Computer i Aldi?
Fra : Karen

Dato : 19-11-02 09:34

Er denne uges tilbud i Aldi så fantastisk som de selve skriver eller kan man
selv samle en tilsvarende computer til de samme penge. Jeg har ikke helt
forstand på de forskellige komponenter, men jeg mangler en ny og god og
hurtig og driftsikker computer der kan det hele, eller i hvert fald lidt af
hvert.

Venlig hilsen
Karen

Computeren indeholder følgende:

REAL 2,66GHz.
.. Intel® Pentium® 4-processor
.. 533MHz forside bus
.. 512KB Second Level-memory. Motherboard m. 3PCI-slots. Grafik forberedt med
AGP 8x slot.
.. SONY CD-brænder 40 max. 12x 48 max.
.. DVD-Rom 16x.
.. Seagate 120 GB-harddisc. 7200 omdr./min.
.. nVidia GeForce 4 m. 128MB SDRAM.
.. Samsung 256 MB ddr 333 MHz (max. 2 GB).
.. Medion Stereo TV-, FM-tunerkort.
.. FireWire 1 x forside, 2 x bagside.
.. DOLBY Digital 6-kanalslyd. Digital hjemmebiograf.
.. 10/100 Mbit netværkskontroller.
.. USB 2.0. 3 x forside, 2 x bagside.
.. Medion 56K V.90 PCI-data fax modem.
.. Microsoft Intelli mus.
.. Medion PS/2-tastatur med multimedia-Hotkeys.
.. Stor software-pakke:
.. Windows XP Home Edition
.. Medion Power Cinema
.. Cyberlink Power DVD
.. Cyberlink Medi@Show
.. Cyberlink VideoLive mail
.. Cyberlink PowerDirector
.. MUSICMATCH
.. Nero Burning ROM
.. Microsoft Suite 2002 indeholdende Word 20020, Works 6.0, Picture It! Photo
6.0, Encarta 2002, AutoRoute 2002 m.m.
.. Inkl. Service Hotline.

En super PC med alle digitale muligheder!

Pr. stk.
9.999,-

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-02 09:42

"Karen" <ask-engdahl@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 6.0, Encarta 2002, AutoRoute 2002 m.m.
> . Inkl. Service Hotline.
>
> En super PC med alle digitale muligheder!

Du skrivet at du mangler en ny og god og hurtig og driftsikker computer der
kan det hele, men hvis du i stedet gør dig klart hvad det hele er vil jeg
tro at du kan spare nogle tusser for den maskine fra Aldi kan mere end jeg
fornemmer at du har brug for.

Så prøv igen Karen, fortæl hvilke programmer du ønsker at køre på din nye
computer så skal jeg gerne give mit bud på hvad du alternativt kan købe.

Claus

Fra : Karen

Dato : 19-11-02 11:07

[...]

Jeg prøver igen...

Den Compaq Presario 5346 computer fra 1999 jeg nu har er jeg træt af
(Windows 98, Celeron 400MHz, 4GB harddisk, 64 MB ram, 56K modem). Den er
langsom og ikke særlig driftsikker. Jeg tror ikke det kan betale sig at
opgradere denne computer, det er nok bedst at købe en helt ny.

-Jeg vil gerne have XP. Er det enlig så meget bedre?
-Jeg skal redigere mine DV film (har Studio Version 7) så harddisken må
gerne være stor.
-Jeg vil have mulighed for at overføre/brænde film og andre ting på CD. Er
det muligt at optage fra fjernsyn?
-Spille lidt computerspil.
-Gå på nettet (bredband)
-Hvis computeren er støjsvag vil jeg bruge den som DVD afspiller sammen med
fjernsynet.
-Jeg bruger diverse musik/nodeskrivnings programmer bl.a. "Sibelius" så
computeren skal tilsluttes et keyboard. Så et godt lydkort er at foretrække.
-Samt "normalt" brug af computeren med Word, Exel, Works m.m.
-17" skærm, mus og tastatur har jeg i forvejen

