Pigesport???
Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 18-11-02 01:37

Nøøøøj, hvor er jeg træt af, at alt hvad der har med heste at gøre, i
medierne bliver fremstillet som noget kun piger beskæftiger sig med!! (Men
der ER da også mange piger i hesteverdenen, hvilket jeg som single kun kan
se som positivt, hæhæ)

Dette er selvfølgelig en kommentar til TV-Avisens indslag om, hvor farlig
ridesport er. Men det var da godt, at der blev talt om sikkerhed, som vi
tidligere har været inde på her i gruppen.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-11-02 06:35

In article <3dd8352b$0$148$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Trond Øyvind Hermansen wrote:
> [...]
> der ER da også mange piger i hesteverdenen, hvilket jeg som single kun kan

Jeg er helt enig med dig ;-D

> Dette er selvfølgelig en kommentar til TV-Avisens indslag om, hvor farlig
> ridesport er. Men det var da godt, at der blev talt om sikkerhed, som vi
> tidligere har været inde på her i gruppen.

Omgang med dyr kræver omtanke, uanset størrelsen.

JonB

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 18-11-02 09:02

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Nøøøøj, hvor er jeg træt af, at alt hvad der har med heste at gøre, i
>medierne bliver fremstillet som noget kun piger beskæftiger sig med!!

Nøøj, hvor er jeg enig med dig, men hva hulen ka vi gøre ve det ?

Jeg har hørt "et eller andet sted fra" at drengene sandelig ikke vil
komme et sted hvor der er så mange tøser samlet, men hvis ingen drenge
vil starte, så kommer der aldrig andet end "tøser".

Jeg er nu godt nok tilfreds med situationen.
Jeg har det skam herligt med "mine" tøser, selv om de kun er til låns
og aldersforskellen på mig og dem snart er 50 år.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 18-11-02 12:48

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Nøøj, hvor er jeg enig med dig, men hva hulen ka vi gøre ve det ?

Jeg har en teori om, at man skulle starte en tegneserie med store, farlige
middelalder-krigsheste. Det ville da være 100 gange mere interessant for
drenge at læse end f.eks. Wendy. >

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Pia J

Dato : 18-11-02 13:00

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote in message
> Jeg har en teori om, at man skulle starte en tegneserie med store, farlige
> middelalder-krigsheste. Det ville da være 100 gange mere interessant for
> drenge at læse end f.eks. Wendy. >

Så de kunne begynde at ride ligesom i historierne og forværre statistikken
endnu mere?

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-11-02 14:04

In article <3dd8d590$0$88172$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J wrote:

> Så de kunne begynde at ride ligesom i historierne og forværre statistikken
> endnu mere?

HAHAHA, ja, det kunne de jo nok, jeg har haft en del skader.

Evt. kunne hestomet jo genopstå.

JonB

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 18-11-02 17:07

On Mon, 18 Nov 2002 12:48:11 +0100,

> Jeg har en teori om, at man skulle starte en tegneserie med store, farlige
> middelalder-krigsheste. Det ville da være 100 gange mere interessant for
> drenge at læse end f.eks. Wendy. >

Nu er Wendy, da også noget af det mest kedelige der findes. Snobbe og
Snuske er det eneste der nogen gange er noget værd ved i det blad.

Hestesport i fjernsynet for mig straks til at zappe væk. Enten handler
det om at ride hurtigst muligt i et kort øjeblik eller også om at få
hesten til at lave løjerlige kunstner på en lille firkantet bane. Polo
ville nok være mere interessant at se, men det sender de vist aldrig
(jeg har ikke noget fjernsyn, så det er kun et gæt).

Så mit spørgsmål er, hvordan i alverden skulle drenge dog få den ide fra
at de ville ride?

--
Vil du afspille de CDere og DVDere du køber nu på dine fremtidige afspillere
uden at bryde loven så skriv under:

http://www.digitalforbruger.dk

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 18-11-02 19:00

Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>hesten til at lave løjerlige kunstner på en lille firkantet bane.

Gad vide hvad det er for en diciplin du taler om!
Jeg da aldrig hørt noget om den bane du beskriver...?

>Så mit spørgsmål er, hvordan i alverden skulle drenge dog få den ide fra
>at de ville ride?

F.eks. western-ridning, men ikke "løjerlige kunster", men fuld knald
på ud over stepperne. Der kan kamerafolkene fra TV nok bare ikke være
med ret længe Men mærkeligt nok er det også her pigerne findes!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 18-11-02 19:16

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message > F.eks.
western-ridning, men ikke "løjerlige kunster", men fuld knald
> på ud over stepperne. Der kan kamerafolkene fra TV nok bare ikke være
> med ret længe Men mærkeligt nok er det også her pigerne findes!

Nu er det ikke ret mange steder man kan det, her i nabolaget er man fx mere
venlig overfor jægerne, hvorfor alle skove i nærheden har rideforbud. Der er
kun landevejen at ride på. Landmændene i nabolaget snakker surt om hende
med islænderne nede af vejen, som rider i kanten af deres marker uden at få
lov. Man må med andre ord ikke være nogen steder, og jeg spørger efterhånden
mig selv, hvad jeg skulle med den stald. :(

I nordsjælland hvor jeg boede før var der skov, men ofte meget smalle,
snoede stier, hvor man nemt kunne støde ind i "modkørende" fordi man først
så dem få meter før man mødtes, heller ikke det indbød til den vilde fart.

Du er meget heldig, at du har muligheden, Ole.

:Pia

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 18-11-02 19:47

On Mon, 18 Nov 2002 19:15:32 +0100,
Pia J <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
> så dem få meter før man mødtes, heller ikke det indbød til den vilde fart.

Skovene i Nordsjælland er ret forskellige. Nogen har ridestier ved siden
af den alm sti. Andre har snorlige stier. Nogen er ret "sumpede".
Hvilket skov var det du boede ved?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-11-02 22:10

In article <slrnatidd7.uol.fuzz01@0xc2ffa6c1.osd01.dsl.telianet.dk>, Anders Bo Rasmussen wrote:

> Skovene i Nordsjælland er ret forskellige. Nogen har ridestier ved siden
> af den alm sti. Andre har snorlige stier. Nogen er ret "sumpede".

ja, der er mindst en hest der er druknet i rudeskov, og de har ikke
fundet den, selvom de havde en dykker nede.

JonB

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 18-11-02 19:53

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Du er meget heldig, at du har muligheden, Ole.

Du ka osse lie tro at jeg slanger mig ved det!

Især når man tænker på at da jeg købte stedet her, tænkte jeg ikke på
at jeg selv skulle få brug for at ride ude på de kæmpemæssige arealer
lige uden for døren )))))

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-11-02 22:09

In article <3dd92d8f$0$88174$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J wrote:

> [...]
> lov. Man må med andre ord ikke være nogen steder, og jeg spørger efterhånden
> mig selv, hvad jeg skulle med den stald. :(

Du ville have savnet hestene hvis du ikke havde en.
Men det med skove er lige netop derfor at jeg ikke vil bo på
SJælland når jeg bliver færdig med studiet.

> [...]
> så dem få meter før man mødtes, heller ikke det indbød til den vilde fart.

Hvor er det lige du red henne ?? I dyrehaven, og jægersborg hegn
nord for dyrehaven, samt gels, rude og kirke skov er der da ikke
smalle stier, jeg har ivertfald ikke rigtig mødt dem.
Men ellers, så gælder det bare om at have en stor hest, da små
pony'er har vigepligt.

JonB

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 18-11-02 22:48

On Mon, 18 Nov 2002 21:08:56 +0000 (UTC),
Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> Hvor er det lige du red henne ?? I dyrehaven, og jægersborg hegn
> nord for dyrehaven, samt gels, rude og kirke skov er der da ikke
> smalle stier, jeg har ivertfald ikke rigtig mødt dem.

Så mange skove - og jeg kender kun en af dem. Rude skov har udover de
stier der er på kortet nogle smalle stier.

> Men ellers, så gælder det bare om at have en stor hest, da små
> pony'er har vigepligt.

??? Det har jeg ikke læst i færdselsloven.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-11-02 23:00

In article <slrnatinvr.6qm.fuzz01@0xc2ffa6c1.osd01.dsl.telianet.dk>, Anders Bo Rasmussen wrote:

> Så mange skove - og jeg kender kun en af dem. Rude skov har udover de
> stier der er på kortet nogle smalle stier.

Der tror jeg ikke du må ride. Jeg har redet en del i rudeskov, og
jeg synes ikke at stierne er smalle. Men jeg har heller aldrig mødt
nogle på en smal sti. Heller ikke selvom jeg *host* galloperede.

> ??? Det har jeg ikke læst i færdselsloven.

Sådan er det bare, det er lidt lige som at lastbiler og HT busser
har forkørselsret.

JonB

Fra : Pia J

Dato : 18-11-02 23:19

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message
> [...]

Jeg kan ikke komme op på de der store lokumer, 1½ meter passer mig bedre :)
Vigepligt hjælper ikke meget, hvis man først kan se folk når man er løbet
hen over dem.

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-02 12:06

In article <3dd966ab$0$88173$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J wrote:

> Jeg kan ikke komme op på de der store lokumer, 1½ meter passer mig bedre :)
> Vigepligt hjælper ikke meget, hvis man først kan se folk når man er løbet
> hen over dem.

Nogle gange har jeg disideret lyst til at ride folk over. Fx.
folk der går, cykler, eller bare befinder sig midt på en ridesti.
Helt ærligt, de må sku da flytte sig. Jeg har mine stier, de har
deres stier hvor jeg ikke må komme.

JonB

Fra : Pia J

Dato : 19-11-02 12:18

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message > Nogle gange har jeg
disideret lyst til at ride folk over. Fx.
> folk der går, cykler, eller bare befinder sig midt på en ridesti.
> Helt ærligt, de må sku da flytte sig. Jeg har mine stier, de har
> deres stier hvor jeg ikke må komme.

I dette tilfælde snakker jeg om andre ryttere. Tæt granbevoksning på 1 m
brede stier og 90 graders sving opfordrer ikke til vild galop, især ikke når
der er pløret 70% af året

Men ellers er jeg enig.

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 19-11-02 17:33

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>I dette tilfælde snakker jeg om andre ryttere. Tæt granbevoksning på 1 m
>brede stier og 90 graders sving opfordrer ikke til vild galop, især ikke når
>der er pløret 70% af året

Jammen, er det da ikke det som gør det sjovt ???
Det lyder som mit foretrukne terræn, bare med pilekrat i stedet for
gran.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 19-11-02 18:10

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> Jammen, er det da ikke det som gør det sjovt ???
> Det lyder som mit foretrukne terræn, bare med pilekrat i stedet for
> gran.

