LANG så er i advaret! Hjælp til købskontra~
Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 17-11-02 15:03

Hej alle sammen. Jeg sad for sjov her i weekenden og strikkede denne
købskontrakt sammen. Jeg har jo god tid Emma er trods alt kun 14
uger *fnis* hun skal jo nok ikke have killinger forløbig

Men så er der jo mulighed for at den kan ende med at blive rigtig god, med
så lang tid til kritik fra jeres side

Den er lavet som en folder.... altså en A4 som foldes på midten...
forsiden
er ikke med her så i ser, side 1 og 2 samt bagsiden.

Jeg har taget udgangspunkt i den jeg selv skrev under på ved købet af Emma
og så rettet der hvor jeg mente der skulle rettes.

Jeg havde tænkt mig at lave 3 forskellige. En til Kælekat og en til
udstillingskastrat hvor i der stod tidspunkt på neutralition og så denne
til
avlskat.

Hvordan er det egentlig med juraen???? holde en sådanne kontrakt når det
kommer til stykket?

Bare kom med jeres menning.... jeg kan jo kun blive klogere

Det bekræftes hermed at:

Katten:_____________________________________________

Født den:______________Køn:_________EMS:___________

Farve:______________________________________________

Stamtavlenr:_________________________________________

Mor:_______________________________________________

Far:________________________________________________

Er solgt til:

Navn:______________________________________________

Adresse:____________________________________________

Postnr./By:__________________________________________

Telefon:____________________Mobil:___________________

E-mail:_____________________________________________

Kattens pris:____________kr.

Overdragelsen er fundet sted d. / 200

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Katten er ved overdragelsen vaccineret mod kattesyge, influenza og er
dyrlægekontrolleret. Katten har endvidere fået ormekur omkring 9 ugers
alderen. Eventuelle sygdomme efter salget er for købers egen regning.

Nedenstående er d.d. overdraget.:

*FelisDanica stamtavle med ejerskifteerklæring. (På bagsiden har
dyrlægen udfyldt felt om navlebrok og hørelse.)

*Vaccinationsattest.

*Sundhedsattest.

Opdrætters underskrift på denne købskontrakt er kvittering for,

at hele det aftalte beløbet på __________kr. for katten er betalt.

_______________________ _______________________

Købers underskrift Opdrætters underskrift

NB: Læs betingelserne for købet på bagsiden.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Betingelser for køb.

*Før videresalg, aflivning eller lign. finder sted, skal opdrætter
underrettes og har da tilbagekøbsret af katten. Undtaget er aflivninger af
medicinske årsager.

*Opdrætter skal underrettes ved alvorlige sygdomme eller død, samt
ved kastration/sterilisation.

*Killingens pris afhænger af, hvordan killingen opfylder standarten
for Norsk Skovkat på salgstidspunktet. Da killingen først er
færdigudviklet
omkring 2-3 prs alderen, kan der af gode grunde ikke gives garanti for
dens
videre udvikling, ligesom der ikke kan gives garanti for, at der kan
forekomme halefejl i linierne.

*Køber garanterer, at der ikke er forbud mod kattehold på dennes
bopæl.

*Endvidere garanterer køber, at katten ikke holdes som burkat og at
den højest tilbringer 12 timer af døgnet i løbegård. (Fertile hankatte,
der
skal bruges i avl, undtages herfra.)

*Så vidt det er undertegnet muligt, står jeg til disposition med råd
og vejledning. Se i øvrigt den udleveret pjece om "Råd og vejledning fra
opdrætteren".

Med venlig hilsen

Randi Skindbjerg Jørgensen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Med venlig hilsen
Randi Skindbjerg Kristensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ida

Dato : 17-11-02 15:14

Hej alle *S*
Jeg ved at købeloven også gør sig gældende når det gælder katte. Men hvor og
hvor meget ?
Det hedder sig at : § 54. Har køberen ikke inden to år efter genstandens
overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan
han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at
indestå for genstanden i længere tid eller har handlet svigagtigt.

