Halsbånd eller ej?
Fra : Michael Petersen

Dato : 17-11-02 19:04

Hejsa

Min kone og jeg er igang med at købe en hvalp og diskutere nu forskellige
ting vedr. opdragelse og lign. der er jo mange ting at tage stilling til
inden den kommer hjem

Nå, men spørgsmålet drejer sig om hvornår hunden bør have sit halsbånd på.
Selvfølgelig skal den have det på når vi er ude, men skal det også være på
når vi er hjemme? Hvad har i andre valgt?

mvh
Janne og Michael

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 17-11-02 19:34

Michael Petersen skriver:

> [...]
> Selvfølgelig skal den have det på når vi er ude, men skal det også være på
> når vi er hjemme? Hvad har i andre valgt?

Hejsa!
Vi har to hunde, den ene er en langhåret Skt. bernhard og han har stort set
aldrig halsbånd på når vi er hjemme. Jeg synes ikke det er nødvendigt, og det
giver mærker i hans tykke "pels-krave". Den anden hund er en Basset, og da han
er lidt af en udbryderkonge har han sit halsbånd på når hundene leger alene
ude i haven. Skulle han smutte, kan man straks ringe til os, i stedet for at
han skal forbi en scanner hos dyrlæge/falck. Begge hunde har naturligvis deres
lærredshalsbånd med diverse id-tags på når vi er på gåture!
Hilsen Dorthe

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 17-11-02 20:31

Hej Michael

Michael Petersen wrote:
> Nå, men spørgsmålet drejer sig om hvornår hunden bør have sit halsbånd på.
> Selvfølgelig skal den have det på når vi er ude, men skal det også være på
> når vi er hjemme? Hvad har i andre valgt?

De kommer an på om halsbåndet er ment som det snoren skal sidde i, eller
om det bare skal holde hundetegnet.

Vores har kun sit halsbånd på når han bliver passet ude. Til gåture har
han heller ikke noget på, men går vi tur fremmede steder eller ved vej
med stærk trafik, har han sin kæde på med snoren i.

Dette kan vi kun gøre fordi vi er så sikre på ham ved indkald, plads og
afdækning på afstand. Så efter min bedste overbevisning er en god
grundtræning fra 3-mdrs alderen og frem vigtigere end hvorvidt hunden
skal have halsbåndet på hjemme eller ej.

Marianne Feddersen

Fra : BN

Dato : 17-11-02 20:31

Hej Janne og Michael

Vores hund har altid halsbåndet på, det er et læderhalsbånd.
Når vi er i skoven eller andre steder, hvor hun løber frit og har risiko for
at sidde fast, tager vi halsbåndet af hende.
Nogle bruger kvælerhalsbånd, men jeg synes ikke det er nødvændigt, med
mindre hunden er stor og stærk og har et ivrigt temperament. I disse
situationer kan man give den et læderhalsbånd på indendøre, larmer mindre og
er mere behageligt for hunden. Udendørs kan I så bruger kvælerhalsbåndet.
Min dyrlæge fortalte mig engang, at pighalsbånd kun bør bruges et par gange,
når man træner hunden til at gå pænt, hvis den har store problemer med det,
ellers så kan det kun være meget skadeligt for hundens hals.
Da der er tale om en hvalp, har den naturligvis ingen problemer med at
fralægge gamle vaner, så prøv med et læderhalsbånd og træn gå-pænt et par
gange om dagen lige fra starten, så får I sikkert ikke brug for andre slags
halsbånd.

Hilsen BN

PS. Hvis I har nogle møbler eller lign. hunden kan sidde fast i, skal I nok
tage halsbåndet af når den er alene hjemme.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-11-02 22:40

"Michael Petersen" <mcp_dk@e-mail.dk> writes:

> Nå, men spørgsmålet drejer sig om hvornår hunden bør have sit halsbånd på.
> Selvfølgelig skal den have det på når vi er ude, men skal det også være på
> når vi er hjemme? Hvad har i andre valgt?

Vi har en jagthund, som altid har sit læderhalsbånd på. Han fik et på
den dag vi hentede ham og han har haft det på lige siden.

Det er ikke ret tit vi går tur med ham, sådan uden for grunden og i
snor, men når vi gør det, tager vi læderhalsbåndet af ham og giver han
et kvælerhalsbånd på, altså sådan et af metal med led. Det er ikke
fordi han trækker eller noget i den retning, men hvis han lige
pludselig får den ide, at han skal jagte en kat el.l. så kan han i
løbet af to sekunder komme ud af sit læderhalsbånd. Et læderhalsbånd
skal altid være så stort at hunden kan trække sit hoved igennem det,
netop for at undgå at de kommer til at sidde fast.

Lænken har jo også den fordel, at hvis man vender det rigtigt, og det
er der desværre mange der ikke gør, så sidder det meget løst om
hundens hals. Når hunden først har lært det, så er lyden af lænken der
bliver strammet nok til at få den til at gå pænt. Så selvom det bliver
kaldt et kvælerhalsbånd, så er det altså ikke noget der kvæler hunden,
med mindre altså at man vender det forkert.

Når vi så kommer hjem fra turen, så tager jeg lænken af ham og lader
ham løbe. Men der går ikke ret lang tid før han kommer og vil have sit
læderhalsbånd på igen. Jeg syntes faktisk også at det er pænt til ham,
det passer lige i farven.

