +0100, "Henning Præstegaard"
<onkelhenning@oncable.dk> wrote:

>Fine billeder. Så fik vi testet hvad et Canon PowerShot S10 ikke
>kan klare under en afstand på 40cm.

Hehe, ja det gik lidt (for) stærkt

>Jeg kan se at det er et babyatx bundkort. Hvor stor er i grunden
>kabinettet i forhold til et minitower atx?

Godt spørgsmål, jeg har ikke lige målene for et minitower kabinet, men
jeg har en tommestok højde:36 cm, bredde: 18 cm, dybde: 42 cm.
Ole Sørensen

Ved direkte svar: Erstat x med o i efternavn.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 23-11-02 22:30

Ole Sørensen wrote:
> Hehe, ja det gik lidt (for) stærkt

Øv. Her havde jeg glædet mig til et panisk
Hvor vidste du det fra!

mvh
Henning

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-11-02 10:30

Hej Ole

> Det synes jeg bestemt den er, dog er der en blæser der konstat kører
> op og ned i tempo, lidt træls.

De skriver i reklamen "som en stille hvisken". Passer det?

> PS. Jeg kan smide et par billeder op i dk.binaer af det indre af pc'en
> hvis dette er ønskeligt

Meget gerne!

Hilsen
Martin

Fra : Per Frederiksen

Dato : 21-11-02 14:01

> Hej Ole

> De skriver i reklamen "som en stille hvisken". Passer det?

Nemlig, det er rimeligt korrekt. Når jeg sidder på min stol 1 m. fra PC kan
jeg
kun høre den tinitus jeg fik af min tidligere PC. (AMD, volcano7)

mvh
Per

Fra : MJ

Dato : 22-11-02 11:46

> De skriver i reklamen "som en stille hvisken". Passer det?

NEJ - uden belastning går det rimeligt, men hvis processoren skal bestille
noget (load=100%) så larmer den som bare...

--
MJ

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-11-02 16:42

> Som andre har nævnt er floppy drevet "sparet" væk, men der er dog en
> mulighed for at lave en boot-bar flash disk.

Lyder interessant - et link til mere om "std'en" ?

/A

Fra : Henning

Dato : 21-11-02 18:47

On Thu, 21 Nov 2002 16:41:38 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

> [...]

Du kan sætte flashcard til at være 1. boot-device (er det faktisk som
standard.)

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Flemming

Dato : 21-11-02 20:25

Henning wrote:

> Du kan sætte flashcard til at være 1. boot-device (er det faktisk som
> standard.)

Se, det syntes jeg også var interessandt, så jeg lånte et 128 mb CF kort fra
arbejdet idag. Formatere det, ok. Men når man prøver at lave CF kortet
bootbart, siger den : "Write boot data error, If your flasch card is write
protected, please unlock write-protected then click retry buttom" .....

--
Mvh. Flemming

Fra : Ole Sørensen

Dato : 22-11-02 07:56

On Thu, 21 Nov 2002 20:25:07 +0100, "Flemming" <Flemming@hottmail.com>
wrote:

> [...]
>protected, please unlock write-protected then click retry buttom" .....

Jeg har også prøvet det på et 8 mb CF kort, ingen problemer. Prøvede
også at boote fra det, virkede fint. Der bliver lagt omkring 450 kb
ned på kortet.
Ole Sørensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-11-02 19:21

Hej Ole

> Jeg har også prøvet det på et 8 mb CF kort, ingen problemer. Prøvede
> også at boote fra det, virkede fint. Der bliver lagt omkring 450 kb
> ned på kortet.

Har du gjort noget specielt for at boote fra det? I BIOS fx? Hos mig
bliver kortet ignoreret.

Hilsen
Martin

Fra : Ole Sørensen

Dato : 23-11-02 19:59

On Sat, 23 Nov 2002 19:21:01 +0100, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

>Har du gjort noget specielt for at boote fra det? I BIOS fx? Hos mig
>bliver kortet ignoreret.

Jeg har være inde i BIOS og kigge, boot rækkefølgen er sat til
cardreader, cd-rom, hd. Så..., nej jeg har intet foretaget mig, det
virkede bare
Ole Sørensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-11-02 23:36

Hej Ole

> PS. Jeg kan smide et par billeder op i dk.binaer af det indre af pc'en
> hvis dette er ønskeligt

Desværre kan min newsreader (mozilla) vist ikke finde ud af de
opslittede attachments. Kunne jeg mon få dig til at maile mig billederne?

