HJÆLP!! min computer slukker af ig selv li~
Fra : danni plougmann

Dato : 20-11-02 00:39

prøver for tredje gang inden den slukker selv igen.

jeg gør det så kort jeg kan.
min computer slukker pludselig af sig selv..
powerlampen på kabinettet blinker efter den er gået istå.
det hele i computeren grafikkort ram cpu osv... virker til at være stabilt.

mit hardware
aopen hq45 kabinet
300 w strømforsygning den er særlig mistænkt
asus a7v bundkort ingen beep warnings.
alle kølerne fungere
tbird 1.2 den virker ikke til at bliver for varm
512 pqi ram hvis det var rammene så ville jeg vel få blå skærme og andre
windows fejlmeddelser
min harddiske en maxtor 30 gb og en 80 gb tror heller ikke det har noget med
dem at gøre det køre upoklageligt.
et netkort 3com WOL, WOL ledningen har jeg også prøvet at hive ud.

er der nogen der har oplevet noget lign. jeg er ved at bliver vanvittig, det
startede idag og den har aldrig gjort det før.

/på forhånd tak
danni plougmann

det lykkedes sgu denne gang trykker send om 3 sekunder.

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-02 06:29

"danni plougmann" <danni.plougmann@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> mit hardware
> aopen hq45 kabinet
> 300 w strømforsygning den er særlig mistænkt

Jeg forstår godt din mistanke.

Du har tilsyneladende, som så mange andre, valgt at spare på én af de
absolut vigtigste komponenter i din PC. Den slags får næsten altid følger.
Med det isenkram du ellers har i æsken vil jeg tro at du har kørt den til
grænsen siden den var ny og den har sikkert derfor kastet håndklædet i
ringen.

I øvrigt en (desværre) meget almidelig fejl i tilfælde som dit. Der er en
grund til at den mindste AMD CPU som anbefales brugt med en 300 W PSU er
noget mindre end din (mener at det er en 900 MHz Duron) og din PSU er
garanteret ikke på AMDs liste over anbefalede PSUer (jeg gætter på at den er
for ringe).

Så prøv at købe (evt. låne) en ordentlig PSU og se hvad der sker.

Claus

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 20-11-02 09:13

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev

> [...]
> noget mindre end din (mener at det er en 900 MHz Duron) og din PSU er
> garanteret ikke på AMDs liste over anbefalede PSUer (jeg gætter på at

Undskyld, men hvor har du den omgang vås fra?

mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-02 12:10

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev i en meddelelse
> "Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev

> en
> er
> den er
>
> Undskyld, men hvor har du den omgang vås fra?

det er faktisk ikke noget vås!
<tager sig til hovedet.avi>

Sidst jeg købte en AMD CPU (900 MHz Duron) i Februar måned i år slog jeg
selvfølgelig op i de lister over AMD approved power supplies som AMD var
tilgængelige på deres hjemmeside.

Dengang kunne jeg konstatere at netop en 900 MHz Duron var én af de absolut
kraftigste CPUer fra AMD som, i.flg. AMDs lister, burde fødes med en 300 W
PSU.

Bemærk endvidere at utroligt mange PSUer simeplthen var/er for ringe til at
blive optaget på disse lister.

Enhver ved dog at man, i hvert fald en tid, kan humpe rundt med en
underdimensioneret PSU i sin PC for kun de færreste kender sammenhængen
mellem ustabile PCer og dåelige PSUer.

Hvilket så bringer mig tilbage til spørgsmålet om hvorfor du mener at det er
noget vås?

Claus

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-11-02 13:28

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse
> "Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev i en meddelelse

> det er faktisk ikke noget vås!
> <tager sig til hovedet.avi>

Flot...

> [...]
jeg
> selvfølgelig op i de lister over AMD approved power supplies som AMD

Link?

> Bemærk endvidere at utroligt mange PSUer simeplthen var/er for ringe
til at
> blive optaget på disse lister.

Enig i at mange PSU'er er noget gøgl.

> Hvilket så bringer mig tilbage til spørgsmålet om hvorfor du mener at
det er
> noget vås?

Jeg må give Chuke ret.

Se bl.a. side 7 & 8 her:
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/
26003.pdf

En xp2100+ med alverdens ragelse, bliver beregnet til at skulle bruge en
psu på min. 241.91 watt. Så må en 300 watt jo være pænt overkill. Jeg er
klar over at visse producenter holder mere end de lover, men hvis vi
regner med det watt-tal der står på psu'en, er 300 watt altså rigeligt
til de fleste.

- Martin

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-02 14:17

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> klar over at visse producenter holder mere end de lover, men hvis vi
> regner med det watt-tal der står på psu'en, er 300 watt altså rigeligt

You're missing the point.

Jeg har på intet tidspunkt udtalt mig om hvorvidt 300 W er for lidt eller
ej.

Jeg har kun konstateret at AMD, i hvert fald tidligere, ikke har anbefalet
brug af PSUer mærket med 300 W til deres kraftige CPUer.

Og så er vi vist ved at være tilbage ved pensum om at PSUer generelt ikke
lever op til de specifikationer hvorunder de sælges.

Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-11-02 14:24

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in message

> En xp2100+ med alverdens ragelse, bliver beregnet til at skulle bruge en
> psu på min. 241.91 watt. Så må en 300 watt jo være pænt overkill. Jeg er

Har du ikke RAM og diske i din maskine ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-11-02 19:29

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> "Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in message

Jeg er

> Har du ikke RAM og diske i din maskine ?

