Bare lige så jeg er helt med (ASP, mySQL)
Fra : Nano**

Dato : 18-11-02 20:54

P.g.a. af mit webhotels config er jeg nød til at lærer mySQL. Men de eneste
tidspunkter hvor jeg skal bruge mySQL "sprog" er når jeg skal oprette
forbindelse, hente, indsætte osv. og lukke forbindelsen. Resten er så bare
ASP ik?

se lige eksempel, har jeg forstået det rigtigt?

Opret forbindelse:
<%
Dim objConnection, strConnect
' *** MySQL, DSNless
strConnect = "DRIVER={MySql}; SERVER=localhost; DATABASE=Database;
UID=brugernavn; PWD=******"
Set objConnection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConnection.Open strConnect
%>

hente, indsætte osv.
<%
strSQL = "SELECT * FROM brugere"
Set objConnection = objConnection.Execute(strSQL)
%>

Her komme så alm. ASP til at afvikle det svar jeg får fra databasen

lukke forbindelse
<%
objConnection.Close
Set objConnection = Nothing
%>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-11-02 21:28

Nano** skrev:

> [...]
> når jeg skal oprette forbindelse, hente, indsætte osv. og
> lukke forbindelsen. Resten er så bare ASP ik?

Jo (selve forbindelsen skabes dog med asp, ikke sql). Al
kommunikation med databasen (uanset om det er mySQL, Access eller
andet) foregår i SQL. Resten er asp. En del af den asp du vil komme
til at arbejde med er så bare særlig databasekode - fx. et
ADODB.Recordset med tilhørende metoder og egenskaber.

> se lige eksempel, har jeg forstået det rigtigt?

Ja.

> hente, indsætte osv.

Evt. slette.

> <%
> strSQL = "SELECT * FROM brugere"
> Set objConnection = objConnection.Execute(strSQL)

Du bør have et separat variabelnavn til dit postsæt. Ovenstående
vil muligvis virke, men det forvirrer at du først benytter
objConnection som en connection og derefter som et recordset.

> %>
>
> Her komme så alm. ASP til at afvikle det svar jeg får fra
> databasen

Ja. Ofte skal man bruge noget kode til at løbe et postsæt igennem -
Do While Not rs.EOF eller lignende.

> lukke forbindelse

Du bør lukke såvel forbindelse som postsæt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)