Har InterBase været OpenSource
Fra : //Overby

Dato : 16-11-02 09:20

Hejsa...

Jeg sidder lige pt. i en diskussion, og mit svar er helt klart NEJ - jeg
mener, der var noget om at version 6 blev udviklet (delvist) af et andet
firma! Men Borland er gået over til at lave det selv.

Er der nogen der kan be-/afkræfte dette? Kom gerne med links

Go' weekend
Daniel

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 16-11-02 09:56

Korte svar:

- Interbase blev ikke lavet af Borland, men først købt af Borland senere.
- Borland frigav Interbase 6.0 under Open Source licensen GPL
- Der findes i dag to versioner af Interbase, ved navn "Borland Interbase"
og "Firebird"
- Firebird udvikles i dag af bl.a. af de folk, som lavede interbase før
Borland kom ind i billedet

Ja, Interbase 6.0 blev frigivet som Open Source, men Borland har valgt ikke
at frigive fremtidige udgaver som Open Source.

Der blev startet et projekt ved navn Firebird, som tog Interbase 6.0 sourcen
og frigav den som "Firebird 0.9 beta". Efter en masse fejlrettelser blev
Firebird 1.0 frigivet, som er væsentligt mere fejlfri end IB 6.0. Firebird
1.5 er på vej.

Da Borland ikke længere har en Open Source strategi, udvikler Firebird og
Interbase sig hver for sig, men hver sine udviklere. Det sjove er, at
Firebird gruppen omfatter de oprindelige udviklere af Interbase - dem som
solgte deres firma til Borland i sin tid.

Jeg bruger Firebird i mange sammenhænge, og på mange måder er den rarere at
arbejde med en Interbase. Firebird er Open Source med GPL licens, og dermed
gratis at benytte.

Alle Interbase værktøjer fungerer fint med Firebird, som det ser ud nu, men
man må nok forvente, at vandene skilles på et tidspunkt, hvis Borland laver
en opgradering af SQL dialekten på et tidspunkt. Men det er sikkert, at der
så vil være både dbXpress, IBX, ODBC drivere osv. til Firebird, da Firebird
projektet ikke opgraderer til en nyere protokol uden at den også virker.

Links:

http://firebird.sf.net/ (Firebird projektets hjemmeside)
http://www.ibphoenix.com/ (folket bag Firebird, bl.a. nogle af de
oprindelige IB udviklere)
http://www.opensource.org/ (definitionen på Open Source)
http://www.gnu.org/licenses/gpl.html (GPL licensen)

Hilsen,

Lars Dybdahl.

--

Dybdahl Engineering: http://dybdahl.dk/
Delphi brugergruppen DAPUG: http://dapug.dk/

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 16-11-02 10:05

Jeg mente selvfølgelig at Firebird er rarere at arbejde med END en
Interbase.

Lars Dybdahl.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-11-02 12:10

"Lars B. Dybdahl" <Lars@dybdahl.dk> writes:

> [...]
> projektet ikke opgraderer til en nyere protokol uden at den også virker.

Har du en vurdering af kvaliteten af JDBC-drivere (ikke ODBC) til
FireBird?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 17-11-02 01:17

P.t. er Firebird og Interbase 100% kompatible paa alle leder og kanter.
Eventuelle forskellige kommer i fremtidige udgaver.

IBX og JDBC virker, saavidt jeg ved, perfekt med Interbase og Firebird,
hvorimod jeg dog har kedelige erfaringer med dbXpress, som ser ud til at
vaere fejlbehaeftet i Delphi 7 udgaven.

Hilsen,

Lars Dybdahl.

Fra : Kurt Bilde

Dato : 18-11-02 13:06

Hej Thorbjørn !

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> "Lars B. Dybdahl" <Lars@dybdahl.dk> writes:
> Har du en vurdering af kvaliteten af JDBC-drivere (ikke ODBC) til
> FireBird?

Den er helt ok - faktisk var de de første til at lave en type 4-driver.

Du kan rolig gi' den et go!

-Kurt