Det er vel cirka det jeg vil bruge den til

Karen

Claus Nygaard-Pedersen <cnpatofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dd9f93e$0$150$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 19-11-02 12:02

> -Jeg vil gerne
[SNIP dine ønsker]

Det lyder som om det lige er PC'en for dig. Du vil få stor glæde
af at købe en ekstra sjat RAM og smide den i maskinen.
F.eks. 512MB ekstra, eller i hvert fald 256MB.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Leony

Dato : 19-11-02 12:10

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som om det lige er PC'en for dig. Du vil få stor glæde
> af at købe en ekstra sjat RAM og smide den i maskinen.
> F.eks. 512MB ekstra, eller i hvert fald 256MB.

100% enig i begge udsagn.
Karen husk at møde tidligt ved Aldi's dør.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : emj

Dato : 19-11-02 14:12

On Tue, 19 Nov 2002 12:02:12 +0100, "Jeppe Seidelin Dam"
<jeppedam@mailme.dk> wrote:

>Du vil få stor glæde
>af at købe en ekstra sjat RAM og smide den i maskinen.

Kan man overhovedet købe DDR333Mhz Ram?
Jeg synes ikke, at jeg kan finde nogle på nettet.
Hilsen emj
--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : Leony

Dato : 19-11-02 14:28

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man overhovedet købe DDR333Mhz Ram?
> Jeg synes ikke, at jeg kan finde nogle på nettet.

http://www.edbpriser.dk/hardware/ram-blokke.asp
Det er DDR-RAM pc2700, du skal kigge efter. Der er en pæn sjat at vælge
imellem.

Fra : emj

Dato : 19-11-02 16:50

On Tue, 19 Nov 2002 14:27:38 +0100, "Leony"
<leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote:

>Det er DDR-RAM pc2700, du skal kigge efter. Der er en pæn sjat at vælge
>imellem.

Tusind tak. Jeg vidste ikke, at det var de samme.
Hilsen emj

--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-02 06:18

> [...]
> langsom og ikke særlig driftsikker. Jeg tror ikke det kan betale sig at
> opgradere denne computer, det er nok bedst at købe en helt ny.

Jeg tror helt sikkert at du har ret, men hvis maskinen får mere RAM og
geninstalleret vil den sikkert kunne finde god anvendelse hos en anden som
blot bruger lidt Office og Internet.

> -Jeg vil gerne have XP. Er det enlig så meget bedre?

Jeg har set det og kører WIN2K, men det er vel mest et spørgsmål om
temperement.

> Jeg skal redigere mine DV film (har Studio Version 7) så harddisken må
> gerne være stor.

Ja her er Aldis tilbud fint med endda fra Seagates nyeste IDE serie.

> Jeg vil have mulighed for at overføre/brænde film og andre ting på CD.

Det kan du fra enhver computer med en brænder blot du har adgang til de data
du ønsker at brænde. Altså fra harddisk, andre CDer eller Netværk
eller.......

> Er det muligt at optage fra fjernsyn?

Ja, men hvis det skal være helt i orden bør du nok finde dig et andet TV
kort end det der sidder i Aldis maskine. Og regn så i den forbindelse med at
det kommer til at koste et par tusinde. Du skal gå efter et kort som kan
levere dataene i MPG2 format direkte fra hardwaren.
Med den kraftige CPU som sidder i Aldi-PC'en kan du alternativt forsøge at
kode til MPG2 direkte under optagelse, men der er min erfaring at
hardwareløsningen er den mest stabile.

> Spille lidt computerspil.

Det kan du vist også med din nuværende PC, men skal du igang med nyere spil
kommer den til kort. Aldi-PCen burde række.

> Gå på nettet (bredband)

Det kan din nuværende PC vist fint.

> Hvis computeren er støjsvag vil jeg bruge den som DVD afspiller sammen med
> fjernsynet.

