Finde annoncer der er max 30 dage gamle ??~
Fra : Jesper Andersen

Dato : 20-11-02 12:56

Hejsa... Jeg er ved at øve mig med at annonce marked, og jeg vil gerne
have mit script til at kun hente de annoncer der er max 30 dage gamle.

Jeg troede jeg kunne gøre det med dette script.

$dage = 30;
$tid_before = time() - ((60 * 60 * 24) * ($dage + 1));

$dato = date("Y-m-d", $tid_before);

$query = "SELECT * FROM annoncer WHERE date > $dato";

Jeg er i tvivl om hvordan mit felt i databasen skal sættes op.

Nu hedder feltet "date" og der er sat til DATE (0000-00-00)

Burde det ikke virke ??
Nogen der kan hjælpe mig ?

Mvh
Jesper Andersen

Fra : Thomas Holm

Dato : 20-11-02 13:26

Du kan slippe afsted med at gøre noget i stil med det du spørger om - men
hvorfor ikke bare spørge i SQL?

Du du skal spørge om er så noget i stil med

$query = "SELECT * FROM annoncer WHERE NOW() <= DATE_ADD(date, INTERVAL 30
DAY)";

Man kan undre sig over det ikke hedder days - men det gør det ikke

Håber det hjalp

Med venlig hilsen
Thomas Holm

Fra : Jesper Andersen

Dato : 20-11-02 15:49

Mange tak for tippet Thomas, det virker som det skal nu....

Fra : Tinky Winky

Dato : 20-11-02 14:00

> [...]
>
> Jeg er i tvivl om hvordan mit felt i databasen skal sættes op.
>
> Nu hedder feltet "date" og der er sat til DATE (0000-00-00)

Jeg kan bedst lide at have timestamps i databasen i INT felter. Så siger du
bare i dette tilfælde .... WHERE date > $tid_before

Fra : Anders Johannsen

Dato : 20-11-02 14:20

> Jeg kan bedst lide at have timestamps i databasen i INT felter.

Hvorfor?

/A

Fra : Tinky Winky

Dato : 20-11-02 14:31

> Hvorfor?

Portabel SQL. Uafhængighed af database. Kan bedst lide at arbejde med tiden
i PHP.

Fra : Anders Johannsen

Dato : 20-11-02 16:17

"Tinky Winky" <lksjdflkjzsdhflkajshrlkjaeshr@ksjdhskjdhfkshdfkshdf.com>
wrote in message news:arg2q5$o5f$1@sunsite.dk...

> Portabel SQL. Uafhængighed af database. Kan bedst lide at arbejde med
tiden
> i PHP.

SQL specificerer da en række tidstyper og acceptable inputformat for disse,
så din SQL bliver hverken mere eller mindre portabel, hvis du bruger de
"rigtige" tidstyper. I øvrigt kan du vel bare lade dit API håndtere en
eventuel konvertering.

Herudover får du en masse andre fordele, f.eks. håndtering af tidszoner,
mulighed for mere eller mindre præcise tidsangivelser (f.eks. med dag eller
millisekunds præcision). Hvis du tilgår dataene fra andre
progammeringssprog, f.eks. Java, vil du kunne drage fordel af den indbyggede
understøttelse for SQL-typerne. Det bliver nemmere at lave aggregering på
tid i databasen (f.eks. antal poster i en given time) - og endelig: Hvis du
engang imellem laver en "manuel" forespørgsel, er resultatet umiddelbart
læsbart.

/A