Black hole lists
Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 17-11-02 01:01

Jeg kunne godt tænke mig at høre om folks erfaringer med såkaldte "black
hole lists".

1) Kunder: Har du prøvet at få mail kommunikation blokeret fordi din
udbyders mailserver blev listet i et såkaldt black hole? Led du tab på grund
af den manglende kommunikation? Hvordan følte du din retsstilling var i den
pågældende situation?

2) ISPs: Har I oplevet at blive listet i et black hole? Var det svært at
blive slettet igen? Hvordan følte I jeres retsstilling var i den pågældende
situation? Blokerer I selv for andres IP-adresser - driver I jeres eget
black hole for at beskytte jeres kunder/netværk?

3) Er "black hole lists" et effektivt middel til at bekæmpe SPAM? Hvor
effektivt?

Ser frem til at høre jeres meninger!

Venligste hilsener,
Jonas

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 17-11-02 01:41

On Sun, 17 Nov 2002 01:01:16 +0100, "Jonas Astrup - HTML.dk"
<jonas.usenet@html.dk> wrote:

> [...]
>af den manglende kommunikation? Hvordan følte du din retsstilling var i den

Hvad mener du med retsstilling?
Man har ingen ret til at sende emails til fremmede udbyderes
mailservere. Man har heller ikke automatisk ret til at kunne
kommunikere med punkt B, bare fordi man selv befinder sig i punkt A
med en tilfældig internetopkobling.

/Jarlskov

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 17-11-02 02:09

Lasse Jarlskov wrote...
> [...]
> mailservere. Man har heller ikke automatisk ret til at kunne
> kommunikere med punkt B, bare fordi man selv befinder sig i punkt A

Lad mig først understrege at jeg egentlig ikke holder med nogen her. Jeg er
bare ude på at få nogle holdninger og ideer til et projekt jeg arbejder på.

Her er et par eksempler på hvad jeg mener med "reststilling":
http://brian.carnell.com/articles/2002/07/000013.html
http://news.com.com/2100-1017-956191.html
http://www.clickz.com/aff_mkt/aff_mkt/print.php/1399541

Mvh
Jonas

Fra : Jesper Harder

Dato : 17-11-02 03:14

"Jonas Astrup - HTML.dk" <jonas.usenet@html.dk> writes:

> Her er et par eksempler på hvad jeg mener med "reststilling":
> http://brian.carnell.com/articles/2002/07/000013.html

Den viser, at man ikke bør bruge en blokliste, hvis metoder man ikke
stoler på. Nej, selvfølgelig ikke.

> http://www.clickz.com/aff_mkt/aff_mkt/print.php/1399541

Det lyder mest som en spammer, der klynker. Glimrende!

Fra : Jesper Harder

Dato : 17-11-02 01:46

"Jonas Astrup - HTML.dk" <jonas.usenet@html.dk> writes:

> 1) Kunder: Har du prøvet at få mail kommunikation blokeret fordi din
> udbyders mailserver blev listet i et såkaldt black hole?

Ja.

> Led du tab på grund af den manglende kommunikation?

Nej.

> Hvordan følte du din retsstilling var i den pågældende situation?

Det har jeg ikke noget problem med. Det er suverænt modtagerens ret at
bestemme, hvem han vil modtage mail fra.

Jeg undrer mig egentlig lidt over, at du overhovedet spørger. Folk kan
*aldrig* have _pligt_ til at modtage mail.

> 3) Er "black hole lists" et effektivt middel til at bekæmpe SPAM? Hvor
> effektivt?

Delvist. Mine egne heuristiske procmail-regler fanger langt mere end de
blocklister jeg også bruger.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-11-02 10:41

> [...]

>af den manglende kommunikation? Hvordan følte du din retsstilling var i den

Man har ingen retsstilling i den situation. Det er udelukkende
modtageren, der bestemmer, hvor han/hun vil have mail fra.

I den situation, at modtagerens ISP blokerer mail udefra, må
man som udgangspunkt tro, at modtageren har fået information
om dette. Derfor har modtageren altså accepteret (eventuelt
via abonnementsbetingelserne), at posten filtreres.

Hvis der er en risiko for, at man lider et tab på grund af en
e-mail, bør man følge op på anden vis. Modtageproblemer kan jo
lige så nemt skyldes en crashet mailserver hos modtageren, som
det kan skyldes en blocking list.

>2) ISPs:

Det kan jeg ikke svare på.

