Titanium
Fra : Stefan Garvig

Dato : 19-11-02 17:45

Hej

Er der nogle her i gruppen, der kender til priser på titanium? Prisen
afhænger vist af kvaliteten/renheden. Henvis gerne til en site.

Venligst

Stefan Garvig
Rødovre

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 19-11-02 18:15

"Stefan Garvig" <sgdata@edb.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogle her i gruppen, der kender til priser på titanium? Prisen
> afhænger vist af kvaliteten/renheden. Henvis gerne til en site.

Ifølge Los Alamos National Laboratory er prisen for rent (99,95%) titan ca.
$100/lb:

http://pearl1.lanl.gov/periodic/elements/22.html

/Claus

Fra : Torben Frandsen

Dato : 20-11-02 10:19

"Claus Rasmussen" <claus@EJSPAMsnpp.com> skrev

> Ifølge Los Alamos National Laboratory er prisen for rent (99,95%) titan
ca.
> $100/lb:

Der hvor jeg arbejder betaler vi vist i omegnen af 350,-/kg. Jeg er ikke
indkøber, men jeg kan forestille mig at prisen er påvirket af a) det vi
køber er mindre end 99,95% rent og b) vi køber hjem i tons.

Torben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-11-02 23:59

"Stefan Garvig" <sgdata@edb.dk> wrote in message
> Er der nogle her i gruppen, der kender til priser på titanium? Prisen

Ravstedhus har titanium i deres sortiment (min mor laver smykker af det)...

http://www.dukkehussiden.dk/ny_side_3.htm

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Steen

Dato : 20-11-02 10:59

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev
> "Stefan Garvig" <sgdata@edb.dk> wrote in message
>
> Ravstedhus har titanium i deres sortiment (min mor laver smykker af
det)...

Læg mærke til, at på dansk hedder det "titan" [ti-TAN] og ikke "titanium".

Mvh Steen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-11-02 11:32

"Steen" <nospam@nospam.dk> wrote in message news:arfmdn$3o8$1@sunsite.dk...
> Læg mærke til, at på dansk hedder det "titan" [ti-TAN] og ikke "titanium".

Ikke der hvor jeg kommer...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
- Vacca foeda

Fra : Sven Nielsen

Dato : 21-11-02 17:08

On Wed, 20 Nov 2002 10:59:18 +0100, "Steen" <nospam@nospam.dk> wrote:

>Læg mærke til, at på dansk hedder det "titan" [ti-TAN] og ikke "titanium".

Læg mærke til, at ifølge <Retskrivningsordbogen på nettet
3. udgave, © 1996-2002 Dansk Sprognævn> er det valgfrit om man vil
kalde det titan eller titanium, da begge varianter findes på dansk.

Jeg foretrækker afgjort titanium som betegnelse for det metalliske
grundstof. Ordet Titan forbinder jeg mest med Saturns største måne,
som er opkaldt efter titanerne fra den græske mytologi.

Med venlig hilsen Sven.

"Creation as literally depicted in Genesis is indeed supported by
faith and needs to be, since it is not supported by anything else.
Evolution, on the other hand, is supported by evidence."
(Richard Dawkins)

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 21-11-02 17:27

"Sven Nielsen" <sven@SPAMINGO_scientist.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> grundstof. Ordet Titan forbinder jeg mest med Saturns største måne,
> som er opkaldt efter titanerne fra den græske mytologi.

Det er metallet titan sådan set også. Jeg foretrækker selv stavemåden titan,
eftersom det er den der anvendes indenfor kemisk faglitteratur. Titanium er
den engelske stavemåde.

PS: Dermed ikke sagt at du skal lytte for meget til os kemikere, vi bruger
jo også ordene chlor og phosphor, i stedet for som de fleste andre, klor og
fosfor

/Claus

Fra : Uffe Holst

Dato : 22-11-02 16:34

In an article of 21 Nov 2002 Claus Rasmussen wrote:

> Det er metallet titan sådan set også. Jeg foretrækker selv stavemåden titan,
> eftersom det er den der anvendes indenfor kemisk faglitteratur. Titanium er
> den engelske stavemåde.

I min tid som kemiingeniørstuderende brugte vi altid titanium, når vi talte
om det. Men jeg må jo også erkende, at jeg ikke har læst meget kemisk
litteratur på dansk, siden jeg gik i gymnasiet.

Og siden jeg holdt op med at læse, har titanium vist ikke lige været et
stof, som optog min tid.

> PS: Dermed ikke sagt at du skal lytte for meget til os kemikere, vi bruger
> jo også ordene chlor og phosphor, i stedet for som de fleste andre, klor og
> fosfor

Nemlig.

Selvom disse blot er forskellige stavemåder for samme, så er det reelt det
samme som, at vi kemikere bruger hydrogen og oxygen, hvorimod lægfolk har
en tendens til at kalde det for henholdsvis brint og ilt. Både brint og ilt
er ord, som jeg stort set ikke har anvendt siden gymnasiet.

--
Uffe Holst

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 22-11-02 09:07

Sven Nielsen <sven@SPAMINGO_scientist.com> writes:

> Jeg foretrækker afgjort titanium som betegnelse for det metalliske
> grundstof. Ordet Titan forbinder jeg mest med Saturns største måne,
> som er opkaldt efter titanerne fra den græske mytologi.

Metallet hedder "titan", månen hedder "Titan". Det kan selvfølgelig
være svært at høre forskellen i tale, men mon ikke det vil være klart
af konteksten alligevel.

   Torben Mogensen

Fra : Steen

Dato : 22-11-02 15:38

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> wrote

> Metallet hedder "titan", månen hedder "Titan". Det kan selvfølgelig
> være svært at høre forskellen i tale, men mon ikke det vil være klart
> af konteksten alligevel.

Nej, det er ikke så svært: på skrift kan man se forskellen i, at
grundstoffet er med lille forbogstav, månen med stort. I tale ville jeg til
enhver tid udtale metallet [ti-TAN] og månen [TI-tan].

Mvh Steen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 22-11-02 18:27

Sven Nielsen wrote:

> Læg mærke til, at ifølge <Retskrivningsordbogen på nettet
> 3. udgave, © 1996-2002 Dansk Sprognævn> er det valgfrit om man vil
> kalde det titan eller titanium, da begge varianter findes på dansk.

Den Store Danske Encyklopædi har valgt at kalde det »titan«, men nævner

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)