Juledilemma
Fra : Therese

Dato : 18-11-02 15:37

Øv, jeg glædede mig ellers sådan til juleaften, men det gør jeg ikke mere :(

Min kæreste og jeg havde besluttet, at vi_ville_holde jul med Bernhard i år.
(8 mdr Berner Sennen) Vi skulle have været nede ved min far sammen med mine
søstre med påhæng, men de synes det er en rigtig dårlig idé at tage Bernhard
med, da han jo er så voldsom og stor o.s.v.... Nå, så takkede vi nej tak til
at komme, og undersøgte næste mulighed: Min mor, da Bernhard altid er
velkommen her.... De skulle desværre ned til hendes mands datter... Michaels
forældre bor i en lille lejlighed, hvor man ikke må have hund, men de synes
godt vi må komme op til dem alligevel. Problemet her er bare, at de i
forvejen bliver 5 voksne og 2 børn, og så bliver det lige kaotisk nok, hvis
vi også kommer med Bernhard.

Alt i alt står vi altså nu og kan holde juleaften hjemme hos os selv kun os
tre, samtidig er der en lidt dårlig stemning hos min far, da vi har valgt at
opprioritere en hund (læs ting) frem for familien.
Mit store dilemma er så, om jeg skal holde fast i mit princip, at vi er en
familie på tre og derfor kun kommer, hvis vi alle er inviteret, eller om vi
skal lade Bernhard blive hjemme og tage ned til dem alene.
Lige gyldigt hvad vi vælger, bliver der en træls stemning.....

Ingen julestemningshilsner
Therese

Fra : JSC

Dato : 18-11-02 15:50

"Therese" <8758@b.iha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal lade Bernhard blive hjemme og tage ned til dem alene.
> Lige gyldigt hvad vi vælger, bliver der en træls stemning.....

Den er svær - når vi bliver inviteret i byen, så vurdere vi først om det er
passende at medbringe hunden og om hunden vil have mere glæde af at blive
hjemme (8. mdr. jublende glad flatcoat)- Så spørger vi om han er velkommen
(vi har endnu aldrig fået nej!!), det er jo ikke alle der kan tåle hunde
osv......

Omvendt vil jeg ikke lade mig diktere af andres mening om vores husdyr, hvis
jeg vurdere at det ikke er forsvarligt at lade ham være alene hjemme og han
ikke er velkommen. Så vil jeg uden blinken "aflyse deltagelsen" og blive
hjemme og tage mig af hunden. Det må folk respektere, ligesom vi respektere
når det ikke er passende at hunden er med.

Mvh.
Jørgen

Fra : BN

Dato : 18-11-02 16:04

Kære alle tre

Hvor er det trist at høre.
Vores hund er et og alt. Da jeg fik hende (før jeg mødte min kæreste), sagde
min mormor at jeg kun måtte komme hvis jeg fik hunden passet. Jeg sagde
enten os begge to eller ingen af os. Det endte med at vi begge måtte komme,
da hun fandt ud af at der ville gå lang tid mellem vi så hinanden ved den
øvrige familie.
Jeg håber I holder fast i jeres beslutning omkring hundens deltagelse, for
det er vigtigt at andre respekterer jer alle tre som en familie.
Selvfølgelig kan man ikke tage en hund med til en fest på en restaurant, men
når det drejer sig om juleaften i et privat hjem er det vel meningen at der
er plads til alle.
I den lejlighed hvor man ikke må holde hund, må man gerne have besøg af en
hund. Sådan plejer reglerne at være i boligforeningerne og ved private, jeg
har i hvert fald ikke hørt om andet. Tag et kømpe tæppe med, som evt. skal
ligge under et bord eller i gangen, så har Bernhard også et sted at være.
Nu er der jo også et stykke tid til jul, så måske vil din far tænke nærmere
over hundens deltagelse, og måske vil han tillade hunden at komme alligevel,
når I nu ellers ikke ville komme. jeg ved det naturligvis ikke, men det er
vigtigt at I gør op, om I vil holde jul uden ham, eller om I vil fastholde
at det bliver med ham.
Personligt ville jeg aldrig tage afsted uden min hund, men mine forhold er
også anderledes, da hun er velkommen overalt... blot hun får tørrret poter
hos min mormor.
Du skriver at ligegyldig hvad I vælger bliver der en træls stemning. Det
skal du ikke give lov til at ske. Hvis hunden er velkommen hos Michaels
forældre, skal I bare være glade for det og ikke ødelægge juleaftenen med at
tænke på at din far er skuffet over jeres valg.

