Hvad står PHP for og PHP4??
Fra : Patrick Nielsen

Dato : 19-11-02 21:46

Hvad står PHP for og PHP4?? og hvad er foreskellen på dem? Og
hvad er foreskellen for dem og ASP?? Hvad er bedst??? Ligner det
ASP??

Hilsen Patrick

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-11-02 22:11

Patrick Nielsen <Patrick@nielsenmand.dk> wrote in

> Hvad står PHP for og PHP4?? og hvad er foreskellen på dem? Og
> hvad er foreskellen for dem og ASP?? Hvad er bedst??? Ligner det
> ASP??

PHP = Precompiled Hypertext Processor
PHP4 er bare version 4 af PHP.

Forskellen på PHP og ASP er at PHP er et sprog, ASP er et framework
af forskellige serverside og clientside sprog.

PHP er IMHO helt klart bedst (religionskrig!!!)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Jonas Delfs

Dato : 19-11-02 22:36

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> skrev i en meddelelse
> Patrick Nielsen <Patrick@nielsenmand.dk> wrote in

> PHP = Precompiled Hypertext Processor

http://www.php.net/manual/en/preface.php :

"...PHP, which stands for "PHP: Hypertext Preprocessor"..."

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 19-11-02 22:42

> Forskellen på PHP og ASP er at PHP er et sprog, ASP er et framework
> af forskellige serverside og clientside sprog.
>
> PHP er IMHO helt klart bedst (religionskrig!!!)

Jeg skal godt nok bide mig selv i læberne for ikke at falde bagover lige nu
:)

Forskellen mellem PHP og ASP er sproget. (en meget basal forklaring). De er
begge sprog som køres på serveren, som kan lave dynamiske websites, ud fra
brugeren der besøger disse.

Klassisk ASP og PHP kan omtrent lige meget, ASP har ikke nær så mange
indbyggede funktioner, dog findes der mange gratis udvidelser som kan
installeres på serveren, og som udjævner disse forskelle. Jeg er selv
inkarneret ASP nørd, men jeg vil dog give Henrik ret i at PHP på nogle måder
var klassisk ASP overlegent, men med den nye .NET generation af ASP har PHP
ikke en chance længere. ASP.NET er langt kraftigere (åh nej, nu gjorde jeg
det, skån mig).

Mvh Mark
--
www.improve.dk

Fra : Martin Seebach

Dato : 19-11-02 22:47

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> wrote in message
> ... men med den nye .NET generation af ASP har PHP
> ikke en chance længere. ASP.NET er langt kraftigere (åh nej, nu gjorde jeg
> det, skån mig).

Jeg skåner dig, jeg vil bare meget gerne have det uddybet. Jeg har ikke
ressourcerne til at undersøge hvad det er .NET kan og vil og om det gør det
godt.

Jeg er selv inkarneret PHP nørd.

Lad en saglig diskussion på et højt teknisk plan begynde!

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 20-11-02 18:39

> [...]
> godt.
>
> Jeg er selv inkarneret PHP nørd.
>
> Lad en saglig diskussion på et højt teknisk plan begynde!

Jeg er ikke den rette til at føre den diskussion, da mit kendskab til .NET
endnu ikke er på nær så "højt" et plan som klassisk ASP :). Det er trods alt
stadig en relativ ny teknologi.

Den første "fordel" .NET har i forhold til klassisk ASP, er at det
indeholder alle de funktioner som PHP har indbygget, og som man skulle have
tredjepartskomponenter til med klassisk ASP.

..NET er virkelig rykket fremad, og har nedsat programmeringstiden gevaldigt
med indførslen af de forskellige kontroller, så som repeaters og datalists,
som gør at du kan lave en visning fra en database, på omkring 5 linier. Helt
uden dine egne loops osv, du laver bare din HTML kode, og et <asp:Kontrol>
tag, så kører det.

