Hvor let brænder man et bundkort af?
Fra : Peter Møller Christe~

Dato : 20-11-02 13:33

Hej med jer!

Jeg er løbet ind i et problem, jeg ikke lige kan se vejen ud af. For nylig
startede jeg min maskine med et Compact Flash-kort siddende i en
fastmonteret
kortlæser (eMagic 6in1 CardReader PC), som er sluttet til bundkortets ekstra
USB-stik. Maskinen gik i stå under startproceduren og Windows XP Pro ville
kun
tillade genstart i fejlsikret tilstand. Efter et par forgæves forsøg med at
komme videre - både med CF-kortet i og ud af kortlæseren, var skærmen
pludselig
helt sort, når jeg startede maskinen.
Jeg forsøgte at skifte grafikkortet (ATI Radeon AGP) ud med et andet
AGP-kort,
og senere med et ældre PCI-grafikkort (som virker udmærket på en ældre
maskine), men lige meget hjalp det.
Jeg gik derefter ud fra, at jeg på én eller anden måde havde brændt
bundkortet
(Soltek SL-75DRV4) af, og købte et nyt (ECS K7VTA3 V3.X). Da jeg havde
monteret
kortet med blot processor, RAM og grafikkort, og herefter startede maskinen,
kom der igen tekst på skærmen, hvor jeg læse BIOS-version og se, at
processoren
blev registreret og RAM-hukommelsen talt op.
Herefter slukkede jeg maskinen og koblede IDE-harddisk, IDE-DVD-drev samt
SCSI-
kort, der styrer en sekundær harddisk og en CD-brænder samt den
fastmonterede
kortkæser, til. Resultatet var det samme skuffende som nogle dage tidligere:
Overhovedet ingenting på skærmen. Og selv om jeg fjerner alle disse
forbindelsesstik fra bundkortet, kommer der stadig ingen livstegn på
skærmen.
Spørgsmålet er nu: Kan den famøse kortlæser være 'ødelagt', og endog smadre
det
ene bundkort efter det andet, eller hvad kan der i øvrigt være galt?

Frustrerede hilsner fra
Peter

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 20-11-02 15:37

Peter Møller Christensen wrote:

> Spørgsmålet er nu: Kan den famøse kortlæser være 'ødelagt', og endog smadre
> det
> ene bundkort efter det andet,

Ja, måske.

> eller hvad kan der i øvrigt være galt?

Check om der er for mange skrueholdere i bundpladen i forhold til hvor
mange huller der er i bundkortet.

Fra : Peter Møller Christe~

Dato : 20-11-02 17:22

Hej Jens!

Tak for dit svar!
Men sig mig, det der med antallet af skrueholdere og skruehuller - hvad har
det at sige?
Det gamle Soltek-bundkort har - så vidt jeg husker - seks skruehuller - som
alle var fæstnet til skrueholdere i kabinettet. Det nye ECS-bundkort er
bredere og har flere skruehuller, der vistnok alle vil kunne fæstnes i
kabinettet. Men da jeg syntes, at det sad tilstrækkelig fast med de seks
skruer, har jeg ikke sat flere i.
Hvilken indflydese har det?

Venligst
Peter

Fra : The Amazing Grace

Dato : 20-11-02 18:34

> [...]
>
> Tak for dit svar!
> Men sig mig, det der med antallet af skrueholdere og skruehuller - hvad har

Skrueholdere er af metal, og kan risikere at kortslutte ting på
undersiden af bundkortet.

Pil de skrueholdere ud, som ikke passer med hullerne i bundkortet.

Mads Hansen

--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Peter Møller Christe~

Dato : 20-11-02 20:22

Hej Mads!

Jeg tænkte nok, at det var i den retning, det gik. Og den side af sagen er
jeg 100 procent sikker på - nemlig at jeg ikke har efterladt tomme
skrueholdere af metal, der kunne gøre skade på bundkortet.
Så hvis det var det, Jens havde i tankerne, er jeg faktisk lige vidt. Hvad
kan årsagen være til to på hinanden følgende bundkort/grafik-nedbrud.
Jeg skal måske for en ordens skyld tilføje, at bundkortet ikke er helt dødt,
idet jeg har ladet strømstik til DVD-drev og harddisk sidde, og DVD-lampen
lyser, når jeg starter, og harddisken snurrer.
Hvad kan problemet så være?

Venligst
Peter

Fra : Ink

Dato : 20-11-02 20:56

On Wed, 20 Nov 2002 20:21:48 +0100, "Peter Møller Christensen" <pmc@post1.com>
wrote:

> [...]
>idet jeg har ladet strømstik til DVD-drev og harddisk sidde, og DVD-lampen
>lyser, når jeg starter, og harddisken snurrer.

Min computer får nogen gange et flip hvor det hele kører pånær cpu'en (tror jeg
der er i hvertifald en anden blæser lyd) og skærmen tænder ikke.

Løsningen er så at slukke et par sekunder på væggen, mærkeligt...

Prøv evt. at afmontere / montere cpu'en. eller clear "cmos"

--
Henrik

Fra : Peter Møller Christe~

Dato : 21-11-02 11:38

Hej Henrik!

Jeg har forsøgt at cleare CMOS - både ved hjælp af jumper og ved at fjerne
batteriet og sætte det i igen. Jeg vil forsøge at afmontere cpu'en og se om
det kan give liv på skærmen.

Venligst
Peter

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 20-11-02 23:42

> [...]
> bredere og har flere skruehuller, der vistnok alle vil kunne fæstnes i
> kabinettet. Men da jeg syntes, at det sad tilstrækkelig fast med de seks

En anden mulighed er, at bundkortet bruger et eller flere af hullerne
til "stelforbindelse", og da du satte de sidste ting til, er
forbindelsen smuttet. Prøv at sætte skrueholdere og skruer i alle de
huller der ser ud til at skulle have skruer i.
Det forklarer selvfølgelig ikke hvad der skete med det gamle bundkort,
det er bare en teori.

