Omskæring af piger
Fra : LBR

Dato : 19-11-02 22:02

Hej

Jeg vil lige høre, hvad I mener om det foreslag, at lærer skal være med til
at kontrolere, om piger er blevet omskåret eller ej.
Jeg vil lige sige at jeg mener at det er en ganske forfærdelig handling og
som jeg selvfølgelig mener skal straffes, men kan det være rimeligt at lærer
skal til at være 'politbetjente' hvad det angår??

Hilsen Louise

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 19-11-02 22:54

LBR wrote:
> [...]
> handling og som jeg selvfølgelig mener skal straffes, men kan det
> være rimeligt at lærer skal til at være 'politbetjente' hvad det

Jeg har nu kun hørt om at skolelæger skulle være med til at kontrolere. Det
andet er ret nyt for mig.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 20-11-02 12:32

Peter Hindsgaul <peter@pfhjienrdnsdgeatutle.dk> wrote:

> Jeg har nu kun hørt om at skolelæger skulle være med til at kontrolere. Det
> andet er ret nyt for mig.

Det er også nyt for mig. I fald det er sandt, må der hentydes til en
situation, hvor læreren "tilfældigt" får informationen eller har
begrundet mistanke, som læreren så forsøger at undersøge.
Der kan på ingen måde være tale om en "fysisk" undersøgelse

Hvorvidt det er rimeligt? Etisk: JA! Arbejdsbyrdemæssigt: Lærere har
allerede lignende underretningspligt, så JA!
Jeg synes, at man skal, som i Frankrig, kalde det seksuel lemlæstelse
fremfor omskæring. Som en sagde i radioen: "der er ikke noget der hedder
omskæring af piger".
Efter min mening er det en fejl med pseudo-religiøse personlige
overvejelser for og imod i bestræbelserne på at være det åbne humane
menneske. I bestræbelserne på at være det åbne humane menneske kan man
ikke sidde sådanne lemlæstelser overhørig, og derfor er der for mig at
se ikke nogen retfærdiggørelse.
Med fare for at sætte forkerte associationer i gang, mener jeg, at der
er paralleller til en diskussion om dødsstraf. Forstået på den måde, at
jeg er glad for at leve i et samfund, hvor dødsstrafdiskussionen ikke
eksisterer - det er alment accepteret, at dødsstraf vil vi ikke
acceptere, og det er så grundlæggende et element, at en genindførelse
ville medføre en revurdering af hele samfundet.
Jeg ville ønske at Danmark havde samme uforbeholdne holdning til
"seksuel lemlæstelse af piger".
Det vred sig inde i mig, da formanden for Indvandrerforeningen (mener
jeg det var), ham den kendte somalier (eller deromkring, jeg undskylder
for min unøjagtighed) fra Gellerup i DR2 Deadline endelig kunne bekende
holdning i spørgsmålet, og at formanden for skolelægerne samtidig sad
med en masse forbehold for, at de skulle underette myndighederne.
(det var altså skolelægen, jeg vred mig over. Uha uha, disse emner har
det med at blive læst med en masse undertoner og tillagt de værste
motiver)
Jeg forstår godt, at formanden for indvandrerforeningen tidligere (for
et par år siden) havde udtalt sig tvetydigt omkring emnet, men at nu
havde han opbygget et tilstrækkeligt solidt netværk og kontakt med bl.a.
imanerne, til at han kan gå ud og tale så konsekvent imod lemlæstelsen
af piger - specielt den ene form.
Og han sagde, at han havde opbakning fra langt de fleste imaner, som
støtter udlægningen om, at lemlæstelsen ikke er foreskrevet i koranen og
altså ikke har fundamental religiøs betydning (ifølge dem, jeg har ikke
læst den

Ups, tilbage til emnet. Ja, læreren skal være politibetjent om du vil,
men en politibetjent vil nok mene, at det er en overdreven beskrivelse.
Det er en pligt som ved viden om andre alvorlige svigt omkring et barn.
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-02 04:29

LBR <l_risager@hotmail.com> wrote:

> Jeg vil lige høre, hvad I mener om det foreslag, at lærer skal være med til
> at kontrolere, om piger er blevet omskåret eller ej.