Julestemninghilsner fra BN og Sandra

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 18-11-02 16:54

Hej Therese

Therese wrote:
> [...]
> skal lade Bernhard blive hjemme og tage ned til dem alene.
> Lige gyldigt hvad vi vælger, bliver der en træls stemning.....

Hvis jeg var dig ville jeg invitere selv. Så skulle problemet være løst.
Vi vælger at holde julen hjemme fordi vi har små børn og en stor hund,
så må familien komme til os og det gør de gerne.

Prøv at se mulighederne istedet for forhindringerne.

Glædelig jul til dig og din familie ( og så er det altså slet ikke så
slemt at holde jul uden gæster, det var måske også en mulighed) Op med
humøret.

Marianne Feddersen

Fra : Coppi

Dato : 18-11-02 16:54

Hej Therese.

Hva` med om du inviterede til juleaften hjemme hos jer ?

Og, så vær så smart, at få nogle af gæsterne til enten, at lave ris a`la
mande eller stege ænder.

Coppi

Fra : Therese

Dato : 18-11-02 17:28

Tak for jeres kommentarer og medfølelse. Det er rart at blive forstået :)

> Hva` med om du inviterede til juleaften hjemme hos jer ?

Ja, det tænkte vi også på, men min far og hans kone vil holde fast i at
holde julen hos dem pga. traditionen. Michaels forældre kan heller ikke
komme ned til os på det tidspunkt, da Michael far er blevet opereret, og
derfor har svært ved at komme ud i år. Så der er desværre ingen at invitere
hjem til os i år.
Hos Michaels forældre i deres lille lejlighed kommer i forvejen Michaels
søster, hendes mand og deres to små børn, så vi synes ikke vi kan være
bekendt at komme med Bernhard, selvom han vil være velkommen, da han jo er
lidt stor og voldsom over for børnene.
Det handler jo ligepræcis ikke om, at vi altid vil insistere på at have ham
med når vi skal ud. Vi tager da jævnligt afsted uden ham, når det er
smartest, og han har ingen alene-hjemme-problemer, men her er det jo
juleaften!!!
Min far har en meget stor lejlighed, og der er et værelse, han kan være på,
når han skal slappe lidt af / falde ned. Så de fysiske forhold er i orden,
og det er det, der gør det svært at acceptere. De betragter ham ikke som et
familiemedlem, som vi gør. Bernhard er mit barn og det eneste jeg får, da
jeg ikke kan få børn. Sådan betragter de ham bare ikke. For dem er han en
belastende klods om benet. Det er da klart, at der er nogle ting, man skal
indrette aftenen efter, når han er der (levende lys på de nederste grene
osv), men det er da ikke anderledes end når min nevø bliver 3 år og render
rundt - vel?