Er det arvelige sygdomme og infertilitet ? Eller kan opdrætter fratages
ansvar her ved at skrive at
Snip > " Eventuelle sygdomme efter salget er for købers egen regning." ? <
Snip ( ikke et angreb på dig Randi.. blot almen nysgerrighed )

Jeg må indrømme at jeg også er i tvivl.. nogen der kan gøre mig og sikkert
også andre klogere ?

Ida

--
DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk -killinger til salg

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 17-11-02 15:27

Hej Randi,

med baggrund i opdrætterkursus v/ Tom Høj og skovkattekørekort i
weekenden har jeg flg. kommentarer:

> Jeg havde tænkt mig at lave 3 forskellige. En til Kælekat og en til
> udstillingskastrat hvor i der stod tidspunkt på neutralition og så denne
> til
> avlskat.

Det er selvfølgelig op til dig selv. Personligt vil jeg (som ny
opdrætter) synes det er svært at vurdere om en killing egner sig til
kæl, udstilling eller avl. Derfor vil jeg kun sælge en slags katte. Jeg
vil kun lukke stamtavler hvis katten har en helbredsmæssig fejl (døvhed,
haleknæk, navlebrok m.v.) der gør den uegnet til avl. Det er min
personlige holdning.

> Hvordan er det egentlig med juraen???? holde en sådanne kontrakt når det
> kommer til stykket?

Ja, hvis den er udformet korrekt...

> Katten er ved overdragelsen vaccineret mod kattesyge, influenza og er
> dyrlægekontrolleret. Katten har endvidere fået ormekur omkring 9 ugers
> alderen. Eventuelle sygdomme efter salget er for købers egen regning.

Denne formulering vil ikke holde rent juridisk. Som opdrættere bør vi
skrive kontrakter med udgangspunkt i forbrugerkøbeloven. Iflg. den har
køber reklamationsret i 2 år efter købet, og sygdomme der opstår inden
for de første 6 mdr. KAN antages at have været til stede ved salget. Så
du kan ikke fraskrive dig dit ansvar med denne formulering, og heller
ikke ved at skrive "købt som beset" el. lign.

> [...]
> medicinske årsager.

> *Opdrætter skal underrettes ved alvorlige sygdomme eller død, samt

Ja, det er et spørgsmål der ofte diskuteres. Den fortolkning jeg har
hørt flere gange, er at disse formuleringer pålægger køber en "urimelig
byrde". Det er en god ide at skrive at man gerne vil underrettes, men
det er også en af de klausuler der kan blive tilsidesat af
disciplinærnævnet.

> [...]
> dens
> videre udvikling, ligesom der ikke kan gives garanti for, at der kan

Jvf. formuleringen ovenfor - med de 2 års reklamationsret - er denne
også tvivlsom. Du kan dog skrive at "Køber er orienteret om, at der kan
forekomme halefejl i linjerne" hvis det er meget vigtigt for dig.

Resten er vist for så vidt i orden. Husk at hvis du pålægger køberen at
kastrere inden xx-mdrs. alder er du også nødt til at indskrive en
sanktionsmulighed, f.eks. at du vil se kopi af kvittering for
neutralisering og hvis ikke du får den skal køber betale en bod på kr.
xxx. Men den slags detaljer i kontrakter kan altså også blive tilsidesat
hvis de er "urimeligt byrdefulde". Det er vigtigere at vælge sine købere
med omhu end at gardere sig med livrem og seler i en kontrakt - igen
efter min mening.

/Pernille

Fra : Line Wolff

Dato : 18-11-02 15:43

[Randi]
[Pernille]
> [...]
> "urimelig byrde". Det er en god ide at skrive at man gerne vil
> underrettes, men det er også en af de klausuler der kan blive

Den fortolkning jeg har hørt er, at klausulen kun er en "urimelig byrde"
såfremt du pålægger køber at sælge til dig for et urimeligt (lavt) beløb.