En anden fordel ved .NET som også har reduceret udviklingstiden, er de mange
indbyggede inputvalideringsfunktioner, hvor du basalt set bare laver et
<asp:InputValideringsType> tag, og giver det et par properties, som
definerer hvad den skal validere. Denne funktion validerer både client side,
og server side, og giver derfor stor sikkerhed.

Endnu en fordel ved .NET server kontrollerne er at de umiddelbart er
cross-browserkompatible. Så hvis jeg laver en <asp:Calendar>, for at vise en
datoudvælgningskalender, så virker den både i Netscape, og i Internet
Explorer, uden at jeg skal tænke over det.

Med .NET teknologien åbner der sig også mulighederne for at programmere i
ægte programmeringssprog, og ikke længere script sprog som VBScript, og
JScript. Du kan også programmere i ethvert .NET kompatibelt sprog (jeg
kender ikke tallet, men 30+). Du kan altså have nogle Delphi nørder til at
sidde og lave nogle specielle kontroller i deres Delphi.NET kode, mens nogle
C++ nørder laver et komponent i C++.NET. Endeligt kan du lave en VB.NET
asp(x) side, som bruger funktioner fra C++ komponenten, og viser Delphi.NET
kontroller.

Her har jeg nævnt et par fordele, som jeg selv synes giver et forspring. Der
er selvfølgelig langt flere, men det må blive en anden diskussion :)

Mvh Mark
--
www.improve.dk

Fra : Tinky Winky

Dato : 20-11-02 12:37

> [...]
PHP
> ikke en chance længere. ASP.NET er langt kraftigere (åh nej, nu gjorde jeg

Kiggede lige under .NET artikler:

http://www.improve.dk/content/articles/item.aspx?ArticleID=8

Er der ikke en funktion til det? I PHP kører du den bare dit form input
igennem addslashes(). Jeg har stadig det indtryk at PHP har flere indbyggede
funktioner der er relevante ved webudvikling.

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 20-11-02 18:30

> [...]
indbyggede
> funktioner der er relevante ved webudvikling.

Tjoe, i .NET er der funktion ToString som konverterer et objekt om til en
streng, som du så kan bruge. Denne funktion kan du overloade, og derved
ændre det output den kommer med. Et eksempel kunne så være
Request.Form().ToString(). Hvis du her har lavet din overloadede version af
ToString, så vil den automatisk fjerne disse apostroffer.

Mvh Mark
--
www.improve.dk

Fra : Brian Hjøllund

Dato : 20-11-02 21:29

>Er der ikke en funktion til det? I PHP kører du den bare dit form input
>igennem addslashes(). Jeg har stadig det indtryk at PHP har flere indbyggede
>funktioner der er relevante ved webudvikling.

Nu er det ikke fordi at jeg vil rakke ned på PHP, men det er virkelig
et begynder sprog. Du behøves næsten ikke at kode noget selv, da som
du siger, meget ligger i funktioner. Det har både sine fordele og sine
ulemper.

Det er hurtigt at komme igang med, du får hurtigt lavet noget
brugbart, men fleksibiliten mangler.

Ved .NET, som jeg personligt koder en del af for tiden, kan du udvide
sproget selv som du har lyst, ved at kode dine egne namespaces og
assemblies og derefter bruge dem i dine applikationer, det værende
både til Windows og web.

/Brian
http://www.hybreed.net

Fra : Brian Hjøllund

Dato : 20-11-02 21:25

Synes der er en stor misforståelse for hvad PHP står for.

Det stod oprindeligt for 'Personal HomePage tools', men er sidenhen
blevet lavet om til et rekursivt akronym, så det nu står for 'PHP
Hypertext Preprocessor'.

For dem der er i tvivl, kan et simpelt øjekast på forsiden af php.net
give afklaring på dette :)

/Brian
http://www.hybreed.net

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-11-02 21:39

Brian Hjøllund <admin@hybreed.net> writes:

> Nu er det ikke fordi at jeg vil rakke ned på PHP, men det er virkelig
> et begynder sprog.