Jeg tror vi venter og ser, om de ændrer mening, men det regner jeg nu ikke
med. Vi har jo noget tid endnu inden vi endeligt skal beslutte
os. -Heldigvis

Mange hilsner
Therese

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 18-11-02 17:49

Therese skriver:

> [...]
> med når vi skal ud. Vi tager da jævnligt afsted uden ham, når det er
> smartest, og han har ingen alene-hjemme-problemer, men her er det jo

Hej Therese!
Jeg forstår godt du er i tvivl, og en smule skuffet over din familie. Jeg synes
dog du skal huske, at hvis I vælger at tage jeres hund med juleaften, så er det
for jeres skyld, ikke for hundens! Hunde går ikke og glæder sig til jul, de ved
ikke hvad jul er, og de fleste foretrækker såmænd at alle aftener er nogenlunde
ens. De er vanedyr *smil*. En juleaften med lys, gaver, børn osv. kan nok være
en ret overvældende oplevelse for en hund, specielt i et andet hjem. Har selv
oplevet at vores skt. bernhardshvalp ikke gik specielt godt i spænd med et
juletræ *grin*.

Vi har to hunde. Den ene ville tage al virakken i stiv arm, så ham ville vi
tage med i sådan en situation (og han skal da også med til juleaften). Den
anden bryder sig ikke om de store afbræk i rutinerne, og han får lov til at
hygge sig herhjemme sammen med kattene og et stort, langtidsholdbart tyggeben.

Håber I finder en god løsning.
Hilsen Dorthe

Fra : Therese

Dato : 18-11-02 18:32

Jeg synes
> [...]
de ved
> ikke hvad jul er, og de fleste foretrækker såmænd at alle aftener er

Det er fuldstændig rigtigt, at Bernhard ikke kender til juleaften, og det er
ikke for hans skyld som sådan, at jeg gerne vil have ham med, da han som
sagt er meget god til at være alene hjemme.
Det er 100% for min egen (og Michaels) skyld, da han er en stor del af mit
liv, og jeg vil savne ham forfærdentligt meget, hvis han ikke skal med. Jeg
ved, at han vil hygge sig meget med at være der, så det vil i hvert fald
ikke være synd for ham at være med.

Mange hilsner
Therese

Fra : Pia J

Dato : 18-11-02 19:35

"Therese" <8758@b.iha.dk> wrote in message news:arb895$h7j$1@sunsite.dk...

> [...]
Jeg
> ved, at han vil hygge sig meget med at være der, så det vil i hvert fald

Jeg forstår dig såmænd godt. Jeg synes næsten ikke jeg kan holde ud at tage
5 timer på arbejde! <G> Jeg ville vælge ud fra, hvor længe jeg er væk. Vores
familie bor nu 110 km væk og en længere julekomsammen med både eftermiddag
og aften synes jeg er for lang tid for hunde at være alene. men 5-6 timer
ville være ok

:Pia

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 19-11-02 20:09

On Mon, 18 Nov 2002 17:48:38 +0100, Dorthe Prip Lahrmann
<dplahrmann@hotmail.com> wrotd:

> [...]
>ikke hvad jul er, og de fleste foretrækker såmænd at alle aftener er nogenlunde

Enig hunden ved ikke at det er jul den er sikkert ligeglad med om den
ligger derhjemme og sover 4-5 timer man kan jo bare gå en lang tur med
den inden give den mad og lege med den så er den glad når den sover ,
og bliver glad når man kommer hjem igen til den . Hunden har ikke
større problemer med at være alene juleaften end den ville have på en
almindelig hverdag hvor man var på arbejde . Og hvis man absolut vil
være sammen med sin hund lige den dag så¨kan man jo bare som en anden
skrev indvitere gæster eller holde julen alene , det kan vel også være
hyggeligt .

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George

Fra : Jørgen

Dato : 18-11-02 17:27

hej

Som BN skriver, tage et af hundens tæppe med hvor der nogen
af dens duft på, og hvis i så har nogen gode vender i nærheden
kunne i måske besøg dem og tage hunden med og tæne lidt
med den og se hvordan det elles går.

Jeg håber at i få en god jul alle 3.