Havde Randi i sin kontrakt skrevet "at før videresalg, aflivning eller
lign. finder sted skal opdrætter underrettes og tilbydes at tilbagekøbe
katten til 500,-" havde den været urimelig. Den vil muligvis også være
urimelig/svær at dømme når der intet beløb er anført, men anføres et
vejledende beløb, fx. "til markedspris", bør den egentlig holde vand.
Såfremt det selvfølgelig ikke er køber umuligt at finde sælger fx. ifm.
med sælgers flytning el.lign.

Jeg er ikke jurist, så hæng mig ikke op på det og korriger mig MEGET
gerne hvis jeg er forkert på den.

Jeg skriver selv i min kontrakt:

"Det er ikke tilladt køber at videresælge eller forære katten væk uden at
indrømme sælger en forkøbsret eller tilsvarende overtagelsesret på samme
betingelser for sælger, som køber ellers ville have opnået herved."

Jeg har ikke fået det krydschecket hos en advokat, men i ovenstående
pålægger jeg IKKE køber at sælge til mig på urimelige vilkår, men blot på
de vilkår han ellers ville have i situationen. At jeg så kan løbe ind i
et problem hvis køber vil snyde med denne "markedspris" og forlanger
10.000,- for katten på et grundlag der er uærligt (fx. at en veninde "vil
købe" katten til 10.000,- ergo skal jeg betale samme pris hvis jeg vil
købe den) kan jeg selvfølgelig ikke undgå. Men nu er jeg også så heldig
at have et godt forhold til mine købere og har kun disse klausuler
fordi... ja... det må man jo hellere have. Så kan man ihvertfald ikke
have dårlig samvittighed over intet at have gjort for at forhindre
skaden, hvis uheldet skulle ske.

--
mvh Line
http://www.nelja.dk - Nelja's Russian Blue

Fra : Pernille Scharff

Dato : 18-11-02 16:00

Hej Line,

> Den fortolkning jeg har hørt er, at klausulen kun er en "urimelig byrde"
> såfremt du pålægger køber at sælge til dig for et urimeligt (lavt) beløb.

Jeg har hørt flere fortolkninger på den klausul og jeg er heller ikke 100%
sikker...
Jeg tror heller ikke man kan komme i klemme med en klausul som din, men min
fornemmelse er at man skal passe på med hvor mange klausuler man lægger ind
i kontrakten. Ellers kan man hurtigt komme ud i at der er "for mange" så
hele kontrakten bliver urimelig set med f.eks. forbrugerklagenævnets øjne -
hvis det skulle komme dertil.

Men jeg venter spændt på at en eller flere af hovedklubberne laver et
forslag til en fornuftig standardkontrakt så vi kan få ryddet lidt op i
alle de mystifystiske varianter *G* Og så tror jeg stadig det er bedre at
vælge sine killingekøbere med omhu end at have en masse helgarderinger i
kontrakten! Men det er vi vist heller ikke uenige om...

/Pernille

Fra : Line Wolff

Dato : 18-11-02 16:37

> Jeg tror heller ikke man kan komme i klemme med en klausul som din,
> men min fornemmelse er at man skal passe på med hvor mange klausuler
> man lægger ind i kontrakten.

Det kan vi kun være enige om.

> Men jeg venter spændt på at en eller flere af hovedklubberne laver et
> forslag til en fornuftig standardkontrakt så vi kan få ryddet lidt
> op i alle de mystifystiske varianter *G*

Ja, og det er jo netop til alles fordel hvis der bliver udarbejdet en
sådan. Jeg krydser fingre for at de får det gjort Er hovedklubberne
egentlig klar over, at det er et stort ønske blandt, ihvertfald, nogle af
deres medlemmer?