Det er jeg ikke enig i. Det er et fælt upædagogisk sprog, hvis du
spørger mig. Der mangler konsistens på mange punkter ... specielt er
det mere eller mindre håbløst at kode objektorienteret i PHP.

> Du behøves næsten ikke at kode noget selv, da som du siger, meget
> ligger i funktioner. Det har både sine fordele og sine ulemper.

Hvordan skulle afholde dig fra at skrive ting bare fordi der er et
stort funktionsbibliotek?

Du har selvfølgelig ret i at man skulle skrive mange flere linjers
kode for at opnå det samme, hvis man ikke havde det pågældende
funktionsbibliotek.

> Det er hurtigt at komme igang med, du får hurtigt lavet noget
> brugbart, men fleksibiliten mangler.

Sproget er da Turing-komplet, hvordan kan fleksibiliteten så mangle?
Det er da bare at gå igang med at kode det du mangler.

> [...]
> sproget selv som du har lyst, ved at kode dine egne namespaces og
> assemblies og derefter bruge dem i dine applikationer, det værende

Så er det vel ikke sproget du udvider, men snarere dit
funktionsbiliotek.

Kan du fx udvide sproget så det også kan tage kode fra et andet sprog
- lad os sige LISP - blandet sammen med resten af din kode, nej vel?
Det kræver at du ændrer fortolkeren/oversætteren.

--
Jacob - www.bunk.cc
Is death legally binding?

Fra : Brian Hjøllund

Dato : 20-11-02 21:45

>Kan du fx udvide sproget så det også kan tage kode fra et andet sprog
>- lad os sige LISP - blandet sammen med resten af din kode, nej vel?
>Det kræver at du ændrer fortolkeren/oversætteren.

..NET er i sig selv sproguafhængigt.
Hvert sprog har sin fortolker.
Det bliver oversat til MIL (Microsoft Intermediate Language) og først
når at det bliver afviklet (Første gang) bliver det oversat til
maskinekode.
Så i princippet hvis at man ved hvordan at LISP er struktureret kunne
man godt.
Jeg ved at det er tilgængeligt via C# (Kan også være at andre sprog
har samme mulighed, kunne godt forstille mig at C++.NET har) at lave
en compiler.
Så jo, du kan udvide sproget med sig selv :)

/Brian
http://www.hybreed.net

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 21-11-02 18:40

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Kan du fx udvide sproget så det også kan tage kode fra et andet sprog
> - lad os sige LISP - blandet sammen med resten af din kode, nej vel?
> Det kræver at du ændrer fortolkeren/oversætteren.

Perl er godt nok et fint sprog :)

use Inline::CPP
use Inline::Java
use Inline::Tcl
use Inline::Python

ooooosv..

:)

--
Regards,
Nezar Nielsen

Worldfamous sheepherder.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-11-02 22:00

Brian Hjøllund <admin@hybreed.net> writes:

> .NET er i sig selv sproguafhængigt.

Ja, det ved jeg.

> Det bliver oversat til MIL (Microsoft Intermediate Language) og først
> når at det bliver afviklet (Første gang) bliver det oversat til
> maskinekode.

Men så skal du ændre i den "dims" der oversætter til MIL. Har du
kildekoden til den?

> Så i princippet hvis at man ved hvordan at LISP er struktureret kunne
> man godt.

Kig i manualen til din foretrukne LISP-dialekt.

> Jeg ved at det er tilgængeligt via C# (Kan også være at andre sprog
> har samme mulighed, kunne godt forstille mig at C++.NET har) at lave
> en compiler.

Man kan vel skrive en compiler i lige præcis det sprog man har
lyst. Du kan for den sags skyld skrive den i PHP (for nu at blive
on-topic), hvis du har lyst.

> Så jo, du kan udvide sproget med sig selv :)

De fleste C-compilere er skrevet i C. Vil du dermed sige at du kan
udvide C med C selv, du skal jo blot ændre i kildekoden til
compileren? Dette er naturligvis et dårligt eksempel, for hvis du
ændrer C er det ikke længere C, men blot noget der (måske) ligner.

