nyt mobo + cpu...
Fra : **TwN**

Dato : 16-11-02 03:03

Hej gruppe,
Jeg står og skal forny mit mobo, cpu og hvad der ellers trænger
Da jeg har 384Mb SD-RAM, tænkte jeg på at "genbruge" dem, så jeg spare nogle
penge ;)
Mit spørgsmål lyder så:
Er det en god ide at "genbruge" de gamle RAM? Eller skal jeg hellere satse
på at købe et mobo til DDR og så også købe nye RAM??
Altså kan man mærke en (væsentlig) forskel på de to typer RAM?

**TwN**

----
If you feel like ICQ'ing: 52ziro6ziro224
Or mailing: wcrew2002@NOSPAMhotmail.com - Despam!
----

Fra : Leony

Dato : 16-11-02 10:28

"**TwN**" <wcrew2002@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det en god ide at "genbruge" de gamle RAM?

Hvis du gerne vil spare nogle penge er det en god ide.

> Eller skal jeg hellere satse
> på at købe et mobo til DDR og så også købe nye RAM?

Hvis den cpu du køber kan udnytte DDR, så synes jeg du skulle gøre det.
Det er ligesom at købe en Ferrari og 2 heste til at trække den - næsten.

Du kan jo købe et board der kan tage begge dele, så kan du prøve med SD,
synes du det går langsomt kan du opgradere (måske låne af en ven inden du
opgarderer for at mærke om der forskel).

> Altså kan man mærke en (væsentlig) forskel på de to typer RAM?

Populært er ydelsesforskellen 10-15%, om du vil mærke det kommer an på hvad
du bruger din computer til.
Hvis du skriver en email er der nok ikke den store forskel, men hvis du
loader Battlefield 1942, så tror jeg godt det kan mærkes.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 16-11-02 10:51

> [...]
> på at købe et mobo til DDR og så også købe nye RAM??
> Altså kan man mærke en (væsentlig) forskel på de to typer RAM?

Hvis du opgraderer til et P4 system, så skift til DDR.
Hvis du opgraderer til AMD og vil spare lidt penge, så behold bare RAM'en.
DDR er dog at foretrække, men når du nu har en passende slat SD, så går
det nok.

Hvis du giver et fingerpeg til hvad du vil opnå, og hvad du vil ofre, så er
det nemmere at give et godt råd.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : MJBest

Dato : 16-11-02 11:13

> [...]
>
> **TwN**
>

> ----
> If you feel like ICQ'ing: 52ziro6ziro224

Jeg genbrugte nogle gamle PC133 SDRAM (også 384MB) i et "nyt" system med et
ECS K7S5A og en Athlon XP-1800+ processor fra et andet system, der tidligere
kørte med PC2100 DDR RAM.
- Forskellen ER altså ikke særligt stor.. jeg ærgede mig næsten over at jeg
i sin tid købte 2x256MB DDR RAM á kr. 1000,-

/ MJBest

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 16-11-02 11:42

"MJBest" <NOSPAM_MJBest@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> i sin tid købte 2x256MB DDR RAM á kr. 1000,-

Er der nogle der har resultater fra Pcmark 2002 med henholdsvis DDR ram og
med Sdram på samme computer?

Mvh Søren C

Fra : Martin K

Dato : 16-11-02 11:42

**TwN** wrote:
> Er det en god ide at "genbruge" de gamle RAM? Eller skal jeg hellere
> satse på at købe et mobo til DDR og så også købe nye RAM??
> Altså kan man mærke en (væsentlig) forskel på de to typer RAM?

Køb et Asus A7A266-E. Det kan begge dele. Har det selv og er ovenud tilfreds
Koster vel ca. en 600-700 kr...

--
Martin K

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 16-11-02 15:08

> Er det en god ide at "genbruge" de gamle RAM? Eller skal jeg hellere satse
> på at købe et mobo til DDR og så også købe nye RAM??

ECS K7S5A er et hamrende stabilt, og hamrende billigt bundkort (har selv
haft ét), og det kan tage DDRram ELLER SDram (der er sokler til begge, du
kan dog ikke bruge DDR og SD samtid.