Jeg synes ikke det er særlig sjovt at støde sammen med en anden ekvipage med
60 km i timen. Vi snakker om en ret lille skov her.

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 19-11-02 18:22

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Jeg synes ikke det er særlig sjovt at støde sammen med en anden ekvipage med
>60 km i timen. Vi snakker om en ret lille skov her.

jeg (og Ramses) plejer at larme tilstrækkeligt så vejen forude er
ryddet. Selv for orme og snegle.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 19-11-02 18:41

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> jeg (og Ramses) plejer at larme tilstrækkeligt så vejen forude er
> ryddet. Selv for orme og snegle.

Jeg er engang væltet på en af stierne, i let trav, så mudrede var nogen af
dem, hesten gled simpelthen ned på siden. 1 meter længere fremme og min ryg
havde fået en meget interessant sidelæns vinkel op ad et træ!

Nå, men jeg kan da altid tage et par runder på min egen pløjemark, når jeg
har hest.

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-02 23:15

In article <3dda770b$0$88174$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J wrote:

> Jeg er engang væltet på en af stierne, i let trav, så mudrede var nogen af
> dem, hesten gled simpelthen ned på siden. 1 meter længere fremme og min ryg
> havde fået en meget interessant sidelæns vinkel op ad et træ!

av av, det lyder ubehageligt.

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 19-11-02 19:10

On Tue, 19 Nov 2002 17:33:24 +0100, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Jammen, er det da ikke det som gør det sjovt ???
>Det lyder som mit foretrukne terræn, bare med pilekrat i stedet for
>gran.

   Jeg ved godt hvad jeg i så fald ville komme hjem med - en halt
hest uden sko ... Og det ville jo være øv!

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 19-11-02 20:21

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

>   Jeg ved godt hvad jeg i så fald ville komme hjem med - en halt
>hest uden sko ... Og det ville jo være øv!

Det *er* sket at vi er kommet hjem uden en sko (hesten altså) men
altid med røde kinder (mig) og slet ikke halt (hesten)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 19-11-02 20:54

On Tue, 19 Nov 2002 20:20:33 +0100, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Det *er* sket at vi er kommet hjem uden en sko (hesten altså) men
>altid med røde kinder (mig) og slet ikke halt (hesten)

   Well, nu kender jeg jo hestens hove ret godt efterhånden - han
er notorisk kendt for at smide skoene i tide og utide. Enten fordi det
er for tørt så hovene nærmest revner - eller fordi det er for vådt så
de blir suget af.... Og han kan notorisk ikke gå uden sko. Det er
testet i flere omgange - forskoene kan han ikke undvære da han er
ekstremt tyndsålet :/

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 19-11-02 21:40

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

>   Well, nu kender jeg jo hestens hove ret godt efterhånden - han
>er notorisk kendt for at smide skoene i tide og utide.

Ok! Jeg kender også "Ramses" hove (forben) ret godt efterhånden. Også
synet af hoven uden sko Men her var forklaringen en anden. Min
hovsmed satte bare en ny sko på og sagde at "han" skulle lære at gå
rigtigt. En god ven prøvede at fortælle mig at jeg skulle finde en
anden hovsmed. Jeg prøvede "hovsmeden uden mange ord" som bare skar
Ramses lidt anderledes og det gik igen derudaf. Næste gang skoen røg
og smeden kom blev der igen beskåret lidt anderledes. "Uden ord"
beskar ialt tre gange og så var den der. Siden har vi "redet vildt"
uden at skone falder af. "Uden ord" siger at jeg bare har lært at ride
ordentligt, men skoene bliver nu konsekvent skiftet hver 6. uge. Den
5. uge kan jeg godt mærke at nu er det tid og efter beskæring er det
som at få nye dæk på bilen. Så det *HAR* noget med beskæringen at
gøre.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 19-11-02 22:05

On Tue, 19 Nov 2002 21:39:35 +0100, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

> [...]
>5. uge kan jeg godt mærke at nu er det tid og efter beskæring er det
>som at få nye dæk på bilen. Så det *HAR* noget med beskæringen at

   Det betvivler jeg _ikke_ overhovedet. Men situationen for mig
er at jeg i forvejen betaler halvpart for at ride på den her hest (Det
er jo osse fair nok) - men jeg er ikke interesseret i at skulle betale
for at hesten får smed, dyrlæge, kiropraktor, massør, alle mulige og
umulige kosttilskud osv. for at være sikker på at jeg har en hest jeg
kan ride på hver dag alle ugens dage. Dette er naturligvis kun fordi
at det ikke er _min_ hest. Jeg mener at ovenstående er ejerens pligt.
Jeg betaler for at ride og mine pligter er at få undervisning, ride
hesten ordentligt, sørge for at han blir ordnet før jeg skal ud og
ride og bagefter, holde seletøj i orden og den slags.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-02 23:18

In article <shvktuksg28a4j2g2us5shpr07u862c25q@4ax.com>, Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    Jeg ved godt hvad jeg i så fald ville komme hjem med - en halt
> hest uden sko ... Og det ville jo være øv!

Det problem har jeg løst på min hest med klokker, men måske det
dybe mudder ville gøre at klokkerne ikke hjalp ?

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-11-02 08:13

On Tue, 19 Nov 2002 22:17:52 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>Det problem har jeg løst på min hest med klokker, men måske det
>dybe mudder ville gøre at klokkerne ikke hjalp ?

   Jeg ved det helt ærligt ikke - fordi det ikke er prøvet. Først
og fremmest er det desværre sådan at han ofte smider skoene på fold -
og hvis hanskal gå med klokke på fold så ender ham rimeligt sikkert
med at være hudløs i koderne..... Han er jo lidt et skrog som mister
pelsen i løbet af igen tid. Du ved - blir bar på bringen når han går
med dækken, mangler pels hvor han fik gjordsår for snart 2 år (!)
siden osv. Og han er evigheder om at få pels igen....

Fra : Pia J

Dato : 20-11-02 09:17

Tyk mudder "suger" skoene af hestene.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 13-12-02 10:52

ja, især nyskoede heste har nemt ved at få suget skoene af på folden. Jeg
havde en gang en connemarepony som havde svært ved at beholde sine sko på og
hendes føl havde det ligesådan. Vi havde kun en eneste smed der kunne
kunsten at få skoene til at blive siddende på.

--
Hilsen
Annette

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 19-11-02 13:04

On Tue, 19 Nov 2002 11:06:19 +0000 (UTC),

> [...]
> folk der går, cykler, eller bare befinder sig midt på en ridesti.
> Helt ærligt, de må sku da flytte sig. Jeg har mine stier, de har

Hvordan ser man hvilke stier man ikke må cykle på i rude skov?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-02 15:56

In article <slrnatka53.nj8.fuzz01@0xc2ffa6c1.osd01.dsl.telianet.dk>, Anders Bo Rasmussen wrote:
> On Tue, 19 Nov 2002 11:06:19 +0000 (UTC),
> Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

[klip]

> Hvordan ser man hvilke stier man ikke må cykle på i rude skov?

jeg ved ikke om der er nogle de ikke må cykle på, men måske
den der løbe/ski sti ?? Jeg mener der står et cykling forbudt
skilt i begge ender, og kun et ridning forbudt skilt i den ene
ende ;-D

JonB

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 19-11-02 19:01

On Tue, 19 Nov 2002 14:56:18 +0000 (UTC),
> [...]

> den der løbe/ski sti ?? Jeg mener der står et cykling forbudt
> skilt i begge ender, og kun et ridning forbudt skilt i den ene

Den er ensrettet, og der står cykling-forbudt skilte alle steder den
krydser den alm. sti. (Og nu har jeg set en bruge den sti!!)

Fra : Anet

Dato : 13-12-02 10:54

,.

> [...]
> hen over dem.
>

> Jamen tak fordi du kalder vores andres heste for store lokumer. Vi har jo
bare en hest der passer til den størrelse som vi mennesker selv har. Men så
er jeg måske også et stort lokum?????

--
Hilsen
Annette

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 18-11-02 23:29

On Mon, 18 Nov 2002 22:00:20 +0000 (UTC),

> Der tror jeg ikke du må ride. Jeg har redet en del i rudeskov, og
> jeg synes ikke at stierne er smalle.

Der er går da en smal sti ud fra den skiltede cykelrute, hvor der er
tegnet en hestesko på et træ. Men den sti er nu heller ikke ødelagt af
at der har været redet på den (jorden er helt fast). Måske er der en
streg over hesteskoen, som man kun kan se når man kommer tættere på -
det må jeg lige ligge mærke til næste gang.

> Sådan er det bare, det er lidt lige som at lastbiler og HT busser
> har forkørselsret.

Som kommer efter Jumbojets, der får lyst til at lande på vejen.

Hvilket minder mig om at jeg tit møder heste ude i skoven når jeg
cykler. Og de rider ofte ret langsomt. Hvordan ser i helst at en cykel
overhaler?

Fra : Nina Svanholm

Dato : 19-11-02 07:15

Hejsa

Jeg ville foretrække at cyklister sagde noget, hvis ikke cyklen er en
skrammelbunke der larmer af sig selv, og så ellers cykel lidt udenom, man
behøver jo ikke at køre hestens hove over :o/ Mit største problem er at
Jacques kan blive forskrækket hvis der ud af den blå luft er en cykel på
siden af ham fordi de nogen gange kan være så lydløse at man ikke kan høre
dem.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Pia J

Dato : 19-11-02 08:34

"Nina Svanholm" <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> wrote in message
> Jacques kan blive forskrækket hvis der ud af den blå luft er en cykel på
> siden af ham fordi de nogen gange kan være så lydløse at man ikke kan høre
> dem.

Åhjo, og når de så opdager, at hesten løber løbsk, så bliver de bagved, hvor
de ikke kan identificeres, og ligger og filer på bremsen. Pffft - pffft -
pffft. Vældig yndigt når man sidder på ryggen af en rabarber med følge af en
unghest på sin første skovtur...

:Pia (som blev siddende men dansede hele vejen hjem)

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 19-11-02 12:57

On Tue, 19 Nov 2002 07:14:54 +0100,
Nina Svanholm <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> wrote:

> Jeg ville foretrække at cyklister sagde noget, hvis ikke cyklen er en

Folk plejer i flg. cykelgruppen at blive sure, hvis man siger noget - et
pling med klokken plejer at være bedre.