Nu er der stor forskel på hvad folk mener med støjsvag, men jeg er næsten
100% sikker på at Aldi-PCen larmer væsentlig mere end din nuværende PC. Så
med mindre du kan stille den i et andet rum bliver du nok hurtigt træt af
det.

I øvrigt ved jeg med sikkerhed at jeg ikke gider se på den billedkvalitet
som det videokort der sidder i Aldi-PCen kan levere på et TV. Er du kræsen
er der vist kun to udveje og det er enten et Matrox grafikkort, men de er
til gengæld ikke velegnede til spil (det helt dyre Parhelia dog undtaget)
eller et MPG2 dekoderkort (med lidt software kan man lade CPUen dekode fra
DivX og andre formater til MPG2 så man kan få billed- og ofte også
lydsignalet ud gennem kortet. Billedkvaliteten på disse MPG2 kort ligger
generelt væsentligt over hvad grafikkort er i stand til at præstere på
TV-out udgangene.

> Jeg bruger diverse musik/nodeskrivnings programmer bl.a. "Sibelius" så
> computeren skal tilsluttes et keyboard. Så et godt lydkort er at
foretrække.

Udfra beskrivelsen kan Aldi-PCen rumme lidt af hvert hvad angår lydkort, men
hvis du er kræsen skal du nok regne med at skulle have en andet kort end det
der sidder i maskinen. Lidt afhængig af dine krav løber det nemt op i
1.000,- (det bedste kort koster over 10.000,- men hvis det var sådan ét du
havde brug for er jeg sikker på at du allerede vidste det)

> Samt "normalt" brug af computeren med Word, Exel, Works m.m.

Det kan du vist også med din nuværende PC.

> 17" skærm, mus og tastatur har jeg i forvejen

Fint nok hvis du har en mus og et tastatur som du er glad for, men da den
slags er til at købe for menneskepenge ville jeg da ikke spare her.

Hvad angår skærm så kan jeg sige det samme bortset fra at en brugbar 17"
skærm, efter min mening, ikke fås for under 2000,- Og at jeg personligt skal
have en fladskærm næste gang. Desværre er de gode 17" fladskærme stadig
relativt kostbare (min favorit Samsung Syncmaster 171P koster stadig
6000,-).

----------

Min egen holdning til PCere er at de ud over at kunne det jeg har brug for
også skal være så lydsvage (helst lydløse) som muligt. Det betyder at jeg
aldrig køber det sidste nye superduperlynhurtige isenkram af den simple
grund at effektforbruget og derved varmeafgivelsen og i sidste ende behovet
for køling (læs larmende blæsere) altid er størst på den slags udstyr.

Det grafikkort som sidder i Aldi-PCen er ikke ligefrem udstyret med
markedets mest støjsvage blæser.

Det der støjer er i øvrigt typisk CPUblæser, grafikkort-blæser, PSU-blæser
og harddisk.

Harddisken i Aldi-PCen er ganske støjsvag, men igen det er efterhånden også
standard at nye harddiske er relativt støjsvage.

De steder der ALTID spares når der skal laves slagtilbud på PCer er
CPU-køler og PSU.

Så du skal ikke forvente ret meget andet fra CPU-køleren i Aldi'PCen end at
den kan holde CPUens arbejdstemperatur nede under den temperatur hvor den
ellers vil brænde af. Forvent støj og rigeligt af den.

Det samme skal du forvente fra den PSU som sidder i Aldi-PCen.

Bemærk i øvrigt at en god (læs effektiv og støjsvag) CPU-køler nemt kan
koste 500,- en billig kan ofte hentes for omkring 100,- og det er dine
retail-priser, Aldi sparer væsentligt på de volumener som deres indkøb kan
aftage. Desværre for du og jeg kan Aldi ikke presse lige så mange procent af
prisen på de dyre kølere som på de billige som alt andet lige vil PCen
sikkert have været 300-400 dyrere hvis den havde været udstyret med en god
CPU-køler.