Eller hvad så når du skriver en PHP-fortolker i C (den er faktisk
skrevet i C), er det så blot en udvidelse af C?

--
Jacob - www.bunk.cc
I never did it that way before.

Fra : Kim Schulz

Dato : 19-11-02 22:38

On Tue, 19 Nov 2002 22:35:57 +0100
"Jonas Delfs" <jonas@NOSPAM.delfs.dk> wrote:
[snip]
> "...PHP, which stands for "PHP: Hypertext Preprocessor"..."

og i starten så Personal HomePage

Fra : Martin Seebach

Dato : 19-11-02 22:41

"Patrick Nielsen" <Patrick@nielsenmand.dk> wrote in message
> Hvad står PHP for og PHP4??

I gamle dage hed det PHP/FI som stod for Personal HomePage / Forms
Interpreter.. Så blive det udbygget og kom til at hedde "PHP: Hypertext
Proprocessor". Det kaldes et rekursivt akronym og er ligeså populært som det
er åndsvagt, IMHO.

> og hvad er foreskellen på dem?

Versionen. Der er ligesom "Windows" og "Windows 2000".

> hvad er foreskellen for dem og ASP??

PHP: Såkaldt "fri" software, i betydningen at der er ingen der ejer eller
kontrollerer det, og source koden er fri, så alle kan lave netop de
ændringer de måtte lyste -- eller checkke at der ikke er små, sjove
kode-bidder der sender information hjem til Big Evil, Inc. Som et ekstra
plus er PHP også gratis, og kræver ikke at der er noget ikke-fri software
installeret.

ASP: Kan, vil og må det samme som PHP. Ide og koncept er (næsten) identiske.
Kan det gøres i ASP, kan det gøres i PHP og omvendt. ASP er ikke fri
software, du kan ikke se sourcekoden, og der kræves som minimum en Windows
Server og IIS, som alt i alt koster en pæn slat penge, ligesom du kan
risikere at skulle investere i adskillige sjove komponenter, alle med
forskellige licens-betingelser få du har en server du kan bruge til noget.

> Hvad er bedst???
De er lige gode. Hvis du har så meget trafik at det gør en forskel, har du
også råd til at købe dig en server mere.
Der er flere inkompetente asp-programmører end der er ditto php. Dette
skyldes at begynderene har væsentlig nemmere adgang til ASP end PHP. Dette
kan være en grund til at holde sig fra ASP, men ikke særligt fyldestgørende.
PHP er billigere end ASP i anskaffelse og drift, men hvis du ikke har
kompetancen til installation og drift af en linux/apache/php installation
in-house, man har det til windows/iis/asp er licenserne ofte hurtigt tjent
hjem.

> Ligner det ASP??
Ja. Kan du ASP, lærer du hurtigt PHP.

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 19-11-02 23:33

Martin Seebach wrote:

> PHP: Såkaldt "fri" software, i betydningen at der er ingen der ejer eller
> kontrollerer det, og source koden er fri, så alle kan lave netop de
> ændringer de måtte lyste

Open source betyder ikke, at de retmæssige ejere af programmet opgiver deres
ejerskab (der er ophavsret på PHP som på stort set alt andet). Derimod
betyder det, at ejerne giver andre lov til at se koden og - på visse
betingelser - ændre i koden.