Nej

Fra : Camilla Scharff

Dato : 18-11-02 18:01

"Line Wolff" <line@nelja_grus.dk> skrev...
> [...]
> sådan. Jeg krydser fingre for at de får det gjort Er hovedklubberne
> egentlig klar over, at det er et stort ønske blandt, ihvertfald, nogle af

Ja, det er de
Og til orientering kan jeg oplyse, at Racekatten arbejder på en
standardkontrakt, som meget gerne skulle komme på hjemmesiden til fri
download inden slutningen af året, da alle opdrættere jo *skal* lave
skriftlige kontrakter pr. 1. januar 2003.
Men det bliver en _standardkontrakt_ uden mange af de "mystifystiske"
bestemmelser... det står selvfølgelig en frit for at lave særlige
bestemmelser/tillæg til kontrakten, men så garanteres ikke for den juridiske
holdbarhed

Mvh. Camilla

Fra : Camilla Scharff

Dato : 18-11-02 18:48

"Randi Skindbjerg Kristensen" <Norsk-SkovkatKATTE@BAKKEDK-Skindbjerg.dk>
skrev...
SNIP
> [...]
> dyrlægekontrolleret. Katten har endvidere fået ormekur omkring 9 ugers
> alderen. Eventuelle sygdomme efter salget er for købers egen regning.

Det sidste holder ikke... Købeloven foreskriver to års reklamationsret
hvoraf de første 6 måneder er en form for garanti, idet mangler (ja, det
hedder det juridisk...) opstået indenfor denne periode som udgangspunkt vil
anses som værende tilstede på købstidspunktet.

En ting er så ren jura, en anden er "det virkelige liv", hvor det nok er
tvivlsomt at en sælger vil kunne holdes ansvarlig for en en *banal* sygdom 4
måneder efter salg (og så har man vist også valgt de forkerte købere, hvis
nogle kunne finde på at klage over fx en øjenbetændelse el. lignende) -
andre mangler/sygdomme/lidelser vil måske nok kunne gøre, at sælges holdes
ansvarlig.

Uanset hvad, så kan man dog aldrig fraskrive sig noget, som er købers
sikrede ret via en lov!

> Nedenstående er d.d. overdraget.:
> *FelisDanica stamtavle med ejerskifteerklæring. (På bagsiden har
> dyrlægen udfyldt felt om navlebrok og hørelse.)

Vel kun høreattest hvis det er en hvid kat? Ingen andre kulører kræver dette
og får heller ikke bemærket noget om hørelsen.

SNIP
> Betingelser for køb.
> *Før videresalg, aflivning eller lign. finder sted, skal opdrætter
> underrettes og har da tilbagekøbsret af katten. Undtaget er aflivninger af
> medicinske årsager.

Det er ikke sikkert, at den holder juridisk - der er ingen praksis på
området som sådan.

> *Opdrætter skal underrettes ved alvorlige sygdomme eller død, samt
> ved kastration/sterilisation.

Igen, det er ikke sikkert, at den holder. Hvorfor skal du kontaktes ved
kastration - det *kunne* tolkes som urimeligt?

> [...]
> dens
> videre udvikling, ligesom der ikke kan gives garanti for, at der kan

Synes det er lidt "farligt" at skrive - er du i stand til at vurdere dine
killingers udseende i forhold til standarden i en sådan grad, at du ligefrem
kan lade prisen afhænge af det? Og hvilken skala bruger du så...? Hvad nu
hvis køberne har betalt 2.500 for en killing, som 3 år gammel viser sig
*kun* at være en 2.000 kr.'s killing? - så skal du reelt betale tilbage! Den
ville jeg stryge prompte!

Ordet "garanti" bør aldrig forekomme i en kontrakt - hverken at der gives
eller ikke gives garanti.
En sælger har *pligt* til at oplyse om alle forhold, som kan være afgørende
for køber, og det er selvfølgelig prisværdigt at du vil oplyse, at du ikke
ved om der er halefejl i linierne, men hvad så med HD, HCM, PL osv. osv.?
Nøjes med at oplyse om det du ved - ikke det du *ikke ved* - det forvirrer
bare køberne mere end gavner, især hvis det er kælekattekøbere.
Uanset hvilket "formål" katten er solgt med (kæl/avl - lad være med at sælge
udstillingskatte, alle katte kan jo udstilles, og hvis du differencierer
mellem fx kæl og udstilling, så har du allerede implicit "lovet" at
udstillings-katten "kan" mere end kælekatten, og det er jo langt fra
sikkert - især når du selv senere skriver, at den først er fædigudviklet i
2-3 års alderen - det grænser, IMO, til værende en garanti) kan der udvikles
halefejl. Du kan naturligvis lade det stå i avlskatte-kontrakter, men der er
IMO langt vigtigere ting end lige halefejl (se førnævnte).