Igen kan det samme siges om PSUer. En god PSU fås næppe under 800,- hvorimod
en billig kan købes for under 300,-. Igen er det retail-priser og igen kan
der ikke skaffes den samme procentvise rebat på de gode PSUer som på den
bilige, ved store indkøb.

Med et lidt løst overslag kan man altså sige at hvis der havde været anvendt
gode komponenter til disse vigtige funktioner var prisen sikkert blevet knap
10% (1000,-) dyrere.

Det eneste af dine computerbehov som går imod at lave en støjsvag PC er
filmredigering for den slags kræver kræfter for at være sjovt alle øvrige
behov ville nemt kunne dækkes med en støjsvag og billigere PC, men da den så
ikke dækker alle dine computerbehov er det vist ikke ulejligheden værd at
lave et eksempel på en sådan.

Alt i alt er der dog ingen tvivl om at Aldi-PCen er et godt køb hvis man har
brug for alt det hardware som sidder i den. Men skal man til at skifte dele
ud kan det hurtigt blive mindre attraktivt. Skulle jeg f.eks. igang med det
projekt så den kom til at dække mine behov ville det ret hurtigt blive en
dårlig forretning også selv om delene jeg pillede ud kunne sælges brugt.

Jeg håber at du har fået lidt input til dit valg af PC og ønsker dig held
med projektet.

Claus

Fra : Karen

Dato : 21-11-02 10:34

Mange tak for dine råd, så ved jeg lidt mere om hvad jeg skal tænke på ved
køb af computer. Det er svært at finde rundt i junglen med hardware fra de
forskellige producenter samt vide hvad der passer sammen. Jeg vil sætte mig
ned og finde ud af hvad jeg har brug for og gå ned i et par af de mange
computer forretninger der findes her i Kbh. og få nogle tilbud. Jeg kan se
at Aldis computer savner diskette drev, det er noget jeg ikke kan undvære.
Jeg troede det stadig var standard i alle "færdig pakkede" computere.

nyhedsmeddelelse:3ddb1b05$0$81766$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-02 11:36

> Mange tak for dine råd, så ved jeg lidt mere om hvad jeg skal tænke på ved
> køb af computer.

Velbekomme. Det er jo det som usenet er beregnet til.

> Jeg kan se at Aldis computer savner diskette drev, det er noget jeg ikke
kan undvære.

Har du overvejet at droppe diskettedrev og så i stedet anvende en af de små
nøgleringe med USB stik som efterhånden er til at få for penge og som kan
rumme meget mere end en almindelig diskette?

> Jeg troede det stadig var standard i alle "færdig pakkede" computere.

Der er ikke ret mange som bruger diskettedrev længere og derfor spares det
simpelthen væk.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-11-02 12:34

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nøgleringe med USB stik som efterhånden er til at få for penge og som kan
> rumme meget mere end en almindelig diskette?

har du overvejet, hvor dyrt det ville blive, hvis man skulle forære folk en
flashdisk, hver gang, de skulle have en diskette med hjem med data. Har du
også overvejet, at der stadig er andre maskiner, som bruger diskettedrev,
f.eks. keyboards...

> Der er ikke ret mange som bruger diskettedrev længere og derfor spares det
> simpelthen væk.

Ork, jo, der er masser af mennesker, som stadig bruger disketter....

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-02 14:17

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> flashdisk, hver gang, de skulle have en diskette med hjem med data.

Nej for det er simpelthen ikke aktuelt i de kredse hvor jeg kommer. E-mail
attachments og FTP har for længst overtaget den slags.

> Har du også overvejet, at der stadig er andre maskiner, som bruger
diskettedrev,
> f.eks. keyboards...

Nej! Jeg anede faktisk ikke at det var den eneste måde at overføre date
mellem PC og keyboards.

> Ork, jo, der er masser af mennesker, som stadig bruger disketter....

