Problemer med tele2
Fra : Rasmus Kristensen

Dato : 18-11-02 20:13

hej ng - her er mit bidrag til det aktuelle diskussion om Tele2

Da jeg endelig fik etableret min adsl forbindelse hos tele2 glædede jeg mig,
for nu kunne jeg endelig sidde og spille over nettet.....NOT!!! Når jeg
spillede fik jeg med 2-3 minutters mellemrum "connection problems" som
varede i 10-20 sekunder, hvorefter jeg kunne spille videre. Det undrede mig
en del, så jeg prøvede at pinge min gateway (ip'en fandt jeg vha.
"ipconfig"), og jeg kunne se at med et par minutters mellemrum "forsvandt"
forbindelsen til gatewayen ("Anmodning fik timeout") i de der 10-20
sekunder. Ingen programmer eller spil kunne/kan få forbindelse til nettet i
disse sekunder. På modemets (Ericsson HM220d) interne konfigurationsside
kunne jeg desuden se at følgende skete:

"Upstream Bitrate (TX)" ændrede sig til 0.0
"Downstream Bitrate (RX)" ændrede sig til 0.0
"SNR margin (x10)" ændrede sig til -640 (fra ca. 60-125 normalt)

Specielt SNR-værdien undrede mig da den, så vidt jeg har forstået, viser
støjniveauet mellem modemet og centralen.

Jeg besluttede mig så for at ringe til tele2's support linie, hvor jeg efter
lang ventetid endelig fik fat i en supporter. Han sagde at det måtte en
tekniker heller se på, og et par dage senere ringede han og vi aftalte at
jeg skulle finde tre dage hvor teknikeren kunne komme, og så ringe tilbage.
Her begyndte mine dårlige oplevelser med tele2 så for alvor. Jeg kunne
nemlig ikke komme igennem til supportlinien igen. Jeg ringer ind, og efter
ca. 15 min får jeg en fra kundeservice i røret. Hun/han stiller mig så om
til support og efter 15 minutter igen ender jeg tilbage ved kundeservice. Så
havde jeg ikke tålmodighed til at vente mere og servicemedarbejderen sagde
at hun nok skulle får support til at ringe mig op.
En uge senere havde jeg stadig hørt fra tele2, så jeg ringede ind igen.
Efter 2x15 minutters venten endnu en gang, fik jeg en anden måtte jeg igen
opgive at komme igennem til support linien. Jeg endnu en til at give support
besked på at ringe mig op.....pt har jeg stadig ikke hørt fra dem!
Før jeg ringede ind til dem første gang, sendte jeg en email til
dem.....det er nu over tre uger siden og jeg har heller ikke fået svar
derfra endnu.

"Heldigvis" "kommer og går" problemet, så forbindelsen virker en gang
imellem uden problemer. Men når problemerne er der, så bliver selv alm.
internetsurfning plaget af konstante afbrydelser, downloads stopper konstant
og det er umuligt at spille over nettet. Overvejer pt. at skifte til TDC,
for selvom udstyret er det samme kan kundeservicen umulig være så dårlig!

For de teknisk interesserede kan jeg sige at vi har tre computere derhjemme
(med windows 95, 98 og 2000) som alle oplever det samme. Forbindelsen deles
af en d-link 804 router, men sættes en computer direkte til modemet er
problemet der stadig, så jeg kan ikke se det skulle være routeren den er gal
med.

Alle forslag og kommentarer er yderst velkomne.

Mvh
Rasmus Kristensen
mumboz@it-club.dk
ICQ #: 140285250

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-11-02 19:50

"Rasmus Kristensen" <mumboz@it-club.dk> wrote in message

> [...]
> af en d-link 804 router, men sættes en computer direkte til modemet er
> problemet der stadig, så jeg kan ikke se det skulle være routeren den er

Første tanke var at det nok var routeren den var gal med.. Men det kan det
jo ikke være, når ud kan se at dæmpningen blivere højere ved nedbrud...
Tyder på at der er en løs forbindelse, eller måske crosstalk med en anden
telefon/data forbindelse...

men desuden undre jeg mig over, hvorfor du dog har købt en router til
formålet.. Du kunne med 3 kroner ekstra om måneden, have alle 3 computere
koblet til modemmet igennem en hub/switch.

Fra : Rasmus Kristensen

Dato : 19-11-02 20:58

Hej Bjarke

> men desuden undre jeg mig over, hvorfor du dog har købt en router til
> formålet.. Du kunne med 3 kroner ekstra om måneden, have alle 3 computere
> koblet til modemmet igennem en hub/switch.

Der er følgende grunde til jeg købte en router:

- Jeg undgår at skulle sætte en server hvis der er flere computere end jeg
har ip'er til (hvilket ofte er tilfældet)
- Indbygget firewall
- Indbygget 10/100 mbit switch (netværket herhjemme kørte før med 10 mbit
hub)
- prisen: ca. 500 kr.

Desuden fandt jeg først ud af at man kan koble op med en hub/switch efter
jeg købte den Jeg fortryder dog ikke købet!

Hvad er "crosstalk"?

Mvh
Rasmus Kristensen