> *Køber garanterer, at der ikke er forbud mod kattehold på dennes
> bopæl.

Ud med garanterer - brug i stedet "erklærer"... Jeg kan sådan set godt se
formålet med bestemmelsen, men hvad hvis køber efter 1 år skal flytte, og
kun kan finde et sted, hvor der er forbud mod kattehold - tager du så katten
tilbage eller hvad? Eller havde du i tankerne at ovenstående skulle kunne
give dig ret til at forbyde køberen at flytte derhen?

> *Endvidere garanterer køber, at katten ikke holdes som burkat og at
> den højest tilbringer 12 timer af døgnet i løbegård. (Fertile hankatte,
> der
> skal bruges i avl, undtages herfra.)

Igen, ud med garanterer... og i stedet for at skrive det i alle kontrakter,
så fjern det irrelevante fra hankattenes kontrakter (der er ingen grund til
at skrive noget overflødigt). Din formulering lyder det i øvrigt som om at
fertile hanner godt må gå i bur, og det var givetvis ikke hensigten?!

> *Så vidt det er undertegnet muligt, står jeg til disposition med råd
> og vejledning. Se i øvrigt den udleveret pjece om "Råd og vejledning fra
> opdrætteren".

Som du kan se, skal du tænke lidt (meget) over konsekvenserne af det du
skriver i betingelserne - og hvad nu hvis en/flere af bestemmelserne ikke
bliver overholdt? Der skal en bodsbestemmelse ind - fx at det koster 10.000
kr. at overtræde en bestemmelse - ellers ville du i en given retssag måske
nok kunne få medhold i, at kontraktens bestemmelse/r er overtrådt, men at
dommeren ikke umiddelbart er i stand til at bestemme hvad en sådan
overtrædelse skal "koste", da du jo aldrig vil lide et økonomisk tab og
dermed være berettiget til erstatning. Man er derfor nødt til selv at tage
stilling til hvad en passende bod for overtrædelse vil være.
Og dernæst skal man så vurdere, om det mon ikke er urimeligt at en køber
pålægges en bod på fx 10.000 kr. for ikke at have fortalt dig, at katten er
blevet kastreret - for det er jo reelt et brud på kontrakten, som dermed
skulle udløse den indsatte bodsbestemmelse - det tror jeg nok en dommer
ville vurdere (ihvertfald ville jeg selv synes det var aldeles urimeligt!).

Mvh. Camilla

Fra : marianne hellemose

Dato : 18-11-02 19:10

Camilla skrev

[...]

Hmm var det ikke det "Misuli-sagen" i sin tid handlede
om. Køber videresolgte kat uden at tale med opdrætter
først, og blev dømt til at levere katten tilbage, desværre
blev de så "sure" at de aflivede den først.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 18-11-02 19:19

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev...
> Hmm var det ikke det "Misuli-sagen" i sin tid handlede
> om. Køber videresolgte kat uden at tale med opdrætter
> først, og blev dømt til at levere katten tilbage, desværre
> blev de så "sure" at de aflivede den først.

Jeg har diskuteret det flere gange med Tom Høj, som mener, at der var flere
aspekter end lige netop dette i sagen - han vil dog prøve at skaffe dommen,
så det kan afgøres en gang for alle (jeg mener at kunne huske, at ihvertfald
en del af dommen har været bragt i Racekattens medlemsblad, og det vil jeg
prøve at finde frem).