> Altså kan man mærke en (væsentlig) forskel på de to typer RAM?

Jeg skiftede til DDR ved opgraderingen fra ECS K7S5A til ECS K7VTA3, og jeg
synes nu nok jeg kan mærke en del forskel. Computeren starter spillene
hurtigt, der er ikke så meget lag grundet swapping, osv.

// Troels

Fra : Tinky Winky

Dato : 16-11-02 16:22

> [...]
> synes nu nok jeg kan mærke en del forskel. Computeren starter spillene
> hurtigt, der er ikke så meget lag grundet swapping, osv.

Den burde ikke swappe mindre med DDR RAM medmindre du har mere DDR RAM end
SD-RAM.

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 16-11-02 16:35

> Den burde ikke swappe mindre med DDR RAM medmindre du har mere DDR RAM end
> SD-RAM.

Det burde den vel, hvis Ram er hurtigere til at få gjort de data færdige som
den er blevet sat igang med?!

// Troels

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 16-11-02 17:15

"Troels Plougmann Olsen" wrote:

> Det burde den vel, hvis Ram er hurtigere til at få gjort de data færdige
som
> den er blevet sat igang med?!

Næh. RAM'en gør ikke data færdige, den opbevarer dem.
256MB DDR er ikke det samme som 512MB SD.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 16-11-02 21:04

> Næh. RAM'en gør ikke data færdige, den opbevarer dem.
> 256MB DDR er ikke det samme som 512MB SD.

Du har sikkert fat i noget.

// Troels

Fra : **TwN**

Dato : 18-11-02 22:54

Hej igen, tak for indlægende
Det system jeg opgradere til vil blive Pentium 4. Jeg tror faktisk jeg vil
opgradere til DDR også :D Jeg har fået indtryk af at det bedst kan betale
sig(når man også tænker fremtidigt...) næste tvivl er så...
Jeg lure lidt på et Gigabyte MOBO, på trods af at ASUS skulle være det
bedste... Jeg har nemlig hørt rygter om, at de nyere ASUS board's ikke
skulle være ligeså gode som gigabyte... Er det noget i ved noget om??
Jeg skal jo være HELT sikker ;-D

PS. jeg er ikke HELT overbevist om at skifte til DDR, jeg spiller lidt
ingang imellem, og vil jo selvfølgelig gerne ha
"top performance", kan DDR og SD ram kører sammen i samme system?

**TwN**

Fra : Leony

Dato : 19-11-02 07:16

> [...]

> bedste... Jeg har nemlig hørt rygter om, at de nyere ASUS board's ikke
> skulle være ligeså gode som gigabyte... Er det noget i ved noget om??

Asus er i hvert fald det mest solgte (i alle de statistikker/afstemninger
jeg har set). Jeg har også hørt at de har været lidt uheldige på det
seneste, men det kan alle jo være.
Gigabyte laver nogle lækre motherboards. Hvilket mærke man bedst kan lide
afhænger jo af personen (Intel vs. AMD om igen). Jeg ville ikke have nogen
problemer med at købe Gigabyte frem for Asus.
Det kan være en god ide at læse anmeldelser af det board du godt kunne tænke
dig. Der er masser af anmeldelser her:
http://www.bonesreview.com/motherboard.shtml
Hvis du ikke kan finde boardet her, så lav en Googlesøgning på:
"boardmodel" review
Det plejer at give en del resultater.

> PS. jeg er ikke HELT overbevist om at skifte til DDR, jeg spiller lidt
> ingang imellem, og vil jo selvfølgelig gerne ha
> "top performance", kan DDR og SD ram kører sammen i samme system?

Nej, i hvert fald ikke på nogle af de boards jeg har kendskab til.
Hvis vi skulle gå efter SD-RAM specs, så kører RAM med laveste hastighed.
Hvis man blander pc100 og pc133, så kører de kun pc100. I et
tankeeksperiment (og forudsætning af at det samme ville gælde med DDR- og
SD-RAM), så ville dine DDR-RAM kun køre som SD-RAM. Det er der ikke meget
ved.