tynd mave?
Fra : Mirian

Dato : 19-11-02 13:05

Hej Min 2 årige indendørs perserkat har i den sidste uges tid haft rigtig
tynd mave. Den får det samme foder som den hele tiden har fået så jeg er i
tvivl om hvád det er der giver hende dårlig mave!
Er der nogen der har en ide´?
MVH Mirian

Fra : Camilla Baird

Dato : 19-11-02 13:33

> [...]
> tynd mave. Den får det samme foder som den hele tiden har fået så jeg er i
> tvivl om hvád det er der giver hende dårlig mave!

Kan det være stress? er der sket noget i hendes/dit liv for nylig, som
kan forurolige hende?

Hvis ikke, synes jeg, du skal tage hende til dyrlæge. Hun kan have fået
en tarmbetændelse eller noget andet, der skal behandles...

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Dahl

Dato : 19-11-02 14:34

Hejsa!
Det er i denne tid at folk får lidt nyt indøres ang. planter.
Du har vel ikke fået/kødt en Julestjerne eller andet som den kan have
smagt på?

Vh Hanne Dahl

--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Mirian <Mirian@post.cybercity.dk> skrev i

Fra : Mirian

Dato : 19-11-02 22:32

"Hanne Dahl" <ldahlREKVALME@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er i denne tid at folk får lidt nyt indøres ang. planter.
> Du har vel ikke fået/kødt en Julestjerne eller andet som den kan have

Nej jeg har ikke nogen nye planter eller noget og den smitsomme sygdomme
Trine piltoft snakker om, hvor skulle min kat have fået den fra?
Hun savler også meget min kat der løber faktisk mundsavl ud af hendes mund
hele tiden, er det normalt?
MVH Mirian

Fra : Trine Piltoft

Dato : 19-11-02 22:44

Hej Mirian!

> Nej jeg har ikke nogen nye planter eller noget og den smitsomme sygdomme
> Trine piltoft snakker om, hvor skulle min kat have fået den fra?

Din kat kan nu godt få sådan en sygdom selv om du ikke har andre katte, og
selv om hun ikke kommer ud. Nogle virusser er mere letspredelige end andre.

> Hun savler også meget min kat der løber faktisk mundsavl ud af hendes mund
> hele tiden, er det normalt?

Nogle persere savler vist mere end almindelige katte (ret mig lige en eller
anden hvis jeg tager fejl ). Hvis hun altid har savlet, kan man derfor
ikke sige det er unormalt, men hvis det er noget hun kun har gjort i den
periode hun har haft diarre, ville jeg nok mistænke hende for enten at have
spist noget lettere giftigt, have en dårlig tand eller måske noget helt
tredie. Hvis hun kun har savlet den uge hun har haft diarre ville jeg ikke
betænke mig længere - så ville jeg helt klart tage hende til dyrlæge
hurtigst muligt.

Mvh. Trine

Fra : Camilla Scharff

Dato : 19-11-02 22:52

> [...]
> Trine piltoft snakker om, hvor skulle min kat have fået den fra?
> Hun savler også meget min kat der løber faktisk mundsavl ud af hendes mund

Diverse sygdomme kan være luftbårne, og nogle kan måske "rejse" over længere
distancer, og ellers kan man selv bringe dem med sig, hvis man har været i
kontakt med en syg kat (måske uden at vide det).

Det er absolut IKKE normalt at en kat savler - jeg synes du skal se at komme
til dyrlæge med hende hurtigst muligt, så du kan få checket hende grundigt.
Savlen kan skyldes mange ting - fx kvalme eller noget, som sidder fast i
hals/mave/tarm - men også forgiftning af en art kan medføre diarré og
savlen - ihvertfald bør du IMO få det checket hurtigt!

Mvh. Camilla

Fra : Trine Piltoft

Dato : 19-11-02 19:44

Hej Mirian og andre!

Alle mine 6 katte er blevet ramt af et eller andet maveonde, så det har
været en ret så hyggelig weekend :0(
Jeg har forsøgt mig med skånekost (kogt fisk), og det har hjulpet på de
fleste af dem, men et par af mine katte er ikke over det endnu, og 1 af dem
har fået et tilbagefald idag (har skidt 2 gange på min
dyne...........lækkert).
Valgte derfor at tage til dyrlæge idag, og fik derude at vide at jeg skulle
give dem fiberrig kost (f.eks. slankemad er meget fiberholdigt), desuden fik
jeg noget granulat der hedder Canikur som skal blandes i noget vådmad, så
jeg købte selvfølgelig også noget Specifik vådmad.

Granulatet kan købes i håndkøb på apoteket, og min dyrlæge mente at det
virker mere effektiv ved denne slags "akutte" diarre, end Zoolac som ellers
også er velegnet til dårlig mave.
Er der nogen herinde der har haft erfaring med at bruge Canikur-granulat ??

