Der er vist noget med at i bios skal man s~
Fra : Insert

Dato : 18-11-02 05:46

Der er vist noget med at i bios skal man stille sin cpu's hastighed.
Vil nogen være venlig at forklare mig nogle termer i den retning?
Jeg har en AMD cpu med 266 FSB hvad svarer det til at jeg skal ændre i
biosen
og hvor?
Jeg kan selv komme dertil at man skal ind i frequency/voltage Control. Er
det ikke rigtigt så langt?
Jeg går ud fra at med opgraderingen af biosen som jeg snart henter så kan
cpu clock gå op til 266.
Er det den jeg skal stille til 266?
-
Insert

Fra : Thomas

Dato : 18-11-02 06:18

"Insert" <tdkj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det ikke rigtigt så langt?
> Jeg går ud fra at med opgraderingen af biosen som jeg snart henter så kan

Normalt kan du blot sætte motherboardet til selv at finde ud af de optimale
settings for din cpu. Dvs. den sætter automatisk FSB til 133 og multiplieren
er pr. definition låst i AMD cpu'er, så den er fixet.
vær opmærksom på at din FSB i bios kun skal sættes til 133, da den ganges
med 2 = 266.
Altså sætter du bare din fsb til 133 i frequency control, og nu skulle din
cpu køre med korrekt hastighed.

Vil du OC din cpu for at få lidt extra ud af den:

hæv din FSB med 1 Mhz ad gangen. Reboot hver gang ind i windows/linux/What
ever.
når du får problemr med at windows ikke vil starte ordentligt kan du hæve
V-coren på din cpu til eks: 1,80 V istedet for standart 1,75 V.
Se nu om den kan boote ordentligt.
Du kan prøve dig lidt frem med det her.

Hvis din maskine nægter at poste fordi du har fået sat FSB for højt kan du
resette din bios, med jumbere på bundkortet ( læs din manual ).

vær opmærksom på at når du hæver din FSB oc'er du , CPU/RAM/PCI/AGP/IDE =
Alt og det kan være skadeligt for dit hardware hvis du går for højt.
vær yderligere opmærksom på at din CPU temp vil stige, specielt hvis du også
hæver V-core.
DIE temp for en AMD er 90º, men jeg vil ikek anbefale at man kommmer over
70º, da det må betegnes som en smertegrænse, efter min mening.
Min egen xp1900@2100 ligger på 35-40º.

håber at du kunne bruge alt det her til noget

Venligst Thomas

Fra : Insert

Dato : 21-11-02 20:57

Aha! Det er sådan det hænger sammen!
Alt dette vidste jeg ikke.
Tusinde tak!
Det har faktisk hjulpet utroligt meget denne lille oplysning.
Dejligt at få tingene på plads. Rigtigt lækkert!

(Printet ud og sat i ramme til forever reminder)
-
Insert