Du kan se ham her: http://www.trinekc.dk/alfred.html, desværre kan man
ikke rigtig se halsbåndet.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 17-11-02 22:59

Hej Michael og Janne

> Nå, men spørgsmålet drejer sig om hvornår hunden bør have sit halsbånd på.
> Selvfølgelig skal den have det på når vi er ude, men skal det også være på
> når vi er hjemme? Hvad har i andre valgt?

Nicki har altid kun halsbånd på når vi er på gaden, herhjemme tager vi det
altid af. Jeg prøver selv at sætte mig ind i hunden, ville jeg selv synes
det var rart at have på? Nej bestemt nej, så derfor har han det kun på når
vi går tur ( okay det kan sikkert godt være hunden ikke tænker sådanne *G*,
men det gør jeg )

Hvilken hund er igang med at købe? hvis man må spørge

Mange hilsner fra

Bolette og Nicki

Fra : Michael Petersen

Dato : 18-11-02 15:54

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> wrote in news:ar939j$u9n$1
@news.cybercity.dk:

> Hvilken hund er igang med at købe? hvis man må spørge
>
> Mange hilsner fra
>
> Bolette og Nicki

Hej Trine

Vi kigger meget på en Mops.

Michael
--
Who is General Failure and why is he reading my disc?

Fra : Battlefield´s

Dato : 18-11-02 16:49

Hej
Hvis det er en Mops I kigger efter, er det så ikke lidt synd at lade den
have sit halsbånd på hele tiden? Jeg mener en Mops har jo temmelig meget
løst halsskind så et halsbånd vil måske genere den.
Mine to labbere har kun halsbånd på når vi går tur.
Hilsen Vibeke

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-11-02 17:23

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> writes:

> Hvis det er en Mops I kigger efter, er det så ikke lidt synd at lade
> den have sit halsbånd på hele tiden? Jeg mener en Mops har jo
> temmelig meget løst halsskind så et halsbånd vil måske genere den.

En gammel dansk hønsehund som vores, har også alt for meget løst
halsskind, men det har aldrig været noget problem.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-11-02 13:45

"Michael Petersen" <mcp_dk@e-mail.dk> wrote in message
> [...]
> Selvfølgelig skal den have det på når vi er ude, men skal det også være på
> når vi er hjemme? Hvad har i andre valgt?

Vores hund har kun halsbånd på når den går i snor, når den er derhjemme og
når den er fri har den aldrig halsbånd på.
"Gammel" vane fra hundetræningen i DRK vel ?!?!

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Ladycatwoman

Dato : 18-11-02 14:51

Hejsa.

Cujo går altid med sit "kvælerhalsbånd", hvilket han for længst har vænnet
sig til.
Den eneste årsag til dette er for at undgå "ballade" inden gåturen.
Mine forældre har også en schæfer, og den får først sit halsbånd på, når den
skal gå tur.
Det skaber en pokkers påstyr, når 45 kg schæfer skal have halsbånd på, mens
den hopper op og ned af glæde.
Dette ville jeg undgå fra starten, og derfor går Cujo altid med sit. Når han
så skal have snor på, sætter han sig pænt og venter, og der er ingen
ballade.
Det her drejer sig selvfølgelig om opdragelse, og hvis vi fra starten havde
opdraget ham til at sidde pænt, både når skulle have halsbånd og snor på,
havde det nok heller ikke været et problem, men vores løsning som
førstegangs hundejer var altså dette.
Det var nu også rart, da han i sommer ved et uheld stak af, uden vi opdagede
det, og løb over for at lege med genboens børn. Den far var dog ikke så rar
at have i telefonen*S*.

Fra : Pia J

Dato : 18-11-02 19:29

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> wrote in message
> Hejsa.
>
> Cujo går altid med sit "kvælerhalsbånd", hvilket han for længst har vænnet
> sig til.
> Den eneste årsag til dette er for at undgå "ballade" inden gåturen

Til gengæld kan du risikere at han en dag hænger fast i noget mens han er
alene hjemme og hænger sig selv i panikken for at komme fri.

Vores hunde har ikke halsbånd på inde af samme grund. Især en lille hvalp
kan falde ned de mærkeligste steder.

:Pia

Fra : Ladycatwoman

Dato : 19-11-02 06:56

> [...]
> alene hjemme og hænger sig selv i panikken for at komme fri.
>
> Vores hunde har ikke halsbånd på inde af samme grund. Især en lille hvalp

Hej Pia.

Helt klart noget, som man skal have med i sine overvejelser, men nu var Cujo
jo som hvalp for lille til et kvælerhalsbånd, så dengang var det ikke
aktuelt, og i dag er der ingen muligheder for sådanne uheld. Han går nemlig
kun i baggangen, når vi ikke er hjemme, og her er kun hans kurv dermed ingen
farer.

Fra : Mari

Dato : 18-11-02 20:21

> [...]
> Selvfølgelig skal den have det på når vi er ude, men skal det også være på
> når vi er hjemme? Hvad har i andre valgt?

Hvis din hund "smutter" ud ad døren - og du ikke lige er opmærksom
på at den er gået - så går det altså hurtigere med at få den hjem igen,
hvis den har sit halsbånd/navneskilt på. "Den" kan ringe hjem )

Hvis den ikke har - og den først skal en tur omkring politiet - så medfølger
en bøde på omkring 500 kr. for at mangle det lovbefalede navneslilt.

Selvom mine hunde ikke går nogen steder - så har de ALTID rundsyede
læderhalsbånd på - for at kunne bære deres navneskilt.

Mari