Maksimum ram i forhold til Mhz CPU
Fra : tukols

Dato : 16-11-02 21:28

Har lært at der gælder nogle regler omkring maksimal mængde ram til
antal Mhz processor.
Eksempel:
AT bundkort ikke over 128 MB ram til en processor på 400 MHz
ATX bundkort ikke over 512 MB til en processor på 1000 MHz

Jeg kan bare ikke finde nogen bekræftelse på dette nogen steder. Er der
nogen der sidder inde med viden eller henvisninger?

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Pan

Dato : 16-11-02 21:37

"tukols" <tukols.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg kan bare ikke finde nogen bekræftelse på dette nogen steder. Er der
> nogen der sidder inde med viden eller henvisninger?

Det er noget sludder.
Max antal ram afhænger 100% af hvilket chipset man har på sit bundkort.
Processoren sætter enkelte begrænsninger. F.eks kan den gamle Klamath
Pentium2 (233-300 MHz) ikke cache mere end 512 MB ram med sin L2 cache. Den
kan sagtens bruge mere, men så er cachen ude af funktion ved addresser uden
for de første 512 MB. Men generelt er det bundkortet der sætter
begrænsningen.

Og AT vs ATX har intet at sige, ligesom MHz heller ikke har.

F.eks kan du med et i440BX chipsæt sammen med en Pentium 2-350 MHz processor
køre med op til 1024 MB ram uden problemmer.
Og med en 1300 MHz Celeron sammen med i815 chipset køre max 512 MB ram.

Mvh
Anders

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-11-02 22:11

tukols wrote:
> [...]
> AT bundkort ikke over 128 MB ram til en processor på 400 MHz
> ATX bundkort ikke over 512 MB til en processor på 1000 MHz

Det er noget ævl.

/David

Fra : tukols

Dato : 17-11-02 21:03

Styresystemet på den pågældende computer var 98SE, bundkortet et Acorp,
processoren var på omkring de 400 MHz. og rammene var 256 MB SD ram.
Husker ikke helt om det var pc 100 eller 133, men det skulle ikke have
den store betydning. Rammene fejlede skam ikke noget, de kører fint
andet sted. Iflg. manual skulle bundkortet klare 512 MB. Alle
bankerne var gennemtestede og i orden, så det var hellere ikke her
problemet var. Da vi så var blevet undervist omkring mit spørgsmål, og
alle problemer blev løst ved at sætte rammene ned til 128, syntes jeg da
at det var en vis sansynlighed i sandheden. Om problemet kunne have
været løst ved en biosopdatering, står selvfølgelig hen i det uvisse.

http://www.kandu.dk/

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-11-02 22:24

tukols wrote:
> [...]
> 128, syntes jeg da at det var en vis sansynlighed i sandheden. Om
> problemet kunne have været løst ved en biosopdatering, står

Det har ikke noget med CPU'en og dens hastighed og gøre. Hvis der er
problemer med RAM skyldes det enten RAM'en selv, eller samarbejdet mellem
motherboard og RAM. Det kan nogengange løses af en BIOS-update.