Tak på forhånd!

Martin

To reply please remove the "spamfree"
part of the email address

Fra : Henning

Dato : 21-11-02 16:53

> [...]
>- Kørte den med det samme?
>- Er den lige så støjsvag som de lover?
>- Er der plads til ekstra harddisk/CDROM-drev? (Kræver naturligvis

Købte den i går, har ikke haft tid til at installere den endnu! Vil
lige trække et Ghost-image ud, inden jeg begynder
Der er intet floppy-drev, men et nyt kan trods alt købes for mindre
end 150,- kr (også i dort).
Siden pilles let af kabinettet, pudsigt med deres "lydløse system".
Det består af en høj køleplade med en stor blæser på, adskilt af en 5
cm "tunnel", så blæseren er helt ude ved kabinetsiden.
Der er plads til en ekstra hdu, to hvis du ikke vil ha' fdu
installeret. Motherboardet er et Micro-Star MS6701. Det er åbenbart et
OEM-board, for www.msicomputer.com kender ikke typenummert (er jeg
stødt på før ifm. med Fujitsu-maskine

Der er plads til yderligere to pci-kort.. bob bob... Blæseren på
grafikkortet rager faktisk ind over det ene slot...

DVD og HDU er forøvrigt placeret sammen på Primære kanal?

Strømforsyningen er kun 250W - ikke fordi det siger noget endegyldigt.
Der kan trækkes 14A på 3.3volten, 25A på 5-volten. Så det burde ikke
være noget problem... PSU er udstyret med Noise Killer iflg. label.

Front-udtagene kører alle direkte ned på motherboardet.

Nå, lad mig få den koblet på...

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : ebbe

Dato : 21-11-02 17:04

Ligner MB dette ?

http://www.msicomputer.com/product/detail_spec/product_detail.asp?model=MS-6721L

Til dem der vil eftermontere Floppy-disk, hvor vil I montere kablet til stik (det flade
kabel) ?

Bedst med nogle links af indvendig foto

Fra : Henning

Dato : 21-11-02 18:46

On Thu, 21 Nov 2002 17:04:27 +0100, "ebbe" <gebbe@mail.invalid> wrote:

>Ligner MB dette ?
>
>http://www.msicomputer.com/product/detail_spec/product_detail.asp?model=MS-6721L
Nej, slet ikke. Du har bl.a. ikke AGP-port på ovenstående, der mangler
udtag til Flashcard oa.

>Til dem der vil eftermontere Floppy-disk, hvor vil I montere kablet til stik (det flade
>kabel) ?

I floppy-stikket på motherboardet, naturligvis? Det sidder tomt og
gabende

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Mercyful

Dato : 28-12-02 18:06

"Henning" skrev d. 21-11-02 18:46 dette indlæg :

> [...]
> udtag til Flashcard oa.

> I floppy-stikket på motherboardet, naturligvis? Det sidder tomt og

Det er meget fint at det er tomt og gabende..
men jeg kan ikke få skidtet til at virke...hvis kablerne sidder på den
rigtige måde - sker der ingenting, sidder de forkert lyser drevet
konstant... har også prøvet at ændre i bios, men det hjalp heller
ikke... - Nogle der har nogle gode råd?????

Jimmi

http://www.kandu.dk/

Fra : Henning

Dato : 29-12-02 11:55

> [...]
>konstant... har også prøvet at ændre i bios, men det hjalp heller
>ikke... - Nogle der har nogle gode råd?????

Krydset eller lige kabel? Min egen virkede med det samme jeg satte
floppydrev i.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Mercyful

Dato : 30-12-02 11:32

"Henning" skrev d. 29-12-02 11:55 dette indlæg :

> Krydset eller lige kabel? Min egen virkede med det samme jeg satte
> floppydrev i.

Så lykkedes det.. - nu har jeg købt et nyt diskettedrev, og det
virker helt fint.. det var åbenbart det gamle
der var stået af.. - P.s. Virkede det med det samme, skulle du ikke
ændre i bios?? - det skulle jeg ihvertfald!!

Så til dig der har det samme problem.. prøv at købe et nyt drev. Kan
anbefales..