> [...]
> siden af ham fordi de nogen gange kan være så lydløse at man ikke kan høre

Jeg har været ude for at det var rytteren (eller hvad det hedder, når
det er sådan en lille vogn bagved) jeg gjorde forskrækket. Det var en
modkørende på vej op ad en bakke - så rytteren kunne ikke se en skid,
mens hesten havde set mig i meget god tid. Da han fik øje gav det et
ordentlig gib i vognen.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-02 12:05

In article <slrnatiqd8.6qm.fuzz01@0xc2ffa6c1.osd01.dsl.telianet.dk>, Anders Bo Rasmussen wrote:
> [...]

> streg over hesteskoen, som man kun kan se når man kommer tættere på -
> det må jeg lige ligge mærke til næste gang.

Jeg kan ikke lige gennemskue hvor det er, men jeg har været
ude for at mærkningen er suboptimal, fx. at der kun i den
ene ende af stien står ridning forbudt, så må den jo være
ensrettet...

> Som kommer efter Jumbojets, der får lyst til at lande på vejen.

helt klart.

> Hvilket minder mig om at jeg tit møder heste ude i skoven når jeg
> cykler. Og de rider ofte ret langsomt. Hvordan ser i helst at en cykel
> overhaler?

det kommer an på hvor det er. Hvis det er på en skovvej, så cykel
uden om, hvis det er på en sti, så bør du nok for egen sikkerheds
skyld holde pæn afstand.

JonB

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 19-11-02 13:02

On Tue, 19 Nov 2002 11:04:37 +0000 (UTC),

> det kommer an på hvor det er. Hvis det er på en skovvej, så cykel
> uden om, hvis det er på en sti, så bør du nok for egen sikkerheds
> skyld holde pæn afstand.

Jeg plejer at sætte hastigheden ned (ligesom hvis jeg møder børn eller
hunde) og så smutte forbi med en hastighed der kun er lidt størrer end
hesten - over i den anden side af stien/vejen. Selvfølgelig kun hvis der
er plads og jeg er sikker på der ikke kommer modkørende/ridende.

Fra : Pia J

Dato : 18-11-02 23:18

Nej, sådan nogen store skove havde jeg ikke adgang til. Ganløse Ore samt
andre småskove mellem Farum og Ganløse.

Man måtte ikke ride på de store grusstier, men man måtte i det mindste være
i skoven.

:Pia

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 19-11-02 09:04

> [...]

> lov. Man må med andre ord ikke være nogen steder, og jeg spørger
efterhånden
> mig selv, hvad jeg skulle med den stald. :(

Det er da egentlig utroligt, at der i et land som Danmark, hvor man har så
mange heste og folk, der rider på dem, at der ikke bliver gjort mere for at
give rytterne mulighed for at ride!? Jeg foreslår, at alt hvad der hedder
fodbold- og golfbaner bliver tilplantet med træer og bliver offentligt
tilgængelige for alle, der har en hest.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Pia J

Dato : 19-11-02 09:17

> [...]
> mange heste og folk, der rider på dem, at der ikke bliver gjort mere for

Hvis kommunen så bare i løbet af sommeren gad slå græsset, men da jeg havde
heste på besøg i september var alle rabatter bevokset med over 1 m græs, så
man måtte ride på vejbanen. Rabatterne er ellers dejlig brede, men det er
altså de færreste heste der nyder at blive kildet mellem balderne

Vi har også en kæmpe skov lige nærved, men den er helt forbudt. Hvis jeg
rider 40 min. på landevej kan jeg komme hen til 1 (EN) ridesti som koster
500 om året i ridekort, man kan så ride frem og tilbage og derefter 40 min.
på vej igen. Desuden en gratis ridesti 20 min. skridt væk, det tager 5-7
min. i galop hver vej, da stien udmunder på en hovedvej. Men det bliver
jævnt kedeligt i længden.

Hvis jeg får råd til hest selv vil jeg kontakte de lokale rideklubber og
høre, om der dog ikke bliver gjort noget - heste er her nok af i området, de
rider vel ikke alle dressur.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 19-11-02 09:20

Forskellen på Syd- og Nordsjælland er, at deroppe er det meste statsskov.
Hernede privatejet af store godser. Og de er mere interesserede i jægerne,
som betaler godt, ryttere de ødelægger jo bare stierne...

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-02 12:09

In article <3dd9f35d$0$88170$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J wrote:
> Forskellen på Syd- og Nordsjælland er, at deroppe er det meste statsskov.
> Hernede privatejet af store godser. Og de er mere interesserede i jægerne,
> som betaler godt, ryttere de ødelægger jo bare stierne...

Så må de jo tage penge for det lige som dyrehaven gør.

JonB

Fra : Pia J

Dato : 19-11-02 12:19

> Så må de jo tage penge for det lige som dyrehaven gør.

Ja, men det vil de bare ikke. Og de kan jo suverænt selv bestemme :(

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-02 12:18

In article <3dda1d64$0$88177$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message
> statsskov.
> jægerne,

> Ja, men det vil de bare ikke. Og de kan jo suverænt selv bestemme :(

Der er vist en ny lov på vej, der skulle give bedre adgang til
naturen. Måske det også kan komme til at gælde heste ?

Men det kræver jo at vi viser hensyn, og ikke rider som jeg
beskrev i et tidligere indlæg ;-0

JonB

Fra : Pia J

Dato : 19-11-02 12:42

> [...]
> naturen. Måske det også kan komme til at gælde heste ?
>
> Men det kræver jo at vi viser hensyn, og ikke rider som jeg

Det ville være rigtig dejligt, når det nu ellers er så perfekt til
hestehold - jeg har stalden og foldene, de fleste veje er rimelig stille
undtagen hovedvejen et par km væk - der bliver godt nok trådt i pedalerne!
Og det er ikke cykler vi taler om.

Naturligvis skal man vise hensyn, altid skridte forbi andre, og jeg ville fx
synes det var ok at lukke skoven for jagt, det er alligevel mest i
sommerhalvåret man kommer afsted på de lange ture. Sidste vinter var det så
glat i 2-3 måneder at jeg ikke kom i skoven en eneste gang. Men jeg hører
til dem som hurtigt begynder at kede mig, hvis jeg skal tøffe rundt i en
sandkasse hver dag. Jeg vil også godt betale for mine rideprivilegier.
Desværre bor der her i nærheden en person med 117 islændere, som åbenbart,
siger rygtet, har sat en ære i at ride hvor hun ikke måtte, fordi det var
fede steder, hvis der var jagt, kom de tromlende 20 mand høj gennem skoven.
Ikke just en politik som gør det nemmere for os andre. (og dette har intet
med islændere at gøre) Jeg ville fx også synes det var ok at ride i markskel
i de perioder hvor der ikke er afgrøder på marken - det ville jeg i hvert
fald selv tillade hvis jeg havde større marker.

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-02 13:14

In article <3dda22b5$0$88172$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J wrote:

> [...]
> undtagen hovedvejen et par km væk - der bliver godt nok trådt i pedalerne!

øv, jeg troede lige jeg kunne følge med på min cykel.

> Naturligvis skal man vise hensyn, altid skridte forbi andre, og jeg ville fx

Det mener jeg at ridemærket tager lærer en ? eller husker jeg forkert.
Det er ivertfald sådan jeg er opdraget.

> synes det var ok at lukke skoven for jagt, det er alligevel mest i
> sommerhalvåret man kommer afsted på de lange ture. Sidste vinter var det så

Dyrehaven er lukket uden for de anlagte ridestyer i kalve perioden.

Det er landmænd ikke meget for.

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 19-11-02 19:15

On Tue, 19 Nov 2002 12:14:16 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>Det mener jeg at ridemærket tager lærer en ? eller husker jeg forkert.
>Det er ivertfald sådan jeg er opdraget.

   Det står der nemlig en masse om - men der er bare ikke ret
mange der har ridemærkerne. Eller det er i hvert fald mit indtryk ....

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-02 23:16

In article <nrvktu05cau53hn3dk9ddbsufuu9s791bi@4ax.com>, Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    Det står der nemlig en masse om - men der er bare ikke ret
> mange der har ridemærkerne. Eller det er i hvert fald mit indtryk ....

Tja, måske, der hvor jeg har min hest har de lige afholdt, og der
var mange børn der tog det.
Jeg har vist kun den første og måske den anden.

JonB

Fra : Anet

Dato : 13-12-02 11:01

Nej, landmændene vil ikke så gerne have ryttere på deres marker. Jeg er nok
lidt priviligeret fordi vi selv har et lille landbrug og derfor kender de
fleste men hos nogle af landmændene da er jeg da den eneste rytter der må
ride fordi jeg kender dem. Alle andre ryttere jager de væk. Jord på en mark
er lige så følsom som et fyrplankegulv er over for damesko med høj og spids
hæl. Det ødelægger jordens muligheder. Jeg tillader heller ikke andre
ryttere at ride i mine markskel men de må gerne ride på min mark langs med
vejen. Markskellet er fredet da det jo netop er der hvor de vilde dyr bor og
skal have lov til at have deres unger i fred.

--
Hilsen
Annette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 19-11-02 19:13

On Tue, 19 Nov 2002 11:09:19 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>Så må de jo tage penge for det lige som dyrehaven gør.

   Vi må lykkeligvis godt ride i vores skov - det koster 200,- om
året - og der må rides i alle tempi - bortset fra den del der er ejet
af Wassard - og så har vi jo kun 1 km til stranden - det er altså
lækkert :)

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 19-11-02 20:21

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

>af Wassard - og så har vi jo kun 1 km til stranden - det er altså
>lækkert :)

....hvilket får mig til at spørge. Er der nogen (generelle) regler for
ridning på stranden. Altså må men overhovedet og hvis ja, så hvornår.
Har frygtelig lyst til det )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 19-11-02 21:08

On Tue, 19 Nov 2002 20:20:34 +0100, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>...hvilket får mig til at spørge. Er der nogen (generelle) regler for
>ridning på stranden. Altså må men overhovedet og hvis ja, så hvornår.
>Har frygtelig lyst til det )

   *Hive sin ridemærkebog frem* Øhm ...... Her står at "Færdsel
og ophold i naturen sker på eget ansvar. Skove, strande, klitfredede
arealer, udyrkede arealer, veje og stier i det åbne land er åbne for
færdsel til fods, hvis man kan komme dertil ad lovlig adgang."
   Specifikke regler om strande og klitfredede arealer:

Lovens § 22 Strandbredder og andre kyststrækninger mellem daglig
lavvandslinie og den sammenhængende landvegetation er åben for færdsel
til fod, kortvarigt ophold og badning. Adgang sker på eget ansvar.
stk. 3. Offenglighedens adgang må ikke forhindres eller
vanskeliggøres.

stk4. På privatejede strandbredder og kyststrækninger må ophold og
badning ikke finde sted inden for 50 m fra beboelsesbygninger.