Hilsen Jørgen & Nico

www.dyrevaernet.dk/
www.schaeferhund.dk/kreds1.htm
www.dyreklinik.net/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-11-02 17:31

"Therese" <8758@b.iha.dk> writes:

> [...]
> er en familie på tre og derfor kun kommer, hvis vi alle er
> inviteret, eller om vi skal lade Bernhard blive hjemme og tage ned

Nu bliver jeg sikkert upopulær, men det er der ikke noget at gøre ved.
Bernhard kender ikke forskellen på juleaften og alle andre dag. Om det
er en novemberaften eller juleaften han skal være alene hjemme er det
samme for ham.

Efter min mening er en hund et dyr og skal behandles som et sådan,
ikke som et fuldgyldigt medlem af familien. Jeg kan ikke se hvorfor
hunden altid skal være med, når der er familiefest osv.

Jeg kan godt forstå at din far er fortørnet over, at I syntes at
hunden er vigtigere end familien. Det ville jeg i hvert fald også
være.

Hvad I skal gøre, kan kun I bestemme.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-11-02 17:52

Hunde er jo flokdyr og skal derfor være så meget sammen med flokken som
muligt.

For mig at se har dette også noget at gøre med, at faderen IKKE respekterer
Thereses følelser. Man kan faktisk godt respektere og acceptere andres
følelser/holdninger uden at kunne forstå dem.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-11-02 18:04

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> writes:

> Hunde er jo flokdyr og skal derfor være så meget sammen med flokken som
> muligt.

Ja, men derfor er der da ikke mange, der vil sige nej tak til en god
arbejdsplads, bare fordi man ikke må tage hunden med hver dag. Netop i
julen er der da masser af andre tidspunkter at bruge sammen med
hunden. At den skal være alene hjemme en enkelt aften, er altså ikke
noget der ødelægger hunden. Den er jo oven i købet god til at være
alene hjemme.

> For mig at se har dette også noget at gøre med, at faderen IKKE respekterer
> Thereses følelser. Man kan faktisk godt respektere og acceptere andres
> følelser/holdninger uden at kunne forstå dem.

Den kan jo vendes direkte om. Therese vil ikke respektere hendes
fars holdning til at have en hund på besøg juleaften.

Men om hunden skal med til alt, er jo en kæmpe diskussion at sætte
igang, og uanset hvor meget vi diskuterer det, så bliver vi aldrig
enige. Man er bare nød til at gøre det man selv syntes er rigtigt og
det vil altså i mange tilfælde give gnidninger i familien.

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-11-02 18:01

[klip]
"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Nu bliver jeg sikkert upopulær, men det er der ikke noget at gøre ved.

Du har da ret til en mening om tingene såvel som alle andre

> Bernhard kender ikke forskellen på juleaften og alle andre dag.

Næh, og det gør et spædbarn eksempelvis heller ikke

> Efter min mening er en hund et dyr og skal behandles som et sådan,

Tja, hvordan et dyr så skal behandles, er der ufattelig mange meninger om.
Bliver hunden *mere* behandlet som et dyr ved at blive efterladt hjemme i
huset end ved at blive taget med hen til et andet hus?

> ikke som et fuldgyldigt medlem af familien.

Hunden *er* et fuldgyldigt medlem af familien for mange mennesker

Jeg kan ikke se hvorfor
> hunden altid skal være med, når der er familiefest osv.

Fordi mange betragter hunden som værende et fuldgyldigt medlem af familien

> Jeg kan godt forstå at din far er fortørnet over, at I syntes at
> hunden er vigtigere end familien. Det ville jeg i hvert fald også
> være.

For visse af os, handler julen om at tilbringe tid sammen med de dyr og
mennesker, vi holder af. Skulle jeg ikke have min hund med juleaften ville
*jeg* synes, at der manglede noget vigtigt for *mig*. Det kan godt være, at
min hund er ligeglad med, at det er den 24. december og ikke den 24.
november, men i denne sammenhæng handler det om, hvad *jeg* føler omkring
tingene, når *jeg* står over for et valg om at tage ham med eller ikke.

