Valg af backup medie til små datamængder?
Fra : [9000] Søren

Dato : 18-11-02 09:25

Hvad skal man vælge af medie hvis man skal lave backup af så små datamængder
som 50megabyte årligt?

Er et USB "pen-drive" en sikker løsning, selvfølgelig såfremt man ikke
glemmer det et eller andet sted?

Eller er der nogen der har en god ide til hvad man ellers kunne gøre?

Mvh. Søren

Fra : Madsen

Dato : 18-11-02 10:45

On Mon, 18 Nov 2002 09:25:00 +0100, "[9000] Søren"
<FJERNDETTE2760098M001@STOFANET.DK> wrote:

> [...]
>glemmer det et eller andet sted?
>
>Eller er der nogen der har en god ide til hvad man ellers kunne gøre?

Det billigste og nemmeste er da at købe en CD brænder.
Sådan en kan jo fås for mindre en 500,- i dag.
Det får du ikke mange USB "pen drives" for

mvh Madsen

Fra : sune vuorela

Dato : 18-11-02 20:37

On Mon, 18 Nov 2002 10:44:44 +0100, Madsen <madsen@nomail.dk> wrote:

>Det billigste og nemmeste er da at købe en CD brænder.
>Sådan en kan jo fås for mindre en 500,- i dag.
>Det får du ikke mange USB "pen drives" for

evt cd-rw hvis det er meget lidt der skal backes up ad gangen

--
sune

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-11-02 12:33

> Hvad skal man vælge af medie hvis man skal lave backup af så små
datamængder
> som 50megabyte årligt?

Hvor store mængder er det ad gangen, og hvor ofte skal der laves backup
?

> Er et USB "pen-drive" en sikker løsning, selvfølgelig såfremt man ikke
> glemmer det et eller andet sted?

Ja - men hvor lang tid skal backupen efterfølgende være læsbar ?

> Eller er der nogen der har en god ide til hvad man ellers kunne gøre?

Umiddelbart vil jeg sige floppies

1 1,44mb om ugen og du har mere end 50MB om året

/A

Fra : Martin Sorensen

Dato : 18-11-02 13:13

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:araj6u$924$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Umiddelbart vil jeg sige floppies
>
> 1 1,44mb om ugen og du har mere end 50MB om året

Jeg ville holde mig fra floppies, de har det med at blive ulæselige efter
nogen tid og er efter min erfaring generelt upålidelige.

Holdbarheden kan selvfølgelig være af mindre betydning.

En løsning (forudsat at det er ugentlig backup) kunne være at have 2 CDer
som man skifter imellem hver anden uge, og så kalde filerne Backup18nov02 og
så videre. Hvis du så er rigtig paranoid opbevares de hver for sig.

Men det kommer alt sammen an på hvor vigtigt det er, om du skal have
forhistorien med, hvor ofter du vil lave backup osv.

mvh

Martin

Fra : [9000] Søren

Dato : 19-11-02 17:38

> Ja - men hvor lang tid skal backupen efterfølgende være læsbar ?

Ja det er tilstandsrapporter på huse der skal opbevares på en nem og sikker
måde, og du siger egentligt noget der, for jeg ville have spurgt hvordan
holdbarheden på de pen-drives var?

Disketter er udelukket for de går alt for nemt i stykker hvis der ikke
bliver passet godt på dem, og når det er 50mb årligt der skal gemmes så er
det ca. 0,2mb dagligt og så er cd og cd-rw vel også lidt upraktisk... Men 2
cd-rw man kunne skifte i mellem var måske ikke en dum ide, men et pen-drive
virker lidt mere handy og sikkert også meget hurtigere og nemmere, så det er
nok holdbarheden på et pen-drive der afgør sagen!

Går de overhovedet i stykker? (Spørger jeg lidt naivt) Er det ikke kun hvis
man rent fysisk smadrer dem eller smider dem væk?

Mvh. Søren

Fra : complex@pc.dk

Dato : 19-11-02 17:48

zip drive externt 100MB på en zip
1000kr
Lars (København nord)
complex@pc.dk

On Tue, 19 Nov 2002 17:38:18 +0100, "[9000] Søren"