   Bekendtgørelsens kapitel 1.

§1 For offentlighedens færdsel og ophold på strandbredder, andre
kyststrækninger og klitfredede arealer gælder reglerne i
naturbeskyttelseslovens §§22 og 25 og reglerne i denne bekendtgørelse.
§2Færdsel er kun tilladt til fods. Det er dog tilladt at anvende
kørestole, herunder el-kærestole, og trække cykler, barnevogne o.lign.

   Altså - som jeg læser det må man gerne færdes til hest på
stranden. MEN man skal jo så under alle omstændigheder lige huske at
man ikke må være til gene for andre. Det betyder at man kun må færdes
i højere tempo end skridt hvis der ikke er nogen man kan genere med
det.
   Nu er det så sådan at det jeg kalder strand ikke er mere end
en strimmel stenbelagt sand - hvis det er lavvandet ;) Det er altså
ikke et sted hvor folk ligger og slænger sig i solen - der er nogen få
steder hvor man kan komme ned til vandet og der er et langt stykke
uden egentlig strand hvor der ikke er sten på bunder - altså et
perfekt sted at fræse af i galop ;)

Fra : Liz

Dato : 19-11-02 21:32

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> wrote in message

Klip
> Specifikke regler om strande og klitfredede arealer:

Nej, hvor er jeg glad for at jeg bor i Jylland, tæt ved skov og strand og
langt fra andre mennesker der kunne finde på at hive loven frem!!

Mvh Liz

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 19-11-02 21:40

On Tue, 19 Nov 2002 21:32:10 +0100, "Liz" <lizb@worldonline.dk> wrote:

>Nej, hvor er jeg glad for at jeg bor i Jylland, tæt ved skov og strand og
>langt fra andre mennesker der kunne finde på at hive loven frem!!

   Nu blev jeg jo osse bedt om at hive dem frem ;) Og som sagt så
har vi vand at ride i - og hvad der er vigtigere - masser af skov med
både spring og gode stier at ride på.

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 19-11-02 21:43

> [...]

> man ikke må være til gene for andre. Det betyder at man kun må færdes
> i højere tempo end skridt hvis der ikke er nogen man kan genere med

Dengang jeg havde adgang til strand og hyp fik vi at vide at man kun måtte
færdes der fra (Husker jeg rigtigt?) 1. oktober til 1. marts?... Ligesom
folk med løse hunde på stranden....

UHM det bedste var nu alligevel at drøne de 5 km ud over markerne for
derefter at spørge sig for hos badegæsterne om man måtte bade med hesten. De
fleste var heldigvis venlige og tillod os det ..... Nøj for en flok
interesserede mennesker som alle skulle hen og klappe den sjaskvåde og
pjattede hest )) Ulempen var det våde badetøj indenunder ridetøjet på
turen hjem...*G*

Efteråret og vinteren var nu også herlig, en dejlig bred strand med "øer"
man kunne drøne afsted på.....sikke der blev prustet og løftet ben i det
kolde vand De få strandgæster nød synet af vores kapløb om at komme
først

Efter såen en strandtur var den begyndende mug i koderne altid væk og hovene
kanont flotte Koldt saltvand gjorde underværker måske??

Venlig hilsen Ann-Rikka

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 18-11-02 19:42

On Mon, 18 Nov 2002 18:59:34 +0100,

> Gad vide hvad det er for en diciplin du taler om!
> Jeg da aldrig hørt noget om den bane du beskriver...?

Dresur - set gennem drengeøjne.

> F.eks. western-ridning, men ikke "løjerlige kunster", men fuld knald
> på ud over stepperne. Der kan kamerafolkene fra TV nok bare ikke være
> med ret længe Men mærkeligt nok er det også her pigerne findes!

Jeg må indrømme at jeg aldrig har fundet ud af noget om western-ridning.
Af det jeg har set i fjernsynet er det eneste jeg har fundet ud af at
man helst skal ride rundt i noget underligt tøj.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 18-11-02 19:53

>Dresur - set gennem drengeøjne.

Ahhh.... DEN havde jeg helt glemt. Dyrker man det endnu?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-11-02 21:41

Western er da fedt, jeg ville aldrig kunne lave "løjerlige kunstner" med min
hest igen, næ western er altså fedt også noget for mænd tror jeg, det er
lidt mere maskulint

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 18-11-02 22:41

On Mon, 18 Nov 2002 21:40:57 +0100,

> Western er da fedt, jeg ville aldrig kunne lave "løjerlige kunstner" med min
> hest igen, næ western er altså fedt også noget for mænd tror jeg, det er
> lidt mere maskulint

På hvilken måde? (Jeg ved ikke hvad Western går ud på, så jeg skal nok
have det skåret ud i pap)

Fra : Anet

Dato : 18-11-02 22:00

Jeg er ikke selv westernrytter men derimod en gammel dressurrytter. Hvis nu
at jeg ikke var så gammeldags og så indgroet med dressuren så ville jeg helt
sikkert sadle om til at ride western. Det er lidt synd at du ikke har kigget
lidt mere på den gode ridning som western kan præstere. Der findes jo mange
forskellige grene inden for westernridning. Jeg kan ikke alle udtrykkende
men på dansk kan jeg fortælle at der er en form for dressur hvor man skal
lave temmelig svære øvelser med lethed på hånden og en meget lydig hest. Der
er også kodrivning fra hesteryg. osv. der er faktisk noget for enhver smag
men det er nok lige det der med at komme i gang eller tage ud og kigge lidt
mere på tingene.

hilsen

Anet

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 18-11-02 22:59

On Mon, 18 Nov 2002 21:59:42 +0100,
Anet <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
> men det er nok lige det der med at komme i gang eller tage ud og kigge lidt

Kodrivning fra hesteryg - jeg kunne godt have brugt at kunne fange en
kalv fra hesteryg, da vi skulle fange sådan en ude hos en bondemand :)

Men jeg har vist slet ikke kigget på nogen "genre" - jeg har jo kun
reddet et meget lille antal gange.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 19-11-02 07:19

Så er det jo sådan set bare med at komme igang Specielt inden du får
nogle dårlige vaner, så du må ud og lure hvad for en form for ridning der
tiltaler dig mest.
God fornøjelse.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 19-11-02 08:53

Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>Kodrivning fra hesteryg - jeg kunne godt have brugt at kunne fange en
>kalv fra hesteryg, da vi skulle fange sådan en ude hos en bondemand :)

Det lyder vanvittigt (det er det nok også) men kan kan også fange
ponyer. Var ude i mosen med to uøvede piger på små hysse ponyer. De
stak af i hver sin retning med rytteren. Så er det rart at kunne
"kodrivning" så begge kom tilbage til det rigtige sted igen.

Det med det "underligt tøj" kan være ret praktisk. Det underlige
regntøj kan du se på www.soholm.com/heste/docholliday.jpg
Ingen kommentarer on "Doc" tak!

Lang læderfrakke og chaps i regnvejr er ret fedt. Især når man kommer
tilbage til dem der ikke har redet på grund af vejret. Stetsonhat som
paraply er helt uundværlig

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-02 12:12

In article <sqqjtucri7e4cjr9nhnejqqbjgfnq6mnim@4ax.com>, Ole Braad-Sorensen wrote:

> [...]
> "kodrivning" så begge kom tilbage til det rigtige sted igen.
>
> Det med det "underligt tøj" kan være ret praktisk. Det underlige

Hvor er hjelmen henne ??

JonB

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 19-11-02 17:33

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

>Hvor er hjelmen henne ??

På hovedet, selvfølgelig. ka du ikk se den ?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-02 17:38

In article <67pktug3a81dq5sggvgehgfq1infn86e0p@4ax.com>, Ole Braad-Sorensen wrote:

> På hovedet, selvfølgelig. ka du ikk se den ?

Næh, jeg kunne kun set en hat.

JonB

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 19-11-02 18:22

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

>Næh, jeg kunne kun set en hat.

Det er da osse min hjelm !!!
Den har da hjulpet mig "alle" de gange jeg har faldet af.

Hvof' tror du at jeg er så skør som jeg er

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-02 18:36

In article <qmsktuc416bplgjo42d06515td4sj9c44u@4ax.com>, Ole Braad-Sorensen wrote:

> Det er da osse min hjelm !!!
> Den har da hjulpet mig "alle" de gange jeg har faldet af.
>
> Hvof' tror du at jeg er så skør som jeg er

medfødt... ;-D

JonB

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 19-11-02 20:21

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

>medfødt... ;-D

Niks, miljøskadet !!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-11-02 14:36

> Niks, miljøskadet !!!

Apropos miljøskadet; sådan en cowboy som dig, Ole, du må da vide, hvor man
kan købe westernridningsudstyr!? Evt. på nettet?

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- som har en svoger, der netop er blevet en wannabe-cowboy... Og dèt er ikke
pigesport!

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 20-11-02 20:13

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Apropos miljøskadet; sådan en cowboy som dig, Ole, du må da vide, hvor man
>kan købe westernridningsudstyr!? Evt. på nettet?

Joo da. her er nogle links, men ellers kan en søgning på "westersadel"
eller "westernridning" bruges.

Her kan findes mange nyttige links
http://www.dwf.dk

En af de gode med udstyr
http://www.sitecenter.dk/western-udstyr/

Specialsyede hovedtøje, tasker mm.
(Ramses's saddeltasker er laver her)
http://westernheadstall.dk

Sadler til overkommelige penge
http://www.westernsaddles.dk

Sadler af den dyre slags for de kræsne
http://www.tusecreekranch.dk

>- som har en svoger, der netop er blevet en wannabe-cowboy... Og dèt er ikke
>pigesport!

Forkert!!!
Er stadig eneste hane her der dyrker denne "hvadskalvikaldedetmani"
Små piger buldrer løs og fanger køer (træ) med lasso og laver spin.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-11-02 23:49

> Forkert!!!
> Er stadig eneste hane her der dyrker denne "hvadskalvikaldedetmani"
> Små piger buldrer løs og fanger køer (træ) med lasso og laver spin.

Ole, din tøsedreng! *G*

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 21-11-02 06:55

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Ole, din tøsedreng! *G*

Jeps. Jeg elsker mine "tøser" ))

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-11-02 22:11

In article <slrnatid37.uol.fuzz01@0xc2ffa6c1.osd01.dsl.telianet.dk>, Anders Bo Rasmussen wrote:

> Dresur - set gennem drengeøjne.

hehe, ja, sådan så jeg også på det dengang, men nu har jeg skiftet
mening, det er blevet sjovere.

hehe, og høre country and western ;-D

JonB

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-11-02 22:05

In article <slrnati41u.sfl.fuzz01@0xc2ffa6c1.osd01.dsl.telianet.dk>, Anders Bo Rasmussen wrote:

> Nu er Wendy, da også noget af det mest kedelige der findes. Snobbe og
> Snuske er det eneste der nogen gange er noget værd ved i det blad.

hehe, min søster har stadig sine (hjemme hos de gamle), hun læser i
dem en gang imellem. Wendy er nu ret sukkersødt.