Der er i høj grad nogen, der kontrollerer PHP, nemlig den lille gruppe af
hoved-programmører på PHP. Sådan er det med de fleste open
source-projekter: Der er mange, der bidrager, men bidragene bliver
godkendt/afslået af en lille styregruppe på mellem én og 20-30
programmører. De bedste open source-projekter er rent faktisk dem, der ikke
bare accepterer, at enhver idiot bidrager med sin egen kode, men derimod
giver sig tid til at godkende bidragene og inkorporere dem på en måde, der
ikke strider mod programmets oprindelige, rene struktur.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Martin Seebach

Dato : 19-11-02 23:53

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.email@eksempel.dk> wrote in message

> [...]
> ejerskab (der er ophavsret på PHP som på stort set alt andet). Derimod
> betyder det, at ejerne giver andre lov til at se koden og - på visse

Ja, ok.. "ejer" var ikke det bedst ord.. Det jeg mener, er at der er ikke
ikke nogen der der besidder nok magt over koden til at begynde at tage penge
for brugen af den, der er ingen patenter der forhindere dig i at bruge den
til andre projekter etc etc

> [...]
> giver sig tid til at godkende bidragene og inkorporere dem på en måde, der
> ikke strider mod programmets oprindelige, rene struktur.

Ja, men i modsætning til lukket software, hvor styregruppen kan have samme
form og farve, har vi andre muligheden for at "overtrumfe" denne gruppe hvis
de gør noget vi er uenige i - simpelthen ved at vedligholde vores egen gren
af PHP der gør det vi har brug for. Hvis ServerObjects beslutter at deres
email-komponent skal gøre nogle ting på en bestemt måde, så er du
shit-out-o-luck(tm) indtil du har tilrettet din kode til at passe til dette
eller til et nyt komponent.

Diskussionen om PHP og ASP er i høj grad open vs. closed source, og ikke
direkte PHP vs. ASP.

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Tinky Winky

Dato : 20-11-02 12:30

> Diskussionen om PHP og ASP er i høj grad open vs. closed source, og ikke
> direkte PHP vs. ASP.

For nogen måske. Mange vil bare have det bedste. Jeg bruger Windows som
workstation OS og koder i PHP fordi jeg synes de værktøjer er bedst til
deres opgaver, ikke fordi de er opensource eller ej.

PHP ligner Java og C og kan mange smarte ting med sessions og fx HTTP upload
af filer skal man ikke have et ekstra COM modul til i PHP. At PHP så er
gratis og der er en stor PHP community, hvilket delvis kan tilskrives at det
er OpenSource, er så også et plus.

Fra : Martin Seebach

Dato : 20-11-02 17:32

"Tinky Winky" <lksjdflkjzsdhflkajshrlkjaeshr@ksjdhskjdhfkshdfkshdf.com>
wrote in message news:arfrne$dla$1@sunsite.dk...

> [...]
> af filer skal man ikke have et ekstra COM modul til i PHP. At PHP så er
> gratis og der er en stor PHP community, hvilket delvis kan tilskrives at

Er du nu sikker på det? Tror du ikke at du bruger PHP og Windows fordi det
mere eller mindre tilfældigvis er de værktøjer du har vendet dig til at
bruge først?

PHP og ASP kan løse nøjagtig de samme opgaver, nøjagtigt lige godt - men har
du tre års erfaring i PHP, er det klart at ASP kommer til at tage nogle uger
at lære.

PHP ligner Java og C -- og ASP ligner VB. Det essentielle er ikke hvad de
ligner - med om man kan programmere. Om det hedder en funktion eller en
metode eller procedure eller hvad ved jeg er lige meget, det er kun et
spørgsmål om syntax.

ASP kunne svjh sessions før PHP :)

Argumentet mht. komponenterne, jamen så er der jo også libraries til PHP der
kan være tilstede eller ikke. Min udbyder har både Windows og Linux
maskiner, og derfor både ASP og PHP tilgængeligt - og med de komponenter der
er installeret, er det ikke noget ASP-installationerne ikke kan i forhold
til PHP-installationerne.

Der, hvor vi kan sammenligne platformene, er i deres håndtering af begyndere
og deres fejl. Hvis man i ASP gemmet sit database-resultatsæt i en sessions
variabel, fik man et ondt memory forbrug.. Det ville ikke for en dygtig
programmør, for han ville vide hvad han gjorde. Alle sprog og platforme give
mulighed for at kvaje sig, hvis man ikke ved hvad man har med at gøre.

