" og ' i variabler ?
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-11-02 15:42

Hvordan kan jeg gemme både " og ' en og samme variabel ?

Jeg bruger ligenu:
$variabel = ' lfdksnmlgknmfdslgvknsd "fmlksdnmlk" mkfsmlkfmd';
- men hvis jeg gemmer et ' i variablen knækker det hele, \' syns
jeg heller ikke virker...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 16-11-02 17:07

Henrik Stidsen wrote:
> Hvordan kan jeg gemme både " og ' en og samme variabel ?

Lad os få på plads hvad de gør først:

(at lægge indhold i en variabel og derefter echo'e den er det samme som
at echo'e direkte)

$aar=8;
echo 'Jesper er $aar aar gl'; #output: Jesper er $aar aar gl
ehco "Jesper er $aar aar gl"; #output: Jesper er 8 aar gl

#Vi kan også lave:
echo "Jesper er '$aar' aar gl"; #output: Jesper er '8' aar gl

#eller
echo ='Jesper er "'.$aar.'" aar gl'; #output: Jesper er "8" aar gl
#Årsag: .'et sammensætter strenge

#Det er den sidste løsning jeg normalt ville ty til. Det har ydermere
#den fidus at man kan bruge 2d-arrays ($var[1][2]) og funktioner, som
#ikke virker i "" modellen!

#Endelig virke flg fint på min server:
echo 'Jesper er \''.$aar.'\' aar gl'; #output: Jesper er '8' aar gl

Jeg håber at det afklarer problemet?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-11-02 17:51

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in

> Lad os få på plads hvad de gør først:
>
> (at lægge indhold i en variabel og derefter echo'e den er det
> samme som at echo'e direkte)

De skal ikke echoes ud med det samme men gemmes i en fil.

> Jeg håber at det afklarer problemet?

Nope - det tror jeg ikke...

Hvis jeg har:
$text = 'Vi havde en "kanon" fest';
....og skal have den skrevet ind i en fil således at filen ser sådan
her ud:
<?php
$text = 'Vi havde en "kanon" fest';
?>

Det virker fint. Hvis $text derimod indeholder ' midt i strengen
virker det ikke så fint...

Jeg mener at have set en måde at skrive variabler på hvor der ikke
bruges hverken " eller ' - måske det er fra Perl jeg har set det ?

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 16-11-02 18:04

Henrik Stidsen wrote:

> De skal ikke echoes ud med det samme men gemmes i en fil.

det gør ikke nogen forskel.

> Nope - det tror jeg ikke...

(du skal ikke tro - du skal prøve )

> [...]
> $text = 'Vi havde en "kanon" fest';
> ?>
>
> Det virker fint. Hvis $text derimod indeholder ' midt i strengen

Nej - men som jeg viste før så skal du escape ' i strenge som er angivet
som strenge med '.

Dvs:

$tekst=" noget noge \"noget ";

er legalt, og ligeså:

$tekst=' noget noge \'noget ';

> Jeg mener at have set en måde at skrive variabler på hvor der ikke
> bruges hverken " eller ' - måske det er fra Perl jeg har set det ?

Den findes, jeg bruger den sjældent da jeg synes at det andet er lettere

- håber det hjalp denne gang

Jesper Brunholm

Fra : JMo.

Dato : 16-11-02 18:29

On Sat, 16 Nov 2002 16:51:01 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<spamtrap@spammer.dk> wrote:

>Jeg mener at have set en måde at skrive variabler på hvor der ikke
>bruges hverken " eller ' - måske det er fra Perl jeg har set det ?

Kan det være noget here docs du tænker på??

http://dk.php.net/manual/en/print/language.types.string.php#language.types.string.syntax.heredoc

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-11-02 22:43

ns-sf_006@mohr.cx (JMo.) wrote in

> Kan det være noget here docs du tænker på??
>
> http://dk.php.net/manual/en/print/language.types.string.php#langu
> age.types.string.syntax.heredoc

Thats the one - tak ;)

Fra : SoftMan Brian

Dato : 16-11-02 23:05

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in message
> [...]
>
> #Det er den sidste løsning jeg normalt ville ty til. Det har ydermere
> #den fidus at man kan bruge 2d-arrays ($var[1][2]) og funktioner, som

mmMMMMmm det stod jeg lige og manglede... men kan man lave "\n" i ' '
modellen ?

Fra : SoftMan Brian

Dato : 16-11-02 23:53

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> wrote in message
> mmMMMMmm det stod jeg lige og manglede... men kan man lave "\n" i ' '
> modellen ?

hmmm det var vixt mig og min puter der lavede sjove ting... ser ud til at
virke fint med en ."\n"

Fra : Kaare Hoff Skovgaard

Dato : 16-11-02 18:53

Henrik Stidsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Hvordan kan jeg gemme både " og ' en og samme variabel ?
Jeg ville nok gøre sådan her:

$var = "Here is a double quote \", and a single '";

Håber at det kan bruges.

Kaare

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-11-02 22:44

Kaare Hoff Skovgaard <Kaare@WebGuys.dk> wrote in

> Jeg ville nok gøre sådan her:
>
> $var = "Here is a double quote \", and a single '";

Sådan gjorde jeg før - det er bare så kedeligt at editere manuelt :/