Jeg kender faktisk ikke nogen, men så overbevist som du formulerer dig har
du da sikkert ret.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-02 06:18

Fra : Jannik E.

Dato : 21-11-02 15:56

> [...]

> langsom og ikke særlig driftsikker. Jeg tror ikke det kan betale sig at
> opgradere denne computer, det er nok bedst at købe en helt ny.

Har du prøvet at formatere harddisken, og lægge Windows m.m. ind igen?
Hvis den har kørt siden 1999 uden formatering, vil en formatering
sandsynligvis bevirke at computer bliver 25 - 50 % hurtigere i de fleste
situationer, sammenlignet med den oplevelse du har nu.
De fleste personer vil have fordel af, at formatere harddisken 2 - 4 gange
om året, eller evt. bruge den "restore" windowscd, der ofte følger med
pc´er.

> -Jeg vil gerne have XP. Er det enlig så meget bedre?

De fleste synes at Win 2000 er det mest stabile Windows, XP er dog mere
stabilt end 98. Den største fordel er, at du sjældent behøver genstarte
computeren hvis den fryser, det er ofte nok at trykke alt-control-del, og
lukke det program der skaber problemer. Desuden understøtter XP flere spil
end 2000.

> -Hvis computeren er støjsvag vil jeg bruge den som DVD afspiller sammen
med
> fjernsynet.

Aldi skriver at der er indbygget et eller andet støjformindskende system. De
nævner dog ikke præcis hvordan det fungerer.
Det vil sandsynligvis sige, at CPU og/eller strømforsyning er forholdsvis
støjfrie, og/eller at kabinettet har et støjdæmpende materiale på
indersiden, der så selvfølgelig hjælper på hele systemet (ikke så meget på
strømforsyningen dog).
Der sidder også en blæser på grafikkortet, der sagtens kan larme en del.
Man kan normalt forholdsvis let og billigt skifte blæsere på CPU +
grafikkort.
Det optimale er selvfølgelig hvis de har nogle dages returret, så du kan
høre systemet derhjemme under alm. støjforhold.

> -Jeg bruger diverse musik/nodeskrivnings programmer bl.a. "Sibelius" så
> computeren skal tilsluttes et keyboard. Så et godt lydkort er at
foretrække.
> Det er vel cirka det jeg vil bruge den til

Hvis du skal bruge VST-instrumenter er et kort med lav "latency" vigtigt, de
fåes fra ca. 2000 kr.

Mvh.
Jannik

Fra : Leony

Dato : 19-11-02 10:40

> [...]

> forstand på de forskellige komponenter, men jeg mangler en ny og god og
> hurtig og driftsikker computer der kan det hele, eller i hvert fald lidt

Det er et fantastisk tilbud, men jeg vil dog næsten garantere dig at du kan
samle en maskine som dækker dine behov 100% til i hvert fald de samme penge.
Hvis du samler selv (eller kender en der kan hjælpe) er du herre over hvilke
komponenter du får. Der er ingen grund til at købe et grafikkort til 1500 kr
hvis du ikke skal spille osv.
Jeg vil sige som Claus, skriv lidt om dine behov, så er det nemmere at
afgøre om du kan spare noget ved at bygge selv.
PS:Hvis du skal have en maskine i Aldi så husk at stå tidligt op.

Fra : per

Dato : 19-11-02 14:10

Jeg har tidligere købt en af aldis pc'er og kan kun anbefale dem, de er
nemme at gå til og man sparer en masse tid (og problemer i forhold til
at bygge selv.

Så hvis det ikke er din store dille at bygge, så køb roligt en aldi pc.

Ps. har prøvet deres support og den er som de fleste andre, det de ved
svarer du på med det samme og spørger man om noget tricky skal man rykke et
par gange.

Jeg er alt i alt glad for min (ps. købte også aldi skærm og er osse glad for
den (prisen taget i betragtning virker den fint.)