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Brian Hjøllund

Dato : 20-11-02 21:23

>PHP ligner Java og C -- og ASP ligner VB.

Bliver lige nødt til at rette dig der :)

ASP ligner ikke VB, med mindre man gør brug af VBScript ;)
Der er desværre alt for mange der tager for givet at hvis man udvikler
i ASP bruger man VBScript. Det er også i størsteparten rigtigt, men
jeg f.eks. bruger JScript når jeg en sjælden gang har med ASP at gøre
(Længe leve .NET :D)
Med hensyn til PHP, har du delvist ret, det har dog også sine rødder i
Perl, som det i sin tid oprindeligt blev skrevet i ;)

Just my 2 cents.

/Brian
http://www.hybreed.net

Fra : Martin Seebach

Dato : 20-11-02 21:24

"Brian Hjøllund" <admin@hybreed.net> wrote in message

> ASP ligner ikke VB, med mindre man gør brug af VBScript ;)

.... som ligner VB ...

- Martin

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 21-11-02 18:49

Martin Seebach wrote:

> ... som ligner VB ...

Ja, men du kan f.eks. også kode i perlscript fra asp-sider, så du er altså
ikke låst ind til at skulle bruge VBscript eller deslige(jscript?).

Der er allerede lavet så php-kernen kan inkluderes i andre sprog, men om der
nogensinde er nogen der ser det sjove i at skrive et PHPscript "modul" til
ASP, tvivler jeg dog på.. (jeg aner ikke om der er et fast API for sådan
noget eller om man skal være fra M$)

--
Regards,
Nezar Nielsen

Worldfamous sheepherder.

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-11-02 07:45

Nezar Nielsen wrote in <arj6ad$8af$2@sunsite.dk>:
> Der er allerede lavet så php-kernen kan inkluderes i andre sprog,

Url? Det er ikke noget jeg har hørt om. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 22-11-02 19:22

Niels Andersen wrote:

> Url? Det er ikke noget jeg har hørt om. :)

Der er ikke docs til det endnu, men hvis du henter php fra CVS, er det vidst
bare --enable-embed eller noget lignende... hvordan du så embedder det,
skal jeg lade stå ufortalt indtil jeg liige får det at vide..

--
Regards,
Nezar Nielsen

Worldfamous sheepherder.

Fra : dudsen

Dato : 20-11-02 17:57

Patrick Nielsen wrote:

> Hvad står PHP for og PHP4??

PHP4 er version 4 af PHP der står for enten PHP eller det man finder
passer bedst. navne som Perl Hypertext Preprocessor er nævnt.
Det er en af opensource kulturens traditioner at forkortelser ikke
har nogen fast definition.
I længden er det en pestilens for folkene i marketing.

> og hvad er foreskellen på dem? Og
> hvad er foreskellen for dem og ASP?? Hvad er bedst??? Ligner det
> ASP??

ASP er er framework og ikke et sprog i sig selv der sættes dog meget
ofte lighedstegn mellem VB og ASP.
ASP er aldelses uprtabelt i og med at det ofte krever en IIS server
med en helt bestemt vifte af ofte dyre moduler for at virke.
PHP er opensource og spedt til alle nævneværdige webservere.
Sprogmessigt er VB skevet til at lave små scripts i forbindelse til
windows og ikke som PHP udviklet med henblik på at behandle
hjemmesider.

Jeg vil andbefale PHP mest på grund af portabilitet.
Du har ikke lyst til at værre fanger på en IIS server specielt ikke
efter som konkurenten apache er ca dobbelt så udbredt.
Dette er en stor forel når du skal til at finde hosting af din side.

--
Daniel Udsen
I'm not available for comment.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-11-02 20:56

dudsen <dudsen@gjk.dk> writes:

> PHP4 er version 4 af PHP der står for enten PHP eller det man finder
> passer bedst. navne som Perl Hypertext Preprocessor er nævnt.