> [...]
> hesten til at lave løjerlige kunstner på en lille firkantet bane. Polo
> ville nok være mere interessant at se, men det sender de vist aldrig

Måske en dedikeret sportskanal. De svenske sender til tider Volvo cup,
der er ridebanespringning. Det er ganske imponerende hvad de heste kan
springe, og hvordan de ryttere kan ride.

> (jeg har ikke noget fjernsyn, så det er kun et gæt).
>
> Så mit spørgsmål er, hvordan i alverden skulle drenge dog få den ide fra
> at de ville ride?

indoktrinering igennem forældrene. Eller ved at de møder en sød tøs
der logger dem til at ride. Sådan skete det for min far, og for min
søsters mand.

JonB

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 18-11-02 17:18

> Jeg har en teori om, at man skulle starte en tegneserie med store, farlige
> middelalder-krigsheste.

Ildhestene i Krull, der løber så hurtigt at der opstår ild, er da heller
ikke helt uinteressante.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 20-11-02 00:51

> Jeg har en teori om, at man skulle starte en tegneserie med store, farlige
> middelalder-krigsheste. Det ville da være 100 gange mere interessant for
> drenge at læse end f.eks. Wendy. >

Måske er der større chance for at fange drengenes chance, når de er
blevet lidt ældre?

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-11-02 14:37

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Måske er der større chance for at fange drengenes chance, når de er
> blevet lidt ældre?

Jeg går ud fra, at du mener drengenes interesse, ikke!? Hvordan? Hvad
mener du?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 20-11-02 15:20

On Wed, 20 Nov 2002 14:37:08 +0100,

> farlige

> Jeg går ud fra, at du mener drengenes interesse, ikke!? Hvordan? Hvad
> mener du?

Jo :) Jeg var vist noget træt da jeg skrev det. Jeg tænkte at det måske
var nemmere at få drenge til at ride når de er blevet 19+ år.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-11-02 23:51

> On Wed, 20 Nov 2002 14:37:08 +0100,

Hvad

> Jo :) Jeg var vist noget træt da jeg skrev det. Jeg tænkte at det måske
> var nemmere at få drenge til at ride når de er blevet 19+ år.

Fordi de så ikke tager så meget hensyn til, hvordan andre ser på det? Men
det er jo et problem, hvis du vil være rigtig _rigtig_ god til at ride,
ikke!? Det kan jeg da mærke på egen krop, at jeg har ikke været en lille
hestepige; jeg har jo knaldmeget at skulle indhente. Det ville have været
federe, at være startet med at ride da man var lille, ikke!?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 18-11-02 21:53

Tja, her hos os da dyrker vi alle fire ridesporten og samværet med hestene.
Både min Frank på 33 år og min søn på 11 år rider. De er begge bare
hyggeryttere og rider kun ture og nyder det i fulde drag. Nogle gange så
rider min datter på 13 år på min hest og så rider min søn på vores
araberdyr. Så er jeg forvist til cyklen. Det er hyggeligt. Faktisk så skulle
i mænd med stolthed ligge mærke til hvor mange topryttere der faktisk er
mænd!!!!!!! De mænd der rider går tit meget op i det og de når tit langt op
af rangstierne i konkurrencerne. Frank og Nichlas syntes at det er helt fint
at følges ad med alle "tøzerne" og de andre af vores ridevenninder syntes at
det er lidt sejt og helt klart hyggeligt at have mænderne på slæb......slæb
og slæb de rider lige så vel i strakt galop over markerne som vi tøzer gør
*smiler*

hilsen

Anet

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 18-11-02 23:05

On Mon, 18 Nov 2002 21:53:02 +0100,
> [...]

> mænd!!!!!!! De mænd der rider går tit meget op i det og de når tit langt op

Konkurrencer er ikke noget for mig. Jeg har mest lyst til at ride rundt
uden saddel og finde ud af at "snakke" sammen med hesten ved denne
grænseflade, skovture og springe nogle halmballer.

Fra : Liz

Dato : 18-11-02 21:09

Det begynder at lugte lidt af mandehørm her, så jeg er lige nødt til at
indskyde nogle bemærkninger.

En af de væsentlige grunde for at der er så mange piger i hestesporten er
lige netop det at det er et sport piger kan være fælles om. Piger, især i
den tidlige pubertet, har en masse kærlighed og omsorg at give, det ligger
bare i deres gener. Når de kan så ubetinget øse ud af dette kærlighed og
omsorg på en mange gange større væsen end dem selv, giver det en følelse af
"at kunne klare" tingene. Kalde det magt hvis I ville, men der er mange
andre psykologiske grund. Man er så lille og skrøbelige ved siden af
hesten, men alligevel er her en væsen man kan passe og pleje (barbiedukke
mentalitet?). Normale drenge har ikke de samme følelser at give af i denne
alder. De leger heller ikke med dukker! Det er andre ting der tæller.
Dermed ikke sagt at alle drenge der
dyrker hestesport i puberteten ( eller før eller senere!) ikke er normalt.
For hvis drenge dyrker hestesporten er det stædig andre ting der tæller, fx
at spring højere end kammeraterne (pige eller dreng). Det ligger i deres
gener.

Så er der det med de stor brune øjne, hengivenhed fra begge parter, at man
kan så meget med så stor et dyr, at man har en ven man kan fortælle alle ens
dybeste hemmeligheder (uden at det kommer videre), at man kan græde, ler og
have det godt sammen med en der ikke stiller spørgsmålstegn. Man tror at
man har styre på hele verden hvis man kan styre sin hest. Sådan har de
fleste drenge det ikke med deres hest. De pusle ikke om hesten i timevis,
men er mere praktiske: strigle, mad, vand og sengehalm, ude at ride. De
kræver ikke hengivenhed fra hesten og giver det heller ikke.

Desværre, er det ikke altid sådan. Man ser også "sød" piger tæve deres hest
i afmagt, tvinge hesten til ting den ikke har lært eller er ud af stand til
at udføre, piger i dårlig humør der lader frustrationer gå ud over hesten
osv. Og når hesten "svigter" pigen, får den også tæsk. Afmagt kaldes det!
( Er det sådan at fysisk tæsk bliver til verbalt tæsk senere i livet?) Liste
n er lang. Og vi kender alle sammen eksempler.

Jeg tror at mange piger begynder med hestesport pga de ovennævnte grunde.
Senere kommer konkurrence ind i billedet og så opdager de lige pludseligt,
at drenge og piger er ligestillet i sporten - mon ikke en af de få
sportsgrene hvor de kan konkurrere på lige fod da det ikke er et spørgsmål
om muskler, men snarere et spørgsmål om psyke og træning.
Det er i øvrigt ret bemærkelsesværdige at flertallet af piger evt. skifter
hesten ude med mand og børn og aldrig genoptager hesten!!!! Er det dét med
kærligheden og omsorgen? Og er drenge, der en gang er bidt af hesten, altid
bidt af hesten? En anden ting jeg har bemærket er, at mange drenge er
ligefrem bange for heste, og undskylder manglen på interesse med, at det er
"tøse sport"!

Mvh Liz

Fra : Liz

Dato : 18-11-02 21:16

Undskyld det med mandehørm - det forrige var skrevet efter at læste de
første tre indlæg i morges og har ligget i min udbakke lige siden!

Mvh Liz (der gerne vil se flere mænd på hesteryg!)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-11-02 22:22

In article <oSbC9.21780$HU.1453112@news010.worldonline.dk>, Liz wrote:
> Undskyld det med mandehørm - det forrige var skrevet efter at læste de
> første tre indlæg i morges og har ligget i min udbakke lige siden!

Det gør da ikke noget, der var vist kun mænd der havde svaret,
og hvor mange indlæg har jeg ikke skrevet ?? JEg tror jeg har
svaret på stort set hvert eneste indlæg.

> Mvh Liz (der gerne vil se flere mænd på hesteryg!)

Rider din egen mand ?

JonB

Fra : Liz

Dato : 19-11-02 21:08

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

> Rider din egen mand ?

Desværre må jeg sige nej. Han har prøvet et par gange men påstår at det
siger ham intet. Det skal lige siges at han er ingeniør - måske er det
derfor!!!

Mvh Liz

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-02 23:32

In article <SexC9.22757$HU.1647463@news010.worldonline.dk>, Liz wrote:

> Desværre må jeg sige nej. Han har prøvet et par gange men påstår at det
> siger ham intet. Det skal lige siges at han er ingeniør - måske er det
> derfor!!!

Måske, men jeg tvivler. Min far læste fysik, og jeg (og Anders)
datalogi, så mon ikke også at en ingeniør kunne ride ?

JonB

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 20-11-02 00:11

On Tue, 19 Nov 2002 22:32:16 +0000 (UTC),

> Måske, men jeg tvivler. Min far læste fysik, og jeg (og Anders)
> datalogi, så mon ikke også at en ingeniør kunne ride ?

Jeg regner også snart med at jeg melder mig ind i Ingeniørenes
fagforening - men det er måske ikke ingeniør nok? Ingeniører er da mere
praktisk orienterede end vi er, så vidt jeg ved, så det skulle da ikke
være nogen undskyldning.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-11-02 11:30

In article <slrnatlh8a.apm.fuzz01@0xc2ffa6c1.osd01.dsl.telianet.dk>, Anders Bo Rasmussen wrote:
> [...]

> fagforening - men det er måske ikke ingeniør nok? Ingeniører er da mere
> praktisk orienterede end vi er, så vidt jeg ved, så det skulle da ikke

skal man ikke være ingeniør for at være medlem der ??
Men jo, deres uddannelse er lidt mere praktisk end vores, men jeg
har nu ikke problemer med at føre det teoretiske over til praktik.

JonB

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 20-11-02 11:43

On Wed, 20 Nov 2002 10:29:34 +0000 (UTC),

> skal man ikke være ingeniør for at være medlem der ??

Det skulle man tidligere. Nu kan man også blive medlem, hvis man har
ingeniør lignende arbejde eller går på bestemte uddanelser der typisk
giver ingeniør-ligenende arbejde. Se evt.
http://www.ida.dk/Om_ida/Bliv_medlem/Hvem.htm

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-11-02 21:38

Hehe, det er nemlig lige præcis korrekt!!!