Jeg ville nægte. Og en mandlig lærer der skulle undersøge /pigernes/
kønsorganer - kan I forestille jer hvilke pædofili-anklager det kunne
medføre!
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-11-02 08:30

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
/pigernes/
> kønsorganer - kan I forestille jer hvilke pædofili-anklager det

Præcis, Per - men det er der heldigvis heller ikke tale om - man
kan som kvindelig lærer konstatere om en pige udvikler sig som
hun skal - det ligger i idrætslærerens kompetancer, og hvis der
konstateres nogle uregelmæssigeheder, skal hun give sagen videre
til rette vedkommende: sundhedsplejerske, skoleleder, skolelæge -
sidstnævnte skal så undersøge sagen og drage myndighederne ind,
hvis det er nødvendigt.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-02 18:01

Arne H. Wilstrup <karl@megetsmart.dk> wrote:

> [...]

> til rette vedkommende: sundhedsplejerske, skoleleder, skolelæge -
> sidstnævnte skal så undersøge sagen og drage myndighederne ind,

Ja, jeg kan jo ikke have eleverne i fag som idræt [eller sløjt - selv om
jeg dog har fire timer i det fag officielt må jeg tege dem med i
edb-rummet i stedet for ...].

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-11-02 21:53

Per Rønne wrote:
> [...]
sløjt - selv
> om jeg dog har fire timer i det fag officielt må jeg tege dem

Der er intet principielt i vejen for at du kan tage eleverne
(drengene) i idræt - men sløjd (staves med d - nu vi er ved at
skulle rette hinandens stavemåder ) må du ikke have dem i,
da det er et risikofag - det kan man også sige at idræt er, men
det eneste, der forlanges her er at du har skærpet tilsyn med
eleverne i omklædning og bad.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-02 04:03

Arne H. Wilstrup <karl@megetsmart.dk> wrote:

> staves med d - nu vi er ved at kulle rette hinandens stavemåder

Typo ;-(.

»Forældre« om én person er meget almindeligt, og miseren skyldes nok at
vi tidligere kun havde flertalsordet. Her i modsætning til engelsk
»parent«.

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 20-11-02 22:10

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

(...Diskussion om omskæring/lærer-indberetning SNIP...)

> Ja, jeg kan jo ikke have eleverne i fag som idræt [eller sløjt - selv om
> jeg dog har fire timer i det fag officielt må jeg tege dem med i
> edb-rummet i stedet for ...].

Der tabte du mig, Per. Jeg kan simpelthen ikke forstå dit indlæg. Hvad
har det lige med sagen at gøre?

Poul Skovmand Thingholm

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-02 04:03

Poul Skovmand Thingholm <_REMOVE_pst@phenomen.dk> wrote:

> Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> (...Diskussion om omskæring/lærer-indberetning SNIP...)

> Der tabte du mig, Per. Jeg kan simpelthen ikke forstå dit indlæg. Hvad
> har det lige med sagen at gøre?

Jeg er vikar i folkeskolen i dette skoleår. Bl.a. har jeg en klasse i
sløjd, 2*4 timer [den er delt]. Men jeg må ikke /have/ dem i sløjd så
jeg har dem i edb i stedet for. Jeg har fagene datalogi og engelsk.

Fra : Rømer

Dato : 20-11-02 14:44

Mon ikke det er en hørefejl?

Der har været en lang debat om skolelægernes indberetningspligt, men jeg
medgiver da gerne, at det ofte er utroligt svært at forstå de forskellige
oplæseres (mangel på) udtale.

Fra : Rene Frederiksen

Dato : 21-11-02 10:12

Lad mig stille dig et spørgsmål:

Vil du hvis du opdagede det, indberette hvis et barn fik tæsk derhjemme ?
(blå mærker og brækkede arme etc...)

Mvh
Rene Frederiksen