Kan skærmen brænde fast?
Fra : Ukendt

Dato : 18-11-02 11:10

Hvad er risikoen for at en skærmbilledet brænder fast på en moderne skærm
(f.eks. Sony Trinitron)?

Vi har oplevet problemet og nu nægter leverandøren at reparere skærmen inden
for garantiperioden idet man hævder at problemet skyldes at brugeren har
slået screen-saveren fra..

Hvad siger I?

/jari

Fra : Madsen

Dato : 18-11-02 11:23

On Mon, 18 Nov 2002 11:09:35 +0100, <Jari> wrote:

> [...]
>for garantiperioden idet man hævder at problemet skyldes at brugeren har

Hvis den står med præcis samme billede på i meget lang tid, så kan
billedet sagtens brænde sig fast i fosfor laget

Fra : Jari Bøg Larsen

Dato : 18-11-02 11:32

Men det kan vel ikke takseres som misligehold??

Fra : Chr. Mygind

Dato : 18-11-02 11:46

Jari Bøg Larsen skrev:

> Men det kan vel ikke takseres som misligehold??

Medmindre skærmen er blevet solgt på at kunne stå tændt altid, uden
screensaver, ville jeg taksere dette som misligehold.

/Chr

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 18-11-02 14:55

> Medmindre skærmen er blevet solgt på at kunne stå tændt altid, uden
> screensaver, ville jeg taksere dette som misligehold.

Hvorfor det??? Står det nogen steder i fx manualen at man _skal_ køre med en
screensaver?

Fra : Chr. Mygind

Dato : 18-11-02 15:40

Jens Gregersen [9670] skrev:

> Hvorfor det??? Står det nogen steder i fx manualen at man _skal_ køre
> med en screensaver?

Jeg har, at gode grunde. ikke manualen - men jeg formoder, at producenten i
denne situation ansvarsfraskriver sig dette forhold. Det ville _jeg_ gøre -
særligt hvis jeg ville sælge NOGET i Amerika.

Det er "almindeligt kendt" at skærme bliver ødelagt, hvis de konstant og
vedholdende viser det samme billede. At dette måske ikke er gældende i samme
høje grad med moderne monitorer som gamle ændrer ikke på det forhold, at det
netop _er_ almindeligt kendt.

/Chr

Fra : Jari Bøg Larsen

Dato : 18-11-02 17:30

Mit argument er at det _IKKE_ er almindeligt (aner)kendt. Vi har nemlig ikke
selv oplevet det siden dengang man anvendte monokrome skærme. En hurtig
søgning på nettet understøtter heller ikke denne påstand!:

"[...]Today's monitors would have to be left on for years before they began
to exhibit significant signs of burn-in"
http://www.macintoshos.com/troubleshooting/monitor/monitor.html

"[...]I have had many SVGA monitors which are left running 24 hours a day -
7 days a week and not one of them has ever experienced, hinted at, or been
inflicted with the dreaded "burn-in" from the old days... and they usually
aren't running any screen savers. Today, screen savers are a personal
preference, not a requirement."
http://www.helpus.com/text/misccon/Burnin.htm

"[...]Monitor problems can often cause ghost images, but this usually
happens with older monitors."
http://www.arraysystems.com/daily%20breeze/dec13.html

"Burn in is when the coating on the inside of your monitor screen retain an
image permanently. This occurs when someone leaves a display on the same
screen constantly. NOTE: This particular condition was a characteristic of
older monitors and dummy terminals. You do not have to be concerned about
this with todays monitors."
http://compreviews.about.com/library/glossary/bldefburnin.htm

/jari

Fra : Chr. Mygind

Dato : 18-11-02 17:44

Jari Bøg Larsen skrev:

> [...]
> nemlig ikke selv oplevet det siden dengang man anvendte monokrome
> skærme. En hurtig søgning på nettet understøtter heller ikke denne

Mit argument er det, at det VAR almindeligt kendt, men at moderne skærme
ikke lider under det i samme grad. Fænomenet var også mest udpræget blandt
netop gamle monokrome monitorer. Jeg er ikke desto mindre af den opfattelse,
at står en maskine vedholdende tændt med SAMME billede på vil den tage
skade, moderne eller ej, såfremt modellen ikke netop er bygget til at kunne
dette, og hvorved det kan identificeres som et "feature".

Din skærm beviser angiveligt min påstand. Du påstår så, at det ikke er
almindeligt kendt, at det kan ske. Det er jeg ikke enig med dig i.

/Chr

Fra : Jari Bøg Larsen

Dato : 18-11-02 18:03

Det kunne måske også tyde på at skærmene er af for dårlig kvalitet? Jeg
finder det ihverfald mærkværdigt at skærme der dagligt anvendes efter så
kort tid får CTRL+ALT+DELETE logon billedet fra Windows 2000 brændt fast..

Fra : Jens Beltofte Sørens~

Dato : 18-11-02 20:56

"Jari Bøg Larsen" <usegroupreply@dontspam.plz> wrote in message
> [...]
> kort tid får CTRL+ALT+DELETE logon billedet fra Windows 2000 brændt fast..