Men generelt er de flinke til at hive ISPers mailservere ud
af listerne igen. Når ISPen altså har fikset problemet.

Det er noget lidt andet med SPEWS og (i en anden sammenhæng)
monkeys.com's formmail-liste. Men de har jo også en mission i
sig selv, og man må formode, at modtageren har sat sig ind i,
hvad de enkelte lister blokerer for, inden de blev taget i
brug.

>3) Er "black hole lists" et effektivt middel til at bekæmpe SPAM? Hvor
>effektivt?

Enormt effektivt. På én uge har jeg sparet mig selv for 100+
spam mails (og herudover kommer mine procmail-regler der har
blokeret flere endnu).

Der er selvfølgelig en risiko for falske positiver, og det
ser ud til, at jeg har oplevet min første i sidste uge. Men
det er den første nogensinde, og det kan man blot konfigurere
sig ud af.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 17-11-02 19:21

XFUT: dk.edb.internet.udbydere & dk.edb.internet.udbydere.webhotel
da samme artikel (news://ar6ghs$kg4$1@sunsite.dk) blev postet begge
steder. Den burde vel også postes i dk.admin.netmisbrug, med en
fornuftig FUT, men lad os indtil videre holde den her! (-:

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Jonas Astrup -
HTML.dk" <jonas.usenet@html.dk> mumbled in
> [...]
> du tab på grund af den manglende kommunikation? Hvordan følte du
> din retsstilling var i den pågældende situation?

Nogle få gange har jeg oplevet at mails ikke kunne afleveres -
oftest på grund af fejl hos min udbyder, men nogle gange også
fordi block listen fejlagtigt havde taget serveren med. Det har
besværliggjort kommunikationen, men hvis ens mailkommunikation er
vigtig skal man selvfølgelig have alternative udbydere, så
"nedbrud" kan undgås.

Jeg synes (som aktiv spambekæmper) at spamkrigen er vigtigere end
den enkeltes mail, så længe at spammere fylder vores postkasser op
med reklamer! Vi skal ikke støtte spam ved at købe fra spammere og
vi skal ikke købe internet adgang og hosting hos udbydere, der
hoster spammere! Det betyder desværre at uskyldige ikke kan sende
deres mails ud hvis en spammer hos samme udbyder har misbrugt mail
servere, men hvis udbyderen hurtig får fjernet spammeren er skaden
(normalt) ikke så stor.

For at spambekæmpere skal kunne arbejde kræver det at udbydernes
mailserver er sat korrekt op og det er ikke alle der er lige
gode til at reagere på spamrapporter der gør opmærksom på problemet
så der synes jeg også at det er fint nok at udbydernes mailserver
bliver blokeret så kunderne brokker sig og evt. skifter til en
anden udbyder, hvis problemet ikke bliver løst.

> 3) Er "black hole lists" et effektivt middel til at bekæmpe SPAM?
> Hvor effektivt?

MEGET! Over 95% (hvis ikke mere) af den spam vi modtager bliver
filtreret fra af block lister. Tekst filtre klarer nogle flere
procent, så vi næsten er op på 99% eller mere!

Andrew
--
*** The opinions expressed are not necessarily those of my employer. ***
* Software Engineer Andrew Engels Rump * BLIK og ROERarbejderforbundet *

Fra : Morten Kjær Nielsen

Dato : 17-11-02 23:29

On Sun, 17 Nov 2002 18:20:41 +0000 (UTC), "Andrew Engels Rump
(formerly Leif Andrew Rump)" <newandrew@rump.dk> wrote:

>XFUT: dk.edb.internet.udbydere & dk.edb.internet.udbydere.webhotel
>da samme artikel (news://ar6ghs$kg4$1@sunsite.dk) blev postet begge
>steder.

Det gjorde den faktisk ikke, der er forskel på de 2 artikler Jonas
valgte at poste

--
Morten!

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 18-11-02 21:23

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Morten Kjær Nielsen
<nospam.5juni2002.dk@gummiand.dk> mumbled in
> Det gjorde den faktisk ikke, der er forskel på de 2 artikler Jonas
> valgte at poste

Den eneste forskel jeg kunne se var om artiklen henvendte sig til
ejere og udbyder af mailhoteller og webhoteller, men da det hele
handlede om blokering af mails kunne og burde de efter min mening
være samlet i en posting, hvilket også ville have skabt en bredere
diskussion i stedet for at den døde ud i de enkelte grupper i
løbet af kort tid!

Andrew