Jimmi

http://www.kandu.dk/

Fra : Flemming

Dato : 29-12-02 12:48

Mercyful wrote:

> [...]
> konstant... har også prøvet at ændre i bios, men det hjalp heller
> ikke... - Nogle der har nogle gode råd?????

Jeg har samme problem, har dog kun testet med 2 "gamle" drev, som jeg ikke
ved om virker. Jeg har også vent og drejet kablet men det dutter ikke.

--
Mvh. Flemming

Fra : Flemming

Dato : 21-11-02 20:29

Henning wrote:

> Købte den i går, har ikke haft tid til at installere den endnu! Vil
> lige trække et Ghost-image ud, inden jeg begynder

Måske skulle du bare brænde de 5 styk 720Mb filer der ligger på E-drevet ?
(og selvfølgelig sørge for at lave den første bootbar)

--
Mvh. Flemming

Fra : JS

Dato : 21-11-02 21:14

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message

> Købte den i går, har ikke haft tid til at installere den endnu! Vil
> lige trække et Ghost-image ud, inden jeg begynder
Installere ?
Mener du programmer ?

Jeg har selv zappet hele lortet og installeret en 2000, det er jeg ikke
sikker på jeg på vil anbefale...

Jeg problemer med lyden, nåja der er såmænd lyd, men den fine application
med equalizer og rum-effekter etc. har ingen somhelst indflydelse på lyden..

TV applicationen virker fint til at vise TV, men hvis jeg sætter den til at
generere en mpeg så går det også fint med at skovle data ned på disken, men
når man så vælger stop så hænger programmet i omkring et kvarter ??
I starten troede jeg det var dødt men det kommer altid ud efter ca et
kvarter ?
Det virkede i XP inden jeg zappede disken så det må være noget med
PowerCinema applikationen eller måske et problem med ide access.

På den tyske medion side står der at der kun er support for XP, så det er jo
bare at prøve sig frem

3DMark2001 giver i øvrigt et tal på 9710.
Quake 3 demotest, 1600*1280 og alting til max giver omkring 97 fps.

mvh/JS

Fra : JS

Dato : 21-11-02 23:37

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message

Der er i øvrigt en patch til Power Cinema
http://www.medion.de

Hvad jeg umiddelbart kan se så kommer der mulighed for en 'Favorit liste'
for de kanaler der er fundet.
Det kan faktisk være ret vigtigt, i mit tilfælde gemmer den de fleste
kanaler en 2-3 gange, så der er en lidt dårligt justeret og så den rigtige.

mvh/JS

Fra : Howard

Dato : 22-11-02 00:47

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Motherboardet er et Micro-Star MS6701. Det er åbenbart et
> OEM-board, for www.msicomputer.com kender ikke typenummert (er jeg
> stødt på før ifm. med Fujitsu-maskine
>
> Front-udtagene kører alle direkte ned på motherboardet.

Har front udtagne (ConnetXL) et type nr.?
Køre Card Reader også direkte ned på motherboardet?

Carsten

Fra : Henning

Dato : 23-11-02 18:59

> [...]

>Der har jo kørt nogle tråde om den computer fra Medion, som Aldi har på
>tilbud i denne uge. Trådene var af gode grunde ikke baseret på nogens

Ifølge testen på http://produkte.zdnet.de/test/51/6/2268.html af MD
8000, som ALDI-pc'en hedder, er det en hæderlig maskine. Dog kan man
forbedre ydelsen på IDE-controlleren, ved at opdatere driveren
(SIS961).

Sjovt nok er motherboardet (?? det er jo på tysk) på medion.de omtalt
som MS 6982 under opdatering af driver til cardreader?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : JS

Dato : 23-11-02 22:02

> [...]
> 8000, som ALDI-pc'en hedder, er det en hæderlig maskine. Dog kan man
> forbedre ydelsen på IDE-controlleren, ved at opdatere driveren

Spøjse ting de konkluderer, under Bussines Winstone hedder det at SIS
chipsettet ikke giver optimal performance.
Så vidt jeg kan se svarer forskellen på medion maskinen og Siemens FCS
Scaleo 800 (med Intel chipset) ret præcist til forskellen på 2.6 og 3.0 Ghz,
så der er vel ikke noget der tyder på at det chipset skulle være langsomt ?
Men måske mener de dermed blot at man ikke kan sætte en 3Ghz processor i
hvis man ville ?

Siemens maskine er jo så også lige 900 euro dyrere....

mvh/JS