Ja, det kan måske godt undre. Men undrer mig mere, at folk ikke sætter power
management ordentligt op. Så den f.eks. slukker efter en 20 minutter eller
en halv time, så burde du nemlig ikke få problemet. Og desuden ville du
spare masser af strøm, og i længden ville det også være bedre for miljøet.

Jeg har nu aldrig set en skærm, på hvilken billedet var brændt fast. Men jeg
har set fjernsyn, som kørte MTV konstanst, de havde et fint MTV-logo oppe i
venstre hjørne.

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-02 15:19

>dette, og hvorved det kan identificeres som et "feature".
>
>Din skærm beviser angiveligt min påstand. Du påstår så, at det ikke er
>almindeligt kendt, at det kan ske. Det er jeg ikke enig med dig i.

Det må opfattes som være almindelig viden, alle jeg kender som bruger
PC har dette indtryk, jeg har lige nedtaget 5 ældre pc'er på vores arbejde
hvor de stod med det samme billede i ca 8 til 16 timer om dagen.
De havde billedet stående klart og tydeligt dagen efter.
Jeg kunne uden problemer se hvor de havde stået.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Jari Bøg Larsen

Dato : 20-11-02 16:13

Nu taler du om ældre pc'ere. Dette er _spritnye_ pc'ere med _spritnye_
Trinitron skærme (mindre end 6 måneder gamle) og de har ikke stået med det
samme billede 8-16 timer om dagen idet de dagligt bruges som desktop pc'ere.
Jeg kan heller ikke se at der står noget som helst om det i
brugsvejledningen der skulle indikere at der er risiko for burn-in:

http://wwss1pro.compaq.com/support/reference_library/viewdocument.asp?countr
ycode=1000&prodid=352|S710+Monitor&source=154821-001.xml&dt=264&docid=4966

Er der nogen der rent faktisk har oplevet fænomenet på en _ny_ skærm på en
desktop-pc'er?

/jari

Fra : Leony

Dato : 21-11-02 08:41

"Jari Bøg Larsen" <usegroupreply@dontspam.plz> skrev i en meddelelse

> [...]
> ycode=1000&prodid=352|S710+Monitor&source=154821-001.xml&dt=264&docid=4966

Hvis de er af Compaq/HP fabrikat, så ring til dem. Fortæl dem historien.
Det kan jo være at de har kendskab til at de har fået en palle svage
monitorer - whatever. De gør ikke noget ved sagen af hensyn til den dårlige
omtale, men bytter på stedet ved reklamation.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-02 16:02

>Nu taler du om ældre pc'ere. Dette er _spritnye_ pc'ere med _spritnye_
>Trinitron skærme (mindre end 6 måneder gamle) og de har ikke stået med det
Der er også Sony triniton skærme imellem, og selv om de har kørt op til 16
timer om dagen har screen saver slået til efter 2 timer unden berøring.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Peter

Dato : 18-11-02 18:45

"Jens Gregersen [9670]" <jg@stofanetPR0N.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor det??? Står det nogen steder i fx manualen at man _skal_ køre med
en
> screensaver?

Det står indirekte i min!

Fra : Michael Nielsen

Dato : 18-11-02 11:43

Jari wrote:
> [...]
> skærmen inden for garantiperioden idet man hævder at problemet
> skyldes at brugeren har slået screen-saveren fra..

Det er et forbruger spørgsmål vel
dk.videnskab.jura

-michael

Fra : Martin Sorensen

Dato : 18-11-02 13:03

> Det er et forbruger spørgsmål vel
> dk.videnskab.jura

I grunden et sjovt sted at placere jura. Som ingeniør ville jeg lægge det
under samfund...

/Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-11-02 12:30

> Hvad er risikoen for at en skærmbilledet brænder fast på en moderne
skærm
> (f.eks. Sony Trinitron)?

Med fuld lysstyrke tager det kun fra få måneder til 1/2 år at "ødelægge"
en skærm på den måde.

> [...]
inden
> for garantiperioden idet man hævder at problemet skyldes at brugeren

Jeg er nok tilbøjelig til at give leverandøren ret, da det er et
generelt problem ved alle crt skærme at billedet brænder sig fast.

/A

Fra : LK

Dato : 18-11-02 22:40

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er nok tilbøjelig til at give leverandøren ret, da det er et
> generelt problem ved alle crt skærme at billedet brænder sig fast.
>
> /A

Gælder også TFT og især de billige Plasmaskærme hos sælges i dag for omkring
40.000,- kr. med disse kan man risikere fastbrændning efter to timer.

--
LK
www.krall.dk

Fra : Madsen

Dato : 18-11-02 19:03

Jari skrev:

> Hvad er risikoen for at en skærmbilledet brænder fast på en
> moderne skærm (f.eks. Sony Trinitron)?

Stort set lig nul på moderne skærme, men mon ikke der sidder flere
eksperter på området i <news:dk.edb.hardware.skaerm> end der gør
her? Det vil jeg tro at der gør.

Madsen.