Fra : Peter Møller Christe~

Dato : 21-11-02 11:39

Hej Jens!

Det kunne måske nok være en forklaring. Jeg prøver at montere bundkortet
lidt mere grundigt.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 20-11-02 23:38

> [...]
> SCSI-
> kort, der styrer en sekundær harddisk og en CD-brænder samt den

Hov, den skal jeg lige ha' igen, er kortlæseren tilsluttet SCSI-kortet?
I så fald er det (99,99%) ikke den der laver rav i den.
Hvad sker der hvis du piller SCSI-kortet ud igen?

Fra : Peter Møller Christe~

Dato : 21-11-02 11:43

Nej, kortlæseren er ikke tilsluttet SCSI-kortet. Det er kun en Yamaha
CD-brænder og en ældre IBM-harddisk. Kortlæseren har USB-interface og er
tilsluttet de kontakter/pins på bundkortet, hvor man normalt vil slutte
ekstra USB-porte på kabinettets front til. Og de seneste mange forsøg, jeg
har gjort, har jeg kun haft grafikkort (foruden CPU og RAM) monteret på
bundkortet.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 21-11-02 16:32

> Spørgsmålet er nu: Kan den famøse kortlæser være 'ødelagt', og endog
smadre
> det
> ene bundkort efter det andet, eller hvad kan der i øvrigt være galt?

Jeg havde et bundkort, der smadrede grafikkort man satte i AGP
porten. PCI grafikkort virkede fint.

Så man kan vel også forestille sig en kortlæser, der kortslutter
bundkortet.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Lars Hjortø

Dato : 21-11-02 19:29

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> smadre
>
> Jeg havde et bundkort, der smadrede grafikkort man satte i AGP
> porten. PCI grafikkort virkede fint.

Halløj.... Det kan måske være et AGP 1X eller 2X der sidder i et bundkort
der kun understøtter 4X og/eller 8X, det kan efter sigende tage livet af
både bundkort og grafikkort. Det er noget med spændingerne til AGP. De er
3,3 V til 2 og 4 og kun 1,3 V til 4 og 8. (Eller noget i den retning).
Dette er ikke noget jeg ved meget om, kun en teori.

Venlig hilsen Lars.

---

Fra : Peter Møller Christe~

Dato : 22-11-02 09:32

Specifikationerne på grafikkortet siger AGP 4X/2X, så det må vel betyde et
4X AGP, der også gerne må monteres i et bundkort med 2X. Bundkortet lyder på
4X, så her burde heller ikke været noget problem.

Venligst
Peter

Fra : Peter Møller Christe~

Dato : 22-11-02 09:29

Tjaeh, måske, men det underlige er, at den har virket upåklageligt lige
indtil den dag, hvor jeg startede maskinen med et CF-kort siddende i læseren
(uden at kortet var skubbet helt på plads).

Venligst
Peter

Fra : Michael Petersen

Dato : 22-11-02 17:49

Peter Møller Christensen skrev i meddelelsen
<3dddea3f$0$161$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

hvordan ser elektrolyt kondensatorene på bundkortet ud?
buler toppen op?
savler de?
hvis toppen på kondensatorene buer opad, eller der er lidt brunt snask
omkring toppen på kondensatorene, så er bundplanken ved at forbløde..

mit Abit BX133-RAID, døde af nævnte årsag, mit BP6 ser ud til at begynde på
samme, men kører indtilvidere stabilt

der er flere tråde om problemet, med døde kondensatore på
det er self. ikke kun Abit der har haft problemer med deres kondensatore
men stort set hele elektronik industrien har været ramt

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 23-11-02 20:56

Michael Petersen wrote:

> mit Abit BX133-RAID, døde af nævnte årsag,

Har du det stadig liggende, eller har du smidt det ud?

Fra : Michael Petersen

Dato : 28-11-02 17:13

Jens C. Hansen [Odense] skrev i meddelelsen ...

>Har du det stadig liggende, eller har du smidt det ud?

jeg har det liggende, er igang med at overbevise
Abit Support afdelingen om, det skal fixes..

imellemtiden, har jeg købte et Asus TSUL2-C
og monteret CPUen der, og foræret det til min søn
(Abit har ikke en planke i det nuværende sortiment, der kan
kører med en C700) jeg selv har købt et Abit BL7-RAID, og
en 2GHz Celery

Fra : Peter Møller Christe~

Dato : 25-11-02 00:39

Hej Michael!

Hvis ellers elektrolyt kondensatorene er de der små cylinderformede dimser,
der er loddet på bundkortet, så ser de ud til at have det helt fint.
Det var sikkert ellers også et godt bud på mine problemer.

Venligst
Peter

"Michael Petersen" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:arln8h$6cd$1@sunsite.dk...

Fra : Cll

Dato : 28-11-02 13:40

Hej hvis du har mulighed for det så prøv at skift strømforsyningen .

Carsten

Fra : Cll

Dato : 28-11-02 13:46

Fra : Cll

Dato : 28-11-02 13:46

Fra : Michael Petersen

Dato : 28-11-02 17:16

Peter Møller Christensen skrev i meddelelsen
<3de16296$0$178$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
>der er loddet på bundkortet, så ser de ud til at have det helt fint.
>Det var sikkert ellers også et godt bud på mine problemer.

jeps, øldåser i miniformat
sørger for at stabiliserer spændingen (volt)
de skal være flade, blanke og pæne i toppen..