Som nævnt er et spædbarn også i lykkelig uvidenhed om forskellen på den 24.
december og 24. november, men de fleste (læs: alle?) har vel alligevel
truffet en beslutning om, at have deres børn med - og ville givetvis også
træffe det samme valg, såfremt man ellers havde mulighed for at "anbringe"
barnet et andet sted juleaften.

Som nævnt handler det om, at visse af os, gerne vil have de mennesker og
dyr, der betyder noget for os, omkring os i julen.

Jeg fornemmer nu i øvrigt ikke, at Therese synes, at hendes hund er
vigtigere end hendes familie. Ret mig gerne, såfremt jeg tager fejl, men
såvidt jeg forstår hende, vil hun gerne, at hendes familie forstår, hvor
vigtigt det er for hende, at hun kan dele højtiden *både* med familien og
hunden.

Karina
----
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----

Fra : Therese

Dato : 18-11-02 18:40

Jeg er fuldstændig enig med dig Karina
Som skrevet i et andet indlæg er det da 100% for min egen skyld, at jeg vil
have Bernhard med. Han er et fuldgyldigt medlem af min familie, og jeg vil
gerne have, han bliver betragtet som sådan.

Jeg mener ikke Bernhard er vigtigere end min familie. Man kan jo ikke
prioritere på den måde. Hvem elsker du mest, din mand, dine børn eller din
mor??? Det kan jo ikke sættes i en rækkefølge, da det ene ikke udelukker det
andet, men jeg vil gerne have, at de forstår og accepterer, hvor meget han
betyder for mig.

Hvis min søsters søn var dampbarn, ville han jo stadig skulle med juleaften,
selvom han ville være en belastning for hele familien. Prøv lige at sige til
hende, at hun og hendes mand gerne måtte komme, men sønnen ikke?! Og det er
jo ikke fordi han ikke kan blive passet af nogen, der er grunden - vel?

Therese

Fra : Claus

Dato : 18-11-02 19:01

> [...]
er
> jo ikke fordi han ikke kan blive passet af nogen, der er grunden - vel?

Hej.

Bernhard er jo ikke et dampbarn men en hund..ik?
Vi har 3 hunde her i huset og vi tager da ikke dem med når vi går på familie
besøg....de kommer faktisk aldrig med på besøg.
Jeg vil heller ikke ha' at der er nogen der kommer på besøg her med deres
hunde...hvorfor skulle de det...hundene er sq da ligeglad med at besøge os.
En hund er en hund og det er det, den skal behandles ordentligt men den er
ikke et meneske.

Og alt det der bavl med at den er et flokdyr og skal med alle
steder....jøsses..så kan man jo ikke ha' et job og det er da nødvendigt at
tjene lidt penge til foder ik.?

Niks...lad Bernhard blive hjemme og nyd familien juleaften og så for at
rette op på den dårlige samvittighed kan i jo tage i skoven med ham 1
juledag, det vil han sikkert synes er et godt bytte.

Claus.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-11-02 21:20

> Jeg mener ikke Bernhard er vigtigere end min familie. Man kan jo ikke
> prioritere på den måde.

Du siger et, men handler anderledes. Du vil ikke tage ned til din far, fordi
hunden er vigtigere, og han har sagt fra? Og så bliver du stødt over at han
ikke vil respektere din beslutning. Jeg synes nu, at han har god grund til
at være skuffet over at hans datter hellere vil være sammen med en hund end
sammen med sin far. Var det mit barn, kunne det nok være at jeg ville
overveje familiesammenholdet endnu en gang.

Mvh Maria

Fra : Pia J

Dato : 18-11-02 22:02

På den anden side synes jeg at folk som ikke kan holde lidt uorden ud (men
gerne skrigende møgunger), er enormt kedelige at være sammen med

:Pia

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-11-02 22:02

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> writes:

> På den anden side synes jeg at folk som ikke kan holde lidt uorden ud (men
> gerne skrigende møgunger), er enormt kedelige at være sammen med

Sådan i al almindelighed foretrækker jeg selskabet af hunde i stedet
for små, skrigende børn. Og når de så ikke er små, skrigende børn
mere, så er der frygtelige teenagere!