Sikkert fordi de tidlige PHP-versioner var skrevet i Perl.

> PHP er opensource og spedt til alle nævneværdige webservere.

Det er vist at stramme den lidt

> Sprogmessigt er VB skevet til at lave små scripts i forbindelse til
> windows [ ... ]

Nej, VB er lavet til at fungere som et RAD-værktøj under Windows. Det
tror jeg også det er ganske fint til, hvad man så synes om sproget er
en helt anden ting, personligt kender jeg ikke nogen der kan li' det.

> Jeg vil andbefale PHP mest på grund af portabilitet.

Hmmm ... PHP udvikler sig hele tiden. Generelt er det
bagudkompatibelt. Samtidig skal man tage sig sammen for at kode
således at det PHP-script der virker under Windows også virker på et
Unix-system. Ligefrem at kalde det portabelt er nok så meget sagt.

Når vi har en standard i retning af dem der findes for fx C og C++, så
kan vi begynde at snakke om at kalde skidtet portabelt hvis man ellers
holder sig strengt til standarden.

--
Jacob - www.bunk.cc
Alimony is the high cost of leaving.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-11-02 21:17

I dk.edb.internet.webdesign.serverside.php, skrev Jacob Bunk Nielsen:

> Sikkert fordi de tidlige PHP-versioner var skrevet i Perl.

Det var noget med at de første hed
Personal Home Page ... men så kom det til at stå for
PHP Hypertext Preprocessor
i stedet, jeg har vist læst det et sted på php.net engang.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-11-02 21:20

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> writes:

> Det var noget med at de første hed
> Personal Home Page ... men så kom det til at stå for
> PHP Hypertext Preprocessor
> i stedet, jeg har vist læst det et sted på php.net engang.

Se resten af tråden

PHP/FI var vist skrevet i Perl.

.... og så lige for at rydde al tvivl af vejen:
<http://dk.php.net/manual/en/faq.general.php#faq.general.acronym>.

--
Jacob - www.bunk.cc
Put your trust in those who are worthy.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-11-02 21:24

I dk.edb.internet.webdesign.serverside.php, skrev Jacob Bunk Nielsen:

> Se resten af tråden

Heh...

> PHP/FI var vist skrevet i Perl.
>
> ... og så lige for at rydde al tvivl af vejen:
> <http://dk.php.net/manual/en/faq.general.php#faq.general.acronym>.

Så hvde jeg ret

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-11-02 11:01

dudsen wrote in <argf0m$e83$1@sunsite.dk>:
> [...]
> passer bedst. navne som Perl Hypertext Preprocessor er nævnt.
> Det er en af opensource kulturens traditioner at forkortelser ikke

Nej, PHP står idag helt præcist for "PHP: Hypertext Preprocessor".

Jeg ved ikke lige om det er en tradition, at forkortelserne ikke står for
noget. De eksempler jeg kender på det, har kun været i en periode,
hvorefter man vedtager et forslag.

> I længden er det en pestilens for folkene i marketing.

Rekursive forkortelser må da være guf for PR-folk. De gør hvad som helst for
at gøre et eller andet specielt, så det skilder sig ud fra mængen. Og det
gør rekursive forkortelser da.

> Jeg vil andbefale PHP mest på grund af portabilitet.
> Du har ikke lyst til at værre fanger på en IIS server specielt ikke
> efter som konkurenten apache er ca dobbelt så udbredt.

Det er også en af grundene til at jeg foretrækker PHP. I bedste fald køres
det med Apache på en eller anden unix-agtig server. Men i nødstilfælle kan
det også køres med IIS på en eller anden Windows, eller for den sags skyld
med Apache på Windows.

Det skal måske tilpasses lidt, men det er relativt nemt. I hvert fald så
længe man ikke bruger Apache-specifikke eller unix-specifikke features.

Det er i hvert fald nemt nok til at jeg ofte sidder og udvikler og tester
PHP på et andet OS, end produktionsserverens. Det er ikke noget problem.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)