Drive By Hacking
Fra : Johannes Langkilde

Dato : 20-11-02 11:00

Jeg er meget interesseret i at komme i kontakt med folk,
der har erfaring med det såkaldte, Drive By Hacking.
Altså hacking hvor en person bryder ind i ens personlige,
trådløse netværk eksempelvis ved at holde i en bil udenfor
ens hus.

Nogen hævder, de har været udsat for afpresning, ved at
eksempelvis nøgenbilleder af konen ved hackerangrebet er stjålet
fra computeren. Hackeren har efterfølgende bedt om penge, hvis ikke
de pågældende billeder skulle havne på nettet.

Er der andre, der har erfaringer med dette, eller er det mon et
relativt lille problem og kun et begrænset problem ?

Håber nogen kan hjælpe...

Venlig hilsen,

Johannes Langkilde
Journalist
TV 2 / NYHEDERNE

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 20-11-02 16:45

Johannes Langkilde wrote:
> [...]
> Altså hacking hvor en person bryder ind i ens personlige,
> trådløse netværk eksempelvis ved at holde i en bil udenfor

Det kaldes "War Driving":
<http://tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/war-driving.html>

> [...]
>
> Er der andre, der har erfaringer med dette, eller er det mon et
> relativt lille problem og kun et begrænset problem ?

Vil du ikke nok, allervenligst og høfligst, læse de to nedenstående
definitive resourcer?

<http://tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/cracker.html>
<http://tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/hacker.html>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Sune Storgaard

Dato : 20-11-02 18:11

Steen Suder, privat 's ligegyldige meninger blev manifisteret i

> Det kaldes "War Driving":
> <http://tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/war-driving.html>

warchalking hænger sammen med wardriving (udledet af wardialing), hvor man
lusker rundt og markerer huse/bygninger som har åbne /sårbare trådløse
netværk. Kender dog ikke til tilfælde hvor folk er blevet afpresset som
Johannes spørger efter, de fleste HACKERE vælger nok at lægge en besked,
tage de informationer de gik efter, eller hærger systemet. Det andet er jo
oftest langt mere alvorligt, men fælles er at det er tys-tys hvis det rammer
en selv.

Godt spørgsmål... som sagt er det tystys hvis man bliver hacket eller får
taget personlige/intime informationer, så jeg tror at "offentlige"
statistikker er ret misvisende for det faktiske omfang.

> Vil du ikke nok, allervenligst og høfligst, læse de to nedenstående
> definitive resourcer?
>
> <http://tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/cracker.html>
> <http://tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/hacker.html>

"definitive" ?
Hvis de var så definitive var der nok ikke delte meninger om ordenes mening.
Jeg tvivler nu også på vi kan nå til "definitivt" enighed her, så skal vi
ikke lade den ligge ? :)

--
Venlig hilsen
Sune Storgaard

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-11-02 01:10

Sune Storgaard wrote:
> Steen Suder, privat 's ligegyldige meninger blev manifisteret i

<KLIP>

> [...]
> Jeg tvivler nu også på vi kan nå til "definitivt" enighed her, så skal vi

Definitiv i ordets betydning af "definerende"; The Jargon File er
/resourcen/ på dette område.

Fordi der ikke er mange der er klar over betydningen bliver den vel ikke
mindre korrekt?

Det her drejer sig jo ikke om tro, vel?!

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-11-02 01:17

On Thu, 21 Nov 2002 01:09:36 +0100, "Steen Suder, privat"
<sfs_news@suder.dk> wrote:

> Definitiv i ordets betydning af "definerende"; The Jargon File er
> /resourcen/ på dette område.

Ja, de er ressourc*en* for engelsk IT-teknisk jargon, men siger
ikke noget om, hvordan ordene almindeligvis bruges i Danmark. Det
er der andre mere autoritative kilder til.

Mht. denne gruppe er ressourc*en* OSS'en, hvor du finder:
http://a.area51.dk/sikkerhed/ordforklaring#hacker
"En debat om hvad "hacker" og "cracker" betyder er irrelevant og
formålsløs. Den bedes påbegyndt i dk.kultur.sprog og afsluttet i
dk.snak.mudderkastning."

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-11-02 08:36

> Vil du ikke nok, allervenligst og høfligst, læse de to nedenstående
> definitive resourcer?
>
> <http://tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/cracker.html>
> <http://tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/hacker.html>

Hvis 98% af verdens befolkning bruger et ord forkert, er det så stadig
forkert? (de 98% er bare et skud, men jeg tror ikke at det er helt ved siden
af)

mvh Frank