Så køb en hund og bliv steriliseret!

Okay, nu er jeg kun 24 og har fået midlertidig forbud mod børn af
lægerne, men det kan da være at det ændrer sig med alderen.

Fra : Leyna

Dato : 18-11-02 18:58

On 18 Nov 2002 17:31:04 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>Bernhard kender ikke forskellen på juleaften og alle andre dag. Om det
>er en novemberaften eller juleaften han skal være alene hjemme er det

Ja, det synspunkt synes jeg nu ikke kan gøre nogen specielt upopulær.
Jeg tror da selv jeg ville vurdere om det ville være noget for hunden
at komme med til festen, eller om den ville have det bedre og tryggere
hjemme. Det ser jeg slet ikke noget odiøst i.

>Efter min mening er en hund et dyr og skal behandles som et sådan,
>ikke som et fuldgyldigt medlem af familien. Jeg kan ikke se hvorfor
>hunden altid skal være med, når der er familiefest osv.

Tjaeh, min hund ER altså et fuldgyldigt medlem af familien, og den
bliver da også behandlet som sådan. Man kan så overveje om man vil
have hunden med til fester eller ej. Man tager jo heller ikke sine
unger med til alle de fester man deltager i, og det er for det meste
med den begrundelse at ungerne ville kede sig gudsjammerligt. Så er
det bedre at de er derhjemme, hvor de har alle deres legeting og
trygge omgivelser - og ikke mindst deres senge når de bliver trætte.
Det der kan være problemet her er måske netop at det er juleaften. Da
vil man gerne være sammen med HELE sin familie, og det inkluderer jo
hunden. Det er da muligt at hunden har det helt fint derhjemme, men
hvordan har man det selv mens man sidder til familiefesten? Jeg ville
i hvert fald savne min hundebasse og spekulere på, om han nu havde det
godt. Så dér forstår jeg udemærket at ønsket om at have hunden med er
i højsædet.

>Jeg kan godt forstå at din far er fortørnet over, at I syntes at
>hunden er vigtigere end familien. Det ville jeg i hvert fald også
>være.

Måske skal du til at forstå at for nogle af os ER hunden familien. Det
er ikke alle der har/kan få børn og dér træder hunden ofte ind som
barnet i familien. Ville din indstilling være den samme hvis det var
dit barn der ikke måtte komme med til juleaften hos resten af
familien?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Mari

Dato : 18-11-02 20:02

> [...]
at
> opprioritere en hund (læs ting) frem for familien.

Vær sikker på, at Bernhard har det meget bedre hjemme - end
sammen med en hektisk familie - og hvor han ikke har sine vante
hjørner at lægge sig i. Helt slemt bliver det, når stemningen bliver
højrøstet hen på aftenen under juletræsdansen/sangen.

> Mit store dilemma er så, om jeg skal holde fast i mit princip, at vi er en
> familie på tre

Rigtigt dårligt princip at holde fast i. For Bernhard ER en hund
og mange bryder sig ikke om at vi tager vores hunde med, når
vi kommer på besøg. Det er deres ret - at sige fra uden forklaringer
- ligesåvel som det er din ret at vælge julehyggen fra.

Der er sammenhænge, hvor børn og hunde bare ikke skal være med.

Mari

Fra : kajo

Dato : 18-11-02 22:28

Personligt kunne jeg aldrig finde på at tage vores hund med på besøg nogen
steder.
Fordi vi er glade for vores hund, behøver vi ikke belemre andre med den.
Den har de også meget bedre hjemme på sit lune tæppe.

Når vi får besøg ser jeg også gerne at de lader deres husdyr blive hjemme.

Vi har iøvrigt også et par katte + 3 heste, hvad med dem.