Har du kigget på linket?

3 x 128 mb DDR.
2 x IDE

Er det til at misforstå?

- Martin

Fra : Esben

Dato : 20-11-02 10:19

> Jeg forstår godt din mistanke.
>
> Du har tilsyneladende, som så mange andre, valgt at spare på én af de
> absolut vigtigste komponenter i din PC.

Originale Aopen PSU'er plejer da ikke at være dårlige - men nu skriver
han heller ikke om det er sådan en der sidder i.

--
Esben

Fra : Madsen

Dato : 20-11-02 07:29

On Wed, 20 Nov 2002 00:38:37 +0100, "danni plougmann"
<danni.plougmann@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>asus a7v bundkort ingen beep warnings.
>alle kølerne fungere
>tbird 1.2 den virker ikke til at bliver for varm

Det kommer jo helt an på hvad "for varmt" er sat til i BIOS'en

Hvis den står til at slukke når CPU'en når 50°C eller lign.
så vil den jo slukke ved den temp. Også selvom den
sagtens kan tåle betydeligt mere.

Jeg siger ikke at det er problemet, men det var da en mulighed
som måske var værd at kigge på.

mvh Madsen

Fra : Leony

Dato : 20-11-02 11:33

> [...]
med
> dem at gøre det køre upoklageligt.
> et netkort 3com WOL, WOL ledningen har jeg også prøvet at hive ud.

En masse gode oplysninger, men alligevel er det en hemmelighed hvilken
Windows du kører
Hvis du kører XP (også 2000), så er den sat til at genstarte automatisk, i
stedet for at vise en blå skærm. Du kan få den til at vise blå skærm ved at
gøre følgende:
Start->Indstillinger->Kontrolpanel->System->faneblad Avanceret->Start og
genoprettelse->fjern hak ved Genstart automatisk
(det skulle være på samme måde under 2000).
Nu skulle du gerne få en blå skærm i stedet for genstart. Du kan bruge denne
side:
http://www.aumha.org/kbestop.htm
til at finde fejlmeddelsen og evt løsninger.
(dette afsnit er udelukkende baseret på at du har XP eller 2000).

Hvis dette ikke hjælper så prøv om du kan finde et mønster i fejl/genstarter
(eksempelvis kun i spil, når du åbner en mappe eller starter et bestemt
program).

Tit skyldes spontane genstarter:
BIOS (i sjældne tilfælde hjælper en opdatering)
PSU (ikke kraftig nok eller dårlig kvalitet)
Driverkonflikter (især med Detonator driveren er der mange problemer fra
version til version)
Inkompatible programmer/hardware

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Peter

Dato : 20-11-02 16:56

> prøver for tredje gang inden den slukker selv igen.
>
> jeg gør det så kort jeg kan.
> min computer slukker pludselig af sig selv..
> powerlampen på kabinettet blinker efter den er gået istå..

Er det ikke bare Dvale-funktionen der træder i kraft?

Fra : Madsen

Dato : 20-11-02 18:29

Peter skrev:

> Er det ikke bare Dvale-funktionen der træder i kraft?

Powerlampen skulle ikke gerne blinke ved dvale/hibernate hvor pc'en
slukker helt. Derimod blinker den på min når pc'en går i standby,
men det gør den jo ikke bare midt i det hele.

Jeg ville nok starte med at slå automatisk genstart fra, som Leony
beskriver, og så tjekke efter hvad den blå skærm fortæller. Logbogen
kan også ofte afslører noget, hvis det da ellers er Win2000 eller
WinXP der er tale om.

Madsen.

Fra : danni plougmann

Dato : 20-11-02 18:31

tak for alle de hurtige gode svar.
jeg mener også det er en slags dvale funktion men hvorfor sker det lige
pludselig uden grund.
da jeg ville skrive den her post her da var det næsten umuligt at for liv i
computeren igen
jeg gav psu et let dask og så køre den igen,,, hmmmm hvor længe mon denne
gang.

min cpu temp ligger på omkring 51-53 grader og det burde ikke være for meget
for en amd 1200 mhz
chipset templigger på omkring 30 grader.

jeg udskiftede aopen 275w psu'en til en 300w noname psu. fordi computeren
simpelht hen var meget ustabil
dumt af mig at købe en billig model, men min økonomi fra dårlig dengang.
regner med jeg går ud og køber en ny imorgen det bliver nok en 350 eller
400w lownoise ting.

forløbig tak for hjælpen skal nok skrive tilbage om det hjalp med en ny psu.
/mvh danni plougmann

Fra : danni plougmann

Dato : 22-11-02 17:41

problemmet er løst håber jeg.
jeg har lige monteret en cheiftec 360w psu så nu køre det fint igen
er cheiftec psu god kvalitet??
den næsten helt lydløs.

Fra : Leony

Dato : 23-11-02 09:40

> er cheiftec psu god kvalitet??
> den næsten helt lydløs.

Den skulle helt klart ligge i den bedre ende. Jeg har i hvert fald ikke hørt
om nogle problemer med den - endnu. Har heller ikke haft noget med min egen.
Vi må vente at se et par måneder om din computer bliver ustabil igen, så ved
du at den ikke er OK og du ved også at du "bare" skal have en ny
strømforsyning