Tisser på dynen
Fra : Administrator@cluste~

Dato : 02-03-01 08:02

Hej NG,

Vores kat har nu flere gange tisset på vores store dobbeltdyne - og igen her
til morgen.
Hvad skal jeg vaske dynen i, så det tisseri stopper?

Jeg har læst de seneste 700 indlæg igennem og kan her læse om Rodalon og
Feliway. Kan disse produkter bruges på en dyne (i forbindelse med vask af
dynen)?

Vi har iøvrigt kattebakke, som renses dagligt....

På forhånd tak,

Med venlig hilsen
Søren Kleist

Fra : marianne hellemose

Dato : 02-03-01 08:24

Hej Søren
Jeg har med held brugt at komme Rodalon
i vaskemaskinen i stedet for sæbe til en
"tisse-dyne" det vil løse lugt-problemet
men der er jo nok noget der får jeres
kat til at være urenlig, og det problem
er det ikke sikkert at Rodalonen løser

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Administrator@cluste~

Dato : 02-03-01 08:42

Hej Marianne,

Tak for svar.

Jeg er klar over, at jeg står med 2 problemer:
- En dyne på 240 cm x 240 cm som er "et helvede" at vaske...
- Og en kat, der ikke går på bakken HVER gang.
Kl. 7,00 var vaskeproblemet i fokus.

Hvorfor han sætter en tår på dynen ved jeg ikke (det er ikke et strint, men
en "rigtig" gang tis, målt på mængden).
Han er 10 måneder gammel, neutraliseret for 2 måneder siden. Vi har også en
8 år gammel hunkat, som der ingen problemer er med.

Han har igennem vinteren tisset på dynen 3 eller 4 gange. Han har ikke
tisset andre (af de forkerte) steder overhovedet. For 11 dage siden flyttede
vi sengen til et andet værelse, men dynen trækker altså stadig.

Han var 100% indekat indtil han var godt 14 uger gammel, og da han var 16
uger gammel døde hans mor. Det var hendes første kuld.

Jeg betragter ham som renlig (rigtigt eller forkert)? - blot med et
dynetisseproblem. Så hvis dynen ikke var interessant mere, ville problemet
forhåbentligt være løst. Er jeg naiv, eller?

Mange hilsner
Søren

Fra : marianne hellemose

Dato : 02-03-01 13:10

Hej Søren
Det kan være lidt svært at svare på, du kan være
"heldig" at hvis dynen mister tiltrækningen så er det
overstået, hvordan er de to kattes indbyrdes forhold
slås de, jagter den ene, den anden hvor længe har de
været sammen, er der sket nogle ændringer derhjemme,
evt. nyt grus eller sådan noget, det kan også være en
urinvejsbetændelse

Fra : Administrator@cluste~

Dato : 02-03-01 13:42

Hej igen,

Jeg håber i første omgang at kunne løse dynens magiske tiltrækningskraft.
Vil derfor vaske den med Rodalon, så den ikke lugter mere.
Hvad gør jeg så for, at dynen lugter af "gå væk-kat"? Er det Feliway, jeg
skal bruge til det??

Deres indbyrdes forhold er:
Den yngste (hannen, der har tisset) jagter meget hunnen, vist mest for at få
opmærksomhed og lege.
Ligger hun "oppe på sin piedestal" får han et par slag med poten... - er hun
på jorden, løber hun, indtil hun er trængt op i en krog - så kommer poten
frem igen.
Kattene har kendt hinanden siden han kom til verden, den 1. maj. Som sagt
har tisseriet stået på siden efteråret, men altså "kun" (vist ialt nu) 4
gange.
Kan deres indbyrdes forhold have noget med tisseriet at gøre?

Vi har ikke skiftet kattegrus og vi bruger Biokats, som vist skulle være ret
kattevenligt. (?)
Derudover bor vi på en gård, og kattene er relativt meget ude når vi er
hjemme, dog ikke om natten når der er frost/sne.

Jeg forestiller mig at han "blot" skulle tisse (efter natten inde) og da han
ikke kunne komme ud, og der er "noget galt" med bakken, valgte lige netop
dynen.
Spørgsmålene er så:
1. hvorfor lige dynen?
2. hvorfor ikke bakken?
men jeg er ikke kattekyndig, så er min egen umidelbare teori

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-03-01 17:34

Er der kommet nye katte, hunde eller naboer i nabolaget?? Har du flyttet om,
fået nyt, ny kæreste eller nye rutiner????

Ofte er det for os næsten usynlige ting, der kan stresse katten.

Feliway imiterer kattens egen afmærkning, dog uden at lugte grimt, derfor
mener katten ikke det er nødvendigt at afmærke, hvor man har sprayet (nogle
katte afmærker med en rigtig tissetår).

Det er for øvrigt ganske normalt, at katte afmærker de ting, der lugter mest
af ejeren.

Hvor er det dejligt at høre om gårdkatte, der bliver passet godt.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Helle Andersen

Dato : 03-03-01 01:04

> [...]
> Vil derfor vaske den med Rodalon, så den ikke lugter mere.
> Hvad gør jeg så for, at dynen lugter af "gå væk-kat"? Er det Feliway, jeg

Hej Søren

Du kan sagtens bruge Feliway på en dyne - det
har jeg selv prøvet og det virkede.

> [...]
> gange.
> Kan deres indbyrdes forhold have noget med tisseriet at gøre?

Ja, det tror jeg, at det kan. Som du beskriver det,
virker det som om, at han prøver at dominere
hende og fortælle hende, at det er ham, der
bestemmer. En del af dette kan være, at han tisser
på de ting, der lugter mest af dig, f.eks. dynen, for
at markere dig, som hans territorium. Det kunne
tyde på, at han måske slet ikke er så sikker på sin
dominans, men måske i stedet lidt usikker, siden
det er så vigtigt for ham hele tiden, at slå det fast.

> [...]
> 1. hvorfor lige dynen?
> 2. hvorfor ikke bakken?
> men jeg er ikke kattekyndig, så er min egen umidelbare teori

Umiddelbart tror jeg ikke, at det har noget af gøre
med bakken, da det, som sagt, er et meget typisk
sted, at en kat territoriemarkerer sit menneske. Et
andet typisk sted kunne f.eks. være, hvis man
efterlader brugt/snavset tøj på gulvet eller alt andet,
der lugter af menneske.

--
Hilsen Helle
Cats aren't clean, they're just covered with cat spit. - John S. Nichols

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 03-03-01 14:47

> --
> Hilsen Helle
> Cats aren't clean, they're just covered with cat spit. - John S. Nichols

Den fik både mig og kæresten til at le højt

--
Mark
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 03-03-01 14:47

"Administrator@cluster.dk" <administrator@cluster.dk> skrev:

Min hankat gjorde det samme i vasketøjet, da han
var yngre.

Skænd på ham, så tror jeg det går i sig selv. Ellers
gør det, hvis han bliver kastereret.

Det skal dog siges at min hankat har *meget* respekt
for mig, så det kan være, at en anden er mere ligeglad.

--
Mark