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-11-02 22:21

In article <vNbC9.21776$HU.1451963@news010.worldonline.dk>, Liz wrote:
> Det begynder at lugte lidt af mandehørm her, så jeg er lige nødt til at
> indskyde nogle bemærkninger.

HAHAHA

> [...]
> mentalitet?). Normale drenge har ikke de samme følelser at give af i denne
> alder. De leger heller ikke med dukker! Det er andre ting der tæller.

Jeg tror du har fat i noget af det rigtige. Dog synes jeg også at det er
sjovt at have en ven eller veninde med ud til min hest.

> [...]
> at spring højere end kammeraterne (pige eller dreng). Det ligger i deres

nja, det er der jo nok noget om. Gad vide om drenge får flere hesteskader
end piger ?

> [...]
> men er mere praktiske: strigle, mad, vand og sengehalm, ude at ride. De
> kræver ikke hengivenhed fra hesten og giver det heller ikke.

Nja, jeg lod da også min pony trøste mig når jeg var ked af det.
(er jeg nu ved at blive piget ??)

> [...]
> ( Er det sådan at fysisk tæsk bliver til verbalt tæsk senere i livet?) Liste
> n er lang. Og vi kender alle sammen eksempler.

Det har jeg også set drenge gøre.

> [...]
> sportsgrene hvor de kan konkurrere på lige fod da det ikke er et spørgsmål
> om muskler, men snarere et spørgsmål om psyke og træning.

Det er også et spørgsmål om hesten, og dens muskler, men ellers har
drenge/mænd lidt en fordel ved store heste. Jeg kan ivertfald langt
lettere sætte min vilje igennem over for min hest end min søster og
vores halvpart kan. Både når det gælder om at stoppe, eller om at
hesten ikke vil væk fra de andre, eller igennem en vandpyt, eller...

> [...]
> kærligheden og omsorgen? Og er drenge, der en gang er bidt af hesten, altid

Jeg tror at de kommer tilbage hvis de får muligheden for det. Evt. når
deres egen datter skal ride.

> bidt af hesten? En anden ting jeg har bemærket er, at mange drenge er
> ligefrem bange for heste, og undskylder manglen på interesse med, at det er
> "tøse sport"!

hehe, hesten er da også et stort dyr, derfor må det være frygtindgydende
over for nogle mennesker. Jeg tror også lige så meget at grunden er at
pigen der introducerer drengen for hestene måske kun har en hest, og
derfor kan de ikke ride i skoven sammen, eller lave andre ting.

JonB

Fra : Liz

Dato : 19-11-02 21:14

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

> Nja, jeg lod da også min pony trøste mig når jeg var ked af det.
> (er jeg nu ved at blive piget ??)

Det kan måske diskuteres

> [...]
> vores halvpart kan. Både når det gælder om at stoppe, eller om at
> hesten ikke vil væk fra de andre, eller igennem en vandpyt, eller...>

Tror du ikke at det er forbi du er måske en bedre rytter, har mere føling
med hesten og kan bedre "bestemme" over den?

> [...]
> pigen der introducerer drengen for hestene måske kun har en hest, og
> derfor kan de ikke ride i skoven sammen, eller lave andre ting.

Dårlige undskyldning. Hvis drengen ville ride, så vil syv vilde heste ikke
holde ham fra at gøre det!

Mvh Liz

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-02 23:34

In article <TexC9.22758$HU.1647303@news010.worldonline.dk>, Liz wrote:

> Det kan måske diskuteres

HEY! ;-D

> drenge/mænd lidt en fordel ved store heste. Jeg kan ivertfald langt
>
> Tror du ikke at det er forbi du er måske en bedre rytter, har mere føling
> med hesten og kan bedre "bestemme" over den?

Måske når det kommer til halvparten, men min søster rider helt klart bedre
end jeg gør. Hun er bare knapt så stærk. Og vejer kun lidt over det halve
af mig.

> Dårlige undskyldning. Hvis drengen ville ride, så vil syv vilde heste ikke
> holde ham fra at gøre det!

hvis han har prøvet det, og er blevet bidt af det.

JonB

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 18-11-02 23:22

On Mon, 18 Nov 2002 21:08:41 +0100,
> [...]

> hesten ude med mand og børn og aldrig genoptager hesten!!!! Er det dét med

Nu tror jeg jeg er blevet klogere :) Mange tak. Det har undret mig
hvorfor kønsfordelingen er således, og også hvorfor nogle kvinder ligeså
snart de får en kæreste dropper hesten. Det er rart at få nogle
kvindlige indlæg i denne tråd!

En af mine venner siger at kønsfordelingen er anderledes i udlandet; er
der nogen der ved om det er korrekt?

> [...]
> bidt af hesten? En anden ting jeg har bemærket er, at mange drenge er
> ligefrem bange for heste, og undskylder manglen på interesse med, at det er

Er piger ikke bange for hestene i starten?

Jeg kan huske da, jeg skulle op på en hest. En pige jeg skrev opgave
sammen med på HTX, havde fået meget overtalt til/sagt at nu skulle jeg
prøve at ride. Det tog mig flere forsøg at hoppe op på hesten selvom den
var under 148 (jeg er cirka 170), da jeg var så nervøs for hvordan jeg
dog skulle kunne blive siddende, når der ikke var noget at holde fast i.
Og så var jeg rædselslagen mht. at gå bagom en hest, da jeg havde læst
at det kunne være farligt - senere var det mere den anden ende jeg var
bange for.

Fra : Pia J

Dato : 19-11-02 08:47

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> wrote in message
> Er piger ikke bange for hestene i starten?

Næ. Jeg tøffede glad rundt mellem store heste som 9-årig.

:Pia

Fra : Wanda Madsen

Dato : 19-11-02 09:35

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> Næ. Jeg tøffede glad rundt mellem store heste som 9-årig.
>
> :Pia

Tjaaa jeg sad på en "stor" araber som 5 årig og red glad rundt uden nogen
frygt i livet.

Wanda

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 20-11-02 00:43

On Tue, 19 Nov 2002 08:46:54 +0100,
Pia J <ngspam@ofir.dk> wrote:

> Næ. Jeg tøffede glad rundt mellem store heste som 9-årig.

Men var du ikke bange første gang du skulle snakke med sådan en stor
firbenet tingest med et gebis, der har en enorm størrelse?

Fra : Pia J

Dato : 20-11-02 08:21

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> wrote in message

> Men var du ikke bange første gang du skulle snakke med sådan en stor
> firbenet tingest med et gebis, der har en enorm størrelse?

Nej. Søde brune øjne og en blød kildende mule som spiser rugbrød, er hvad
jeg kan huske. Det er jo ikke et rovdyr! Og jeg har altså på 30 år mødt
meget få heste som bed, 99% af dem kunne man se det på i forvejen, hvis man
har bare en lille anelse om kropssprog.

Krokodiller derimod, dem er jeg hunderæd for!

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 20-11-02 09:20

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Krokodiller derimod, dem er jeg hunderæd for!

De egner sig heller ikk til at ride på!

Det med små piger og store heste: Vi var til et velgørende arrangement
hvor vi arrangerede ponytrækning med 4 heste. Desværre havde vi kun 3
ponyer, så jeg stillede op med bulderbassen Ramses og frygtede at jeg
ville blive helt til grin, men nej. Der var en kø af de mindste der
absolut ville ride på den store hest. Ingen var bange for at komme
højt til vejrs, heller ikke når han ville æde håret på dem når de
skulle hilde på ham. Mærkeligt nok var der ingen drenge der skulle
prøve.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-11-02 14:42

> [...]

> højt til vejrs, heller ikke når han ville æde håret på dem når de
> skulle hilde på ham. Mærkeligt nok var der ingen drenge der skulle

My point exactly ... *suk*

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-11-02 11:36

In article <3ddb36fe$0$88172$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J wrote:

> [...]
> meget få heste som bed, 99% af dem kunne man se det på i forvejen, hvis man

Det er ikke meningen at de bider, men et uheld hvis man ikke
passer på fingrerne når man fodrer dem.

> Krokodiller derimod, dem er jeg hunderæd for!

hehe, godt du ikke er gift med Steve Erwin.

JonB

Fra : PJM

Dato : 20-11-02 11:46

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> hehe, godt du ikke er gift med Steve Erwin.

Men det er hans kønne kone -SUK! Han hedder iøvrigt Irwin

mvh
pjm

Fra : Pia J

Dato : 20-11-02 11:49

> hehe, godt du ikke er gift med Steve Erwin.

Ja, det kan jeg finde mange grunde til

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-11-02 08:18

On Wed, 20 Nov 2002 00:42:31 +0100, Anders Bo Rasmussen
<fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>Men var du ikke bange første gang du skulle snakke med sådan en stor
>firbenet tingest med et gebis, der har en enorm størrelse?

   Mjøhm - min store lillesøster på 10 var da ikke meget mere end
2 første gang hun var med i stalden - og hvilken hest ville den lille
lort helst hilse på? En af de små shetlændere? Niks! Hun kastede sig
lige straks over staldens største hest og han var altså omkring
1,80m....
   Min mindste lillesøster som er 4 nu har i flere år moret sig
med at sidde med når efterskolens ridelærer trækker sin store hest på
omkring 1,70m ind - ungen troner stolt afsted såmen.... Og bange? Det
er der sgu aldrig nogen af dem der har været. Desværre holdt den store
ikke ved - jeg bor jo ikke hjemme til at anspore dem og hverken mor
eller far er ivrige ryttere. Min mor er faktisk pissebange for dem.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 19-11-02 08:57

Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>Er piger ikke bange for hestene i starten?

Mærkeligt nok har jeg indtryk af at det er drengene der er bange.
Pigerne går på med krum hals her lige fre 6 års alderen. Nogle gange
er tilliden til hestene livsfarlig stor så jeg må gribe ind og stoppe
dem før det går helt galt. Så bange? *NEJ*

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 20-11-02 00:48

On Tue, 19 Nov 2002 08:56:35 +0100,

> [...]
> er tilliden til hestene livsfarlig stor så jeg må gribe ind og stoppe
> dem før det går helt galt. Så bange? *NEJ*

Jeg kommer i tanke om to ting min far fortalte mig fra han var barn.

Han plejede at fange bier med hænderne og holde dem op til øret for at
høre dem summe - der var jo ingen der havde fortalt ham at de var
farlige.

Ved hans første møde med et elhegn, var der heller ingen der havde
fortalt ham at det skulle man holde sig fra. Så han tog en hånd hen på
det og udbrød: "det kilder". Bondemanden som havde hegnet sagde så:
"Hva' fanden, virker det hegn nu ikke igen... Av for helvede".