Lad vær at blande snakken om dyr og børn sammen, det er to forskellige ting.

Det var så min menig.

Mvh Kajo.

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 19-11-02 00:32

Hej Therese

"Therese" <8758@b.iha.dk> skrev i en meddelelse

Jeg kan godt forstå du gerne vil holde jul med din familie ( her i blandt
også Bernhard ), det ville jeg også meget gerne, men kan heller ikke holde
jul med Nicki i år. Men jeg må tilstå jeg selv har valgt Nicki fra. Grunden
til det skyldes at min nevø på 1½ år ikke er særlig begejstret for Nicki, og
jeg synes faktisk det ville være frygtelig synd for Christoffer ( min nevø )
hvis han skal ha' "ødelagt" sin juleaften pga Nicki. Jeg har dog lettet min
samvitighed ved at få min svigermor og min kærestes bror til at passe ham,
hvilket jeg også er overbevist om at Nicki også har mest lyst til.
Men tro mig når jeg siger jeg godt kan følge dig, Nicki er også mit "barn"
*G*.

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Ladycatwoman

Dato : 19-11-02 07:37

Hej Therese.
Jeg kan langt hen ad vejen godt følge dig mht. at Bernhard er som det barn
du aldrig får.
Jeg stod selv i samme situation, da jeg fik Cujo, så de følelser omkring
julen du nævner, har jeg selv gennemgået.
Jeg kan dog så fortælle dig, at jeg I år holder jul og nytår uden min hund.
Julen skal holdes hos mine forældre, og deres schæferhan og Cujo er ikke så
gode venner. De var det lige indtil han blev kønsmoden, men nu er det slut
og drejer sig kun om dominans. Ingen af os ønsker en skambidt hund, så det
er udelukket.
Nytårsaften holder Cujo i en god pension på landet som sidste år, for derude
er der ingen fyrværkeri og fulde mennesker. Han er godtnok ikke bange for
fyrværkeri, men jeg ser alligevel ingen grund til at udsætte ham for det.
Derudover bryder hunde sig heller ikke om fulde mennesker, da de opfører sig
mærkeligt (Cujo kan heller ikke lide gamle mennesker, da de går mærkeligt).
Jeg er da lidt ked af at måtte undvære ham begge dage, men som mange herinde
har skrevet, så kender han ingen forskel på en almindelig dag og juleaften,
og det skulle kun være for os menneskers skyld, at vores hunde skulle med.

Tænk på, at du ved ikke at tage ham med sparer ham for en masse unødig
stress med mennesker han sjældent ser, juletræ og pakker, der jo i hans
alder er nyt for ham. Tænk på ham! Du ville da heller ikke udsætte et barn
for noget det ikke brød sig om, bare fordi du gerne ville?

Som sagt kan jeg sagtens sætte mig ind i din situation, men sommetider må vi
ofre os får dem vi elsker, og Bernhard ville sikkert have bedst af at være
hjemme. Dermed kan du også være sammen med den familie, som du sikkert
holder lige så meget af.

Forresten hvad gør I nytårsaften?

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Therese

Dato : 19-11-02 10:44

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ofre os får dem vi elsker, og Bernhard ville sikkert have bedst af at være
> hjemme. Dermed kan du også være sammen med den familie, som du sikkert

Hej Cujo's mor og alle I andre

Jeg har nu tænkt rigtig meget over alle de indlæg I har skrevet til mig, og
jeg er meget glad for, at jeg startede det hele, da det har fået mig til at
indse nogle ting.
Jeg er ved at nå frem til, at det nok er bedst at holde juleaften hos min
far uden Bernhard. Jeg ved, at jeg vil savne ham rigtig meget, men jeg vil
også have det rigtig træls med at have valgt min far og julehyggen fra pga.
ham. Det er jo rigtigt, at det er en meget egoistisk holdning at insistere
på at ville have ham med ned til nogen, der ikke bryder sig om det.
Jeg kan have ham med ned til min mor 1. juledag, så det skal jeg jo glæde
mig over i stedet. 2. juledag har jeg jo heller ikke tænkt mig at tage ham
med op til Michaels forældre, da det er for bøvlet.

