Slidte spil
Fra : Michael Nielsen

Dato : 18-11-02 23:57

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-11-02 01:03

"Michael Nielsen" <nielsen@nork.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er den heldige ejer af en række lettere slidte Lewmar spil. Selve
> gearet (dvs. indmaden) har det fint. Problemet er, at koppen er så slidt,
> at tovværket efterhånden glider ganske godt i spillet, hvilket jo ikke er
> meningen.
>
> Jeg har tænkt lidt på at male dem med maling iblandet sand. Er der nogle
> der har erfaringer med dette eller andre gode løsninger?

Sand er rigtig godt, især på sandpapir!

Det eneste du får ud af det, er i starten slidt tovværk og at det i øvrigt
hurtigt bliver slidt af. Du får ingen maling til at hænge så godt fast på
rustfrit stål. Er det kunststof er der heller ingen udvej.

Måske du kunne få svejset nogle nye riller på. Er det kunststof, kunne du
måske sætte nogle rækker små skruer i, hvor hovedet er blevet rundet, så det
ikke skær i tovværket.

Eller du kunne måske binde to lag flagline eller meget tyndt manilla reb
rundt om koppen, eventult lægge det i noget lim. Det ville måske give lidt
modstand....

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Morten Guldager

Dato : 19-11-02 22:01

In article <arc2kc$1nj0$1@news.cybercity.dk>, Claus Tersgov wrote:
> [...]
> rundt om koppen, eventult lægge det i noget lim. Det ville måske give lidt

Ja, det må være løsningen.

Jeg tror jeg ville lave et forsøg på et eller andet rundt stykke
metal. Noget der ligner dit spil. Det skal nok være af samme materiale
som dit spil.

Du smører araldit eller anden epoxy klæber på det hysterisk
rengjorte metal.

Herefter lægger du en takling af en eller anden tynd rebtype.
(du er med på hvordan man laver en takling, ikk?)

Måske det skal være en bomulds snor, f.eks. 1mm i diameter. Den vil
suge en del af limen og blive som sten. Smør e.v.t. lidt lim uden på
også.

Når du har lavet dit eksperiment på et stykke skrotmetal kan du jo prøve
hvor meget vold det kan holde til, og om det slider livet ud af dine
skøder/fald. Husk også at lave dybfrysertesten, det skulle jo gerne
kunne tåle frost.

Hvis prototypen er helt i hegnet kan du glæde dig over ikke at have
ødelagt dine spil, endnu.....

Det vil så holde et års tid eller to, tror jeg, og så lægger du bare
et nyt lag.

/Morten

Fra : Eric Downing

Dato : 19-11-02 22:06

Jag tror du borde kunna finna en mekanisk verkstad där man har en
kraftigare svarv och ett verktyg som man kan 'lättra' med.
Lättringsverktyget är lite likt ett kugghjul, som man med kraft kan
rulla mot den yta man vill lättra så att man liksom valsar in små
räfflor.

Eric

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-11-02 17:13

Jeg har 2 Andersen spil med håndtag du kan købe billigt.
Hilsen
Steffen
Jeg gider ikke spam-mail, så
slet "X" i min email-adresse
xsskov@vip.cybercity.dk

Fra : jørn larsen

Dato : 19-11-02 21:23

> koppen er så slidt,
> at tovværket efterhånden glider ganske godt i spillet, hvilket jo ikke er
> meningen.
-------
Kan sådan nogle kopper ikke sandblæses? Vil det i givet fald ikke hjælpe?
Ja, jeg spø'r bare. Har da fået sandblæst nogle forkromede emner engang i
60'erne.

mvh. Jørn

Fra : Bent E.

Dato : 20-11-02 14:13

> Jeg har tænkt lidt på at male dem med maling iblandet sand. Er der
nogle
> der har erfaringer med dette eller andre gode løsninger?

De skal "rulleteres" tror jeg nok det hedder.
Du skal have fat i et mekanisk værksted, hvor man har sådant udstyr,
hvormed man påny præger et mønster ind i metallet.
En gang forcromning bagefter, og de er som nye.

Mvh
Bent E.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-11-02 22:33

"Bent E." <bentejo@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvormed man påny præger et mønster ind i metallet.
> En gang forcromning bagefter, og de er som nye.

Det er netop løsningen, det er ikke særligt svært... og en del værksteder
har et sådan værktøj... de bruger det bla. når de laver håndgreb... og det
er ganske simpelt en rulle som bliver kørt op af emnet... hvorefter der er
et fint mønster....