Da alle mine katte er ramt, tyder det på et eller andet smitsomt maveonde,
og det kan selvfølgelig være det samme som din kat har fået, men det kan jo
også være noget andet.
Da din kat har gået med det en hel uge, vil jeg nok anbefale dig at få
dyrlægen til at kigge på hende, men ellers kan du jo prøve ovenstående
"kur".
Det afhænger selvfølgelig også af om hun iøvrigt virker frisk og drikker og
spiser - katte dehydrerer rimeligt nemt, så man skal ikke lade dem gå for
længe.
Hvis du beslutter dig for at prøve den kur jeg netop har fået til mine, og
hvis det ikke virker inden for ganske få dage, ville jeg dog nok under alle
omstændigheder tage hende til dyrlægen, for at sikre mig at det ikke er
noget der kan gå hen og blive kronisk hvis ikke hun får den rette
behandling.

Mvh. Trine - der selv har lungebetændelse, så her går det rigtig godt ;-(

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-11-02 19:53

In article <3dda86e3$0$6115$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Trine
Piltoft <piltofts@post.tele.dk> wrote:

> Hej Mirian og andre!
>
> Alle mine 6 katte er blevet ramt af et eller andet maveonde, så det har
> været en ret så hyggelig weekend :0(
<klip>

> Mvh. Trine - der selv har lungebetændelse, så her går det rigtig godt ;-(

Nej altså, sikke da et sygehus
Rigtig god - og hurtig! - bedring til jer alle sammen
Vi sender helende tanker, spinden og slik i panden...

Fra : Battlefield´s

Dato : 19-11-02 20:05

Hej Trine
Jo, vi har prøvet Canikur, men til vores hunde. Det virkede fint på dem.
Hilsen Vibeke

Fra : Trine Piltoft

Dato : 19-11-02 22:14

Hej Vibeke!

> Jo, vi har prøvet Canikur, men til vores hunde. Det virkede fint på dem.

Jeg krydser også fingrer for at det virker på misserne. De har fået første
portion, og jeg skulle hilse og sige at det der Specifik vådmad iblandet
Canikur er det rene guf :0)

Trine

Fra : Trine Piltoft

Dato : 19-11-02 22:15

Hej Ann

> Nej altså, sikke da et sygehus

Ja det må du nok sige :0(

> Rigtig god - og hurtig! - bedring til jer alle sammen
> Vi sender helende tanker, spinden og slik i panden...

Takker så mange gange :0)

Mvh. Trine

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 20-11-02 00:08

"Trine Piltoft" <piltofts@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

<klip>
> [...]
ellers
> også er velegnet til dårlig mave.
> Er der nogen herinde der har haft erfaring med at bruge Canikur-granulat
??

Jeg har fået anbefalet "HUSK" til kattene, dengang vi havde fået Phumba og
hun stadig døjede lidt med eftervirkningerne af den Giardia(tror jeg det
hed) infektin hun havde haft.

Det er et eller andet fiberpræparat til mennesker, man kan få det i
forskellige udgaver, noget omtrent som klid og noget andet der mest ligner
mel. Men det skulle virke ens. Og mon ikke det der Canikur er det samme,
bare med et andet navn. Måske værd at tjekke, hvis nu den ene af dem er
billigere?

HUSK kan også få's på apoteket, og muligvis hos Matas, jeg SYNES jeg har set
det der men jeg er ikke sikker.

Hilsen
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : Trine Piltoft

Dato : 21-11-02 21:23

Hej Libeth!

>Jeg har fået anbefalet "HUSK" til
>kattene

Det råd vil jeg prøve at HUSKE *g*, og måske tjekke med dyrlægen.
Heldigvis er der gået år og dag mellem at jeg har haft sådan en
omgang her - kan slet ikke huske hvornår det sidst er sket.
Desuden lader det til at maverne er i bedring. De fleste af dem er
helt iorden, og hende der havde det værst for et par dage siden
(Siggi) lader også til at være i bedring, så det er dejligt.
Hun har ialt skidt 2 gange på min dyne, 1 gang på et af deres egne
tæpper, et par gange i klatrearrangementet, og 2 gange lige
nedenfor samme. Æv altså hvor er det træls at gøre rent på sådan
noget tynd bæ. Det værste er at de af gangene jeg har taget hende
i det har det set helt bevidst ud. Altså det har ikke set ud som
et uheld, men det hjælper ikke noget at skælde hende ud, så det
har jeg ikke gjort. Tror bare det gør ondt værre. Hun har altid
haft tendens til urenlighed f.eks. hvis hun har været stresset
over et eller andet, men så er det som regel tis hun afleverer et
eller andet sted. Det undrer mig dog ikke at hun nu også gør det
fordi hun har dårlig mave, men det forhindrer mig nu ikke I at
synes at det er enormt ulækkert og træls :0(

Hilsen Trine