Mvh. Camilla

Fra : Denise

Dato : 18-11-02 19:42

"Camilla Scharff" <camischa@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ihvertfald
> en del af dommen har været bragt i Racekattens medlemsblad, og det vil jeg

Hej Camilla
Nu driller jeg, jeg fandt først artiklen og dommen hihi, Racekatten april
1995. Faldt også over min artiklen om Dormitor fra juli 1996. Derudover
fandt jeg nogle gamle blade der hed Min Kat, kan du huske dem, gud ved hvad
der blev af dem, de ser spændende ud.
Jeg går ud fra du fortæller om dommen selv.
Hilsen Denise

Fra : Camilla Scharff

Dato : 18-11-02 20:25

"Denise" <daugbjerg@*NOSPAM*c.dk> skrev...
> [...]
hvad
> der blev af dem, de ser spændende ud.
> Jeg går ud fra du fortæller om dommen selv.

Hej Denise

Tak for det - sparede mig lige for en masse bladren
Og resultatet er som følger...

Lillian Misuli havde i kontrakten skrevet, at
1. hun (opdrætteren) skulle tilbydes at købe katten tilbage, hvis køber
fortrød eller af andre årsager ikke længere kunne have katten ...
2. hun havde vetoret mod videresalg/videregivelse til andre opdrættere eller
til en person, hvor der efter opdrætterens mening var tvivl om, hvorvidt
katten fik det godt ...
(det skal lige tilføjes, det desuden var oplyst, at der var givet nedslag i
prisen på den pgl. kat, fordi katten ikke kunne lide fremmede).

Dommeren i Køge Byret konkluderede så, at Lillian skulle have haft katten
tilbudt - men at hun så også var enten forpligtet til at købe den tilbage
eller godkende den fundne køber. I dette tilfælde ville Lillian gerne have
katten tilbage, så det var ikke noget problem for hende - det ville det være
for fx mig, hvis jeg skulle købe en voksen kat tilbage, så jeg vil nødig
"hænge på den", selvom jeg selvfølgelig heller ikke interesseret i at min
kat bare blev solgt til hvem-som-helst... det er desværre et problem, som
man som opdrætter måske vil komme ud for på et tidspunkt, og som man ikke
helt kan gardere sig imod

Men summa-summarum - Lillians formulering holdt i den pågældende sag, og den
vil jo så kunne bruges som udgangspunkt ved evt. lignende sager. Man skal
dog holde sig for øje, at man kan blive pålagt at tage katten tilbage - men
man vil vel næppe gå i retten, hvis ikke det var formålet...? Med Randis
formulering har hun dog ingen "medbestemmelse" angående hvem katten evt. vil
blive solgt videre til, hvis den er blevet tilbudt til Randi, som måske har
måttet sige nej til at få den hjem igen.

- Ang. Min Kat - var det dem, som på et tidspunkt blev solgt i kiosker mv.?
Hvis det er, så har jeg vist et par eksemplarer et sted...

Mvh. Camilla

Fra : marianne hellemose

Dato : 18-11-02 20:34

Ja "Min Kat" var et "kiosk-blad" det udkom først i 90'erne, jeg synes at
kunne huske at det stoppede fordi der ikke var nok "fortjeneste" i det.

Fra : Denise

Dato : 18-11-02 20:57

> Hej Denise
>
> Tak for det - sparede mig lige for en masse bladren
Velbekomme, kunne lidt huske sagen og spore mig ind på ca. årstallet.

> - Ang. Min Kat - var det dem, som på et tidspunkt blev solgt i kiosker
mv.?
> Hvis det er, så har jeg vist et par eksemplarer et sted...

Ja, det er dem fra Aller Læserservice, et rigtigt lækkert blad. Jeg har
nogle fra 91 og 92.
Jeg synes der mangler nogle rigtig gode katteblade. Selvom jeg får fra div.
klubber, Inges og Kattens Værn, så savner jeg godt nok Huskatten.
Hilsen Denise