Så man skal nok have fået en ide om at noget er farligt, før man tror
det er farligt. Mit spørgsmål er så er små drenge, også bange for
hestene?

Fra : Pia J

Dato : 20-11-02 09:24

> Så man skal nok have fået en ide om at noget er farligt, før man tror
> det er farligt. Mit spørgsmål er så er små drenge, også bange for
> hestene?

Tja, jeg kender en lille dreng som er bange for støvsugere. Mon ikke det er
individuelt samt et spørgsmål om opdragelse? Vi hjernevasker jo de små de
første par år, både bevidst og ubevidst. Hvis et barn reagerer lidt
forsigtigt på en ting første gang, vil moderens reaktion på dette nok præge
barnets videre udvikling. Skynder hun sig at sige nååååå, du skal ikke
græde - så kan du være 100% sikker på, at ungen gør det - han fik jo lige et
hint om, hvordan man kunne tackle situationen. Andre børn er fødte
udforskere og vader lige ind i alting med et stort grin.

Men det var så lidt OT. Pointen er, der er ikke noget svar. :)

:Pia

Fra : Liz

Dato : 19-11-02 21:25

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> wrote in message

> En af mine venner siger at kønsfordelingen er anderledes i udlandet; er
der nogen der ved om det er korrekt?

Det kan der være noget om tror jeg, men jeg ved det ikke med sikkerhed. I
New Zealand og Australien er der mange drenge og mænd der rider, ligeså i
USA har jeg indtryk af - måske skyldes det Western mentaliteten er stadig i
behold de steder, nybyggerånden
etc. Der er intet så skønt at drive en flok får flere km. på hesteryg,
eller kvæg for den sags skyld! I England er der også flere drenge men så er
der også flere forskellige hestesportsgren derovre, fx rævejagt og polo.
Hubertusjagten er bare latterlige ved siden af!

> Er piger ikke bange for hestene i starten?

Det tror jeg ikke. I er de gode til at skjule det - noget med gener????

Mvh Liz

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 19-11-02 21:44

On Tue, 19 Nov 2002 21:25:01 +0100, "Liz" <lizb@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>der også flere forskellige hestesportsgren derovre, fx rævejagt og polo.
>Hubertusjagten er bare latterlige ved siden af!

   Nu lige i England er der altså osse en helt anden mentalitet
omkring det at ride. Først og fremmest er man meget mere fokuseret på
at det er en klassisk sport. Det er vist næsten et rent udstyrsstykke
at ride i England - men samtidig går de ret meget op i stilen - altså
at rytteren sidder korrekt og kan de ting han/hun skal kunne til
bunden.
   Jeg har fornemmelsen af at alt for mange herhjemme aldrig
lærer at ride fra bunden (Jeg har heller ikke lært det!).

Fra : Liz

Dato : 20-11-02 22:05

> [...]

> at ride i England - men samtidig går de ret meget op i stilen - altså
> at rytteren sidder korrekt og kan de ting han/hun skal kunne til

Det kommer meget an på hvem du er og hvor du bor om det er en udstyrstykke
eller ej. Ikke alle englænder er snobbet, mange er ligesom danskerne .
Men det er rigtig at man lærer at ride på en anden måde end her i landet.
Jeg foretrækker nu at ride lidt mere westernagtig, laid back hedder det
vel? Og at jeg har lært at ride på engelsk er nok skyld i at jeg ingen
problemer har med at ride uden sadel. Man har lært det der med balancen fra
starten af.

Mvh Liz (som allerhelst vil være hvor det er varme lige nu!)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-11-02 23:38

In article <UexC9.22759$HU.1647348@news010.worldonline.dk>, Liz wrote:

> [...]
> USA har jeg indtryk af - måske skyldes det Western mentaliteten er stadig i

Ja, det er nok det, men også bare i sydeuropa tror jeg der er en bedre
kønsfordeling, måske endda den anden vej. (flest mænd?)

> [...]
> der også flere forskellige hestesportsgren derovre, fx rævejagt og polo.
> Hubertusjagten er bare latterlige ved siden af!

Har du redet jagt i england ?? Hvordan foregår det ??
Jeg var selv i wales i sommers, men fik dog ikke redet.
Der var nogle store skove, men det så ud til at være
svært at komme ind i dem, men måske man bare skulle
være lokal kendt, og måske ikke lige bruge en landevej.

JonB

Fra : Pia J

Dato : 20-11-02 09:28

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

> Ja, det er nok det, men også bare i sydeuropa tror jeg der er en bedre
> kønsfordeling, måske endda den anden vej. (flest mænd?)

I Spanien er det en rigtig macho-ting det med at ride. Når man tror en
Andaluser af sig selv knejser og danser, så tager man fejl - de kan skam med
løs tøjle gå som enhver anden hest. Men de bruger skarpe stangbid og bøjler
med spidser, så hesten hele tiden tirres og samtidig holdes tilbage. Jeg så
flere unge mænd ride "parade" gennem byen med et overlegent blik henover os
allesammen. Så det er åbenbart et lokalt scoretrick, en rigtig mand som har
tæmmet et vilddyr.

En dansker jeg red hos dernede fortalte om de meget brutale
tilridningsmetoder, meget lig dem "cowboyderne" bruger/brugte.

Er det mon en mandeting?

:Pia

Fra : Liz

Dato : 20-11-02 21:53

> [...]

> svært at komme ind i dem, men måske man bare skulle
> være lokal kendt, og måske ikke lige bruge en landevej.

Ja, mange gange i min unge dage. Det foregår om efteråret og det mest af
vinteren. Ca. kl. 11 mødes man udenfor den lokale pub og alle (undtagen
børn) får den såkaldt "stirrup cup", dvs noget stærk som opstrammer og
opvarmer. Bare en enkelte! Så bliver der blæst på jagthorn og The Master
of Hounds fører an, fulgt efter af alle deltagere. Mange gange ved de hvor
de skal sådan ca. henne, så der er mange der følger med i biler eller til
fods cross country.

Når hundene får færden af ræven begynder de at gø på en helt bestemte måde,
der blæses i jagthorn og den vilde jagt begynder. Det løber mig helt koldt
ned af ryggen bare med tanken om det. Det var så spændende, tro mig, selvom
det er måske en grusom sport. Man galoppere fuld fart (altid bag ved dem i
røde jakker, de er Master of the Hunt og Master of Hounds etc. Det er meget
dårlig etiket at kom foran dem) over stok og sten, over hegn og bæk, gennem
marker og skov indtil man når derhenne (lige noget for Ole!) hvor ræven
enten er blevet fanget af hundene eller er gået til grund. Der kan være
megen venten mens hundene finder sporet, men det kilder i maven når man
hører deres gøen og hestene vil gerne med. Der blæses igen (hvis jeg husker
rigtig) og den der er med på jagten for første gang, bliver smurt i lidt
blod fra ræven som en slags dåb!! Meget primitiv, ret ulækker men man er
alligevel lidt stolte!!! Nogle gange bliver ræven flået op af hundene,
andre gange bliver den aflivet mere humant.

Så fortsætter jagten indtil sidst på eftermiddagen og man rider hjem igen,
enten til pubben hvor traileren venter, eller helt hjem. Man er godt træt.

De siger at ræven nyder jagten - jeg tror det næppe, men kan fortælle at ved
en af de steder jeg boede som lille, var der en ræve der altid snydt
hundene ved at gemme sig et par meter op i en gammel piletræ i nærheden af
huset. Jeg husker det tydelig selvom jeg var kun et par år gammel. Min mor
farede ude af huset for at frelse mig fra alle hundene og hestehov - jeg sad
lige ved træet og nydt det hele, ikke spor bange.

Jeg var omkring 10 år ved min første jagt, faldt af hesten mindst 5 gange og
kom hjem totalt indsmurt i mudder. Helt opstemte på at deltage næste gang!
Nu at jeg har været væk fra det i så mange år, ved jeg ikke rigtig hvad jeg
synes om det. Det er en "blood sport" ingen tvivl om det, og det er noget
øndskabsfulde, dyrplageri osv., men alligevel,.......... jeg husker det som
absolut spændende, og kunne egentlige godt tænke mig at prøve igen. Med
fare for at få alle dyrevenner på nakken!!!!!!

Mvh Liz

Fra : PJM

Dato : 20-11-02 22:45

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> jeg husker det som
> absolut spændende, og kunne egentlige godt tænke mig at prøve igen. Med
> fare for at få alle dyrevenner på nakken!!!!!!

Her er en af dem: Føj for satan!!!!!!!!!!

pjm

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-11-02 23:55

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Ca. kl. 11 mødes man udenfor den lokale pub og alle (undtagen
> børn) får den såkaldt "stirrup cup", dvs noget stærk som opstrammer og
> opvarmer.

Jeg går ud fra, at du mener alkoholiske drikke. Så vidt jeg husker føles det
kun som om det varmer, mens det rent faktisk sænker kropstemperaturen.

> Det løber mig helt koldt
> ned af ryggen bare med tanken om det.

Ja, der kan du selv se; det er alkoholen! *GGG*

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 20-11-02 00:36

> [...]
> der også flere forskellige hestesportsgren derovre, fx rævejagt og polo.
> Hubertusjagten er bare latterlige ved siden af!

Det polo-sjov ligner altså heller ikke noget for pi^H^Hbørn:

http://www.sportingimages.com.au/weekly-equestrian/

Jeg huskede det nu som om, man brugte sådan nogle kroket-lignende
køller.

Det kunne være man skulle sætte sig ind i reglerne en dag. Det er
sikkert et meget sjovt spil - hvis man ellers kunne ride.

> Det tror jeg ikke. I er de gode til at skjule det - noget med gener????

Skjule det, hmmm, det ved jeg ikke.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-11-02 11:33

In article <slrnatlim5.apm.fuzz01@0xc2ffa6c1.osd01.dsl.telianet.dk>, Anders Bo Rasmussen wrote:
> On Tue, 19 Nov 2002 21:25:01 +0100,
> Liz <lizb@worldonline.dk> wrote:

[klip]

> Det polo-sjov ligner altså heller ikke noget for pi^H^Hbørn:

tja, hvis jeg ikke tager meget fejl er
http://www.sportingimages.com.au/weekly-equestrian/photo/photo1.jpg
2 tøser.

> http://www.sportingimages.com.au/weekly-equestrian/
>
> Jeg huskede det nu som om, man brugte sådan nogle kroket-lignende
> køller.

Ja, det gjorde jeg også, men nu kalder de det jo også for
"polocrosse" og ikke bare polo.

> Det kunne være man skulle sætte sig ind i reglerne en dag. Det er
> sikkert et meget sjovt spil - hvis man ellers kunne ride.