Mvh Per-nille

Fra : ebbe

Dato : 19-11-02 17:45

"per" <per-nille@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har tidligere købt en af aldis pc'er og kan kun anbefale dem, de er
> nemme at gå til og man sparer en masse tid (og problemer i forhold til
> at bygge selv.

www.Electriccity.dk har den samme som ALDI men med 512 Mb DDR Ram og ADSL-inkl.
oprettelse
hvorimod ALDI's kun har 256 mb Ram og en forældet modem der totalt er yt idag
merpris 698 kr. = 10.697 kr og så kan jeg som FDB medlem få rabat 3 pct.
mod Aldi's 9.999 kr uden rabat.

Fra : Henning

Dato : 19-11-02 18:02

On Tue, 19 Nov 2002 17:44:38 +0100, "ebbe" <gebbe@mail.invalid> wrote:

> [...]
>merpris 698 kr. = 10.697 kr og så kan jeg som FDB medlem få rabat 3 pct.

Klippet fra ComputerCity:
Medion 2,66 PC
Markedets stærkeste multimedia PC. Den nye Medion med Intel Pentium 4
2,66 GHz, 512 MB DDR RAM, 120 GB harddisk (7200 RPM), 533 MHz
frontside bus, nVidia GeForce 4 TI 4200 inkl. tv/video in/out, DV
videoredigering, 16x48x DVD, 40x20x48x CDRW. Frontmodul med 1394
FireWire, 2 USB, line in, mic in, S-Video in, composite in. 10/100
Mbit netkort, 6 kanals lydkort, multimedia keyboard og wheel Mouse.
Software bl.a. Windows XP Home, Nero BurningROM, StarOffice 5.2 OEM,
PowerCinema DVD. Inkl. oprettelse af TDC NetExpress
bredbåndsabonnement. Lynhurtigt Internet til fast pris - uanset
forbrug. Uden skærm.
(420 025 0160).
P4 2,66 GHz 10.697,-

Umiddelbart er de ens, men billederne er ikke de samme? Har CC's også
SmartCard-læserer på frontent? (Og så mangler Works pakken også
Aldi har btw. 3 års _garanti_ iflg. annoncen.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 19-11-02 18:04

"ebbe" <gebbe@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
idag
> merpris 698 kr. = 10.697 kr og så kan jeg som FDB medlem få rabat 3 pct.

Ja billedet passer nok ikke, men der står ikke noget om TV- og FM tuner,
eller lyder det da som den samme.

Inden du render ud og køber den og begynder at vifte med dit FDB kort, skal
du nok være opmærksom på, at det er hos Electronic World du kan få rabat,
ikke Electric City.

Mvh Michael (der er totalt forblændet af alle de ud- og indgange der er på
Aldi's PC)

Fra : ebbe

Dato : 19-11-02 18:25

"Michael Aggerholm, Brabrand" <maggerholm@FJERNESstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Mvh Michael (der er totalt forblændet af alle de ud- og indgange der er på
> Aldi's PC)

OKAY alle de PC-butikker (Electric City(World) Computer World) forvirrer en smule

Men Electric City har da 3 sorte bokse i front (kan ikke se foto hvad det indeholder)
det skal ses på stedet, til gengæld kan du reservere og få den sat til side, det gør ALDI
ikke.
Så kan man spørge om garanti osv men læg mærke til at den har ADSL oprettelse incl.
det har ALDI ikke

Fra : emj

Dato : 19-11-02 21:29

On Tue, 19 Nov 2002 18:24:51 +0100, "ebbe" <gebbe@mail.invalid> wrote:

>Så kan man spørge om garanti osv men læg mærke til at den har ADSL oprettelse incl.
>det har ALDI ikke

Det er jo heller ikke sikkert, at man bil have ADSL. Jeg har f.eks.
Stofanet og har ikke noget at bruge en ADSLoprettelse til.
Faktisk tror jeg ikke, man kan købe sådan en overkillmaskine uden at
der vil være noget, man ikke kan udnytte.
Hilsen emj

--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/