> Forresten hvad gør I nytårsaften?

Nytårsaften afholder vi i hvert fald hjemme. Bernhard er heldigvis ikke
bange for fyrværkeri, men han har jo ikke oplevet en nytårsaften endnu, så
det er jo ikke til at sige, hvordan han reagerer. Jeg regner med, vi
inviterer min søster, svoger og nevø på 3 mdr., så vi ikke kommer til at
sidde alene :)

Mange hilsner
Therese

Fra : Pia J

Dato : 19-11-02 10:58

Det er jo også synd for hunden, hvis alle omkring ham skriger NEJ NEJ hver
gang han bevæger sig, eller må ligge med snor på i et hjørne.

:Pia

Fra : Thomas

Dato : 19-11-02 13:44

Vi er holdt op med at tage vores hund med når vi er borte..

den er simpelthen for glad og voldsom overfor alt..

og den er da ligeglad med om det er juleaften eller enhver anden aften, sæt
hunden i hundegården eller hvor den nu ellers plejer at være når den er
alene hjemme og dyrk din familie..

Thomas

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-11-02 18:58

Hej allesammen

Jeg forstår simpelthen ikke det skulle være et problem at tage hunden med,
det har vi altid gjort i min familie, også når jeg besøgte min arabiske
svoger. Hundene er aldrig blevet stressede eller har været til gene.

I min 1-vær. lejlighed har vi været 1 kat 2 små hunde, 3 store hunde og 8
mennesker uden problemer. Hundene lagde sig ved siden af ejeren, og forholdt
sig i ro/sov.

Jeg tror problemet først og fremmest er, at vi ikke er rummelige nok. For at
det kan spænde af på en rolig måde i en 1-vær. er det naturligvis en
forudsætning, at hundene er velstimulerede og velopdragne.

Men i den diskuterede situation kan jeg simpelt hen ikke finde nogen grund
til at hunden ikke skulle med.

Jeg vil stadig holde på, at fordi hunden er et flokdyr skal den være *mest
muligt* sammen med flokken, det vil for mig sige hvert minut, jeg ikke er på
arbejde.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia J

Dato : 19-11-02 20:17

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message news:yWuC9.22503

> [...]
> det kan spænde af på en rolig måde i en 1-vær. er det naturligvis en
> forudsætning, at hundene er velstimulerede og velopdragne.

Damn, jeg VIDSTE, jeg skulle have haft Max med på besøg Så vil du opleve
at GLAD nemt overdøver velstimuleret....

:Pia

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-11-02 23:55

Jeg sagde jo, du skulle komme med Max også!!!!!

Det havde ikke været noget problem, selvom mine nuværende katte ikke er så
hundevante.

Hvor der er hjerterum, er der husrum, ved du nok

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia J

Dato : 20-11-02 08:25

> Jeg sagde jo, du skulle komme med Max også!!!!!
>
> Det havde ikke været noget problem, selvom mine nuværende katte ikke er så
> hundevante.

Jeg var nok alligevel lidt bekymret for kattene - det havde taget 3 dage
inden de igen kom frem fra under reolen. Det er gået fint med killingerne,
men fremmede katte de bliver altså stadig skældt ud (på behørig afstand).

:Pia

Fra : Mari

Dato : 20-11-02 01:13

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Hej allesammen
>
> Jeg forstår simpelthen ikke det skulle være et problem at tage hunden med,

Det er det heller ikke - når de ER velkomne. Og det er jo det, der
er problemet for Bernhard - her.

Og mht. at have mange hunde på besøg - det er ikke noget problem når
alle er indstillede på det. Men jeg vælger at beskytte mine hunde, når der
festes........ og så har de det bedst hjemme.

Mari