Ja, jeg tror dog at det er svært, men også sjovt.

JonB

Fra : PJM

Dato : 20-11-02 11:37

> Ja, jeg tror dog at det er svært, men også sjovt.

Men næppe for hestene -har selv overværet en sådan forestilling. Føj!

mvh
pjm

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-11-02 14:46

"PJM" <doink@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Men næppe for hestene -har selv overværet en sådan forestilling. Føj!

Hvordan foregår det, siden du siger "føj"?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : PJM

Dato : 20-11-02 16:37

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan foregår det, siden du siger "føj"?

Hestene (ponyerne) bliver flået meget voldsomt omkring og får ofte skader.
Desuden har jeg engang læst en artikel om, hvordan man "trænede" poloponyer
i Argentina, der er et af verdens førende lande indenfor den dyreuvenlige
sport. Og det opvejer i mine øjne rigeligt, at nogen synes det kunne være
sjovt.

mvh
pjm

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-11-02 16:57

In article <arfole$l50$1@sunsite.dk>, PJM wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Men næppe for hestene -har selv overværet en sådan forestilling. Føj!

Det skal slevfølgelig også være sjov for hestene. Måske Trolden kan
fortælle om hendes boldeleg med hendes hest ?

JonB

Fra : Heidi Falch

Dato : 20-11-02 22:55

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:

<snip>

>Det skal slevfølgelig også være
>sjov for hestene. Måske Trolden kan
>fortælle om hendes boldeleg med
>hendes hest ?

Tja, hun (både Trolden og hesten) synes faktisk det er vældig
sjovt at spille bold - klikkertræning er faktisk underholdende

--
Knus,

Trolden

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-11-02 23:56

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse
> Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:
>
> <snip>

> Tja, hun (både Trolden og hesten) synes faktisk det er vældig
> sjovt at spille bold - klikkertræning er faktisk underholdende

Hvad går det mere eksakt ud på? Boldspillet, altså.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Heidi Falch

Dato : 21-11-02 11:46

Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev:

>Hvad går det mere eksakt ud på? Boldspillet, altså.

Altså Vi er ikke rigtig kommet længere end til at hun skal
skubbe til bolden med mulen. Dette skal gøres så bolden rent
faktisk flytter sig. Når hun gør det, får hun et klik og en
godbid - efterhånden får vi så gået hele ridehuset rundt, fordi
hun jo - for at få næste klik og godbid - er nødt til at gå hen
til bolden. Da hesten kun er 3 prøver jeg for alt i verden at
undgå at trætte hende, og det er nok grunden til, vi ikke er nået
længere

Så en igår, som efter ca 10 min. havde lært en hingst, at han
skulle prøve at tage bolden fra personen. Det med at tage den fra
hende gik ikke så godt - endnu - men han havde fint forstået at
han var nødt til at gå efter bolden (og personen) og rører bolden
så snart personen undlod at flytte den, for at få sit klik og en
godbid

Min plan med Assa er også at vi prøver at lege med, at hun skal
tage bolden fra mig. Måske lave det til fodbold, hvor hun reelt
sparker til bolden istedet for at skubbe - men det er jeg ikke
helt sikker på, jeg vil have...tænk nu, hvis hun gør det med andre
ting end bolden *ser i ånden spande mv flyve omkring i stalden*.
Og så har jeg nogle planer om, at hun skal lære at tage en spand
op og give mig (det ville være så rart på folden, at man blot
kunne bede om sin spand uden at skulle vade ind efter den *GG*)

Jeg har ihvertfald lært, at det faktisk kun er min fantasi, der
sætter grænser for, hvad jeg kan lære hende af mere eller mindre
underlige ting

--
Knus,

Trolden

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 21-11-02 21:37

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Jeg har ihvertfald lært, at det faktisk kun er min fantasi, der
> sætter grænser for, hvad jeg kan lære hende af mere eller mindre
> underlige ting

Spændende. Lad høre fra dig, hvordan det skrider fremad, ikke!?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Heidi Falch

Dato : 22-11-02 01:05

Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev:

>Spændende. Lad høre fra dig, hvordan det skrider fremad, ikke!?

Will do

Tror noget af det næste bliver at løfte ben af sig selv - det går
rimeligt med bagbenene, men hun virker til at tro, at jeg vil ha
hende til at skrabe (tigge) med forbenene, og er der noget hun
bare IKKE skal lære, så er det det *G*

--
Knus,

Trolden

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 22-11-02 14:39

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> rimeligt med bagbenene, men hun virker til at tro, at jeg vil ha
> hende til at skrabe (tigge) med forbenene, og er der noget hun

Jeg har i et års tid forsøgt (uden held - det bunder muligvis i dårlig
balance eller dårlige oplevelser med mænd?) at få min gamle hoppe til at
løfte bagbenene. I stedet forsøger jeg så nu at lære hende, at hun bare kan
"vippe" hoven, så jeg kan få renset den. Det går allerede meget bedre, men
jeg kender jo også min hest bedre nu end da jeg købte hende.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Heidi Falch

Dato : 23-11-02 18:57

Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev:

<snip>

Nårh - det næste blev faktisk at prøve at få hende til at flehme
på kommando, men jeg ved først i morgen, om det virkede ))

Ang. din hoppe, så er det da muligt at klikkertræning kunne hjælpe
på det. Vi har en vallak på 10 ude hos os, som i den grad er
panikken over piske (er der en på ridebanen der giver sin hest en
i bagdelen for at få den til at gå frem, er det Laxi, der - puff -
står nede i den anden ende af samme ridebane), og han har nu lært
ikke at panikke, selvom pisken rører ved ham over hele kroppen
mens han står i stalden, og det er kommet via klikkertræningen;
han får et klik - og en godbid - når han står stille, selvom
pisken køres ned af fx. ryggen.

En anden god ting ved klikkertræningen, synes jeg ihvertfald, er
at man i den grad sørger for at hestens fokus er på dig, og ikke
på alt muligt andet. Jeg havde i dag ikke just forventet at få
noget som helst ud af at træne med min 3 års hoppe, idet der gik
en anden unghest sammen med hende i ridehuset, men hun holdt flot
koncentrationen på mig, også selvom der kom 2 vallakker ind
senere, hvoraf den ene overhovedet ikke havde fokus på sin ejer,
og hun kunne dermed heller ikke træne ham, men hun lærte så, at
hun er nødt til at træne ham alene lidt endnu, indtil han lærer at
uanset hvad, så skal han have fokus på hende.

Nu skal det jo så ikke lyde som om klikkertræning er det eneste
saligtgørende Men jeg - og andre i vores stald - er blevet
temmelig positivt overrasket over, hvad det gør ved hesten.

/me kunne blev ved med eksempler...bl.a. om en hingst med
gjordkramper, der spænder vildt, når ejeren skal op på ham...men
nu skal jeg nok befri jer ;oP

--
Knus,

Trolden

Fra : Nina Svanholm

Dato : 24-11-02 11:25

Hej

Du må meget gerne fortælle mere om det, jeg synes det lyder spændene! Så for
min skyld vil jeg hellere end gerne høre mere om det, det er fedt at høre og
måske lære noget nyt

Fra : Liz

Dato : 24-11-02 11:49

> [...]
for
> min skyld vil jeg hellere end gerne høre mere om det, det er fedt at høre

Kan vi så ikke starte en ny tråd så? Den her er efterhånden temmelig træls
at kom igennem.

Mvh Liz

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 19-11-02 09:18

> En af de væsentlige grunde for at der er så mange piger i hestesporten er

[snip]

Jeg beklagede mig ikke over, at der er mange piger, som har hest og rider,
men at ridesporten i offentlighedens øjne kun er for piger.

> En anden ting jeg har bemærket er, at mange drenge er
> ligefrem bange for heste, og undskylder manglen på interesse med, at det
er
> "tøse sport"!

Mon ikke de nærmere er bange for at blive til grin overfor deres kammerater?
Jeg er da selv hundrede gange mere bange for biler (f.eks. en ung mand med
nyerhvervet kørekort) end for en flok heste i fuld galop ... Nej, det er en
dårlig undskyldning, og vi skal have ændret synet på, at det at have med
heste at gøre kun er for piger. Flere sorte ryttere fra Ringenes Herre! Dét
er noget drenge kan relatere til!

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Liz

Dato : 19-11-02 21:29

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote

> Jeg beklagede mig ikke over, at der er mange piger, som har hest og rider,
men at ridesporten i offentlighedens øjne kun er for piger.

Det er jeg klar over, men der er ikke noget at sige til pressens dækning når
det er fleste piger der rider.

>Flere sorte ryttere fra Ringenes Herre! Dét er noget drenge kan relatere
til!

Det kan piger også du!!

Mvh Liz

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-11-02 14:51

> [...]
> men at ridesporten i offentlighedens øjne kun er for piger.
>
> Det er jeg klar over, men der er ikke noget at sige til pressens dækning

Jammen, de skal ikke gøre ridesporten mere "piget" bare fordi, der er flest
piger der rider. Det er dårlig journalistik!

> til!
>
> Det kan piger også du!!

Det kan de sikkert, men som mandligt individ har jeg svært ved at relatere
til f.eks. My Little Pony og Wendy - og jeg er ikke den eneste.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 20-11-02 00:20

On Tue, 19 Nov 2002 09:18:01 +0100,
Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

> Flere sorte ryttere fra Ringenes Herre! Dét
> er noget drenge kan relatere til!

Ja bortset fra de ikke er individer og ikke tænker, hvis jeg husker det
jeg har læst af bogen rigtigt. Jeg havde da tænkt mig, at hvis man
skulle købe noget ridetøj, om man ikke kunne få kobolblå og sorte
ridebukser (altså begge farver på en gang).

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 20-11-02 00:41

On Mon, 18 Nov 2002 01:36:41 +0100,
> [...]

> der ER da også mange piger i hesteverdenen, hvilket jeg som single kun kan

Jeg er også single, men i hesteverdenen er kønsfordelingen efter min
mening for skæv.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-11-02 14:47

(Men

> Jeg er også single, men i hesteverdenen er kønsfordelingen efter min
> mening for skæv.

Enig! Derfor min start på denne tråd, ikke!?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 20-11-02 20:13

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Enig! Derfor min start på denne tråd, ikke!?

Og kors hvor var det en tråd der kunne få rytterne op af sadlen!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-11-02 23:57

> Og kors hvor var det en tråd der kunne få rytterne op af sadlen!

Ja, endelig lidt gang i gruppen. Det tog mig faktisk en lille times tid at
komme igennem det hele i dag! *G*

mvh
Trond Øyvind Hermansen