Startup er færdig fortsat...
Fra : Peter Ulriksen

Dato : 16-11-02 11:18

Undskyld

Hej NG

Historie: En familiemedlems computer ville pludselig ikke starte op. Den gik
bare i dos, spurgte efter dato og tid og kunne ikke finde harddisken med
styresystemet på. Den harddisk den "gik på dos med" var en gammel 176 mb
ting som blev brugt som backup. Nå. Efter lidt snak fandt vi ud af at 10gb
harddisken var død og vi skaffede hurtigt en ny (maxtor 740X...?) på 20gb.
Både med den gamle og den ny harddisk kan biosen finde ud af hvilken disk
der sidder i.

I går sad jeg og installerede win2000 og rodede med alskens opsætning, det
gik fint fint, bortset fra at den ikke kunne finde printeren (USB) og
multimedielydkort (onboard). Jeg tog hjem med 6 flasker vin og var lidt
stolt, men i dag lørdag ringer ejeren af computeren (vækker mig) og den er
gal igen. Den går i dos og prøver man at finde e-drevet, som den nye maxtor
kaldte sig, forstår den intet.

Hvad kan der ske over natten?

Skal jeg prøve at smide den gamle 176mb HDD ud og skifte IDE-port, eller
hvad?

comp.: amd 900 mhz, matsonic bundkort, 128 mb ram(?)

Håber virkelig nogen kan hjælpe indenfor et par timer! Peter Ulriksen

Fra : Morten Johansen

Dato : 16-11-02 11:29

Peter Ulriksen wrote:

> [klip - lang historie]

> Hvad kan der ske over natten?

Der er sikkert sket det, at computeren har været slukket om natten, og da jeg er
overbevist om, at det er batteriet på bundkortet, der skal skiftes, så har
computeren glemt BIOS-indstillingerne, og derfor kan den ikke finde den
harddisk, som lige er blevet monteret. Jeg tror derfor, at løsningen er at
skifte batteriet på bundkortet, og derefter gå i BIOS og foretage de
indstillinger, der er nødvendige.

Hilsen Morten

Fra : Peter Ulriksen

Dato : 16-11-02 11:47

"Morten Johansen" <mbj99@civil.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> harddisk, som lige er blevet monteret. Jeg tror derfor, at løsningen er at
> skifte batteriet på bundkortet, og derefter gå i BIOS og foretage de

Hej Morten

Mange tak for det hurtige svar.

Så vidt jeg er oplyst, skiftede man samme batteri for ca et år siden. Og en
anden ting; selvom batteriet der er dødt, skulle man så ikke kunne gå i bios
og vælge hvilkensomhelst harddisk og så boote fra den..? Eller noget tredje;
hvordan kan biosen huske tiden alligevel, for det kan den - den spørger bare
om det nu også er den rigtig tid og dato!?

Men det lyder måske sansynligt at det har med det at gøre! Hvis der er andre
gode bud, er de velkomne.

Peter Ulriksen

Fra : Morten Johansen

Dato : 16-11-02 18:43

Peter Ulriksen wrote:

> [...]
> hvordan kan biosen huske tiden alligevel, for det kan den - den spørger bare
> om det nu også er den rigtig tid og dato!?

Ét år for et batteri synes jeg ikke er meget, så måske er det ikke det. Som du
siger, så burde man kunne gå i BIOS, og fortælle hvilken harddisk, der sidder i
computeren, for derefter at boote fra denne. Det med tiden og datoen synes jeg
heller ikke den burde kunne huske, hvis batteriet er dødt.

> Men det lyder måske sansynligt at det har med det at gøre! Hvis der er andre
> gode bud, er de velkomne.

Jeg kan godt se, at ovenstående punkter kan indikere, at batteriet ikke er dødt,
men hvis I har mulighed for at prøve med et batteri, der virker, så tror jeg,
jeg ville prøve dette.

Hilsen Morten

Fra : Mikkel Lund

Dato : 16-11-02 19:38

Det ville jeg også prøve. Så echo her fra.

Hilsen Mikkel

Fra : Peter Ulriksen

Dato : 17-11-02 04:11

Tak for svarene. Nu har jeg prøvet og han har ikke ringet og klaget endnu,
så indtil jeg hører andet vil jeg klappe os på skuldrene.

Peter Ulriksen